juval schreef:Ik ben halverwege de cursus van beleggen voor blondjes, heel interessant wel. Inmiddels een rekening bij DEGIRO geopend, dus ik ga het maar eens proberen. Misschien niet zo'n beste tijd om te starten als de aex zo hoog staat

Wat leuk dat je gestart bent. Inderdaad balen dat het nu net zo duur is op de beurs
Gnome schreef:Bij ING kun je nu ook in crypto beleggen zie ik. Ik twijfel enorm omdat ik er echt de ballen verstand van heb.
\Waarom zou je het dan gaan doen? Ik heb ook geen crypto, je kunt je niet in alles verdiepen.
8nnemiek schreef:Wij kijken ook niet elke dag inderdaad, maar ik vind het wel fijn om aandelen die we wellicht willen verkopen/bijkopen in de gaten te houden voor als er ineens een flinke piek of dip voorbij komt.
Da's hier ook de strategie. Wil nu wel naar wat minder verschillende aandelen/ETF's toe, maar dat lukt nog niet zo hard
MizzMontana schreef:Mijn portfolio is sowieso minder gevoelig voor hoge pieken en dippen doordat het etf’s en fondsen zijn waarvan er maar eentje echt over een specifieke markt gaat (semiconductor).
Mij maakt het ook niet uit of het over één jaar maar net de inflatie bijhoudt. Mijn plan is gebaseerd op 25 jaar blijven inleggen.
Want wat zou ik moeten doen als ik wel zie dat ik maar net de inflatie haal en het een jaar niet minimaal 7% haalt? Ik ga het niet verkopen om later weer in te stappen.
Nee natuurlijk niet! Volgens mij heb jij een degelijke portefeuille, een duidelijke strategie en een horizon ver weg. Dus helemaal prima.
Maar als je het zoals Gnome uitbesteed hebt (tegen flinke vergoeding?) en het resultaat is jaar op jaar slechter dan de beurs zou ik me toch even achter de oren krabben. Ook als je horizon nog ver weg is. Als je maandelijks € 100 inlegt en dat 25 jaar volhoudt is het verschil tussen 4% en 6% per jaar aan het eind van de rit wel dik 15.5K. Op een inleg van in totaal 30K vind ik dat best fors. (4% en 6% zijn gemiddelden en ik heb geen rekening gehouden met inflatie).
Ik heb zelf een stamrecht dat inmiddels bijna 28 jaar vaststaat en een gemiddeld rendement van nog geen 3.5% opgeleverd heeft (bij een gemiddelde inflatie van 2.3%). Zo was het me destijds niet voorgespiegeld