Beleggers op het forum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:41

Gnome schreef:
8nnemiek schreef:
Blijven we dan nu weer belasting betalen op fictief rendement? Het is al zo vaak veranderd dat het volgens mij niemand meer helemaal duidelijk is :))
Voor de meeste kleine beleggers zou het nieuwe systeem volgens mij juist best gunstig zijn, maar ik hoop dat ze er wat beters van kunnen maken door er nog wat aan te schuren.

Hoe gaat het verder met jullie beleggingen?
Wij hebben ook erg weinig gekocht inderdaad, maar wel nog een nieuw dividendaandeel erbij. Verder gaat het eigenlijk boven verwachting goed, dus dat is wel fijn.

Ik geloof dat je bij 22000 euro beleggen al niet meer voordelig uit kwam. Snap dat dat nog steeds een flink bedrag is hoor maar wij zouden met het huidige stelsel veel langer voordelig uit zijn omdat we vooral beleggen ipv sparen. Dus nu valt dat allemaal nog onder het heffingsvrij vermogen.

Klopt, en het percentage die klonk (30 tot 36%) is echt belachelijk.
Als ze het heffen over uitbetaalde winst, begrijp ik het nog, maar het is extreem hoog.
Niet te vergeten dat er vaak met geld belegd wordt waar al inkomens, of erf belasting over betaald is.

Als het over fictief gaat kan het op de peildatum hoog staan, en een maand later misschien wel instorten, je hebt het dan niet maar betaald daar nog wel de belasting over. En natuurlijk dat je het liquide moet maken om belasting te betalen, dat is vaak ook ongunstig met zulke extreme percentages.
Het maakt het niet rendabel, zeker niet voor de mensen die voor een pensioen oid beleggen.
En dan nog maar niet te spreken voor de beleggings opties waar je mee voor je kind spaart. Dan wordt de ouder belast, maar kan je het niet eens meer omzetten in geld tot het kind de beoogde leeftijd behaald heeft.

Het eerste idee was afgeschoten omdat het wettelijk niet in de haak was, ivm roof op vermogen, dat zal bij deze constructie zelfs erger zijn.
Dus ik hoop dat ze iets beter gaan luisteren naar echte economen, want op de lange termijn gaat het veel kapitaal verlies betekenen voor NL.
Juist de grote jongens die al vrijheid hebben opgebouwd zullen sneller emigreren dan de kleine belegger, en dan loop je alsnog dus belasting mis, een kaartenhuis wat alleen maar in elkaar kan storten op lange termijn.

Heffen op werkelijk rendement of zelfs uitbetaalde winst is veel makkelijker traceerbaar, en tevens ook veel beter voor de kleinere belegger.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

8nnemiek schreef:
Maar heel eerlijk is het niet, als een rijke topbelegger die weet ik hoe veel rendement maakt in verhouding net zoveel belasting betaalt als een kleine belegger die met moeite 6% rendement maakt.
Van mij mag er een mooie tussenweg komen; belasting op werkelijk rendement, maar dan wel met die hoge vrijstelling bijvoorbeeld.

Dat je bezwaar moet maken elke keer als je teveel hebt betaald is natuurlijk absurd. Je moet dan alsnog aandelen verkopen om je belasting te kunnen voorschieten, die je daarna hopelijk ooit een keertje terugbetaald krijgt.

Eens hoor als je 15% rendement gemiddeld maakt is de huidige regeling top. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook veel voordeel van heb gehad.

Maar ben het met je eens hoge vrijstelling voor de kleintjes (100.000 p.p. Als ze de sociale zekerheid uithollen en anders huidig niveau vrijstelling aanhouden met indexatie). Dan gewoon werkelijk rendement belasten wat daar boven zit. Hou je de kleine investeerder buiten schot.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Ja heffen bij realisatie net zoals ze bij woningen in box3 willen doen. Verliesverrekening erbij en je hebt een eerlijk systeem. Heffingsvrij vermogen voor de kleine belegger voldoende groot om sociale zekerheid te garanderen en alles wat daarboven komt mogen ze van mij betreft belasten adhv werkelijk rendement. Grote vermogens worden toch ondergebracht in bv’s STAK’s etc of inderdaad emigreren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

c_alsemgeest schreef:
Klopt, en het percentage die klonk (30 tot 36%) is echt belachelijk.
Als ze het heffen over uitbetaalde winst, begrijp ik het nog, maar het is extreem hoog.
Niet te vergeten dat er vaak met geld belegd wordt waar al inkomens, of erf belasting over betaald is.

Aan die percentages verandert niet of nauwelijks iets.
Vroeger betaalde je die 36% over het fictieve rendement, dat was volgens mij 4 of 6%.. en nu zou je die 36% betalen over je werkelijke rendement. En je betaalt dat niet over het geld wat belegd is, maar over het (fictieve of werkelijke) rendement op dat geld, waar dus juist nog geen belasting over is betaald. Dus in dat opzicht snap ik het wel.
De een verdient geld met een bakkerij, en betaalt daar belasting over, en de ander verdient geld met beleggen, en betaalt daar belasting over.

Ze moeten imo alleen de details beter uitwerken zodat het voor iedereen eerlijk wordt. Die vrijstelling voor de kleine belegger is een prima begin :j

c_alsemgeest

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

Ja, zeker vanuit de eerlijkheid inderdaad.

Maar de kleine belegger is niet de gene die het geld moet opleveren die de staat nu te kort komt in de begroting, als je de grote jongens gaat pakken is dat voor je eigen economie als land gewoon funest op lange termijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:20

Ik snap op zich dat je de rijke mensen niet het land uit wil jagen, maar aan de andere kant, wat dragen die mensen verder bij aan de samenleving als ze geen belasting betalen? Ben je zo'n beleggers dan niet überhaupt liever kwijt dan rijk, als ze zelfs over hun inkomsten waar ze nauwelijks voor hoeven werken bijna geen belasting willen betalen?
Ik denk persoonlijk dat een economie waarin de onderste en de middelklasse meer te besteden heeft, en de hoogste klassen íetsje minder (want zeg nou zelf, als je een miljoen verdient en je houdt daar 6 ton aan over dan heb je nog steeds niks te klagen), het beter doet dan een economie waarin de onderste helft niks te besteden heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:46

Op dat punt zijn we het inderdaad niet eens...
Met 6 ton heb je idd niet te klagen, maar ook veel van deze mensen hebben alles van 0 opgebouwd en iets gemaakt tot wat ze nu zijn en waar ze staan.
Percentage gewijs moet het imo gelijk staan.
Je geeft een negatieve impuls aan ondernemers en beleggers ethos en jaagt als land je grote inkomens weg.
De bedrijven hebben ook grote beleggers nodig.

Zulke mensen betalen net zo veel belasting pp als 1000 andere klein en midden inkomens doen.
Zelfs ondanks al hun trucjes, achterdeurtjes en grijze gebieden die ze weten te vinden.
Want ja, die zijn er helaas nog te veel te vinden (daar vind ik ook wat van en ben het op dat punt wel met je eens).
Puur geld technisch gekeken moet je deze mensen als Nederland juist willen houden.
Net als dat je grote Nederlandse bedrijven in je land moet willen houden, het weg krijgen daarvan levert de economie namelijk meer schade op op lange termijn.

Voor de kleine inkomens moeten ze lasten verlichting op een andere manier bewerkstelligen, zodat deze meer over houden.