[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:07

en dan denk je oke, nu komt er straf, maar nee niks.
"Dan" is een hol beteken loos woord en dat weet de kleine ook.
Zo'n buurvrouw had ik eerst ook.
Dave-juh niet doehoen...
Ik tel tot 3 davejuh...maar na 3 kwam er niets en als er wat kwam was het iets in de trant van dat papa er in de avond wel wat van zou zeggen.
Potver, je kan zelf je kleuter van 4 toch wel aan ipv dat papa, die er niet bij was, in de avond de boeman uit moet gaan hangen.

Ik heb soms ook de neiging gehad om bij 3 over de schutting te vliegen dat hij eens moest luisteren dat anders de boze buurvrouw het hem wel zou leren.... maar toen zijn we maar verhuisd :P :D

corinep

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:12

Voordat je weet welke "dan" effect heeft voor jouw kind is wel een lastige hoor...

Een "dan" kan geen tik zijn, gelukkig maar.

Bij het ene kind is alleen het cijfer "1" zeggen al voldoende(omdat je dan tot 3 gaat tellen, niemand die weet wat er na 3 gaat komen maar als het werkt dan werkt het)

Bij het andere kind heeft tellen geen effect, op de gang zetten ook niet want komt er toch weer vanaf en als je de deur blokkeert blijft het net zo lang krijsen tot het gaat overgeven van het huilen.

Vaak zijn het fases en komt het vanzelf wel weer goed met het luisteren. Maar een beetje consequent zijn is wel handig ja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:14

Ja dat kan best lastig zijn een wat dan uit te vinden die helpt.
Maar als je weet dat tellen geen nut heeft, gebruik het dan ook niet.
Dan geef je bij voorbaat al aan dat consequent zijn niet bestaat. Dat je loze kreten roept zonder enige waarde.

Tja en zo lang janken dat het overgeeft, vraag me af of ze dat 10 keer doen ~~}>

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:19

No way dat ik van de gang kwam als ik daar moest zitten, krijsen tot kotsen aan toe heb ik ook nog nooit van gehoord.
Zal wel met opvoedstijl te maken hebben dan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:21

Idd loze kreten moet je dN niet maken als je ze niet kan waarmaken. 'nu hou je op anders gaan we naar huis'. Kind ging lekker door en naar huis gingen ze nooit. Dat hebben kinderen snel door hoor. Maar zeg het dan niet. Zo geef je alleen maar ruimte voor meer rek en ellende. Snap best dat het lastig kan zijn, maar het word nog lastiger als je niet consequent bent.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:22

Oh mijn ouders hadden prima straffen zonder slaan...
Niet naar stal, geliefd speelgoed naar het kinderziekenhuis, terug naar huis bij een leuk uitje.
Het was 1 waarschuwing... en daarna gebeurde het ook echt.

1x helemaal in de Efteling, we waren net een half uur binnen. Ik was vervelend, wilde iets hebben uit een winkel ofzo... mijn moeder zei:
"Als je je gedraagt blijven we, nog een keer zeuren en dan gaan we terug"
Het was lang rijden... dus ik gokte er op dat we niet zo maar terug gingen. }:)

Helaas... kleine Channie zat gewoon 5 minuten later te mokken op de achterbank richting Den Haag :')
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 28-03-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:22

Mars schreef:
No way dat ik van de gang kwam als ik daar moest zitten, krijsen tot kotsen aan toe heb ik ook nog nooit van gehoord.
Zal wel met opvoedstijl te maken hebben dan.

Hier ook. Ben wel eens op blote voeten buitengezet als ik niet wilde slapen en erg vervelend was. Werkte wel :))

(woonde trouwens op een boerderij, met wel overburen... Maar daartussen 300 meter aan de ene en 300 aan de andere... Dus in dat opzicht konden we (heb 2 zussen) meer dan genoeg herrie maken :+)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:52

Helaas. Ze hebben me omgezet ivm gewichtsverdeling in de vlieger. Ipv rij 32 zit ik rij 13. Met voor me 2 hippe jongetjes en achter me Charlotje het krijsmarmotje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:52

Schuur_ schreef:
Helaas. Ze hebben me omgezet ivm gewichtsverdeling in de vlieger. Ipv rij 32 zit ik rij 13. Met voor me 2 hippe jongetjes en achter me Charlotje het krijsmarmotje.
_O- _O-

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:05

Er zitten steeds minder consequenties vast aan acties voor kinderen. Ik wil niet zeggen dat ik extreem streng ben opgevoed, maar een 'dan...' van mijn ouders werd ook echt uitgevoerd. Zo heeft mijn vader mij gewoon bij een tankstation laten staan ooit (om de auto vervolgens uit het zicht te parkeren en mij in de gaten te houden)en zo leerde ik vrij snel dat kachels heet zijn.

Het leven van kinderen wordt zo onmogelijk ingewikkeld gemaakt door ouders. Zonder consequenties zit er geen rem op. Daarnaast moet alles in overleg met het kind. Overleg over het eten, overleg over bedtijden, overleg over schermtijd. En je krijgt daardoor kinderen die worden overspoeld met verantwoordelijkheden die ze helemaal nog niet zouden moeten hebben. Hoe lief en schattig het misschien ook lijkt, een 3-jarige een maaltijd laten uitkiezen in de hoop dat ze het dan eten zonder een kader aan te geven (2 of 3 opties) is eigenlijk gewoon zielig. De hersenen zijn daar nog helemaal niet klaar voor.

Aan de andere kant zie ik ook steevast ouders hun kinderen klein houden. Kinderen worden niet verantwoordelijk gehouden voor hun acties. Nee, de acties worden haast verantwoordelijk gehouden voor de kinderen.

En zo druppelt de generatie van de curling ouders nu het hoger onderwijs binnen. Een groep studenten die het bestaan van de studiehandleiding maar niet lijkt te begrijpen, maar de weg naar de klachtencommissie dan wel weer weet te vinden. Studenten die zich niet voorbereiden en vervolgens wel patiënten willen behandelen en dan een klacht indienen over mij wanneer ze de rest van de dag een observerende functie van mij krijgen. Op een kruk in de hoek....

Ik word oud geloof ik en mijn moeder had gelijk.... Het is maar goed dat ik geen kinderen heb.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:12

Och curling ouders, hou op schei uit!
Mijn [***] heeft een zoon die nu tijdelijk naar het buitenland is, maar echt álles wordt voor dat joch geregeld. Hij belt ze 's nachts uit bed (veel tijdverschil) omdat hij niet weet welke trein hij moet hebben.
8)7

Echt álles wordt voor hem gedaan, ja zo krijg je nooit kinderen die op eigen benen gaan staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:14

Ja zo bizar... op stal ook, moeders die opzadelen, wedstrijden regelen, wandelen met de pony als kind geen zin heeft.
Vroegâh werd ik gewoon op stal gedropt, ik zocht het zelf wel uit... ook mijn onderlinge guppen wedstrijdjes regelde ik zelf :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:16

maaikemuis schreef:
Er zitten steeds minder consequenties vast aan acties voor kinderen. Ik wil niet zeggen dat ik extreem streng ben opgevoed, maar een 'dan...' van mijn ouders werd ook echt uitgevoerd. Zo heeft mijn vader mij gewoon bij een tankstation laten staan ooit (om de auto vervolgens uit het zicht te parkeren en mij in de gaten te houden)en zo leerde ik vrij snel dat kachels heet zijn.

Het leven van kinderen wordt zo onmogelijk ingewikkeld gemaakt door ouders. Zonder consequenties zit er geen rem op. Daarnaast moet alles in overleg met het kind. Overleg over het eten, overleg over bedtijden, overleg over schermtijd. En je krijgt daardoor kinderen die worden overspoeld met verantwoordelijkheden die ze helemaal nog niet zouden moeten hebben. Hoe lief en schattig het misschien ook lijkt, een 3-jarige een maaltijd laten uitkiezen in de hoop dat ze het dan eten zonder een kader aan te geven (2 of 3 opties) is eigenlijk gewoon zielig. De hersenen zijn daar nog helemaal niet klaar voor.

Aan de andere kant zie ik ook steevast ouders hun kinderen klein houden. Kinderen worden niet verantwoordelijk gehouden voor hun acties. Nee, de acties worden haast verantwoordelijk gehouden voor de kinderen.

En zo druppelt de generatie van de curling ouders nu het hoger onderwijs binnen. Een groep studenten die het bestaan van de studiehandleiding maar niet lijkt te begrijpen, maar de weg naar de klachtencommissie dan wel weer weet te vinden. Studenten die zich niet voorbereiden en vervolgens wel patiënten willen behandelen en dan een klacht indienen over mij wanneer ze de rest van de dag een observerende functie van mij krijgen. Op een kruk in de hoek....

Ik word oud geloof ik en mijn moeder had gelijk.... Het is maar goed dat ik geen kinderen heb.
Toevallig had ik het daar van het weekend over met m'n vader, en volgens mij is dit ook de reden dat veel twintigers binnen no-time uitvallen met burnoutklachten: er wordt ze van jongs af aan voorgehouden dat niet het resultaat telt, maar de "moeite" die je erin hebt gestoken, of dat nu blokken is als een malle, of één keer halfslachtig je boek openslaan. Vervolgens komen ze op een plek waar men wél resultaten verwacht, en ze geen schouderklopje krijgen voor het doen van het absolute minimale, en ze trekken het niet meer.

Captain schreef:
Och curling ouders, hou op schei uit!
Mijn collega heeft een zoon die nu tijdelijk naar het buitenland is, maar echt álles wordt voor dat joch geregeld. Hij belt ze 's nachts uit bed (veel tijdverschil) omdat hij niet weet welke trein hij moet hebben.
8)7

Echt álles wordt voor hem gedaan, ja zo krijg je nooit kinderen die op eigen benen gaan staan.
Lol, mijn moeder zou geloof ik willen dat ik dat weleens deed, haar uit bed bellen om te vragen welke trein ik moet hebben. _O- Ik heb haar ooit pas de volgende ochtend een berichtje op FB gestuurd nadat ik de avond ervoor was aangereden en naar de SEH moest. :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:42

Mijn moeder vertelt graag over die ene keer dat ik als kind flipte in de supermarkt.
"als je nu niet normaal gaat doen, ga ik naar huis en laat ik jou hier" en weg was ze :') (verstopt achter een van de schappen)
Ik was op slag stil, mega geschrokken, en heb me (behalve daadwerkelijk autistische meltdowns waar ik echt niks aan kon doen) daarna nooit meer misdragen in welke winkel dan ook.

Als een kind eenmaal doorheeft dat papa of mama toch niet doorpakt als ze dreigen heb je echt een probleem.
Je hoeft je kind echt niet in elkaar te slaan ofzo, maar af en toe een keertje de daad bij het woord voegen en het kind streng toespreken of even stevig bij de schouder pakken is toch niet teveel gevraagd?

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:58

Mkango schreef:
Toevallig had ik het daar van het weekend over met m'n vader, en volgens mij is dit ook de reden dat veel twintigers binnen no-time uitvallen met burnoutklachten: er wordt ze van jongs af aan voorgehouden dat niet het resultaat telt, maar de "moeite" die je erin hebt gestoken, of dat nu blokken is als een malle, of één keer halfslachtig je boek openslaan. Vervolgens komen ze op een plek waar men wél resultaten verwacht, en ze geen schouderklopje krijgen voor het doen van het absolute minimale, en ze trekken het niet meer.

Ik vind dat best wel sneu voor die kinderen. Want zo jong al uitvallen, daar gaan ze gewoon nog heel lang last van hebben. Het gekke is, dat ik bij jongeren ook veel vaker merk dat ze heel perfectionistisch zijn. Is dat ook iets dat je nu meer hebt?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:03

Ik heb mijn moeder ooit gebeten in haar hand omdat ze me weg trok bij het zwembad. Side note was dat ik was weggerend en niet kon zwemmen.
Ze is boos gebleven tot de wond weg was. Heb daarna ook nooit meer zoiets in mijn hoofd gehaald.

Ik kijk nu supernanny op tv en die ouders laten zich gewoon schoppen en slaan door hun kroost. Hoe, waarom, wat.... Doe er iets aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:10

KarenQ schreef:
Mkango schreef:

Ik vind dat best wel sneu voor die kinderen. Want zo jong al uitvallen, daar gaan ze gewoon nog heel lang last van hebben. Het gekke is, dat ik bij jongeren ook veel vaker merk dat ze heel perfectionistisch zijn. Is dat ook iets dat je nu meer hebt?
Ik denk het wel… iedereen ziet natuurlijk alleen maar de succesverhalen op social media, nooit de tegenslagen of de mislukte pogingen. Daardoor voelen veel mensen, met name jongeren, zich ontzettend gefaald als het bij hun niet van een lijen dakje gaat, als ze iets niet meteen kunnen etc. Tel daar ook nog wat curlingouders bij op en je bent helemaal klaar voor het verzuipen in de buitenwereld.

En idd, we zijn wel snel geneigd om af te geven op die jongeren, maar eigenlijk zijn het de ouders die gefaald hebben en is het voor die kinderen alleen maar heel erg sneu.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:12

Goed voorbeeld, op de basischool van mijn neefjes werken ze niet met cijfers en rapporten maar bouwen de kinderen een 'portfolio' op. Ik vind daar ook wat van, want reken maar dat er gejankt gaat worden als ze op de middelbare school ineens een 5 ergens voor krijgen. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:15

Captain schreef:
Goed voorbeeld, op de basischool van mijn neefjes werken ze niet met cijfers en rapporten maar bouwen de kinderen een 'portfolio' op. Ik vind daar ook wat van, want reken maar dat er gejankt gaat worden als ze op de middelbare school ineens een 5 ergens voor krijgen. :Y)

Ik kreeg ooit op de basisschool een lager rapportcijfer dan ik eigenlijk verdiende, “want als ze dit cijfer niet kan vasthouden, is dat heel teleurstellend voor d’r als ik een lager cijfer op haar volgende rapport moet geven.” Waarop m’n moeder zei dat ik gewoon hoorde te krijgen wat ik verdiend had, en als het volgende rapportcijfer lager was, dan had ik daar maar gewoon mee te dealen. := Ze vroeg ook of de juf bij iemand met een 7 ook een punt eraf trok… dat deed ze dan weer niet, maar mijn 9 werd wel zonder pardon een 8.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:19

KarenQ schreef:
Mkango schreef:

Ik ben 24 en zit op het HBO en tis niet normaal hoeveel klasgenoten ik heb met depressie, overspannen en burn outs. Zelf heb ik het ook gehad in mijn propedeuse jaar. Combinatie van mijn moeder die ongeneselijk ziek werd en de intense prestatiedruk die je hebt in het eerste jaar. Ik kwam af van 40+ uur per week werken dus ik wist echt wel van aanpakken en doorwerken maar ik heb op mijn werk nooit zo veel prestatiedruk gehad als op mijn opleiding. (en dan kwam ik ook nog eens uit de entertainment branche waar je altijd een tiptop uitstraling moet hebben.)

Ik kijk heel erg uit om na mijn afstuderen weer gewoon aan de slag kan gaan zonder aan 1000 eisen te voldoen die van een simpele opdracht uren werk maken. Ik mag dan nog van geluk spreken dat ik het me financieel kan veroorloven om niet te werken naast mijn studie zodat ik kan mantelzorgen. Wel ben ik na m'n propedeuse weer thuis gaan wonen in plaats van op kamers. Beter voor mijn mentale gezondheid en voor de portemonnee maar nu heb ik wel 2+ uur reistijd. Als ik om me heen kijk dan hebben de meeste klasgenootjes 1 of 2 baantjes om alles te kunnen betalen naast de fulltime studie.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:22

Ik denk eigenlijk niet dat het te maken heeft met perfectionisme, maar echt met een het voor het eerst in de werkelijkheid komen. Er groeit een generatie op die 18 jaar lang beschermt wordt. Er wordt 18 jaar tegen kinderen gezegd dat als ze hun best doen dat dan de wereld aan je voeten ligt. 18 jaar lang regelen ouders alles voor kinderen. En dan komen ze in de grote mensenwereld terecht waar je iets moet presteren en waar 'je best' niet altijd goed genoeg is. Waar niemand je komt redden wanneer je het niet redt. Sommigen hebben hun hele leven werkelijk nooit iets hoeven te presteren. Ik denk dat het geen perfectionisme is. Ik denk dat het een gebrek aan copingmechanismes is.

Gelukkig wordt ik dan wel heel blij van de gedachte dat er ook een heleboel leuke studenten tussenzitten. Studenten die wel heel hard hun best doen. Studenten die mij mailen wanneer ze vastlopen (want als jij de vraag stelt dan wil ik je heel graag helpen om het antwoord te vinden).

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:23

Wij kregen vroeger ook geen cijfers op de basisschool.
Wel rapporten, maar ook daar stonden geen cijfers in, alleen een O (onvoldoende) V (voldoende) of G (goed)
Maar de beoordelingen waren niet alleen voor vakken, maar ook voor zaken als aandacht erbij houden, algemene ontwikkeling, empathie, gespreksvoering, vrienden maken, zelfstandig werken etc.
Het was ook meer een overzicht voor leerkrachten en ouders waar extra aandacht aan besteed moest worden.
Dat was imo juist erg goed, omdat er (extra) aandacht was voor sociale vaardigheden die niet alle leerlingen automatisch meekrijgen vanuit huis.
Overigens nooit gehoord dat iemand problemen heeft gehad met de overgang naar echte cijferlijsten op de middelbare. We werden daarop gewoon goed voorbereid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:23

Van wat ik bij cliënten zie is het een combi van vanalles.

Hoge prestatiedruk. Niet eens echt op school, maar van wat de media en vooral social media je laat zien.
Perfect uiterlijk, hoge prestaties, dure spullen, zo der uitleg hoe ze er aan komen.
Lockdowns... het samenzijn, afspreken met vrienden, sporten en uitgaan is belangrijk in je persoonlijke ontwikking in die jaren. Door onzekerheid en steeds wegvallen er van doet heel veel met je mentale gezondheid.

En dan hebben we nog al het andere nare nieuws, huizentekorten, oorlog, financiele tekortkomingen door bv stijgende prijzen etc.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:33

imo word er op scholen ook echt te weinig aandacht besteed aan het "leven"
Zaken als het afsluiten van een hyptoheek, belastingaangifte doen, wat te doen bij (dreigende) schulden, hoe je moet sparen, hoe je officiële brieven leest en begrijpt, sollicitatietraining, hoe je een politiek programma leest en een partij kiest om op te stemmen, hoe je je door het bureaucratische landschap worstelt...
Mij hebben ze het niet geleerd op school, en nou heb ik het geluk dat ik slimme ouders heb die me daar wegwijs in konden maken, maar heel veel mensen hebben die luxe niet.
School is toch bedoeld om je voor te bereiden op het verdere leven?
Sommige mensen worden op hun 18 zo in het diepe gegooid, er word gewoon van uit gegaan dat je jezelf wel even aanleert hoe alles moet.
Nogal wiedes dat het dan op enig moment spaak loopt.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:36

maaikemuis schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat het te maken heeft met perfectionisme, maar echt met een het voor het eerst in de werkelijkheid komen. Er groeit een generatie op die 18 jaar lang beschermt wordt. Er wordt 18 jaar tegen kinderen gezegd dat als ze hun best doen dat dan de wereld aan je voeten ligt. 18 jaar lang regelen ouders alles voor kinderen. En dan komen ze in de grote mensenwereld terecht waar je iets moet presteren en waar 'je best' niet altijd goed genoeg is. Waar niemand je komt redden wanneer je het niet redt. Sommigen hebben hun hele leven werkelijk nooit iets hoeven te presteren. Ik denk dat het geen perfectionisme is. Ik denk dat het een gebrek aan copingmechanismes is.

Gelukkig wordt ik dan wel heel blij van de gedachte dat er ook een heleboel leuke studenten tussenzitten. Studenten die wel heel hard hun best doen. Studenten die mij mailen wanneer ze vastlopen (want als jij de vraag stelt dan wil ik je heel graag helpen om het antwoord te vinden).

Ik denk dat het een combinatie is van alles. Zelf merk ik dat ik als ik alles perfect doe in een opdracht voor school ik ook beloond wordt met een 8 of soms zelfs een 9 maar als ik dan een keer zo iets heb van het is maar school en het hoeft niet allemaal super gelikt en perfect, dat ik dan niet eens een 5 krijg. Heb ook een mooie cijferlijst van 8'ens en 9'ens en dan 3 vakken die ik moet herkansen omdat ik een 5 had. Het enige verschil tussen mijn inzet in die opdrachten was het idee dat het niet perfect hoefde te zijn. Mijn mentor zegt de hele tijd tegen mij dat een 6 ook voldoende is want uiteindelijk in het werkveld gaan ze echt niet op mijn cijferlijst letten. Maar in mijn realiteit merk ik dat ik nooit die 6 krijg maar altijd een 8 of onvoldoende ongeacht mijn inzet. Maar dan zit ik ook op een kunstopleiding waar de mening van een docent ook leidend is dus dat perfectionisme is echt een probleem in deze sector.

Daarbij hebben we een schaal van 1-10 maar die 9'ens en 10'en worden zelden tot nooit gegeven want iemand op een opleiding heeft altijd wel wat te verbeteren.

Ik zie juist ook heel veel studenten die al jaren voor zichzelf aan het vechten zijn en nooit echt steun hebben gehad van hun ouders. De meeste met de burn out/ depressie klachten zijn dan ook geen studenten die de grote mensen wereld niet aan kunnen. Maar juist die als kind zijnde veel te vroeg in de grote mensen wereld zijn gegooid en zo veel bagage hebben daarvan dat ze heel lang moeten vechten om fatsoenlijk op hun benen terecht te komen. Dat of studenten zoals ik die mantelzorgen of chronisch ziek zijn.