[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:46

DeMolenhoek schreef:
[ [url=m/5pYvWc.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-

Ahhhw Marg, dat is klote -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:32

Afbeelding

Anoniet

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:34

Haha heerlijk die memes!

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:41

Linda die is wel héél erg......grappig! _O-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:48

:')

ik begon hardop te lachen, mijn collega keek me al vreemd aan :')

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:18

Ik heb een vriendin die er hetzelfde in staat als de mensen hier qua kinderen. Wij hadden het laatst ook over een mooi ethisch zwaar onverantwoord onderwerp. Kinderen die dmv IVF (en volgens mij zijn er nog meer mogelijkheden) zijn geboren, zijn eigenlijk kinderen die er niet hadden 'mogen' zijn. Wij vroegen ons af in wat voor soort mensen deze kinderen zich zouden ontwikkelen, of ze misschien eerder dood zouden gaan (omdat ze er eigenlijk niet hadden mogen zijn) of juist het verkeerde pad op gaan. Het leek ons wel interessant om dat eens te onderzoeken :7

Voordat ik nu iedereen over mij heen krijg, ik gun iedereen een kind, op welke manier dan ook.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:32

Tja, ik ken iemand die erfelijk belast is. Die kiest nu bewust voor IVF zodat ze kunnen selecteren en geen embryo inplanten die mogelijks de ziekte draagt of toont.
Natuurlijk bevruchten zou hen wel lukken, maar dan is het russische roulette spelen.

Dus in dat opzicht snap ik de keuze voor ivf heel goed en is het in mijn ogen ook geen kind die er "niet had kunnen zijn"

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:34

Op zich maakt het voor zo'n vruchtje niet uit hoe het eitje en zaadje bij elkaar gekomen zijn. Dus denk dat dat niet echt invloed heeft op het aanstaande leven.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:37

Ik ben er heilig van overtuigd dat er een reden is dat het bij sommige “combinaties” niet lukt en vind dat de mens niet voor god mag spelen om de natuur te overtroeven... Maar die mening levert me meestal geen vrienden op :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:42

Oh dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat wanneer de natuur 'nee' zegt je je daar enigszins bij neer moet leggen. Maar aan de andere kant vond de natuur het ook nodig dat ik galstenen kreeg, die heb ik ook maar even ingeleverd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:44

Natuurlijke selectie :j

Galstenen hebben hier ook feest gevierd , galblaas heb ik ook niet meer :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:09

watchthesky schreef:
Ik ben er heilig van overtuigd dat er een reden is dat het bij sommige “combinaties” niet lukt en vind dat de mens niet voor god mag spelen om de natuur te overtroeven... Maar die mening levert me meestal geen vrienden op :=

Haha, mee eens. Maar ik spreek het meestal maar niet uit...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:16

Hmmm, ik vind juist dat teveel slechte combinaties gewoon maar het een na het andere kind op de wereld pletteren.
Als er zoiets is al lot dan vind ik dat meneer of mevrouw lot niet echt zinvol bezig is :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:32

watchthesky: misschien moet je je dan eerst eens verdiepen in waarom het niet lukt om op natuurlijke wijze kinderen te krijgen?

Genoeg kinderen die met verschrikkelijke aandoeningen geboren worden, dat was dan wel de bedoeling van de natuur of zo want ze zijn natuurlijk verwekt? Dus dat is beter dan een gezond kind dat uit ivf is geboren?

Demolenhoek: verschrikkelijk zeg. Ik ken iemand met muco... Dat wil je je kinderen echt niet aandoen.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:45

In beide kanten van m’n familie zit er veel erfelijke ziektes. Autisme, dwangstoornis, dementie, aanleg voor kanker. Helaas heb ik dus die eerste 2. M’n moeder is er ook open over dat als ze dit had geweten dan had ze me weg laten halen om mij dit te besparen. Gelukkig heb ik wel een goede combinatie ouders

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:54

Gelukkig mag ik een mening hebben zonder daarvoor gestudeerd te hebben, Damned. Als die mening niet overeenkomt met de jouwe mag jij daarover ook een mening hebben, maar dat betekent niet dat ik mijn mening hoef te herzien.
Gezien mijn gebrek aan kinderwens vermoed/hoop ik met dit onderwerp niet te maken te krijgen, nu niet en in de toekomst niet. Mocht die wens er toch ooit komen en dan onvervulbaar blijken... Dan zien we op dat moment wel wat we ermee doen en of we er meer over willen weten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:12

Ik zeg niet dat je ervoor gestudeerd moet hebben, dat heb ik ook niet, maar je eens inlezen over wat ivf eigenlijk precies is, kan ook geen kwaad.

Eventjes van wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie
Om een goede kans op succes te verkrijgen is het van belang meerdere eicellen te kunnen 'oogsten' voor externe bevruchting. Uit deze via IVF met zaad bevruchte eicellen ontstane embryo's zullen de beste - dwz die met een goede kans op succes - worden geselecteerd voor terugplaatsing in de baarmoeder van de vrouw. Een goede kans op succes betekent een kans die vergelijkbaar is met de kans die gezonde paren in hun meest vruchtbare jaren hebben op zwangerschap.
(..)
Onderzoek naar ivf-kinderen heeft aangetoond dat - ondanks de fertiliteitsproblemen van het ouderpaar - er een verwaarloosbare stijging is van het aantal aangeboren afwijkingen bij deze kinderen ten opzichte van kinderen die op natuurlijke wijze zijn verwekt.
(...)
Ongeveer 30 tot 35% van alle vrouwen die een terugplaatsing krijgen worden zwanger. Dit is ongeveer 25-30% van alle paren die een ivf-behandeling gestart zijn.

Kort gezegd: men doet niet zo veel meer dan wat de natuurlijke bevruchting doet, men oogst gewoon meer eicellen, waardoor de kans op slagen groter is (kort door de bocht)
Het is geen wondermiddel waardoor iedereen plots wel een kind krijgt, kijk maar naar de slagingspercentages.
Dus het gaat eigenlijk niet tegen de 'natuur' in maar men zorgt gewoon voor de ideale omstandigheden.

Het is uiteraard je goed recht om tegen ivf te zijn en het nooit zelf te willen ondergaan.
Maar dat er een reden is die de natuur ervoor zou zorgen dat sommige mensen geen kinderen kunnen krijgen... Dat klinkt niet heel rationeel in de oren. Dan zouden zij met ivf ook geen kinderen kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:19

Ik heb liever een koppel dat ervoor kiest om met IVF een gewenst en gezond kindje op te wereld te zetten omdat het via de gewone weg niet lukt, dan een koppel dat stikt van de erfelijke ziektes dat er maar op los fokt en zich er niets van aantrekt welke belasting ze een mogelijk kindje daarmee voorzien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:23

Ik vind het prima dat mensen IVF proberen. Ik wil er alleen niet voor betalen en vraag me dan idd af of er een reden is dat de natuur het zo ingewikkeld heeft gemaakt om kinderen te krijgen ja. Dat is geen feitelijke vraag, meer een filosofische.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:32

Nou, hoe je het ook draait of keert... zonder alle medische kennis en kunde zouden de kinderen die geboren worden met zware afwijkingen ook helemaal niet levensvatbaar zijn of blijven.
Idem met nog een hele hoop andere mogelijkheden om het leven te verlengen zoals sondevoeding, zuurstoftherapie, bloedtransfusies, transplantaties etc.
Daar kan je ook eindeloos over discussie voeren wanneer dat wel nog ethisch verantwoord is en wanneer niet (meer).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:42

Klopt, je kan het ook niet ethisch, of niet gewenst vinden.
Het is enkel de zin 'de reden van de natuur' waar ik lichtelijk gefrustreerd door raak O:) De natuur heeft helemaal geen reden.

Daarnaast wil het niet zeggen dat ivf kinderen er anders nooit zouden geweest zijn.
Zo ben ik er dankzij ivf. Mijn ouders hadden het al jaren op de natuurlijke wijze geprobeerd. (ivf werd toen niet terugbetaald dus dan doe je het sowieso niet zomaar eventjes). Via ivf wel gelukt. Een jaar later of zo, raakt mijn moeder toch nog op natuurlijke wijze zwanger.
Wat is dan in hemelsnaam de reden van de natuur vraag ik mij af?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:11

Achterom schreef:
watchthesky schreef:

Haha, mee eens. Maar ik spreek het meestal maar niet uit...

+1
Al kan ik me er wel iets bij voorstellen dat als je het heel graag wil je er wss echt alles voor over hebt.

Moesten mijn eierstokken toch besluiten te gaan rammelen (ughe ughe weinig kans :')) en ik blijk onvruchtbaar dan zou ik daar persoonlijk geen hele omwegen voor willen nemen omdat ik het wil.
Dat vind ik zelf persoonlijk egoïstischer dan geen kinderen nemen. (of wetende dat je veel gebreken in je familie hebt en er toch alles aan doen terwijl er een grote kans is dat je kind niet 'normaal' word.)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:36

Gister sinterklaas gevierd met neefje, zwager en schoonouders, oftewel: kijken hoe neefje (3,5) een bult met cadeautjes krijgt, met gore handjes in de bak met pepernoten zit te graven, van elk chocolaatje 1 hapje neemt en de rest terug legt, en dat de rest van de aanwezigen dan om de tien seconden roepen hoe schattig hij wel niet is en non stop foto's en filmpjes zit te maken die ze mij dan vervolgens ook doorsturen, alsof ik het niet net zelf heb kunnen zien :roll:
En dat mijn schoonvader dan als klap op de vuurpijl voor de 1000e keer begint over mijn "toekomstige kinderen" >;)

Ik doe echt mijn stinkende best om aardig en gezellig te doen enzo, maar mán wat ben ik blij dat deze onzin maar 1x per jaar plaatsvind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:44

Wat zei je... als ik dit zo aanschouw... no f*cking way schoonpaps :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:49

Leuk als dat je zo opgedrongen wordt, bah!