Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:55

Sizzle schreef:
Er is in kanton freiburg inmiddels weer een verpleeghuis besmet, 37 gevallen (enkele daarvan personeel). Het schijnt dat alle patienten nog stabiel zijn dus wie weet is het virus wel wat afgezwakt? Fingers crossed voor die mensen.

Wij hadden in ons revalidatiecentrum corona in maart, een stuk of 10 gevallen, daar is geen enkele patiënt van overleden, waren ook nauwelijks ziek en niemand hoefde ingestuurd te worden naar het zkh.

Ik begreep dat er toen al meerdere varianten rondgingen, waarvan dus een heftige variant en een mildere variant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:57

Evolutionair heeft een zwakkere meer nut, dus hopelijk neemt die de overhand en is het dadelijk inderdaad gewoon een van de corona verkoudheden.

Puur filosofisch (omdat de interne wetenschapper nooit sterft): Wat dat betreft is wellicht inderdaad zinvol dat je niet test bij geen symptomen want dan zou je (puur theoretisch) de zwakkere variant zijn gang laten gaan en de varianten die symptomen veroorzaken isoleren en daarmee minder kans geven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-09-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:59

Hoewel ik ruim doelgroep ben voor een vaccin, denk ik toch dat ik naast de griepprik toch even oversla voor covid enting. Ik sluit mezelf liever nog iets langer semi op dan vooraan staan met een enting ertegen. -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:02

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:02

karuna schreef:
Hoewel ik ruim doelgroep ben voor een vaccin, denk ik toch dat ik naast de griepprik toch even oversla voor covid enting. Ik sluit mezelf liever nog iets langer semi op dan vooraan staan met een enting ertegen. -O-

Jij maakt toch te weinig antistoffen? Dan is het goed mogenlijk dat je niet eens opgeroepen wordt omdat het dan toch niet effectief zal zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:27

sureido schreef:
SusanH schreef:
sureido dat staat hier: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234664 ... e-weg.html. Heeft alles met concurrentie onderling te maken.

Vind dit best erg.

Heel erg.
Ik zei al: de Jonge heeft alle belang bij het kunnen toeschrijven van de problemen bij de labs. Anders komt naar voren dat hij het weer niet op orde heeft bij de GGD'en en daar komt hij niet zo makkelijk een tweede keer mee weg.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:36

Als ik een oproep krijg voor de corona enting zal ik gaan, net zozeer als ik ga wanneer ik de griep vaccin oproep krijg

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:40

Pandora2 schreef:
Ik heb ook echt heeeel erg veel geduld... :D

Ik onthou heel goed dat het normaal een jaartje of 10 duurt voor een vaccin doeltreffend én veilig is :=

Nee, het duurt een aantal jaar voordat er genoeg financiering is en de hele bureaucratie is doorlopen.
Dat zijn de dingen die nu worden vermeden doordat er flink geld naartoe gaat en het topprioriteit is dus het blijft niet eerst een half jaar onder op de stapel liggen voordat iemand er 'n plasje over wil gaan doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:59

Pandora2 schreef:

Ik onthou heel goed dat het normaal een jaartje of 10 duurt voor een vaccin doeltreffend én veilig is :=

en dan hebben ze een vaccin en dan is het virus dusdanig gemuteerd dat het niet meer werkt 8)7

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:40

safina ik vind het heel erg wat dhr de Jonge doet. Hij weet het mooi te draaien. Maar als je echt kijkt naar het hoe en waarom van dingen komt hij er niet best uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:41

elnienjo schreef:
Pandora2 schreef:

Nee, het duurt een aantal jaar voordat er genoeg financiering is en de hele bureaucratie is doorlopen.
Dat zijn de dingen die nu worden vermeden doordat er flink geld naartoe gaat en het topprioriteit is dus het blijft niet eerst een half jaar onder op de stapel liggen voordat iemand er 'n plasje over wil gaan doen.

Je vergeet de verschillende testfases waar een vaccin normaal doorheen moet voor het op de markt komt.
Nu heb je waarschijnlijk hele kleine groepen testpersonen, wat dus eigenlijk niks of weinig zegt over de mogelijke bijwerkingen en doeltreffendheid. Laat staan die op langere termijn.

Althans dat is wat ik ervan begrijp.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:42

Morrie schreef:
Pandora2 schreef:

en dan hebben ze een vaccin en dan is het virus dusdanig gemuteerd dat het niet meer werkt 8)7

De rapste wint :D
In dit geval het virus dus :+

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:45

Bij ons zijn nu 65+ zonder verdere problemen niet meer automatisch risicogroep, dat hebben ze net aangepast.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:54

Ik vraag me ook af hoe lang klinisch onderzoek naar vaccins normaal gesproken duurt? Hoe kun je de effecten op langere termijn bestuderen (effectiviteit, hoe lang blijft immuunrespons, wat gebeurt er na vaccineren bij 'echte' infectie met sars-cov2, etc) als het zo snel al op de markt komt? En dan vooral juist voor de risicogroepen..

Wb testbeleid, dat is vanaf begin af aan al zooitje, en de Jonge zit daar alleen steeds maar om zijn eigen hachje te redden, ik geloof wat dat betreft niet zoveel meer van wat hij daarover zegt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:01

Normaal gesproken zouden ze hoogst waarschijnlijk nu eerst nog wat verder testen met de dosis en bepalen of ze met of zonder paracetamol moeten geven. Dit wordt nu o.a. versneld door ook in de grote groep een testgroep met en zonder paracetamol te doen. De dosis die ze nu geven zou normaal eerst wat verder geavalueerd worden aangezien het nu een vrij hoog aantal koortsgevallen geeft.
Dat zegt niet dat het niet veilig is, enkel dat er nog wat meer dingen zijn die nog goed gemonitord moeten worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:02

Solistar schreef:
Ik vraag me ook af hoe lang klinisch onderzoek naar vaccins normaal gesproken duurt? Hoe kun je de effecten op langere termijn bestuderen (effectiviteit, hoe lang blijft immuunrespons, wat gebeurt er na vaccineren bij 'echte' infectie met sars-cov2, etc) als het zo snel al op de markt komt? En dan vooral juist voor de risicogroepen..

Wb testbeleid, dat is vanaf begin af aan al zooitje, en de Jonge zit daar alleen steeds maar om zijn eigen hachje te redden, ik geloof wat dat betreft niet zoveel meer van wat hij daarover zegt.

De Jonge vindt zijn politieke agenda met het oog op de verkiezingen duidelijk het meest belangrijk. Dat straalt er aan alle kanten af.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:22

safina schreef:
sureido schreef:
Vind dit best erg.

Heel erg.
Ik zei al: de Jonge heeft alle belang bij het kunnen toeschrijven van de problemen bij de labs. Anders komt naar voren dat hij het weer niet op orde heeft bij de GGD'en en daar komt hij niet zo makkelijk een tweede keer mee weg.

Best erg, maar ben blij dat hier eindelijk aandacht voor komt.
De Jonge heeft het niet op orde, maar de GGD's al helemaal niet :n
Maar zij hebben wel een monopoliepositie, heel veel macht, maar geen idee hoe ze het moeten organiseren en waar ze het eigenlijk over hebben. Dat is echt een heel groot risico op dit moment.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:41

Sizzle schreef:
Evolutionair heeft een zwakkere meer nut, dus hopelijk neemt die de overhand en is het dadelijk inderdaad gewoon een van de corona verkoudheden.

Puur filosofisch (omdat de interne wetenschapper nooit sterft): Wat dat betreft is wellicht inderdaad zinvol dat je niet test bij geen symptomen want dan zou je (puur theoretisch) de zwakkere variant zijn gang laten gaan en de varianten die symptomen veroorzaken isoleren en daarmee minder kans geven.

Zo geavanceerd is een virus helaas niet. Een virus is niet gericht op overleven in de zin van evolutie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:47

Achterom schreef:
safina schreef:
Heel erg.

Best erg, maar ben blij dat hier eindelijk aandacht voor komt.
De Jonge heeft het niet op orde, maar de GGD's al helemaal niet :n
Maar zij hebben wel een monopoliepositie, heel veel macht, maar geen idee hoe ze het moeten organiseren en waar ze het eigenlijk over hebben. Dat is echt een heel groot risico op dit moment.

Nee, GGD'en hebben helemaal geen macht. Er is namelijk niet één GGD. Er zijn er 25 en die staan ieder onder bestuur van gemeenten. Die gemeenten hebben hun GGD'en de afgelopen jaren flink uitgekleed. Daar kregen die gemeenten de afgelopen jaren alle ruimte voor van het rijk. Dus die GGD'en stonden op de waakvlam als het ging om de dreiging van een pandemie.
Het LCI/RIVM bepaalt in deze crisis hoe GGD'en moeten werken (richtlijnen). De rijksoverheid bepaalt het tempo waarin ze moeten opschalen (meer testen, meer Bron en Contactonderzoek etc). Die 25 gemankeerde GGD 'en hebben dat maar gewoon te realiseren.

Dat opschalen lukt niet goed. Dan heb je namelijk een bataljon mensen nodig om nieuwe bemonsteraars, BCO'ers etc op te leiden. Dat bataljon is er al niet in die GGD'en die op de waakvlam stonden omdat ze zo waren uitgekleed. En tegelijkertijd moeten GGD'en aan steeds meer vraag voldoen.

Het is niet dat GGD'en het nu allemaal fantastisch doen. Maar met een paard waar je jaren niet in geïnvesteerd hebt en niet naar omgekeken hebt, sta je ook niet binnen een jaar op de Olympische Spelen.

De Jonge heeft al eerder de kamer over zich heen gekregen toen een paar GGD'en niet aan Bron en Contactonderzoek konden voldoen. Nu kan hij de aandacht mooi naar de laboratoria verschuiven, maar anders was zeker aan het licht gekomen dat deze opschaling ook weer niet gaat lukken bij de GGD'en.

Maar goed, misschien komt dat ook nog wel aan het licht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:39

Oef bijna tikken we weer de 1000 besmettingen aan.... Om precies te zijn 925 vandaag.

Corona Dashbord is ook aangepast je kan het nu per gemeente aanklikken en bekijken.

Assen heeft al sinds dinsdag geen nieuwe besmettingen meer gekregen. Eigenlijk lijkt heel Drenthe deze week aardig rustig gelukkig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:42

Zebrastreep schreef:
Oef bijna tikken we weer de 1000 besmettingen aan.... Om precies te zijn 925 vandaag.

Corona Dashbord is ook aangepast je kan het nu per gemeente aanklikken en bekijken.

Assen heeft al sinds dinsdag geen nieuwe besmettingen meer gekregen. Eigenlijk lijkt heel Drenthe deze week aardig rustig gelukkig.

Hopelijk weer even wat achterstallig onderhoud en morgen weer minder...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:51

Zebrastreep schreef:

Ik vind het wel vervelend dat je niet meer op de kaart de regio’s kan aanklikken

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:55

lenaa_tje schreef:
Zebrastreep schreef:

Ik vind het wel vervelend dat je niet meer op de kaart de regio’s kan aanklikken

Bedoel je zoals de gehele provincie? Dat kan namelijk nog wel je kunt kiezen uit gemeentes of veiligheidsregio's. Dan kun je het in het geheel zien.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:56

Ja je kan wel typen op een plaats maar eerder kon je op de kaart gewoon de regio’s en besmettingen zien.
Je kan nu alleen op plaatsen zoeken.
Dat kijkt veel minder makkelijk.