Beleggers op het forum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:20

Unwritten schreef:
Volgens mij worden defensie/wapens altijd gezien als high risk. En daarbij een lage ESG.
Kan zo niet vinden hoe DEGIRO dat bepaalt, maar lijkt me niet dat het in defensie zit, Thales (HO) bijvoorbeeld is categorie A.

Met CSG wacht ik even af, lijkt eerste dag gekte.

Gnome schreef:
Gaat weer omhoog ja. 0,6% maar ben 2% verloren in 2 dagen dus zal wel wat langer duren om weer op te krabbelen denk ik.
Gelukkig maar!

MizzMontana schreef:
Ik kan echt iedereen die er voor de lange termijn in zit adviseren om niet te vaak te kijken. Zo lekker rustgevend om niet die dalingen te zien. Soms vergeet ik haast dat ik beleggingen heb.
Klopt, als je zelf een doordachte portefeuille hebt, of dat goed uitbesteed hebt. Gnome heeft al eerder slechte resultaten gepost. Dat kunnen momentopnames zijn, dus zou even kijken wat het resultaat over één maand en één jaar is. Zou zonde zijn als je er niet naar kijkt en er aan het eind van de rit achter komt dat je net de inflatie bijgehouden hebt.

8nnemiek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:41

Wij kijken ook niet elke dag inderdaad, maar ik vind het wel fijn om aandelen die we wellicht willen verkopen/bijkopen in de gaten te houden voor als er ineens een flinke piek of dip voorbij komt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 14:04

Jullie hebben denk ik meer individuele aandelen Annemiek? Ik snap wel dat dat anders is.

Mijn portfolio is sowieso minder gevoelig voor hoge pieken en dippen doordat het etf’s en fondsen zijn waarvan er maar eentje echt over een specifieke markt gaat (semiconductor).

Mij maakt het ook niet uit of het over één jaar maar net de inflatie bijhoudt. Mijn plan is gebaseerd op 25 jaar blijven inleggen.
Want wat zou ik moeten doen als ik wel zie dat ik maar net de inflatie haal en het een jaar niet minimaal 7% haalt? Ik ga het niet verkopen om later weer in te stappen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:14

Ik ben halverwege de cursus van beleggen voor blondjes, heel interessant wel. Inmiddels een rekening bij DEGIRO geopend, dus ik ga het maar eens proberen. Misschien niet zo'n beste tijd om te starten als de aex zo hoog staat :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:36

Bij ING kun je nu ook in crypto beleggen zie ik. Ik twijfel enorm omdat ik er echt de ballen verstand van heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:48

Crypto zou ik niet snel doen. Dat is echt gokken. De waarde van die munten is nergens op gebaseerd en dat kan in no-time crashen als je pech hebt.

Het is inderdaad geen makkelijke tijd om te beginnen. Wij hebben nu ook te veel geld gewoon op de bank staan omdat er geen duidelijke kansen zijn op de markt. Alles staat hoog.. Maar die kansen komen vanzelf wel weer. Kleine beetjes inleggen bij verschillende bedrijven is nu de beste strategie imo, en als je dan merkt dat er eentje flink zakt dan kun je bijkopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:52

Als je weet wat je doet is crypto geen gokken, maar je moet met traden je veel beter bewust zijn van de volatiliteit en liquiditeit, en de charts goed kunnen lezen. En dat weten de meeste mensen nog niet goed genoeg. Dus dan is het voor een beginner inderdaad een stuk meer risico vol.
Maar over het algemeen kan je er prima op traden en investeren (investeren niet in alts).

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:02

juval schreef:
Ik ben halverwege de cursus van beleggen voor blondjes, heel interessant wel. Inmiddels een rekening bij DEGIRO geopend, dus ik ga het maar eens proberen. Misschien niet zo'n beste tijd om te starten als de aex zo hoog staat :)
Wat leuk dat je gestart bent. Inderdaad balen dat het nu net zo duur is op de beurs :(

Gnome schreef:
Bij ING kun je nu ook in crypto beleggen zie ik. Ik twijfel enorm omdat ik er echt de ballen verstand van heb.
\Waarom zou je het dan gaan doen? Ik heb ook geen crypto, je kunt je niet in alles verdiepen.

8nnemiek schreef:
Wij kijken ook niet elke dag inderdaad, maar ik vind het wel fijn om aandelen die we wellicht willen verkopen/bijkopen in de gaten te houden voor als er ineens een flinke piek of dip voorbij komt.
Da's hier ook de strategie. Wil nu wel naar wat minder verschillende aandelen/ETF's toe, maar dat lukt nog niet zo hard :o

MizzMontana schreef:
Mijn portfolio is sowieso minder gevoelig voor hoge pieken en dippen doordat het etf’s en fondsen zijn waarvan er maar eentje echt over een specifieke markt gaat (semiconductor).

Mij maakt het ook niet uit of het over één jaar maar net de inflatie bijhoudt. Mijn plan is gebaseerd op 25 jaar blijven inleggen.
Want wat zou ik moeten doen als ik wel zie dat ik maar net de inflatie haal en het een jaar niet minimaal 7% haalt? Ik ga het niet verkopen om later weer in te stappen.
Nee natuurlijk niet! Volgens mij heb jij een degelijke portefeuille, een duidelijke strategie en een horizon ver weg. Dus helemaal prima.

Maar als je het zoals Gnome uitbesteed hebt (tegen flinke vergoeding?) en het resultaat is jaar op jaar slechter dan de beurs zou ik me toch even achter de oren krabben. Ook als je horizon nog ver weg is. Als je maandelijks € 100 inlegt en dat 25 jaar volhoudt is het verschil tussen 4% en 6% per jaar aan het eind van de rit wel dik 15.5K. Op een inleg van in totaal 30K vind ik dat best fors. (4% en 6% zijn gemiddelden en ik heb geen rekening gehouden met inflatie).

Ik heb zelf een stamrecht dat inmiddels bijna 28 jaar vaststaat en een gemiddeld rendement van nog geen 3.5% opgeleverd heeft (bij een gemiddelde inflatie van 2.3%). Zo was het me destijds niet voorgespiegeld :o

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:15

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:21

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:19

Wellicht voor de mensen hier ook intressant om te bekijken van deze petitie en eventueel te tekenen.
Aangezien de nieuwe aangekondigde regelgeving die mogelijk vanaf 2028 in gaat:

https://box3eerlijk.petities.nl

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:20

c_alsemgeest schreef:
Wellicht voor de mensen hier ook intressant om te bekijken van deze petitie en eventueel te tekenen.
Aangezien de nieuwe aangekondigde regelgeving die mogelijk vanaf 2028 in gaat:

https://box3eerlijk.petities.nl

Dank voor het delen! Meteen getekend.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:23

Dank hier ook getekend en gedeeld

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:59

Getekend!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:16

Ook getekend

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:30

En ook getekend!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:10

furious schreef:
Nog iemand die zich hier in heet verdiept:
Het Tsjechische defensiebedrijf Czechoslovak Group (CSG)

Volgens DeGiro valt het onder hoog riscio belleggen. Dat doet mij toch twijfelen.

Zijn wel pas echt net op de beurs. vind dat wel tricky.

Crypto blijf ik ook vanaf. Ik heb echt al maaanden niks gekocht. Alles staat zo hoog maar blijft ook stijgen dus ik mis wel echt winst hierdoor. Vind dit altijd lastig. Kocht eigenlijk iedere maand bij, nu stort ik wel maar staat er heel veel geld gewoon niks te doen.

Ook getekend.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:23

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:46

Yes , weer ( even )uit de gevarenzone

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:54

Blijven we dan nu weer belasting betalen op fictief rendement? Het is al zo vaak veranderd dat het volgens mij niemand meer helemaal duidelijk is :))
Voor de meeste kleine beleggers zou het nieuwe systeem volgens mij juist best gunstig zijn, maar ik hoop dat ze er wat beters van kunnen maken door er nog wat aan te schuren.

Hoe gaat het verder met jullie beleggingen?
Wij hebben ook erg weinig gekocht inderdaad, maar wel nog een nieuw dividendaandeel erbij. Verder gaat het eigenlijk boven verwachting goed, dus dat is wel fijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:56

Het gaat hier best goed. Ging vorige week weer heel hard omhoog dus verwacht nu weer een dipje maar gaan het zien.

Jaar rendement staat nu op 5.72%

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:58

8nnemiek schreef:
Blijven we dan nu weer belasting betalen op fictief rendement? Het is al zo vaak veranderd dat het volgens mij niemand meer helemaal duidelijk is :))
Voor de meeste kleine beleggers zou het nieuwe systeem volgens mij juist best gunstig zijn, maar ik hoop dat ze er wat beters van kunnen maken door er nog wat aan te schuren.

Hoe gaat het verder met jullie beleggingen?
Wij hebben ook erg weinig gekocht inderdaad, maar wel nog een nieuw dividendaandeel erbij. Verder gaat het eigenlijk boven verwachting goed, dus dat is wel fijn.

Ik geloof dat je bij 22000 euro beleggen al niet meer voordelig uit kwam. Snap dat dat nog steeds een flink bedrag is hoor maar wij zouden met het huidige stelsel veel langer voordelig uit zijn omdat we vooral beleggen ipv sparen. Dus nu valt dat allemaal nog onder het heffingsvrij vermogen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:12

Fijn dat het bij jou ook lekker gaat met de beleggingen! Dat is een mooi rendement.

Gnome schreef:
Ik geloof dat je bij 22000 euro beleggen al niet meer voordelig uit kwam. Snap dat dat nog steeds een flink bedrag is hoor maar wij zouden met het huidige stelsel veel langer voordelig uit zijn omdat we vooral beleggen ipv sparen. Dus nu valt dat allemaal nog onder het heffingsvrij vermogen.

Wij hebben wel eens jaren gehad die we met weinig winst of zelfs met verlies hebben afgesloten, en dan moest je toch flink belasting betalen vanwege het fictief rendement. Dat vond ik nogal krom. Dus wat dat betreft vind ik een belasting op werkelijk rendement wel eerlijker. Ook al zou dat voor ons de afgelopen paar jaar juist ongunstig zijn.
Maar de wet moest wel duidelijk verder worden uitgewerkt. Van mij mag er bv wel een correctie voor inflatie in zitten. Dus ik ben benieuwd of het nieuwe kabinet met een beter voorstel komt.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:15

8nnemiek schreef:
Fijn dat het bij jou ook lekker gaat met de beleggingen! Dat is een mooi rendement.

Gnome schreef:

Wij hebben wel eens jaren gehad die we met weinig winst of zelfs met verlies hebben afgesloten, en dan moest je toch flink belasting betalen vanwege het fictief rendement. Dat vond ik nogal krom. Dus wat dat betreft vind ik een belasting op werkelijk rendement wel eerlijker. Ook al zou dat voor ons de afgelopen paar jaar juist ongunstig zijn.
Maar de wet moest wel duidelijk verder worden uitgewerkt. Van mij mag er bv wel een correctie voor inflatie in zitten. Dus ik ben benieuwd of het nieuwe kabinet met een beter voorstel komt.

Je bent altijd nadeliger uit met het voorstel wat er nu lag en gelukkig van tafel is. Je kan nu kiezen voor wat jou voordelig is plus een vrijstelling van een kleine 60k per persoon. Had/heb je een lager rendement dan kan je namelijk bezwaar maken en moeten ze terug betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:36

Maar heel eerlijk is het niet, als een rijke topbelegger die weet ik hoe veel rendement maakt in verhouding net zoveel belasting betaalt als een kleine belegger die met moeite 6% rendement maakt.
Van mij mag er een mooie tussenweg komen; belasting op werkelijk rendement, maar dan wel met die hoge vrijstelling bijvoorbeeld.

Dat je bezwaar moet maken elke keer als je teveel hebt betaald is natuurlijk absurd. Je moet dan alsnog aandelen verkopen om je belasting te kunnen voorschieten, die je daarna hopelijk ooit een keertje terugbetaald krijgt.