Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:13

Luuntje kan je dit onderbouwen? Gezien de fietsers haaientanden hebben en ik al voorbij de haaientanden was en op de voorrangsweg? Naar mijn weten geld dit voor een gelijkwaardig kruispunt zonder haaientanden of juist haaientanden voor de fietsers zodat zij wel voorrang hebben. Fietsers gingen dus linksaf, gezien het daar oversteken is.

Ik was dus al voorbij de achterste rij haaientanden met mijn voorkant, moest hard remmen voor die scooter die dus ook haaientanden had en kwam aangereden terwijl ik al in de bocht zat. Het is een gescheide baan en fietspad alleen bij de kruising komt het samen bij die haaientanden.

Ik wil echt weten hoe het zit want als ik fout zit dan hoor ik het graag. Naar mijn weten, als een voertuig al in de bocht zit en jij hebt ook haaientanden moet je als fietser wachten, heel simpel. Maar mocht ik het fout hebben hoor ik het graag dan zal ik dat dus ook aanpassen :+ ik snap dat recht doorgaand verkeer op dezelfde weg altijd voorrang heeft maar hier gaat het dus om een fietspad wat gescheiden is van de weg en ook haaientanden heeft.

Afbeelding
Blauw ben ik uiteraard, al in de bocht. Beetje onduidelijk zonder de huidige verkeerssituatie.

Edit; wat dingen toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 25-06-21 22:48, in het totaal 5 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:23

Peetstap schreef:
Cowboy55 schreef:
Zojuist: banketstaaf in dikke RAM met aanhanger met de telefoon tegen zijn kop gedrukt en ondertussen niet door hebben dat zijn tokkiebak op de automaat naar voren blijft rollen. Moet ik vol op de toeter om te voorkomen dat de compensatie voor zijn minuscule penis tegen mijn auto aan rolt. En dan ook nog gebaren dat mijn getoeter stoort bij zijn gesprek. -:(-
HA, echt geweldig dat er meer zo over denken :D _/-\o_ _/-\o_

Nou, als ie me echt geraakt had hadden ze bij de Spoedeisende Hulp nog best een klus gehad om die telefoon uit zijn endeldarm te peuteren. Lang geleden dat ik zo pissed was.

Zonder de geruststellende woorden van de Cowgirl was het zelfs zonder ‘tik’ nog best boeiend geworden. Maar ik mocht niet uitstappen van de Cowgirl. Cowgirl is verstandig.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:02

Rennie89 schreef:
Luuntje kan je dit onderbouwen? Gezien de fietsers haaientanden hebben en ik al voorbij de haaientanden was en op de voorrangsweg? Naar mijn weten geld dit voor een gelijkwaardig kruispunt zonder haaientanden of juist haaientanden voor de fietsers zodat zij wel voorrang hebben. Fietsers gingen dus linksaf, gezien het daar oversteken is.

Ik was dus al voorbij de achterste rij haaientanden met mijn voorkant, moest hard remmen voor die scooter die dus ook haaientanden had en kwam aangereden terwijl ik al in de bocht zat. Het is een gescheide baan en fietspad alleen bij de kruising komt het samen bij die haaientanden.

Ik wil echt weten hoe het zit want als ik fout zit dan hoor ik het graag. Naar mijn weten, als een voertuig al in de bocht zit en jij hebt ook haaientanden moet je als fietser wachten, heel simpel. Maar mocht ik het fout hebben hoor ik het graag dan zal ik dat dus ook aanpassen :+ ik snap dat recht doorgaand verkeer op dezelfde weg altijd voorrang heeft maar hier gaat het dus om een fietspad wat gescheiden is van de weg en ook haaientanden heeft.

[ [url=m/jbKdzy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Blauw ben ik uiteraard, al in de bocht. Beetje onduidelijk zonder de huidige verkeerssituatie.

Edit; wat dingen toegevoegd.

Ik weet 'm ook niet zeker. Had al even op Google Maps gekeken, maar het is een redelijk onhandige kruising. Ik vermoed dat de scooter voorrang had juist omdat er op de kruising geen gescheiden fietspad is maar het één kruising is. Denk dat dat ook de gedachte van die kruising is, maar het zou veel veiliger zijn om fietspaden en rijbanen gescheiden te houden en iets voorbij de kruising oversteekplaatsen aan te leggen. Dan kun je de voorrang veel duidelijker regelen en is de kruising ook een stuk overzichtelijker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:05

Het fietspad is wel gescheiden van de weg, alleen dat laatste stukje komt het samen vanwege het recht doorgaande verkeer, inclusief gescheiden fietspad welke uiteraard allemaal voorrang hebben. Het is op maps niet goed te zien door de schaduw helaas maar er staan tot het einde nog bomen tussen de weg en het fietspad. Maar daarom is dit zo lastig, als je als auto al in de bocht zit en die fietsers ook haaientanden hebben lijkt het mij logisch dat zij dan moeten wachten. Er is nu ook een eilandje in het midden van de baan voor fietsers om te wachten die daar dus oversteken. Hebben daar ook haaientanden.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:08

Rennie89 schreef:
Het fietspad is wel gescheiden van de weg, alleen dat laatste stukje komt het samen vanwege het recht doorgaande verkeer, inclusief gescheiden fietspad welke uiteraard allemaal voorrang hebben. Het is op maps niet goed te zien door de schaduw helaas maar er staan tot het einde nog bomen tussen de weg en het fietspad. Maar daarom is dit zo lastig, als je als auto al in de bocht zit en die fietsers ook haaientanden hebben lijkt het mij logisch dat zij dan moeten wachten. Er is nu ook een eilandje in het midden van de baan voor fietsers om te wachten die daar dus oversteken.

Nee. Ook als je al ‘in de bocht zit’ ben je nog steeds afslaand verkeer en heeft alle verkeer dat al rechtdoor gaat voordat jij ‘in de bocht zit’ en rechtdoorgaat in de lange lijn zegmaar, voorrang. Kan het niet goed uitleggen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:09

Bij rotondes waar fietsers haaientanden hebben moeten zij ook wachten als ze rechtdoor gaan :+ dan zit je als auto ook in de bocht. En dan heb je toch ook echt voorrang. Ik kan ook nergens gelijkwaardig materiaal vinden voor deze constructie, is een lastige casus

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:13

Nee is geen lastige casus. Scooter steekt rechtdoor over en heeft dus voorrang op afslaand (TS) verkeer. Hij heeft echter GEEN voorrang op het verkeer dat over de voorrangsweg (van links of rechts) aangereden komt.
TS is duidelijk afslaand verkeer, zij heeft geen voorrang gehad op de scooter.

Edit:
In de foto is de rode lijn de scooter als ik dat goed begrijp. Zolang hij afslaat ná het oversteken is hij rechtdoorgaand verkeer. Of begrijp ik jou verkeerd?

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:24

Hey is inderdaad oversteken, en dan naar links op dat fietspad omdat het fietspad niet doorloopt in zijn geheel, daar zou je dan die blokjes voor moeten hebben.

Gelijkwaardige situatie als dit kruispunt, wellicht is dit wat duidelijker? Gescheiden fietspad wat samenkomt en de fietsers moeten ook echt oversteken, geen doorgaand fietspad. Naar mijn weten is doorgaand verkeer voor fietsers altijd afgescheiden met blokjes.
Afbeelding
Den Haag heeft rare punten...

Edit; Dit bedoel ik met blokjes overigens, hier hebben de fietsers wel altijd voorrang op afslaand verkeer

Afbeelding

Femke_Tweety

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:29

Als die scooter inderdaad rechtdoor moest, had hij voorrang.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:31

Maar dan nog: als je beiden haaientanden hebt naar de voorrangsweg toe, heeft rechtdoorgaand verkeer (of ze daarna naar links, rechts of naar ‘insert richting’ gaan, voorrang op afslaand verkeer. Dus, als de scooter daar vandaan kwam wat ik in mijn ‘schets’ aangaf en hij rechtdoor overstak om daarna naar links te gaan, heeft hij voorrang gehad op jou Rennie. Ik kan er ook niets anders van maken ;)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:44

Rennie89 schreef:
Het fietspad is wel gescheiden van de weg, alleen dat laatste stukje komt het samen vanwege het recht doorgaande verkeer, inclusief gescheiden fietspad welke uiteraard allemaal voorrang hebben. Het is op maps niet goed te zien door de schaduw helaas maar er staan tot het einde nog bomen tussen de weg en het fietspad. Maar daarom is dit zo lastig, als je als auto al in de bocht zit en die fietsers ook haaientanden hebben lijkt het mij logisch dat zij dan moeten wachten. Er is nu ook een eilandje in het midden van de baan voor fietsers om te wachten die daar dus oversteken. Hebben daar ook haaientanden.

Nee, als je het op een kruising gescheiden houdt, dan krijg je dit. (hetzij met stoplichten, hetzij met haaientanden voor iemand)

Afbeelding

Feit dat ze de hele hoek weghalen, geen aparte oversteek maken (waar je dus automobilist of fietser haaientanden kan geven) en zelfs geen echte oversteek naar de overkant van de Hengelolaan maken, geeft voor mij aan dat het daar een gelijkwaardige kruising is en dat je als afslaand verkeer dan rechtdoorgaand verkeer voorrang zou moeten verlenen. Daarom hadden ze het beter zo kunnen doen als op de foto hierboven, dan zijn er geen twijfels.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:22

Dat bedoel ik inderdaad met die markeringen, dat is meteen duidelijk.. maar als ik het inderdaad fout heb dan ga ik daar maar rekening mee houden :Y)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:16

Rennie wij hebben ook zo’n soort kruising.
En fietsers die rechtdoor gaan hebben echt voorrang.
Degene die afslaat moet voorrang verlenen.

Maar beroerd zijn dit soort kruisingen wel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 13:56

Gisterenochtend op de snelweg reed ik 110 op de linkerbaan, ging inhalen toen reed ik 120. De knakker naast mij op rechterbaan had opeens ook het gas gevonden en liet mij dus niet inhalen :')
Prima joh dan gaat ik toch terug naar rechts achter die knakker.

Gelukkig was het dan niet zo’n trieste gast die vervolgens weer langzamer dan 100 gaat rijden, want hij bleef op de linkerbaan en ik zag hem aan de horizon verdwijnen :evaw:

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:11

Rennie89 schreef:
Bij rotondes waar fietsers haaientanden hebben moeten zij ook wachten als ze rechtdoor gaan :+ dan zit je als auto ook in de bocht. En dan heb je toch ook echt voorrang. Ik kan ook nergens gelijkwaardig materiaal vinden voor deze constructie, is een lastige casus

Dit klopt niet.

Een fietser die op de rotonde blijft(rechtdoor gaat) moet altijd voorgelaten worden door de auto's die op de rotonde afslaan.

Haaientanden betekenen; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. De rotonde is dezelfde weg dus dan geld de rechtdoorgaand verkeer regel.

Soms hebben fietsers op de rotonde haaientanden, dit betekend dat ze voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg(de bestuurders die bij de rontonde aan komen rijden. De auto(of andere soort bestuurder) die van de rotonde afslaat moet de rechtdoorgaande fietser EN OOK VOETGANGERS voor laten gaan.

Het gaat immers om rechtdoorgaan VERKEER.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:43

Haaientanden betekend dat je geen voorrang hebt en dat je dus voorrang moet verlenen aan ander verkeer. Als fietsers haaientanden hebben, moeten zij auto's voorrang geven.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:54

xPabloBokt schreef:
Ik heb altijd drie huisregels in mijn auto als ik passagiers krijg:

1. Er wordt niet gereden voordat iedereen zijn gordel om heeft
2. Er wordt niet gerookt
3. Je blijft met je handen uit de buurt van mijn stuur, anders zet ik je eruit.

:+

Op de handen uit de buurt van het stuur blijven,wil ik even op inspringen.
Mijn rij instructeur had de vreselijke gewoonte om regelmatig,onverwacht naar het stuur te grijpen omdat hij dacht dat je ergens tegenaan zou rijden of de bocht niet haalde.
Hij was gewoon een bange man in de wagen.

Ik schrok me dan telkens rot.
Het lag niet aan mij.Blijkbaar deed hij dat bij al zijn leerlingen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:01

corinep schreef:
Rennie89 schreef:

Dit klopt niet.

Een fietser die op de rotonde blijft(rechtdoor gaat) moet altijd voorgelaten worden door de auto's die op de rotonde afslaan.

Haaientanden betekenen; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. De rotonde is dezelfde weg dus dan geld de rechtdoorgaand verkeer regel.

Soms hebben fietsers op de rotonde haaientanden, dit betekend dat ze voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg(de bestuurders die bij de rontonde aan komen rijden. De auto(of andere soort bestuurder) die van de rotonde afslaat moet de rechtdoorgaande fietser EN OOK VOETGANGERS voor laten gaan.

Waar Rennie het nu over heeft is waarschijnlijk de situatie waarin het fietspad los ligt van de rijbaan, en de fietser haaientanden heeft. Dan is het de fietser die automobilisten voor moet laten. Wordt vaak gedaan om te zorgen dat auto's die af willen slaan de rotonde niet blokkeren omdat ze fietsers voor moeten laten gaan.

Afbeelding

Als het de fietser is die voorrang heeft, dan zal de automobilist haaientanden hebben.

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:02

corinep schreef:
Rennie89 schreef:

Dit klopt niet.

Meen je dit serieus?

Als de voetganger of fietser haaientanden heeft en de autobestuurder niet.
Dan gaat de autobestuurder eerst op een rotonde.

Tenzij je in dl rijd

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:05

corinep schreef:
Rennie89 schreef:

Dit klopt niet.

Denk dat je nog even moet lezen wat er met haaientanden bedoeld word, fietsers hebben dan geen voorrang op zo een rotonde, of ze nou rechtdoor, linksaf gaan of er overheen vliegen.

Afbeelding
Hier heeft een fietser zeker geen voorrang.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:52

Exitium schreef:
corinep schreef:

Dit klopt niet.

Waar Rennie het nu over heeft is waarschijnlijk de situatie waarin het fietspad los ligt van de rijbaan, en de fietser haaientanden heeft. Dan is het de fietser die automobilisten voor moet laten. Wordt vaak gedaan om te zorgen dat auto's die af willen slaan de rotonde niet blokkeren omdat ze fietsers voor moeten laten gaan.

[ [url=m/piJ1Co.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het de fietser is die voorrang heeft, dan zal de automobilist haaientanden hebben.

[ [url=m/XyJJnA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar de situatie die Rennie geeft ìs geen rotonde. Zij had haaientanden en de betreffende fietser en scooter ook. Echter gingen de fietser en scooter rechtdoor om aan de overkant naar links te gaan. Dan hebben zij voorrang op Rennie omdat zij afslaat (naar rechts in dit geval). De situatie die Rennie omschreef heeft werkelijk niks met een rotonde te maken omdat het een T-splitsing betrof.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 00:06

AmyII schreef:
Maar de situatie die Rennie geeft ìs geen rotonde. Zij had haaientanden en de betreffende fietser en scooter ook. Echter gingen de fietser en scooter rechtdoor om aan de overkant naar links te gaan. Dan hebben zij voorrang op Rennie omdat zij afslaat (naar rechts in dit geval). De situatie die Rennie omschreef heeft werkelijk niks met een rotonde te maken omdat het een T-splitsing betrof.

De discussie over die kruising waren we al even voorbij

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 01:54

Rennie89 schreef:
Denk dat je nog even moet lezen wat er met haaientanden bedoeld word, fietsers hebben dan geen voorrang op zo een rotonde, of ze nou rechtdoor, linksaf gaan of er overheen vliegen.

[ [url=m/Xr8WLa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haaientanden(verkeersbord B6): verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.

Als het fietspad op 5 meter of minder van de rotonde ligt behoort het zeker tot de rotonde. Als het 10 meter of meer van de rotonde af ligt hoort het zekerniet bij de rotonde. Het gebied tussen 5 en 10 meter is een grijs gebied waar nog geen jurisprudentie over is.

Op deze foto schat ik de afstand op 5 meter of minder dus hoort het fietspad bij de rotonde en geld de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor". Dus als je met je auto van de rotonde afslaat en er zit een fietser(of voetganger want het gaat om verkeer, dus alle weggebruikers) naast je die op de rotonde wil blijven(rechtdoor gaat) zul je die toch echt voor moeten laten gaan. Haaientanden of niet dat maakt niet uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:04

En waarom staan die haaientanden er dan volgens jou? Voor de sier? En dat bord staat er ook voor de sier?
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 27-06-21 02:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:05

corinep schreef:
Rennie89 schreef:

[ [url=m/Xr8WLa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haaientanden(verkeersbord B6): verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.

Als het fietspad op 5 meter of minder van de rotonde ligt behoort het zeker tot de rotonde. Als het 10 meter of meer van de rotonde af ligt hoort het zekerniet bij de rotonde. Het gebied tussen 5 en 10 meter is een grijs gebied waar nog geen jurisprudentie over is.

Op deze foto schat ik de afstand op 5 meter of minder dus hoort het fietspad bij de rotonde en geld de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor". Dus als je met je auto van de rotonde afslaat en er zit een fietser(of voetganger want het gaat om verkeer, dus alle weggebruikers) naast je die op de rotonde wil blijven(rechtdoor gaat) zul je die toch echt voor moeten laten gaan. Haaientanden of niet dat maakt niet uit.

Haaientanden maken wel degelijk uit. In de foto hierboven hebben de auto's voorrang op de fietsers ;)

Anders zouden de haaientanden er ook niet staan he ;)