Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:36

joostvangestel schreef:
Dus:
1) Alleen het feit dat iemand moslim is, maakt hem/haar niet verdacht om terrorist te zijn.
2) Iedere terrorist moet aangepakt worden, ongeacht geloof of doelstelling.

Helemaal mee eens!
Hopenlijk zijn we dan nu voor altijd van de wij/zij discussie af!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:41

Roosmarijn schreef:
terwijl de enige die er niet om kon lachen die acteur was.

Nee dat kan ik me voorstellen: "Beste Mohammed B. en geloofsgenoten..."

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:44

Kayla schreef:
Nee dat kan ik me voorstellen: "Beste Mohammed B. en geloofsgenoten..."

Ik niet. Waarom moet hij zich aangesproken voelen?
Mohammed B is een extreme radicale Moslim, ik neem aan dat hij dat niet is dus vond dit wel een voorbeeld van overdreven zielig doen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:46

Het woord geloofsgenoten doelt toch duidelijk op mensen met hetzelfde geloof, moslims dus. En er niet om kunnen lachen is wel weer wat anders dan overdreven zielig doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:47

Kayla schreef:
Het woord geloofsgenoten doelt toch duidelijk op mensen met hetzelfde geloof, moslims dus. En er niet om kunnen lachen is wel weer wat anders dan overdreven zielig doen.

Dus stel jij bent Christen dan voel jij je aangevallen om iemand die een grap maakt over de zwarte kousenkerk?
Ik vond hem wel zielig doen in zijn reactie, maar dat is mijn mening.
Er zit een groot verschil tussen een Moslim en een fundamentilistische Moslim dus ik snap nog altijd niet waarom hij zich aangesproken voelt.
Er zijn ook binnen de Islam verschillende splintergroeperingen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:53

Dat is het punt toch niet Verward .
Hij wordt nu onder 1 noemer gebracht met iemand die toevallig hetzelfde geloof heeft als hij, maar een afschuwelijke misdaad heeft begaan (en ook nog in naam van ditzelfde geloof). Zou ik de humor ook niet van inzien.

[edit] Nav je toevoeging: Er staat toch echt 'geloofsgenoten' en niet 'andere extremistsche geloofsgenoten' oid.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:56

Kayla schreef:
Dat is het punt toch niet Verward .
Hij wordt nu onder 1 noemer gebracht met iemand die toevallig hetzelfde geloof heeft als hij, maar een afschuwelijke misdaad heeft begaan (en ook nog in naam van ditzelfde geloof). Zou ik de humor ook niet van inzien.

Jij haalt eruit dat het onder 1 noemer werd gebracht ik niet.
Met geloofsgenoten bedoelt iemand degene die hetzelfde geloof aanhangen als hijzelf. In het geval van Mohammed B dus een fundamentilistische Moslim. Dat is dus geen geloofsgenoot van die acteur die een "gewone" Moslim is.
Nogmaals als iemand van de zwarte kousenkerk het heeft over geloofsgenoten voelt een "normale christenen" zichzelf echt niet aangesproken hoor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:57

Kayla schreef:
[edit]
Nav je toevoeging: Er staat toch echt 'geloofsgenoten' en niet 'andere extremistsche geloofsgenoten' oid.

Haha!
Waarom moet hij dat er bijzetten, het is Bokt niet Haha!
Uit zijn daden en uit zijn brief blijkt toch al meer dan genoeg dat hij extremistisch is en dat zijn geloofsgenoten dus ook extremistisch zijn.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:02

Als er staat Mohammed B. en geloofsgenoten kan ik idd niet anders concluderen dat ze onder 1 noemer worden gebracht.
Ik snap je punt wel hoor, maar als je het over een geloof hebt, vind ik het een stuk logischer dat het slaat op de Islam/Christendom oid ipv een een of ander subgeloof.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:05

Maar vervang Mohammed B dan eens door Volkert vd G. (hoewel ik niet eens weet of hij christen is), dan voel ik me echt niet aangesproken, Kayla.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 14:05

Kayla schreef:
Als er staat Mohammed B. en geloofsgenoten kan ik idd niet anders concluderen dat ze onder 1 noemer worden gebracht.
Ik snap je punt wel hoor, maar als je het over een geloof hebt, vind ik het een stuk logischer dat het slaat op de Islam/Christendom oid ipv een een of ander subgeloof.

Het is jouw mening maar ik vind dat je bijzonder ingewikkeld doet door zover door te denken dat hij ook de gematigde Moslims zou bedoelen terwijl dat helemaal geen geloofsgenoten van hem zijn.
Ben bang dat door dit soort dingen het ook heel moeilijk wordt om ooit tot een oplossing te komen. Tot nu toe blijft het bijna overal hangen bij de discussie dat niet alle Moslims extremisten zijn, niet alle Nederlanders rascisten, niet alle kale Nederlanders extreem rechts etc. etc.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:18

Fitzroy"]
Maar vervang Mohammed B dan eens door Volkert vd G. (hoewel ik niet eens weet of hij christen is), dan voel ik me echt niet aangesproken, Kayla.
[/quote]

Aparte vergelijking Haha! .
Als ik overtuigd Christen was, hij ook en in naam van het Christendom een dergelijke misdaad heeft gepleegd en boven een derglijke brief stond Aan Volkert vg G en geloofsgenoten zou ik er idd niet om kunnen lachen, maar jij misschien wel hoor, dat kan natuurlijk Lachen .

[quote="ThePast03 schreef:
Het is jouw mening maar ik vind dat je bijzonder ingewikkeld doet door zover door te denken dat hij ook de gematigde Moslims zou bedoelen terwijl dat helemaal geen geloofsgenoten van hem zijn.
Ben bang dat door dit soort dingen het ook heel moeilijk wordt om ooit tot een oplossing te komen. Tot nu toe blijft het bijna overal hangen bij de discussie dat niet alle Moslims extremisten zijn, niet alle Nederlanders rascisten, niet alle kale Nederlanders extreem rechts etc. etc.

En dat is nu idd juist het punt, door deze actie neem je alle moslims onder die ene noemer, dus ook de extermistische en degenen die daar helemaal niks van willen weten!

En:

ge·loofs·ge·noot (de ~ (m.), -noten)
1 belijder van hetzelfde geloof

ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

www.vandale.nl

Om even duidelijk te maken dat ik helemaal niet zo ingewikkeld doe, maar gewoon lees wat er staat er de hierbij behorende betekenis aan koppel.

En nu ga ik echt weer aan de studie Haha! .

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 14:21

Kayla schreef:
En dat is nu idd juist het punt, door deze actie neem je alle moslims onder die ene noemer, dus ook de extermistische en degenen die daar helemaal niks van willen weten!

Ik heb juist het idee dat jij dat doet. Ik zie een groot verschil tussen een extreem Moslim en een gematigd Moslim.
Zoals je woordenboek al aangeeft 'belijder van hetzelfde geloof'

Extremisme is niet hetzelfde als Moslim!

Studeer ze Knipoog

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:27

Maar dan zijn we het daar dus wel over eens geloof ik Haha! . Alle moslims vallen onder het geloof de Islam, net zoals alle Christenen onder het Christendom vallen, terwijl in beide verschillende variaties/subgeloven voorkomen (gematigd, extremistisch, zwarte kousen ect etc).

En nu ga ik echt (studie-ontwijkend gedrag heet dit geloof ik he Rolleyes ).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 14:28

Daar zijn we het inderdaad over eens.
En ik heb last van schoonmaak-ontwijkend gedrag en moet ook hoognodig eens aan de gang Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:33

ThePast03 schreef:
Extremisme is niet hetzelfde als Moslim!

"
'Extremisme' is geen eigen geloof. Een extreme moslim en een moslim zijn geloofsgenoten, maar de praktijk is anders. Zoals gisteren al heel duidelijk verteld werd door Moumin, is geloven iets persoonlijks maar wel met een verbindende factor.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:03

Met "geloofsgenoten" van Mohammed B. komen mij eerder beelden van neo-nazis naar voren dan van devote Moslims.

Het probleem zit hem ook een stuk daarin. Gewone, vredelievende moslims voelen zich bedreigd door Neo-nazis, die iedere gelegenheid aangrijpen om hun "taak" uit te voeren. Kijk maar eens naar Huub van der Lubbe die (niet eens zeker) de Reichstag aanstak. Meteen een excuus voor Hitler om zijn hartewens uit gaan te voeren.

De gewone moslims hebben dus een teken nodig van ons en iedereen die alle moslims bedreigt, moet over precies dezelfde kam geschoren worden als diegene die alle niet-moslims bedreigt.

Vredelievende moslims voelen zich zo bedreigd, dat de stap naarminder vredelievend gemakkelijk zullen gaan maken uit zelfverdediging. Als dat gebeurt, dan hebben Mohammed B en zijn kliek hun zin gekregen. Een totale chaos.

Daarom zullen we ook net zo goed de onfrisse elementen uit onze eigen gelederen moeten intomen. Daarom is die discussie belangrijk. Het probleem is dus niet mensen die het begrepen hebben, zoals velen in deze discussie, maar vooral de mensen die het niet begrepen hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:18

Arrestaties onthoofdingsvideo Wilders
Bron: ANP

Gisteren zijn er twee mannen aangehouden wegens het met de dood bedreigen van VVD-Kamerlid Geert Wilders. De twee zouden zitten achter de bedreigingen op de MSN-site Jama'at Al-Tawheed Wal Jihaad, die kort na de publicatie off-line werd gehaald. De Nationae Recherche kon de twee achterhalen door medewerking van Microsoft en een Nederlandse provider.

Op de site werd medio oktober een video gepubliceerd waarin opgeroepen wordt om van Kamerlid Geert Wilders het hoofd af te hakken. Op de video, die begeleid wordt door Arabische gezangen, staat eerst vermeld dat 'afgod' Wilders wegens ''spotten met de islam'' de straf onthoofding heeft verdiend. Beloning voor ''deze opoffering'' is het paradijs, aldus de tekst in de video. Daarna worden een paar foto's van Wilders in beeld gebracht. Op één daarvan is ook Ayaan Hirsi Ali te zien.

De twee die nu aangehouden zijn worden verdacht van 'dreigberichten op internet en deelneming aan een terroristische organisatie', aldus de Nationale Recherche, die de arrestaties verrichtte. Het duo is 20 en 23 jaar, hebben de Nederlandse identiteit en werden aangehouden in Amsterdam en Bergen op Zoom. In de hoofdstad doorzocht de recherche drie woningen en een pizzarestaurant, in Bergen op Zoom éen woning. Men legde beslag op computers, documenten, videobanden, mobiele telefoons en pamfletten met onder andere de tekst 'dood aan de ongelovigen'.

Het onthoofdingsfilmpje zwierf al snel na het bekend worden van de site overal op internet rond. Onder meer het weblog Volkomenkut plaatste een mirror, die nog steeds werkt.

Van Gogh
De aanhoudingen van de twee hebben niets te maken met het moordonderzoek naar Theo van Gogh, heeft justitie laten weten. In het onderzoek naar die moord werd vandaag in Amsterdam wel een man van Marokkaanse komaf gearresteerd, die verdacht wordt van medeplichtigeid aan de moord op de film- en opiniemaker.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:20

joostvangestel schreef:
Daarom is die discussie belangrijk. Het probleem is dus niet mensen die het begrepen hebben, zoals velen in deze discussie, maar vooral de mensen die het niet begrepen hebben.

En juist met deze mensen zullen we inderdaad moeten blijven discusseren. Niet op een aanvallende manier en ze gelijk uitmaken voor rascisten want dat werkt alleen maar averechts. Vaak spelen persoonlijke ervaringen mee en dus heftige emoties. Het is in zo'n geval moeilijk om dingen nog reeel te blijven bekijken denk ik, maar zolang ze in discussie blijven kan het veranderen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:28

ThePast03 schreef:
En juist met deze mensen zullen we inderdaad moeten blijven discusseren. Niet op een aanvallende manier en ze gelijk uitmaken voor rascisten want dat werkt alleen maar averechts. Vaak spelen persoonlijke ervaringen mee en dus heftige emoties. Het is in zo'n geval moeilijk om dingen nog reeel te blijven bekijken denk ik, maar zolang ze in discussie blijven kan het veranderen.

Klopt, dat is zeker waar, maar degenen die zover gaan dat ze Moskeeën gaan bekladden en wat dies meer zij meteen opsluiten of in een heropvoedingskamp sluiten. Degenen die niet tot dat soort acties overgaan (of ermee dreigen) zijn nog te redden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:29

Brief op Van Gogh ook in Wilders-versie
NRC Handelsblad

Degene die de brief heeft geschreven die de moordenaar van Theo van Gogh op diens lijk vastpinde - gericht aan VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali - heeft twee soortgelijke brieven geschreven. In één daarvan wordt het onafhankelijke Kamerlid Geert Wilders met de dood bedreigd. Dat document werd eerder dit jaar gepubliceerd op de Marokkaanse website Marokko.nl, maar is inmiddels door moderatoren aldaar verwijderd, zo meldt het NRC Handelsblad vandaag. De forumbezoeker die dat indertijd postte gebruikte de naam Saifu Deen.

De brief aan Wilders is een reactie op diens voorstel in februari om radicale imams het land uit te zetten. De derde brief, 'Een open brief aan de liegende aalim', is gericht aan gematigde imams. Deze werd op 7 september 'gepost' op het MSN-Forum 'Nederlandsemoslimsdeenigeechte'.

Alle brieven, ook die op het lijk van Van Gogh, werden ondertekend door 'Saifu Deen alMuwahhied' (Zwaard van de Heer). Nog niet duidelijk is of moordverdachte Mohammed B. die brieven zelf heeft opgesteld en of dat dus zijn ondertekening is.

Delen uit de brief aan Wilders:

Dit is een open brief aan de smerige poot: Wilders.

La3anaka Allah ayyoeha algabieth,

Nadat ik laatst je laatste uitspraken in de krant heb gelezen, voelde ik een enorme drang om je de volgende brief te schrijven.

Er zullen zich een paar waarheden in deze brief openbaren over het soort rotte ziel van het soort mensen die Allah's wraak verdienen. Ik herinner jou en alle Hansen en Miepen aan jullie vernietigde gelijksoortigen met de volgende verzen van Allah, de Meest Verhevene

.....

Je moet weten Wilders, dat Allah de Boodschapper Moehammad (vzmh) heeft gestuurd met de Qor'an om jou en al jouw gelijksoortigen te waarschuwen voor de gevolgen van jullie verwerpelijke daden. Jouw voorstel om (zoals jullie dat zeggen) "radicale" Imams de vergunning of nationaliteit af te pakken (zodat ze terug kunnen worden gestuurd naar hun land van herkomst) dezelfde woorden zijn als jullie vroegere soortgenoten.

-
Eerder werden op MSN-sites al doodsbedreigingen gepost gericht aan Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders. Al die sites, die inmiddels gewist zijn, leken in opmaak zeer sterk op elkaar. Over Marokko.nl meldde het weblog GeenStijl gisteren dat er banden zouden zijn met de radicale El Tawheed-moskee in Amsterdam-West. Ableraghman el S., de zoon van de voorzitter van deze omstreden moskee, maakt deel uit van de directie van het forum voor Marokkaanse jongeren. Ook sponsorde de moskee een Ramadan SMS-actie op Marokko.nl. Saillant detail is dat Mohammed B. de El Tawheed-moskee bezocht, samen met terreurverdachte Samir A.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:30

joostvangestel schreef:
Klopt, dat is zeker waar, maar degenen die zover gaan dat ze Moskeeën gaan bekladden en wat dies meer zij meteen opsluiten of in een heropvoedingskamp sluiten. Degenen die niet tot dat soort acties overgaan (of ermee dreigen) zijn nog te redden.

Mee eens, dat zijn in mijn ogen ook gewoon extremisten.
Maar degene die nog in discussie zijn moet je niet wegjagen, daar moet je mee in discussie zien te blijven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:31

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit bericht. Ik ben heel blij met die 70%, maar vind 30% die tegen sluiting is wel heel erg veel.
Misschien maar inderdaad niet te veel waarde aan hechten.

70% moslims wil af van extreme scholen
Bron: Nieuws.nl

Uit een enquête van marktonderzoeksbureau TNS/NIPO, uitgevoerd onder Nederlandse moslims, blijkt dat 70% van hen vindt dat islamitische scholen die een antiwesterse houding verkondigen, moeten worden gesloten. 30% is tegen sluiting daarvan.

Opvallend is dat slechts 28% van de Nederlandse moslims de bijdrage van hun geloof aan maatschappij en politiek positief vinden. 5% van de moslims denkt bij het woord 'islam' aan fundamentalisme, aanslagen en extremisme.

Een andere uitkomst van het onderzoek is overigens dat christenen negatiever oordelen over de islam dan andersom.

De Utrechtse islamoloog Nico Landman hecht niet al te veel waarde aan het onderzoek, omdat het via computers werd uitgevoerd, waardoor dus voornamelijk de hoger opgeleide en beter geseculariseerde moslims bereikt zijn. Toch vindt hij de score van 70% die anti-westerse scholen wil sluiten, hoger dan verwacht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:31

Zowel Marokko.nl en msn.nl hadden dat moeten melden en door moeten geven aan de politie. Die moderators kunnen heel makkelijk het ip adres opzoeken en dan via de provider achter het adres komen.

Die moskee's wilde ze laten sluiten, maar gaan ze dat nu ook echt doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:33

Sammie schreef:
Zowel Marokko.nl en msn.nl hadden dat moeten melden en door moeten geven aan de politie. Die moderators kunnen heel makkelijk het ip adres opzoeken en dan via de provider achter het adres komen.

Die moskee's wilde ze laten sluiten, maar gaan ze dat nu ook echt doen.

Ze kunnen alsnog achter de ip's komen en dat zal echt wel gebeuren.
Of al gebeurd zijn want ze hebben er wel wat opgepakt (zie boven).