Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 01:13

corinep schreef:
Haaientanden of niet dat maakt niet uit.

Jawel dat maakt dus wel uit.
Fietsers moeten stoppen voor alles wat voor hun langs wil.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:04

Rennie89 schreef:
En waarom staan die haaientanden er dan volgens jou? Voor de sier? En dat bord staat er ook voor de sier?

De haaientanden staan er omdat de fietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. De auto's die de rotonde op willen rijden dus.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:05

Marjo schreef:
corinep schreef:

Haaientanden(verkeersbord B6): verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.

Als het fietspad op 5 meter of minder van de rotonde ligt behoort het zeker tot de rotonde. Als het 10 meter of meer van de rotonde af ligt hoort het zekerniet bij de rotonde. Het gebied tussen 5 en 10 meter is een grijs gebied waar nog geen jurisprudentie over is.

Op deze foto schat ik de afstand op 5 meter of minder dus hoort het fietspad bij de rotonde en geld de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor". Dus als je met je auto van de rotonde afslaat en er zit een fietser(of voetganger want het gaat om verkeer, dus alle weggebruikers) naast je die op de rotonde wil blijven(rechtdoor gaat) zul je die toch echt voor moeten laten gaan. Haaientanden of niet dat maakt niet uit.

Haaientanden maken wel degelijk uit. In de foto hierboven hebben de auto's voorrang op de fietsers ;)

Anders zouden de haaientanden er ook niet staan he ;)

Nee.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:08

Brainless schreef:
corinep schreef:
Haaientanden of niet dat maakt niet uit.

Jawel dat maakt dus wel uit.
Fietsers moeten stoppen voor alles wat voor hun langs wil.

Nee, de fietsers moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg, de auto's die de rotonde op willen rijden dus.

De auto's die van de rotonde af willen zijn afslaand verkeer, die moeten rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan.

De haaientanden zeggen alleen iets over de kruisende weg, niet dezelfde weg.

Marjo

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:25

Ik denk dat jij je theorieboeken nog eens in moet duiken want je hebt absoluut ongelijk. Fietsers moeten voorrang verlenen aan alle auto's, niet alleen aan degene die de rotonde op rijden ;)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:35

corinep schreef:
Rennie89 schreef:
En waarom staan die haaientanden er dan volgens jou? Voor de sier? En dat bord staat er ook voor de sier?

De haaientanden staan er omdat de fietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. De auto's die de rotonde op willen rijden dus.

Nee. Als je naar de foto die ik al eerder stuurde kijkt, zie ook hieronder, zie je haaientanden bij beide oversteken, zowel voor verkeer wat de rotonde afgaat als wat de rotonde oprijdt. Als je gelijk zou hebben, zouden de haaientanden er bij de baan voor afgaand verkeer niet staan.

Haaientanden en stoplichten gaan voor regels als 'rechtdoor verkeer op dezelfde weg gaat voor'. Eerst plaatselijke markeringen, als die geen duidelijkheid bieden (of er überhaupt niet zijn) pas de algemene regels.

Afbeelding

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 06:14

Dit voelt als de discussie die ik met mijn rij instructeur had 10 jaar geleden :+. Ik MOEST bij het afslaan van de rotonde de fietsers voorrang geven, want zij waren rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, ook al hadden zij de haaientanden.....

Flashbacks.... zat huilend in de auto omdat ik zo overtuigd was dat het niet zo was.....

Marije_1997 schreef:
Haaientanden betekend dat je geen voorrang hebt en dat je dus voorrang moet verlenen aan ander verkeer. Als fietsers haaientanden hebben, moeten zij auto's voorrang geven.

Tenzij er voor beiden haaientanden zijn (zoals in de situatie van Rennie) dan heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang, dus de scooter.... Of je al wel pf niet in de bocht zit/zat. Dan had er eerder in de spiegels gekeken moeten worden of er verkeer aan zou komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 06:37

In principe hebben in NL binnen de bebouwde kom de fietsers en voetgangers op de rotonde voorrang, wat ook te zien is aan haaientanden voor de auto’s. Buiten de bebouwde kom hebben de fietsers haaientanden en moeten zij dus wachten op de auto’s die de rotonde op en af rijden.

Die haaientanden hebben wel degelijk functie, voor wie zegt dat dat niet uitmaakt. Als je haaientanden tegenkomt moet je gewoon stoppen voor verkeer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 06:59

Hier in Assen is er bijna geen rotonde waar de fietsers voorrang hebben. Ben nog wat aan het zoeken geweest op Google Maps, maar als er een rotonde is waar fietsers en voetgangers voorrang hebben dan ken ik hem niet. Misschien dat het komt omdat alle fietspaden rond rotondes gescheiden zijn, je fietst hier nergens fysiek op de rotonde.

Edit: Ik zou bijna Polly naar dit topic lokken, als (ex)rijinstructrice kan zij vast uitsluitsel geven.
Ik geef geen enkele fietsen met haaientanden voorrang, of ik nou op de rotonde af rijd of er vanaf kom.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 07:56

Ik geloof dat als ik Rennie was naar gemeente zou gaan schrijven voor duidelijkheid in deze verkeerssituatie en het liefst zelfs aanpassingen wensen om eventuele verkeersongelukken te voorkomen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:07

Exitium schreef:
AmyII schreef:
Maar de situatie die Rennie geeft ìs geen rotonde. Zij had haaientanden en de betreffende fietser en scooter ook. Echter gingen de fietser en scooter rechtdoor om aan de overkant naar links te gaan. Dan hebben zij voorrang op Rennie omdat zij afslaat (naar rechts in dit geval). De situatie die Rennie omschreef heeft werkelijk niks met een rotonde te maken omdat het een T-splitsing betrof.

De discussie over die kruising waren we al even voorbij

Ah, my bad.. Niet goed gelezen, excuus!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:15

Exitium schreef:
corinep schreef:
[]

Nee. Als je naar de foto die ik al eerder stuurde kijkt, zie ook hieronder, zie je haaientanden bij beide oversteken, zowel voor verkeer wat de rotonde afgaat als wat de rotonde oprijdt. Als je gelijk zou hebben, zouden de haaientanden er bij de baan voor afgaand verkeer niet staan.

Haaientanden en stoplichten gaan voor regels als 'rechtdoor verkeer op dezelfde weg gaat voor'. Eerst plaatselijke markeringen, als die geen duidelijkheid bieden (of er überhaupt niet zijn) pas de algemene regels.

[ [url=m/piJ1Co.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee, "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor" en haaientanden met B6 "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg zijn 2 totaal verschillende regels en de ene gaat dus niet voor de andere. De rotonde gaat never nooit niet de kruisende weg worden voor de fietser want het is dezelfde weg.

De situatie is inderdaad bizar, de wegbeheerder zijn intentie is de fietsers te beschermen maar dit kan dus volgens de regels helemaal niet. Dan zouden ze de fietspaden minimaal 10 meter van de rotonde af moeten leggen.

Het zorgt zelfs voor verwarring bij CBR examinatoren. Als je in Gouda af gaat rijden moet je echt stoppen voor de fietsers anders zak je. In Heerenveen hoef je van de examinatoren niet te stoppen omdat de fietsers toch zullen stoppen en het de doorstroming zwaar hindert. Heb je een keer een examinator uit een andere regio kan het zomaar opeens weer anders bekeken worden.

Maar echt mensen, wat ik zeg klopt 100%, in de praktijk weten niet veel mensen de regels en zullen de fietsers idd stoppen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:34

Bij ons in het dorp is het per rotonde verschillend wie er voorrang heeft.
En dat is knap irritant.

Op weg A kan je 4 rotondes tegenkomen en 2 hebben fietsers voorrang en op 2 auto’s.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:38

Hier in omgeving Gouda zijn juist de rotondes aangepast zodat fietsers nu voorrang hebben. Dat was niet zo en ze hebben juist alles verbouwd.

Enige nadeel is dat de fietsers tegen de richting in gaan ipv netjes rotonde volgen. Er vliegt dus van alle kanten van alles langs waardoor het gevaarlijker wordt ipv veiliger. En daar zijn het geen dubbele fietspaden waar je dus beide kanten op mag. Die heb je ook, maar bij die andere staat duidelijk aangegeven dat ze rotonde moeten volgen, maar helaas...
Helemaal irritant als ze ook geen richting aan geven. Heel druk punt en dan staan er 10 auto's te wachten op aantal fietsers die ineens toch niet oversteken.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:49

MyWishMax schreef:
Hier in omgeving Gouda zijn juist de rotondes aangepast zodat fietsers nu voorrang hebben. Dat was niet zo en ze hebben juist alles verbouwd.

Enige nadeel is dat de fietsers tegen de richting in gaan ipv netjes rotonde volgen. Er vliegt dus van alle kanten van alles langs waardoor het gevaarlijker wordt ipv veiliger. En daar zijn het geen dubbele fietspaden waar je dus beide kanten op mag. Die heb je ook, maar bij die andere staat duidelijk aangegeven dat ze rotonde moeten volgen, maar helaas...
Helemaal irritant als ze ook geen richting aan geven. Heel druk punt en dan staan er 10 auto's te wachten op aantal fietsers die ineens toch niet oversteken.

Het is al een tijdje geleden dat ik in Gouda geweest ben, het klinkt alsof de rotondes nu in ieder geval kloppen met hoe de regels zijn, dat is wel fijn.

Richting aangeven als je afslaat is verplicht, dus ook voor fietsers die de rotonde afgaan. In de praktijk doen ze dat idd vaak niet helaas.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:51

Wat betreft de discussie over voorrang of niet.
Mij is altijd geleerd dat als de fietsers haaientanden hebben jij als automobilist voorrang hebt.
Maar ook is mij geleerd dat je er nooit zomaar vanuit moet gaan dat je ook echt voorrang krijgt. Dus mocht de fietser alsnog besluiten over te steken, moet ik gewoon stoppen.
Uiteindelijk of je nou voorrang had of niet, jij bent schuldig als auto mobilist.

Hier in het centrum hadden we vroeger een levensgevaarlijke rontonde. Fietsers hadden hier voorrang maar automobilisten hadden daar letterlijk schijt aan. Als ik daar langs moest met de fiets wachte ik liever dan dat ik zomaar overstak.
Gelukkig is het nu een kruising met stoplichten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:34

Dochterlief zegt (jaar haar rijbewijs).. fietsers moeten stoppen, fietspad is geen onderdeel van de rotonde
Waar zij les hebben zijn de rotondes zo, fietsers hebben een pad buiten de rotonde om en hebben haaientanden.. auto's hebben daar voorrang.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:40

Ik heb geleerd dat fietsers geen voorrang hebben als je de rotonde op rijdt, maar wel voorrang hebben als je de rotonde afrijdt omdat je daarmee een speciale verrichting doet. Dit geldt alleen wanneer er geen voorrangsregels staan aangegeven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:48

Hier nog een ergernis.

Als je hier het dorp uitrijdt de 60km weg op is het verboden voor fietsers en brommers. Staat een verbodsbord en route aangegeven die ze moeten nemen. 200 meter verder weer een verbodsbord omdat de weg daar een fietspad kruist en daar zo smal wordt dat er maar 1 auto doorheen kan. Saar is het ook even 30km advies. Dan 50 meter verder wordt het weer 60km en weer een bord en kan je weer fietspad op wat er paralel ligt.

Met dit weer kom je op dat stuk gewoon tientallen fietsers tegen op het stuk waar ze niet mogen komen, vooral 1e 60 en 30km stuk. Laatste stuk veel minder, maar vandaag groep wielrenners die gewoon 3 breed fietsen. Maar zelfs als ze achter elkaar fietsen is het re smal om er langs te gaan als er andere auto's zijn. En het is een drukke weg, je kan niet op veel manieren dorp uit.

Vorige keer op 30km stuk getoeter toen we het stuk daarvoor al achter 3 wielrenners zaten die naast elkaar fietsen. Geen poging om fietspad op te gaan of achter elkaar. Werden we uitgescholden dat dat niet nodig was, heb maar aangegeven dat het verboden voor fietsers is daar. Heb eigenlijk de neiging om het een keer door te geven aan politie of gemeente. Op zo'n dag kan je honderd boetes uitdelen en het hele dorp komt vast te staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:51

Even dat van examninators en niet stoppen in Heerenveen. Je word wel degelijk gewezen op fietsers die zomaar oversteken. Maar je hebt geen enkele rotonde in Heerenveen waar fietsers voorrang hebben. Daarom hoef je nergens te stoppen. Alleen er word wel op gewezen goed op te letten of ze niet voorrang nemen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:35

Nayomie schreef:
Ik heb geleerd dat fietsers geen voorrang hebben als je de rotonde op rijdt, maar wel voorrang hebben als je de rotonde afrijdt omdat je daarmee een speciale verrichting doet. Dit geldt alleen wanneer er geen voorrangsregels staan aangegeven.

Dit. En in het voorbeeld wat ik gaf staan er haaientanden (verkeersteken, en verkeerstekens gaan voor verkeersregels) specifiek op het stuk waar de afslaande automobilist en de fietser elkaar kruisen. Er kruist daar geen ander verkeer dan dat. Had men de fietser voorrang willen geven, dan had men de haaientanden voor de fietser op dat punt dus weg moeten halen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:47

Mywish dat is irritant.
Schuiver op je bumper monteren en zo de weg schoonvegen een idee?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:02

En dan ruitenwisser aan en bonuspunten? O:)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:36

Exitium schreef:
Nayomie schreef:

Dit. En in het voorbeeld wat ik gaf staan er haaientanden (verkeersteken, en verkeerstekens gaan voor verkeersregels) specifiek op het stuk waar de afslaande automobilist en de fietser elkaar kruisen. Er kruist daar geen ander verkeer dan dat. Had men de fietser voorrang willen geven, dan had men de haaientanden voor de fietser op dat punt dus weg moeten halen

Dit kan toch helemaal niet? Dan zou de rotonde constant vastlopen.

Een rotonde heeft zijn eigen regels, verkeer dat de rotonde verlaat heeft voorrang. Tenzij anders aangegeven staat dmv haaientanden. Het is niet afslaan zoals op een kruising, maar rotonde verlaten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:11

het viel ons op dat in Friesland (waar we een paar weken geleden een weekje waren) fietsers echt bijna nergens voorrang hebben, ook niet op rotondes.
Waar wij wonen zijn fietsers zo'n beetje heilig, die hebben echt op iedere rotonde voorrang. Ik ben daar in Friesland echt een aantal keren bijna verongelukt met de fiets.
Bizar dat dat zo kan verschillen in zo'n klein landje