[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:16

Ik las 'focus op de hond' :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:55

Ik kan nog steeds echt niet begrijpen waarom ouders eerst de overheid smeken om scholen dicht te doen tegen besmettingen maar diezelfde kinderen wel lekker buiten laten spelen met elkaar.
Ik zie ze echt met hordes langskomen, in groepjes of duos, samen op de fiets (met de een achterop), en geen van allen op 1,5m afstand :roll:

Nee hoor zo komen we er wel

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:59

Magrathea schreef:
Ik kan nog steeds echt niet begrijpen waarom ouders eerst de overheid smeken om scholen dicht te doen tegen besmettingen maar diezelfde kinderen wel lekker buiten laten spelen met elkaar.
Ik zie ze echt met hordes langskomen, in groepjes of duos, samen op de fiets (met de een achterop), en geen van allen op 1,5m afstand :roll:

Denk dat veel ouders er de laatste weken achter zijn gekomen dat ze toch niet zo goed zijn in het opvoeden van hun koters als dat ze dachten, dus flikkeren ze hun kroost maar naar buiten.

Als het legaal was geweest stonden er vast veel kinders op Marktplaats t.e.a.b.

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:04

Tis ook wel een lastige hoor, wij werken in de vitale sector, maar mijn collega krijgt het niet geregeld dat ze de kinderen gewoon naar school kan doen. Ze houden dat echt tegen, terwijl ze er recht op heeft. Haar man moet thuis werken en op de dagen dat zij werkt (op kantoor nog gewoon), moet hij dus zelf werken en de kinderen met schoolwerk helpen. Ik heb echt wel met ze te doen, want het is gewoon geen doen. Dus ja, na een week zei zij ook dat ze de kinderen wel gewoon buiten laten spelen en ik snap dat dan ook wel :j

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:14

Volgens mij heb je alleen recht op opvang als je beide een vitale functie hebt. Of één alleenstaande ouder met vitale functie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:14

Maar hoezo is buiten spelen een alternatief voor schoolwerk? :o?
En daarbij, het zijn hier echt kinderen in de leeftijd die echt wel moeten kunnen begrijpen dat dit voor niemand leuk is maar dat het nu eenmaal een tijd zo moet.
Of op zijn allerminst om zelf afstand te houden. Het is een smalle straat hier en ze doen het gewoon niet :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:19

FrNo schreef:
Volgens mij heb je alleen recht op opvang als je beide een vitale functie hebt. Of één alleenstaande ouder met vitale functie.

Nee hoor, dat is later aangepast naar 1 ouder met vitale functie = opvang. Andere collega's hebben het wel voor elkaar gekregen, ligt een beetje aan de opvang en school blijkbaar.

Magrathea, ze hebben maar een paar uurtjes per week schoolwerk, dus het is niet zo dat ze net zoveel uren eraan kwijt zijn als op school. En als je zelf moet thuiswerken, hoe kun je dan ook je kinderen vermaken/in het gareel houden? Dat is gewoon geen doen..

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:34

Tja, zeker als ze in de leeftijd zijn waarop ze het wel begrijpen, zie ik echt niet in waarom je niet even je kinderen een paar weken binnen houdt. Of iig niet als een stel ongeleide projectielen maar naar buiten smijt. Kinderen mogen imo best leren dat dingen als deze nou eenmaal niet leuk zijn, en iedereen even op een houtje moet bijten om straks weer "normaal" door te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:53

Ik denk dat we vooral allemaal blij moeten zijn dat we niet in de schoenen van al die ouders staan, onder de huidige omstandigheden is dat best heftig :+

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:57

Oh dat sowieso. :))

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:04

Dat zeker.

Dat die regel aangepast is naar één ouder met vitale functie, dat wist ik niet. Maar voor mij persoonlijk, zonder kinderen, toch niet van belang.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:12

Maar uh, toen ik die leeftijd had waren mijn ouders mij echt niet de hele tijd aan het vermaken hoor. Als ik vroeg om een spelletje te doen ofzo, prima, en we deden ook uitjes enzo maar ik trok gewoon mijn eigen plan hoor.
Misschien is dat het wel, niet eens slechte opvoeding maar gewoon dat die kinderen niet geleerd hebben zichzelf te vermaken

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:15

FrNo schreef:

Na 6 april zijn daar kwetsbare kinderen in zorgelijke situaties en NT2 kinderen bijgekomen.

Ik vind het heel opvallend dat zoveel ouders hun kinderen in grote getalen tegelijk op straat laten spelen. Ze hebben zeker €490,- over.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 10-04-20 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:16

Deed je je eigen plan ook een maand lang in volledige isolatie van vrienden, hobbies en sport? Dus in je enige uppie zonder aanspraak?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-04-20 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:18

Sizzle schreef:
Deed je je eigen plan ook een maand lang in volledige isolatie van vrienden, hobbies en sport? Dus in je enige uppie zonder aanspraak?

Nou nou, volledige isolatie? Volgens mij leeft de jeugd tegenwoordig via Social Media en dát kan nog steeds gewoon. Het is niet alsof ze in hun uppie op een onbewoond eiland worden gezet zonder internet of telefoon.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:21

Sizzle schreef:

Er is buiten spelen met twee vriendjes, wat in principe op 1,5m mag en buiten spelen met 10 kinderen bij elkaar binnen 1,5m.
Ik stimuleer mij leerlingen ook om buiten te spelen, met de kanttekening dat zij ook rekening houden met een ander en dus afstand houden.

Wat betreft mijn eigen contacten, ik heb wel aardige isolatie ja. 1 of 2x per week op school kinderen opvangen. Verder kom ik alleen de deur uit voor boodschappen.
Gelukkig hebben we telefoon, internet en videobellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:24

__Sannne schreef:
Sizzle schreef:

Nou nou, volledige isolatie? Volgens mij leeft de jeugd tegenwoordig via Social Media en dát kan nog steeds gewoon. Het is niet alsof ze in hun uppie op een onbewoond eiland worden gezet zonder internet of telefoon.

Als je oud genoeg bent inderdaad.

Wij hebben het getroffen met een kind dat uren lang zelf speelt terwijl wij gewoon werken maar wel ook regelmatig in en in verdrietig is omdat ze bang is dat al haar vriendes en opas en omas ziek zijn omdat het principe nog net wat te ingewikkeld is. De meeste ouders houden hun kinderen thuis nu.

Als ik even naar mijn paard gaat maakt ze zich zorgen dat ik niet meer terug kom door het virus.
Ik heb vandaag de regels gebroken en haar met een ander meisje laten spelen. Shoot me.

Pubers zouden inderdaad beter moeten weten, die kunnen ook veel makkelijker contact houden via de telefoon en zo.

Verder zijn er natuurlijk sowieso ook mensen die zich niet aan regels houden, dat is te verwachten. Asocialen uit het dagelijks leven worden niet ineens brave volgelingen door de huidige situatie.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:30

Ja maar alles wat ik hierboven zeg is ook gebaseerd op kinderen die wél oud genoeg zijn om het te begrijpen, zoals ik al eerder aangaf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:35

__Sannne schreef:
Ja maar alles wat ik hierboven zeg is ook gebaseerd op kinderen die wél oud genoeg zijn om het te begrijpen, zoals ik al eerder aangaf.

Dat is gewoon niet verstandig uiteraard.
Onze buren zijn ook zo ongeveer geen dag alleen, die nemen het ook met een korreltje zout blijkbaar.
Mijn moeder snapt het ook gewoon niet echt, ze doet wel netjes wat er gevraagd wordt maar omdat ze het principe gewoon eigenlijk niet precies snapt is ze het ene moment over-bescherming en het volgende moment is situaties waar ik niet eens de juiste woorden voor kan vinden (niet handig in iedergeval)

Ik reed vorige week met de auto naar huis. Stonden daar oude mensen letterlijk midden op straat met mensen op de stoep te praten. Prima op afstand maar niet bepaald veilig om andere redenen :')

Varekaj, heb je al een beslissing kunnen nemen over je werk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:47

Magrathea schreef:

Hier ook opvallend. Tussen de tuinen van de huizen hier loopt een pad van ca 1,5 meter breed, daar komen de poorten van de huizen op uit. Er is dus een gezin (of twee, ik ken de buurt nog niet zo goed) dat hun kinderen in dat pad laat spelen. Overal speelgoed, er kan geen mens fatsoenlijk langs :').

Ik snap dat niet. Waarom kunnen ze niet in eigen tuin spelen?

Vanmorgen toen ik met de honden ging wandelen kwam ik ook hele gezinnen tegen die samen lekker door het bos liepen/mountainbiketen.

Ik denk dat het voor veel mensen te moeilijk wordt binnen te blijven, frustraties lopen op. Het is gewoon een poedersuiker.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:43

__Sannne schreef:

Dit ja. En ik vind 1x met 1 ander kind spelen wat anders dan dagelijks met een groep de hort op gaan, en nog op een drukke plek ook, dat verschil zie je zelf toch ook wel?

Het gaat mij er niet om dat het niet moeilijk is, dat snap ik ook wel. Maar het begint er steeds meer op te lijken dat mensen er niet eens meer moeite voor doen. En straks wel klagen dat de overheid het beter had moeten regelen 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:53

Ik vraag me af hoeveel van zulke burgelijke ongehoorzaanheid neeberekend is in de maatregelen.
Tegelijkertijd hoor ik nog steeds om me heen dat mensen eigenlijk gewoon nog niet snappen wat er eigenlijk aan de hand is (gek genoeg). Inmiddels weet ik nu van 2 mensen die notabene in de thuiszorg zitten dat ze zich oprecht afvroegen of het nou allemaal nodig was terwijl die toch beter zouden moeten weten. En als ik dan iedere ochtend een busje van de gemeente bij ons voor de deur heb waar dan 3 mannen uitstappen die samen op de voorbank zitten om iets ‚vitaals‘ te doen zoals een voetbalveltje inzaaien ( 8)7 ), dan gaat er ook iets mis in de communicatie naar de burger lijkt mij.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:04

Ik denk dat 'compliance' absoluut in de modellen zit (en er wordt heel veel realtime onderzoek naar gedaan), nog los van het feit dat het indirect in het getal voor de besmettingsgraad/hoeveel personen 1 pt aansteekt zit. De grootste wangedragers hier zijn overigens de scooterjeugd. Kleine kindjes spelen veel in hun eigen tuin.

Ik ben in elk geval heel blij dat ik niet én partner én juf én moeder én collega én vriendin hoef te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:09

Terecht dat je daar blij om bent :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:28

Een collega merkte op in de weekafsluiting.. dat die wel heel veel respect heeft voor leraren. En dat het misschien ook beetje schort aan de opvoeding bij m :')