maaikemuis schreef:Er zitten steeds minder consequenties vast aan acties voor kinderen. Ik wil niet zeggen dat ik extreem streng ben opgevoed, maar een 'dan...' van mijn ouders werd ook echt uitgevoerd. Zo heeft mijn vader mij gewoon bij een tankstation laten staan ooit (om de auto vervolgens uit het zicht te parkeren en mij in de gaten te houden)en zo leerde ik vrij snel dat kachels heet zijn.
Het leven van kinderen wordt zo onmogelijk ingewikkeld gemaakt door ouders. Zonder consequenties zit er geen rem op. Daarnaast moet alles in overleg met het kind. Overleg over het eten, overleg over bedtijden, overleg over schermtijd. En je krijgt daardoor kinderen die worden overspoeld met verantwoordelijkheden die ze helemaal nog niet zouden moeten hebben. Hoe lief en schattig het misschien ook lijkt, een 3-jarige een maaltijd laten uitkiezen in de hoop dat ze het dan eten zonder een kader aan te geven (2 of 3 opties) is eigenlijk gewoon zielig. De hersenen zijn daar nog helemaal niet klaar voor.
Aan de andere kant zie ik ook steevast ouders hun kinderen klein houden. Kinderen worden niet verantwoordelijk gehouden voor hun acties. Nee, de acties worden haast verantwoordelijk gehouden voor de kinderen.
En zo druppelt de generatie van de curling ouders nu het hoger onderwijs binnen. Een groep studenten die het bestaan van de studiehandleiding maar niet lijkt te begrijpen, maar de weg naar de klachtencommissie dan wel weer weet te vinden. Studenten die zich niet voorbereiden en vervolgens wel patiënten willen behandelen en dan een klacht indienen over mij wanneer ze de rest van de dag een observerende functie van mij krijgen. Op een kruk in de hoek....
Ik word oud geloof ik en mijn moeder had gelijk.... Het is maar goed dat ik geen kinderen heb.
Toevallig had ik het daar van het weekend over met m'n vader, en volgens mij is dit ook de reden dat veel twintigers binnen no-time uitvallen met burnoutklachten: er wordt ze van jongs af aan voorgehouden dat niet het resultaat telt, maar de "moeite" die je erin hebt gestoken, of dat nu blokken is als een malle, of één keer halfslachtig je boek openslaan. Vervolgens komen ze op een plek waar men wél resultaten verwacht, en ze geen schouderklopje krijgen voor het doen van het absolute minimale, en ze trekken het niet meer.
Captain schreef:Och curling ouders, hou op schei uit!
Mijn collega heeft een zoon die nu tijdelijk naar het buitenland is, maar echt álles wordt voor dat joch geregeld. Hij belt ze 's nachts uit bed (veel tijdverschil) omdat hij niet weet welke trein hij moet hebben.
Echt álles wordt voor hem gedaan, ja zo krijg je nooit kinderen die op eigen benen gaan staan.
Lol, mijn moeder zou geloof ik willen dat ik dat weleens deed, haar uit bed bellen om te vragen welke trein ik moet hebben.
Ik heb haar ooit pas de volgende ochtend een berichtje op FB gestuurd nadat ik de avond ervoor was aangereden en naar de SEH moest.