Gnome schreef:8nnemiek schreef:Blijven we dan nu weer belasting betalen op fictief rendement? Het is al zo vaak veranderd dat het volgens mij niemand meer helemaal duidelijk is![]()
Voor de meeste kleine beleggers zou het nieuwe systeem volgens mij juist best gunstig zijn, maar ik hoop dat ze er wat beters van kunnen maken door er nog wat aan te schuren.
Hoe gaat het verder met jullie beleggingen?
Wij hebben ook erg weinig gekocht inderdaad, maar wel nog een nieuw dividendaandeel erbij. Verder gaat het eigenlijk boven verwachting goed, dus dat is wel fijn.
Ik geloof dat je bij 22000 euro beleggen al niet meer voordelig uit kwam. Snap dat dat nog steeds een flink bedrag is hoor maar wij zouden met het huidige stelsel veel langer voordelig uit zijn omdat we vooral beleggen ipv sparen. Dus nu valt dat allemaal nog onder het heffingsvrij vermogen.
Klopt, en het percentage die klonk (30 tot 36%) is echt belachelijk.
Als ze het heffen over uitbetaalde winst, begrijp ik het nog, maar het is extreem hoog.
Niet te vergeten dat er vaak met geld belegd wordt waar al inkomens, of erf belasting over betaald is.
Als het over fictief gaat kan het op de peildatum hoog staan, en een maand later misschien wel instorten, je hebt het dan niet maar betaald daar nog wel de belasting over. En natuurlijk dat je het liquide moet maken om belasting te betalen, dat is vaak ook ongunstig met zulke extreme percentages.
Het maakt het niet rendabel, zeker niet voor de mensen die voor een pensioen oid beleggen.
En dan nog maar niet te spreken voor de beleggings opties waar je mee voor je kind spaart. Dan wordt de ouder belast, maar kan je het niet eens meer omzetten in geld tot het kind de beoogde leeftijd behaald heeft.
Het eerste idee was afgeschoten omdat het wettelijk niet in de haak was, ivm roof op vermogen, dat zal bij deze constructie zelfs erger zijn.
Dus ik hoop dat ze iets beter gaan luisteren naar echte economen, want op de lange termijn gaat het veel kapitaal verlies betekenen voor NL.
Juist de grote jongens die al vrijheid hebben opgebouwd zullen sneller emigreren dan de kleine belegger, en dan loop je alsnog dus belasting mis, een kaartenhuis wat alleen maar in elkaar kan storten op lange termijn.
Heffen op werkelijk rendement of zelfs uitbetaalde winst is veel makkelijker traceerbaar, en tevens ook veel beter voor de kleinere belegger.