Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 8018
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:21

Ik geloof nog niet helemaal dat ik het principe van Kermisgeld snap?

Het is kermis, er zijn attracties, maar dat betalen jullie al.
Het kind krijgt gewoon geld omdat het kermis is en dat geld gaat in de spaarpot?

Waarom moet er geld in die spaarpot dan?

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:26

Volgens mij zegt ze dat als ze die kinderen ook nog zelf geld geeft, ze dat in hun spaarpot doen, omdat alles al voor ze betaald wordt door haar.

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:34

Precies Djuulsie, officieel is kermisgeld gewoon om de kermis van te betalen.
Zo voorkomen de families dat de kinderen steeds bij hun in de feesttent of op het terras komen bedelen om geld.
Maar omdat wij al veel voor ze betalen als we ze meenemen (en de ouders zelf ook hoor) verdwijnt dat geld in de spaarpot voor andere doeleinden. En dat vind ik onzin :) Dus ik geef ze geen kermisgeld

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:43

Nou groot gelijk. Wat jammer van je schoonzus zeg -O-

Ik ben misschien ooit gierig geweest als ik hier lees dat bezinegeld vragen iets normaals is.. Ik heb daar nog nooit overna gedacht. Ik rij altijd het liefst zelf en iedereen mag altijd overal mee naartoe en ik wil iedereen oppikken of afzetten. Waarom zou je daar geld voor vragen?! :o

Als iemand nou een auto leent ofzo ja dan begrijp ik het wel. Of voor het werk elke dag meerijdt misschien.. Maar verder >;)

Dat iemand hier op de vorige pagina ook zich afvraagt of ze benzinegeld kan vragen voor een ritje naar het strand. Serieus?! Terwijl je diegene ook nog zelf gevraagd heb. Ik zou me doodschrikken als iemand dat aan mij zou vragen :')

Walkure

Berichten: 1398
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:50

xApple schreef:
Nou groot gelijk. Wat jammer van je schoonzus zeg -O-

Ik ben misschien ooit gierig geweest als ik hier lees dat bezinegeld vragen iets normaals is.. Ik heb daar nog nooit overna gedacht. Ik rij altijd het liefst zelf en iedereen mag altijd overal mee naartoe en ik wil iedereen oppikken of afzetten. Waarom zou je daar geld voor vragen?! :o

Als iemand nou een auto leent ofzo ja dan begrijp ik het wel. Of voor het werk elke dag meerijdt misschien.. Maar verder >;)

Dat iemand hier op de vorige pagina ook zich afvraagt of ze benzinegeld kan vragen voor een ritje naar het strand. Serieus?! Terwijl je diegene ook nog zelf gevraagd heb. Ik zou me doodschrikken als iemand dat aan mij zou vragen :')


Mee eens, ik vraag ook niet zo gauw benzinegeld. Vaak is het toch naar iets waar ik zelf sowieso al heen ga/moet, als er iemand mee rijd is het alleen maar gezellig. Die benzine moet ik sowieso al betalen.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:53

Ik heb even jullie mening nodig.. stel ik vraag een aantal vriendinnen om voor mijn verjaardag naar een pretpark te gaan bijvoorbeeld, gewoon gezellig... maar ik ga niet voor iedereen de volle entreeprijs betalen.. is dit dan gierig? Het wordt niet bestempeld als kinderfeesten maar gewoon samen gezellig iets doen.. maar ik ga miet voor iedereen die komt hun hele entree betalen

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:08

Trui schreef:
Ik heb even jullie mening nodig.. stel ik vraag een aantal vriendinnen om voor mijn verjaardag naar een pretpark te gaan bijvoorbeeld, gewoon gezellig... maar ik ga niet voor iedereen de volle entreeprijs betalen.. is dit dan gierig? Het wordt niet bestempeld als kinderfeesten maar gewoon samen gezellig iets doen.. maar ik ga miet voor iedereen die komt hun hele entree betalen

als je dit goed communiceert en misschien ook aangeeft geen kados te verwachten (omdat ze dus al geld kwijt zullen zijn aan entree). Natuurlijk kan er nog steeds nee gezegd worden want een pretpark is wel redleijk prijzig, dus hou daar rekening mee.

Zelf zou ik het niet mega gierig vinden als het heel duidelijk is aangegeven en je ook zegt dat ze zich niet verplicht moeten voelen om te gaan. Als je niet duidelijk aangeeft en opeens daar bij de entree iedereen laat betalen is het wel goed gierig ja *D

Fitzroy

Berichten: 25202
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:09

Dan zou ik gewoon voorstellen om dat een keer te doen, maar niet speciaal voor jouw verjaardag. Want als jij mensen uitnodigt lijkt het me ook logisch dat jij betaalt. Maar dat is mijn logica.

Britta31

Berichten: 13198
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:22

Je kan er wel misverstanden door krijgen denk ik.

Amber_anne

Berichten: 6966
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:26

Vind het heel normaal hoor om iedereen zelf te laten betalen en dan geen cadeaus te krijgen. Ze hoeven niet mee hé

Over het kermis geld, probleem opgelost kermis geld geven en niks betalen zoals het bedoeld is

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:30

Maar dat laatste zou ik al niet doen uit principe.
Als ik iets wil geven aan kinderen die niet van mij zijn, dan mogen de ouders imo al blij zijn dat ze iets krijgen. Op het moment dat ze mij gaan opleggen wat en hoeveel en op welke manier ik iets geef, dan is het snel gedaan.

Bepaalde dingen (bv verjaardagscadeaus) overleg ik vaak wel of ze het niet al hebben, of wat ze graag zouden hebben of geef ik geld. Maar dingen als een uitje naar een kermis ga ik nog altijd bepalen of ik ze gewoon een bedrag geld geef, of gewoon de attractie ga betalen, en wat en hoeveel ze krijgen. Als de ouders willen dat ze meer krijgen of het op een andere manier, be my guest, dan hoef ik het niet te betalen :P

Christiene
Berichten: 7744
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:32

Fitzroy schreef:
Dan zou ik gewoon voorstellen om dat een keer te doen, maar niet speciaal voor jouw verjaardag. Want als jij mensen uitnodigt lijkt het me ook logisch dat jij betaalt. Maar dat is mijn logica.

De mijne ook. En hoor er verhalen over iemand die in een restaurant zijn verjaardag viert maar dan mag je zelf het eten betalen.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:39

Het is gewoon gezellig wat doen. Kan pretpark maar kan ook iets goedkopers zoals eten. Dan hoef ik geen cadeau want het cadeau is het gezellige uitje.

Amber_anne

Berichten: 6966
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:43

Christiene schreef:
Fitzroy schreef:
Dan zou ik gewoon voorstellen om dat een keer te doen, maar niet speciaal voor jouw verjaardag. Want als jij mensen uitnodigt lijkt het me ook logisch dat jij betaalt. Maar dat is mijn logica.

De mijne ook. En hoor er verhalen over iemand die in een restaurant zijn verjaardag viert maar dan mag je zelf het eten betalen.


Ehh dat doen wij ook altijd, niemand heeft geld om zoveel mensen uit eten te nemen dus doen we het zo. Dan geven we overigens geen cadeau of soms delen we de prijs die de jarige moet betalen dan is dat het cadeau

Amber_anne

Berichten: 6966
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:45

Trui schreef:
Het is gewoon gezellig wat doen. Kan pretpark maar kan ook iets goedkopers zoals eten. Dan hoef ik geen cadeau want het cadeau is het gezellige uitje.


Is echt heeeel normaal hoor. Als je duidelijk een appje stuurt met daarin dat je graag iets leuks gaat doen en of iedereen dan zelf betaalt en je geen cadeau hoeft lijkt me duidelijk

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:49

Wij hebben t wel eens in een restaurant gevierd en dan betaalde ik (als jarige) de voorgerechten. Iedereen is vrij om wel of niet te komen... Dit geven we van te voren aan. Vind er maar vanuit gaan dat bij zulke gelegenheden alles voor je betaald wordt ook wel bijzonder.

Dat zij in het pretpark trakteert op friet of een ijsje ofzo, prima, maar dat ze alles betalen?? Nee, sorry.

Sanet

Berichten: 8018
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:51

Communicatie (vooraf!!) is toch gewoon altijd het belangrijkst, dan heb je ook geen onterechte verwachtingen

deksel

Berichten: 3823
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:54

Trui schreef:
Het is gewoon gezellig wat doen. Kan pretpark maar kan ook iets goedkopers zoals eten. Dan hoef ik geen cadeau want het cadeau is het gezellige uitje.

Je kan ook bijv. aan je ouders vragen of zij jouw kaartje en 1 ander kaartje betalen als cadeautje. Kan je samen met 1 vriendin gaan. Maar ja, is wel wat minder leuk misschien.

Fitzroy

Berichten: 25202
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:57

Wij nodigen ook altijd een groep mensen uit om uit eten te gaan met onze verjaardag. Maar de rekening is toch echt voor ons. Dus ja, mijn logica.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:57

Als je met je verjaardag naar de Efteling wilt, maar uiteraard het niet voor iedereen wilt/kan betalen zou ik het van te voren duidelijk aangeven en dat je dan geen kado hoeft. Het is dan aan je vriendinnen om de keuze te maken of ze mee willen of niet.

Met restaurant idem dito. En heb je het geld er niet voor, dan stel je toch voor iets anders voor zijn/haar verjaardag te doen?

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:31

Je zou ook kunnen voorstellen dat jullie om alle verjaardagen te vieren gezellig een dagje naar een pretpark gaan :). En als jullie het leuk vinden om met de dagen zelf nog iets te doen een leuke film kijken met wat lekker eten.

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:16

Trui schreef:
Ik heb even jullie mening nodig.. stel ik vraag een aantal vriendinnen om voor mijn verjaardag naar een pretpark te gaan bijvoorbeeld, gewoon gezellig... maar ik ga niet voor iedereen de volle entreeprijs betalen.. is dit dan gierig? Het wordt niet bestempeld als kinderfeesten maar gewoon samen gezellig iets doen.. maar ik ga miet voor iedereen die komt hun hele entree betalen


Maar waarom zou je het dan onder het mom van 'voor je verjaardag' doen. Wat is er speciaal aan? Er is niets speciaal geregeld voor jouw verjaardag?
In principe is het gewoon een dagje weg met vriendinnen? Dan zou ik dat gewoon zo voorleggen: hé, wie heeft zin om op *datum* een dagje naar de Efteling te gaan?
Als ik namelijk echt uitgenodigd wordt voor een verjaardagsfeest, met papieren uitnodiging in gouden envelop (bij wijze van spreken :+ ), dan verwacht ik inderdaad niet meteen dat ik iets moet betalen. Zeggen dat je geen cadeau hoeft, kan, maar mensen voelen zich logischerwijze toch vaak verplicht om niet met lege handen aan te komen.
Ik zou het mezelf en mijn vriendinnen dus gemakkelijk maken en er gewoon een dagje weg van maken en niet zozeer een verjaardagsfeest.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:27

Ik wil namelijk iets speciaals doen voor mijn 16e verjaardag maar heb nou niet veel geld want ben geen miljonair :’) maar ik wort toch zestien..

Dank voor de reacties sowieso

Amber_anne

Berichten: 6966
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:29

Trui schreef:
Ik wil namelijk iets speciaals doen voor mijn 16e verjaardag maar heb nou niet veel geld want ben geen miljonair :’) maar ik wort toch zestien..

Dank voor de reacties sowieso


Is het anders niet leuk om een high tea te doen ergens? En dan wel allemaal zelf betalen. Maar een high tea ga je vaak ook niet zomaar doen

Britt_Sisi

Berichten: 8949
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:59

Zoe_97 schreef:
Even een schopje
Ik ga met een vriendin zonder rijbewijs naar zee. Vinden jullie het gierig als ik haar vraag de helft van de benzine te betalen? Ik heb gevraagd op ze samen een dagje naar zee wilde. Dus de afstand kwam van mij (ruim 2 uur rijden). Ik twijfel erg. Aan de ene kant denk ik het neit vragen want mijn voorstel. Andere kant is de benzine zo ver toch wel erg duur.


Ik zou dit dus wel vragen. Gewoon omdat je samen gaat en dus dan samen de kosten deelt. In je eentje zou je denk ik niet gaan?

En dat kermisgeld vind ik maar apart.. haha