Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

As we speak zit ik vanaf de bank naar de 'opbouw' van een hijskraan te kijken :7 en ik heb me daar altijd al dingen over afgevraagd die me nu nog steeds niet helder zijn.

Ik lees op Google (en ik zie live) dat er een contragewicht aan de achterkant van de hijskraan zit. Hoe kan de hijskraan zowel zonder lading als met lading zo ver mogelijk het einde van de 'arm' (?), rechtop blijven als het contragewicht op dezelfde plek blijft hangen? Ik zou denken dat hoe verder weg de lading hangt, hoe verder weg het contragewicht ook moet hangen, of zwaarder moet worden?

En nog iets dat ik me af ging vragen: mag zo'n arm ook over de weg reiken en lading verplaatsen? In verband met veiligheid mocht de lading losraken (dat is onwaarschijnlijk natuurlijk maar ik heb weleens filmpjes daarvan gezien).

axel_1997

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

Ik heb de antwoorden niet Karlijn. Maar het zijn wel interessante vragen. Ik meen wel torenkranen gezien te hebben waarbij de contragewichten inderdaad kunnen verschuiven maar ook waarbij dat niet mogelijk lijkt. In principe, als de constructie van de kraan star genoeg is om niet te bezwijken onder de last hoeft alleen het zwaartepunt boven de voet van de kraan te blijven. Dat is hoe het werkt bij zo’n verrijdbare uitschuifkraan. Die is heel zwaar onderin voor een laag zwaartepunt en schuift poten uit voor een brede voet. Maar dat vergt wel heel veel van de lagers in het draaipunt van de kraan.

En ik denk inderdaad wel dat een kraanmachinist op de hoogte moet zijn van waar de lading wel en niet mag hangen. Ik zie bijvoorbeeld vaak dat de kraan eerst in positie draait over de bouwplaats en dat pas als hij bijna in positie is de lading naar het eind van de arm schuift.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Dat gewicht is vaak gebaseerd op de meest verste reiking van de arm. Hier zit ook een maximaal te dragen gewicht aan.

Mijn man heeft bijvoorbeeld een 32ton meter kraan. Dat betekend op de eerste meter 32 ton. Hoe verder hij rijkt hoe minder hij kan inhangen.
Rijkt hij 6 meter kan hij bijvoorbeeld nog maar 5 ton inhangen.

Kracht maal afstand is de formule

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Bij een vaste kraan zit er nog een mega gewicht onderaan, die zorgt voor stabiliteit van de kraan. Het contragewicht aan de arm is voor de lading. Die is ook berekend op een bepaald maximaal gewicht.

Lading mag alleen op de bouwplaats gehesen en verplaatst worden, over de straat of andere gebouwen mag niet. Er zijn kranen met beveiliging, als je dan te ver ‘afwijkt’ naar gebouw/straat dan slaat hij af of stuurt terug.
Als machinist moet je ook de juiste opleiding gevolgd hebben, die is voor elke soort hijskraan anders en elke 5 jaar je werkervaring en bijscholing up to date houden, in Nederland dan toch in ieder geval. En zonder die papieren wordt je er hier echt niet in gezet op de bouwplaats, elke opdrachtgever wil die weer hebben allemaal.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Recent werd het dak vervangen op mijn werk, daarbij waren verkeersregelaars aanwezig die het verkeer tegenhielden op de momenten dat de kraan boven de weg moest draaien (dat was onvermijdelijk vanwege de ligging van het gebouw).

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Dan zal het ook een mobiele kraan geweest zijn gok ik, en geen vaste torenkraan. Daar zit echt wel een flink verschil in, of je een dag een kraan op een vrachtwagen hebt of een vaste die wordt opgebouwd op een bouwplaats. Als er iets over de weg moet dan mag dat inderdaad niet terwijl verkeer gewoon er onderdoor rijd.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Interessant.

Ik heb zelf niks met bouwen of verbouwen maar ik woon tegenover een kantoorpand dat al 2 jaar verbouwd wordt, dus ik zie (en hoor |o ) het allemaal.

Een contragewicht dat uitschuift is niet mogelijk hier, het pand staat vrij krap tussen de huizen. @ontherun schrijft dat er niet over de weg/huizen gehesen mag worden, mag het over het verbouwde pand in dit geval (waar bouwvakkers in en op aan het werk zijn), wel? Want dat is hier onontkoombaar. Gelukkig dragen ze een helm :')

Edit; het is inderdaad een verrijdbare kraan

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Dat zou ik mijn man moeten vragen (die doet het als werk :D ), maar volgens mij wel. Dat zal inderdaad wel moeten, je zult de spullen toch op de juiste plaats moeten krijgen. Ik weet dat hoe kleiner de bouwplaats en hoe meer ingesloten in bebouwing hoe vervelender het werken is blijkbaar. Daar hoor ik nog wel eens gemopper over

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

Ja, daar dacht ik ook aan nadat ik had gepost haha.