corinep schreef:Haaientanden of niet dat maakt niet uit.
Jawel dat maakt dus wel uit.
Fietsers moeten stoppen voor alles wat voor hun langs wil.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marjo schreef:corinep schreef:
Haaientanden(verkeersbord B6): verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.
Als het fietspad op 5 meter of minder van de rotonde ligt behoort het zeker tot de rotonde. Als het 10 meter of meer van de rotonde af ligt hoort het zekerniet bij de rotonde. Het gebied tussen 5 en 10 meter is een grijs gebied waar nog geen jurisprudentie over is.
Op deze foto schat ik de afstand op 5 meter of minder dus hoort het fietspad bij de rotonde en geld de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor". Dus als je met je auto van de rotonde afslaat en er zit een fietser(of voetganger want het gaat om verkeer, dus alle weggebruikers) naast je die op de rotonde wil blijven(rechtdoor gaat) zul je die toch echt voor moeten laten gaan. Haaientanden of niet dat maakt niet uit.
Haaientanden maken wel degelijk uit. In de foto hierboven hebben de auto's voorrang op de fietsers
Anders zouden de haaientanden er ook niet staan he
Brainless schreef:corinep schreef:Haaientanden of niet dat maakt niet uit.
Jawel dat maakt dus wel uit.
Fietsers moeten stoppen voor alles wat voor hun langs wil.
corinep schreef:Rennie89 schreef:En waarom staan die haaientanden er dan volgens jou? Voor de sier? En dat bord staat er ook voor de sier?
De haaientanden staan er omdat de fietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. De auto's die de rotonde op willen rijden dus.
. Ik MOEST bij het afslaan van de rotonde de fietsers voorrang geven, want zij waren rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, ook al hadden zij de haaientanden.....Marije_1997 schreef:Haaientanden betekend dat je geen voorrang hebt en dat je dus voorrang moet verlenen aan ander verkeer. Als fietsers haaientanden hebben, moeten zij auto's voorrang geven.
Exitium schreef:AmyII schreef:Maar de situatie die Rennie geeft ìs geen rotonde. Zij had haaientanden en de betreffende fietser en scooter ook. Echter gingen de fietser en scooter rechtdoor om aan de overkant naar links te gaan. Dan hebben zij voorrang op Rennie omdat zij afslaat (naar rechts in dit geval). De situatie die Rennie omschreef heeft werkelijk niks met een rotonde te maken omdat het een T-splitsing betrof.
De discussie over die kruising waren we al even voorbij
Exitium schreef:corinep schreef:[]
De haaientanden staan er omdat de fietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. De auto's die de rotonde op willen rijden dus.
Nee. Als je naar de foto die ik al eerder stuurde kijkt, zie ook hieronder, zie je haaientanden bij beide oversteken, zowel voor verkeer wat de rotonde afgaat als wat de rotonde oprijdt. Als je gelijk zou hebben, zouden de haaientanden er bij de baan voor afgaand verkeer niet staan.
Haaientanden en stoplichten gaan voor regels als 'rechtdoor verkeer op dezelfde weg gaat voor'. Eerst plaatselijke markeringen, als die geen duidelijkheid bieden (of er überhaupt niet zijn) pas de algemene regels.
[ [url=m/piJ1Co.jpg]Afbeelding[/url] ]
MyWishMax schreef:Hier in omgeving Gouda zijn juist de rotondes aangepast zodat fietsers nu voorrang hebben. Dat was niet zo en ze hebben juist alles verbouwd.
Enige nadeel is dat de fietsers tegen de richting in gaan ipv netjes rotonde volgen. Er vliegt dus van alle kanten van alles langs waardoor het gevaarlijker wordt ipv veiliger. En daar zijn het geen dubbele fietspaden waar je dus beide kanten op mag. Die heb je ook, maar bij die andere staat duidelijk aangegeven dat ze rotonde moeten volgen, maar helaas...
Helemaal irritant als ze ook geen richting aan geven. Heel druk punt en dan staan er 10 auto's te wachten op aantal fietsers die ineens toch niet oversteken.
Nayomie schreef:Ik heb geleerd dat fietsers geen voorrang hebben als je de rotonde op rijdt, maar wel voorrang hebben als je de rotonde afrijdt omdat je daarmee een speciale verrichting doet. Dit geldt alleen wanneer er geen voorrangsregels staan aangegeven.
Exitium schreef:Nayomie schreef:Ik heb geleerd dat fietsers geen voorrang hebben als je de rotonde op rijdt, maar wel voorrang hebben als je de rotonde afrijdt omdat je daarmee een speciale verrichting doet. Dit geldt alleen wanneer er geen voorrangsregels staan aangegeven.
Dit. En in het voorbeeld wat ik gaf staan er haaientanden (verkeersteken, en verkeerstekens gaan voor verkeersregels) specifiek op het stuk waar de afslaande automobilist en de fietser elkaar kruisen. Er kruist daar geen ander verkeer dan dat. Had men de fietser voorrang willen geven, dan had men de haaientanden voor de fietser op dat punt dus weg moeten halen