Oh wow, zoveel werk en tijd voor één sjaal. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
TheaD
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-25 18:59
Dankjewel balance
Wat leuk pien_2010 , spin je nu ook nog wel eens?
Dankjewel journee, het wordt een sjaal. Ik zal je linkje zo even lezen, dankjewel.
Ceetje_boktdankjewel ,
journee
Geplaatst: 06-03-25 19:16
Ik vind het knap hoe je alles zelf maakt, daar komt ook gewoon een hoop vakmanschap bij kijken dat tegenwoordig niet bij veel mensen meer is terug te vinden. Nu beseffen we vaak niet meer hoeveel stappen het kost voordat wol van het schaap in een kledingstuk is veranderd. Geen wonder dat men vroeger zelfs een lakenloodje aan een rol stof bevestigden als teken van echtheid en kwaliteit. Op vakmanschap mag je ook best trots zijn.
Heel gaaf gedaan. En je patroon, prachtig. Kun je zelf alle kleuren maken die je wil? En heb je ook het idee om het eens met het winterhaar van je pony’s te maken? Dan ook zelf de wol spinnen? Vroeger deed de moeder van een vriendinnetje dat. Haar van hun shetten, wassen, kaarden, spinnen, verven en weven of breien. Dat is al 45 jaar geleden.
Thea ik ben er helemaal mee gestopt. Maar ik heb er van genoten.
TheaD
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-25 21:33
Dankjewel journee, ik vond het artikel wat je deelde ook heel intressant. Ik vind het enorm jammer dat zoveel kennis en vakmanschap verloren gaan. Weefstoelen verdwijnen hier in de houtkachel of op de stort. Niemand wil ze hebben. Als ik de ruimte had gehad, was ik een opvang begonnen voor afgedankte Weefstoelen, spinnenwielen enz.
jeetje77dankjewel
yavanna dankjewel . Wat een leuk idee, ponyharen heb ik nog nooit gesponnen. Hondenhaar wordt wel veel gebruikt, geloof ik.
Wat jammer pien_2010, kriebelt het nooit meer om het spinnen weer op te pakken?
Oh supermooi Thea! Die sjaal wordt echt prachtig... Zo zonde inderdaad dat al die ambachten verloren gaan. Ik zou ook echt graag alles willen leren en doorgeven, maar dat is een beetje te veel denk ik Maar als ik ooit een huis zou kopen met een spinnenwiel of een weefstoel dan ga ik daar absoluut wel even voor zitten.
Dankjewel judith! Ik zag dat ik je nog geen antwoord had gegeven op je vraag over de weckpan. Ik heb een gewone pan van weck die op het fornuis kan. Ik doe dus alleen aan waterbad wecken. Om het risico op botulisme klein te houden weck ik alleen vruchten, tomaten( die een laag pH hebben), en sappen. Voor dit heb je niet echt een speciale pan nodig, als hij maar groot is en je iets op de bodem legt tegen het kapot stuiteren van de potten. Voor het bewaren van groentes gebruik ik andere methodes zoals, drogen, fermenteren of inkuilen
Oh wat fijn! Kan ik weer 2 stukjes van je lezen… Prachtig stuk van je over de stilte….ik houd ervan, of eigenlijk de afwisseling. Ik was op vakantie in IJsland en maakte met prachtig weer een wandeling een berg op in de sneeuw. Die knerpte onder m’n schoenen, maar als ik even stilstond om van t uitzicht te genieten dan ‘zag’ je de stilte. Wel beweging van het zonlicht op de sneeuw, wat prachtig flonkerde, maar verder niks. Magisch vond ik dat. Tot ik steeds hoger kwam en geluid hoorde en na nog een paar klimmetjes en bochten een prachtige waterval met donderend geraas. Nu zit ik thuis op de bank, in alle stilte met alleen af en toe t geknars van de snavels van m’n papegaaien (wat wat mij betreft t meest rustgevende geluid is wat er is)
De sjaal wordt prachtig! Heb je de rode wol zelf geverfd? En zo ja, waarmee?
Ir111
Geplaatst: 11-03-25 23:50
TheaD schreef:
Voor het bewaren van groentes gebruik ik andere methodes zoals, drogen, fermenteren of inkuilen
Wat interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Hoe je dat doet?
TheaD
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-25 19:23
Bedankt voor het delen van jouw stilte beleving pallatin en dankjewel voor het kompliment
De rode wol heb ik niet zelf geverft, maar gesponnen van een rest lontwol die ik nog had liggen. Wol verven staat hoog op mijn dromenlijstje, alleen nog een geschikte pan vinden...
lr111 wat zou je precies willen weten? Voor elk gewas is er een methode die er het beste bij past, zo welke groente zou je willen konserveren?
TheaD
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-25 19:28
Gouden dagen
De ochtend was nabij en de goudgeel gloed scheen over het dak van de schuur. Zo nu en dan wordt de stilte verbroken door het schelle roeptoeteren van de kraanvogels bij het meer. Het voorjaar zit in de lucht.
Met de achterdeur wagenwijd open stroomt de zwoele lentelucht met frisse geuren en vogelgezang naar binnen. Ik haast mij door mijn binnenshuis klusjes om naar buiten te kunnen gaan om van de zon te genieten. Na de winterse activiteiten met weven, breien en naaien verlang ik naar de verandering; Buitenlucht en actief lichamelijke werk.
Al snel zit ik op mijn knieën in de zonnestralen om de zwarte bessenstruiken te snoeien. Het dikke oude hout moet eruit om plaats te maken voor de jonge twijgjes van vorig jaar. Overal zie ik kleine groene graspuntjes uit het dorre gras komen. Het is gewoon warm, dat zonder jas terwijl voor de schuur, in de schaduw, is alles nog wit bevroren, grappig is dat.
De ene warme dag volgt op de andere. Mutsen, jassen en sjaals hangen werkloos aan de kapstok. Nu is het tijd om de mest over de maaiweides te verspreiden, kompost op de tuin te brengen, knoflook te zien groeien. De Krokussen barsten open en de eerste vlinders fladderen voorbij. ‘S avonds zitten we rozig bij een klein haardvuurtje en maak ik een nieuwe moestuin tekening.
Het is ergens na middernacht als ik huiverend wakker word. Ik trek de extra deken van het voeteneind en kruip er diep onder. Om vanochtend te ontwaken in een wit winters landschap. De lente laat misschien nog even op zich wachten maar ze komt eraan!