Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:18

Nee. Je bent niet gek. Maar, aan de hand van jou berichten in dit topic, vermoed ik dat jij wel heel rechtlijnig en zwart wit bent. Het is zo en niet anders en water bij de wijn lukt niet. Dat is moeilijk om te onderhandelen en niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Het bericht dat je nu wilt versturen/hebt verstuurd vind ik persoonlijk ook niet vriendelijk overkomen, ondanks dat je aangeeft dat wel te (willen) zijn.

Dit stukje bijvoorbeeld:

Ik weet niet wat ik moet nog meer moet doen om netjes te blijven, ik wil me aan de deal waarop ik akkoord heb gegeven houden, maar dat wordt lastig als jij niet wil aanbetalen.
Dus ik ga een betaalverzoek sturen.

Daar krijg ik de kriebels van en geeft mij een heel ongemakkelijk gevoel en komt voor mij niet vriendelijk over. Ondanks dat je dit wel zo bedoeld :)

Maar goed, kan zijn dat ik het totaal verkeerd inschat hoor. Blijven getypte woorden via internet.

Caira

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:30

Ik zou een aanbetaling ook een beetje gek vinden, als je over 2 weken afspreekt, ok. Maar anders zou ik het niet vertrouwen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:31

Ik koop juist veel via marktplaats in de buurt omdat ik geen zin heb opgelicht te worden wat je toch regelmatig hoort via bankbetaling. Ik zou dan ook erg kriebelig worden als ik morgen zou komen en ik nu gedwongen wordt een aanbetaling te doen..

Ik zou ook adh van jou berichtje afhaken en denken zoek t lekker uit :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:35

Daphara schreef:
Gini schreef:
Maar begrijp je, n.a.v. de reacties hierboven op je vraag, ook het standpunt van de koper?

Ja en nee, als ik iets heel graag wil hebben (maar ik het dan niet meteen kan halen) en ik weet dat het een gewild item is, dan zorg ik dat ik meteen betaal zodra er overeenstemming over het bedrag is.
Helemaal als verkoper al aangegeven heeft dat reserveren alleen mogelijk is bij (aan)betaling. Dan ga ik niet van verkoper verwachten dat verkoper voor mij een item voor 48-72 uur vasthoudt terwijl er ook hogere biedingen binnen komen en ik nog niet betaald heb.

Maar misschien ben ik wel gek.

Goh nee, gek zou ik je niet noemen. :D Want in essentie is wat jij zegt niet fout of dom of verkeerd.
Ik zou het eerder omschrijven als: jij hebt in je hoofd hoe je wilt dat het gaat en zo moet het of het gebeurt niet. Er is weinig palaverruimte en je doet niet aan tegemoetkomingen.
Dit is dan uiteraard hoe jij handelt en dat moet je niet veranderen als jij dat niet wilt, maar daarmee vroeg ik of je het ook het standpunt van de koper begreep. Of je eigenlijk zelf inzicht hebt op die, laat ik het een soort van starheid/striktheid noemen, die je tijdens het verhandelen hanteert en hoe dat bij een koper kan overkomen? Zonder dat er een van beiden in fout is, het is gewoon een andere manier van handelen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:36

DeMolenhoek schreef:
Nee. Je bent niet gek. Maar, aan de hand van jou berichten in dit topic, vermoed ik dat jij wel heel rechtlijnig en zwart wit bent. Het is zo en niet anders en water bij de wijn lukt niet. Dat is moeilijk om te onderhandelen en niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Het bericht dat je nu wilt versturen/hebt verstuurd vind ik persoonlijk ook niet vriendelijk overkomen, ondanks dat je aangeeft dat wel te (willen) zijn.

Dit stukje bijvoorbeeld:

Ik weet niet wat ik moet nog meer moet doen om netjes te blijven, ik wil me aan de deal waarop ik akkoord heb gegeven houden, maar dat wordt lastig als jij niet wil aanbetalen.
Dus ik ga een betaalverzoek sturen.

Daar krijg ik de kriebels van en geeft mij een heel ongemakkelijk gevoel en komt voor mij niet vriendelijk over. Ondanks dat je dit wel zo bedoeld :)

Maar goed, kan zijn dat ik het totaal verkeerd inschat hoor. Blijven getypte woorden via internet.

Je hebt helemaal gelijk, ik ben heel rechtlijnig iets staat er of iets staat er niet. Ik doe mijn best aardig te blijven tegen deze koper, maar het kwartje lijkt gewoon niet te vallen. Ik had het echt anders gevonden als hij het meteen (binnen 24 uur) opgehaald had, maar hij kan me niet eens een specifiek moment geven waarop hij het komt ophalen, alleen dat hij vlak voor die tijd wel even zal bellen.

Ik zit daar gewoon niet op te wachten, ik wil precies weten wanneer ik iemand kan verwachten en niet in die vage onzekerheid zitten.

Ondertussen staat het dus niet gereserveerd en komen er hogere biedingen binnen, waarvan er sowieso één ook echt serieus is, die blijkt ook al langere tijd opzoek naar een hoofdstel als dit en het is bij die koper gewoon verzenden, lekker makkelijk, lekker duidelijk en ongecompliceerd.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:53

Ik zou zeggen tegen koper A dat je nu een dag en tijd wil afspreken. Kan dat niet, dan een aanbetaling.
Geen aanbetaling = naar koper B.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:58

Ik zou ook echt geen aanbetaling doen als ik iets zelf zou ga ophalen.
En als ik zo’n bericht zou krijgen zou ik gelijk zeggen houdt het product maar.
Je zou op mij zo opdringerig overkomen dat ik zou denken dat je de boel wilt oplichten.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:25

Maar ze had het toch al in de advertentie staan dat ze aan aanbetaling wilde? Dus ik vind het ook niet zo gek dat ze daar dan aan vasthoudt. Vooral niet als er ook andere geïnteresseerde zijn.

Daphara schreef:
maar hij kan me niet eens een specifiek moment geven waarop hij het komt ophalen, alleen dat hij vlak voor die tijd wel even zal bellen.

Dit vind ik ook zo gek. Als je echt geïnteresseerd bent, dan spreek je of iets af of je bevestigd de reservering dmv een aanbetaling. Wat mij betreft is het vrij simpel, net als wat Lisitano zegt. Jij als verkoper wilt gewoon je product verkopen, en niet achter mensen aan blijven lopen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:36

Eens met Dorette hierboven. Het staat in de advertentie van de aanbetaling. Al stond erin dat je als koper een dansje moet doen bij afhalen, je weet het van tevoren en gaat ermee akkoord en het is neem ik aan geen absurd bedrag. Je kan ook doorzoeken als het je niet aanstaat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:40

Dank je Beert en DoretteK, het ging inderdaad ook niet om een absurd bedrag en het staat gewoon in de advertentie.

Ik heb het ultimatum voor de betaling laten aflopen (bijna 2 uur later) en toen het betaalverzoek ingetrokken, waarop koper nog wel gereageerd heeft met “Ik bel je zodra ik in de gelegenheid ben het hoofdstel op te halen als je hem dan nog hebt haal ik het hoofdstel direct op en betaal ik hem heb je het dan al verkocht dan gaat het over.”
Fijn dat hij in ieder geval begreep dat ik het niet voor hem vast ging houden.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met de nu hoogste bieder die al langer opzoek was naar een hoofdstel als dit en telkens alle andere bieders bleef overbieden.
Zij wilde het niet verzonden hebben en kan het hoofdstel pas eind deze maand ophalen, maar heeft nu al wel meteen betaald voor het hoofdstel. Zo fijn dat we het zo konden regelen, dat sluit ik dit hoofdstuk ook weer af.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:42

Ah fijn! Zij blij, jij blij! :D

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:04

Nou wat een gedoe soms altijd ,,, ik snap je opzich wel, als ik wat zie wat ik echt heel graag wil, en het was nog in mn woonplaats zou ik zorgen dat ik het nog dezelfde dag kon ophalen

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:29

Mbt tot aanbetalen dat zou ik nooit doen als ik iets nog niet gezien heb.
Straks betaal ik aan en dan verkoopt de verkoper alsnog aan iemand anders, bevalt het product in het echt niet...

Poe ik erger mij momenteel aan de traagheid van wat verkopers, heb betaald maar het versturen laat al paar dagen op zich wachten, elke dag wel een ander excuus. Zo irritant zeg dan gewoon van te voren dat je het pas over paar dagen kunt verzenden

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:32

Oeh ja dat vind ik ook altijd irritant, dat het zowat een week duurt voordat het op de bus zit.
En dan inderdaad van die rare excuses.
Ben dan ook bang dat ik bedrogen word en ze het niet op gaan sturen.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:41

_Penotti schreef:
Oeh ja dat vind ik ook altijd irritant, dat het zowat een week duurt voordat het op de bus zit.
En dan inderdaad van die rare excuses.
Ben dan ook bang dat ik bedrogen word en ze het niet op gaan sturen.

Ja precies
Nu blijven ze beide wel in gesprek dus vermoed dat het wel goed gaat komen maar toch, zeg gewoon van te voren dat je pas over een week kan verzenden

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:43

Maar als ze in gesprek blijven is omdat je dan zelf weer vraagt, is het gelukt het vandaag op de bus te doen? En met geluk krijg je een ja. Kun je weer vragen, heb je een track and trace voor me?

Ik doe het als het kan dezelfde dag nog op de bus en anders de dag erop.
Maak direct een foto van de bon en stuur ik op.
Geen misverstanden, iedereen blij :)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:47

Ik moet er zelf wel om vragen ja ..
Heel vermoeiend maar omdat ze nog reageren heb ik enigszins hoop.
Zelf ben ik ook altijd snel, met betalen en verzenden, wil zo iets snel afgehandeld hebben dan

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:32

Artimes schreef:
Straks betaal ik aan en dan verkoopt de verkoper alsnog aan iemand anders, bevalt het product in het echt niet...

Maar je betaalt toch ook altijd vooruit als je iets laat versturen? Dan heb je het toch ook niet gezien en betaal je zelfs het hele bedrag :-).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:53

Ik zou ook direct afhaken als er zo wordt gepusht op aanbetalen. Als ik iets kom ophalen reken ik dan af en niet anders.

Maar goed. Hetzelfde met gelijk oversteken. Een koper wilde alleen via gelijk oversteken betalen. Kan ik begrijpen, maar ik doe het alleen via bankoverschrijving. Dus dan gaat de deal niet door.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:57

Aanbetalen alleen als de koper aangeeft het pas over 2 weken op te kunnen halen/ rest te betalen.
Dus dat ik het vasthoud.
Wil die persoon dan niet aanbetalen zal ik aangeven dat de persoon vrij is over 2 weken weer contact op te nemen en als het dan niet is verkocht het dan voor die persoon is. Maar weg=pech.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:05

_Penotti schreef:
Aanbetalen alleen als de koper aangeeft het pas over 2 weken op te kunnen halen/ rest te betalen.
Dus dat ik het vasthoud.
Wil die persoon dan niet aanbetalen zal ik aangeven dat de persoon vrij is over 2 weken weer contact op te nemen en als het dan niet is verkocht het dan voor die persoon is. Maar weg=pech.

Dat inderdaad. Ik vind het prima als je het pas later komt ophalen maar dan wel op deze manier.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:09

beert schreef:
Artimes schreef:

Maar je betaalt toch ook altijd vooruit als je iets laat versturen? Dan heb je het toch ook niet gezien en betaal je zelfs het hele bedrag :-).

Klopt, maar voor mezelf maak ik daar wel een afweging in natuurlijk (qua prijs). Als ik binnen een paar dagen iets kom ophalen zou ik zelf gewoon niet willen aanbetalen. Als ik voor ophalen kies, kies ik daar voornamelijk voor omdat ik het product ook echt wil zien en beoordelen voor ik het koop.
Met verzenden doe ik het alleen als ik genoeg info heb en de prijs zo is dat ik wel een gok wil wagen :-)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:13

Ook ik zou nooit een aanbetaling doen, maar uiteraard snap ik ook wel weer waarom mensen wel een aanbetaling zouden willen in situaties waar men bijvoorbeeld een paard wil verkopen en de kopers het paard pas later op kunnen halen. Hetzelfde met iets anders wat in de weg kan staan, een trailer bijvoorbeeld. Maar alles met een goed contract.

Hier heb ik trouwens meer succes met de verkoop van spullen via Facebook-groepen dan Marktplaats, maar wel vreemde situaties.

Eerst iemand die 12,50 bood op iets waar ik 20 euro voor vroeg en vervolgens omhoog ging naar 15. Uiteindelijk is ze toch akkoord gegaan met 20, gezien ik dat al best laag vond voor iets wat nieuw 4x zo duur is (en 65 bij een online tweedehandswinkel) maar nog prima in orde is. Komt ze aan maar past het niet (maten had ik vermeld) dus dat ging over.

Ook had ik wat dingen er op staan die gratis af te halen waren, waar iemand wel voor wilde komen maar die is nooit op komen dagen (kwam vervolgens wel online maar leest mijn bericht gewoon niet met de vraag of ze het kon vinden)

Ook had ik met mensen afgesproken die iets op kwamen halen maar een stuk te vroeg waren. Zelf was ik toen nog iemand in het dorp aan het helpen met het verweiden van een groep jonge welshjes. Toen kwamen de mensen (moeder en dochter) langs die blijkbaar hadden gevraagd of ze te koop waren hoorde ik van de man die ik hielp(zelf was ik wat verder weg, dus kreeg het niet helemaal mee maar zag alleen de auto). We waren echter even druk bezig dus konden niet in gesprek, dus ze reden verder maar bij thuiskomst herkende ik de auto voor de deur. Echter begonnen ze er niet meer over. Het product waar ze voor kwamen had ik er op staan voor 50,-€ en wat nog prima in orde was, ook weer een lage prijs in vergelijking met hoe duur hij was, maar wilden toch nog proberen te onderhandelen.. Ook uiteindelijk toch 50 er voor gekregen, maar je denkt toch dat mensen al akkoord gaan met de prijs dat er bij stond voor ze komen (zonder onderhandelen), of denk ik dat verkeerd?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:34

Merexa schreef:
Ook ik zou nooit een aanbetaling doen, maar uiteraard snap ik ook wel weer waarom mensen wel een aanbetaling zouden willen in situaties waar men bijvoorbeeld een paard wil verkopen en de kopers het paard pas later op kunnen halen. Hetzelfde met iets anders wat in de weg kan staan, een trailer bijvoorbeeld. Maar alles met een goed contract.

Hier heb ik trouwens meer succes met de verkoop van spullen via Facebook-groepen dan Marktplaats, maar wel vreemde situaties.

Eerst iemand die 12,50 bood op iets waar ik 20 euro voor vroeg en vervolgens omhoog ging naar 15. Uiteindelijk is ze toch akkoord gegaan met 20, gezien ik dat al best laag vond voor iets wat nieuw 4x zo duur is (en 65 bij een online tweedehandswinkel) maar nog prima in orde is. Komt ze aan maar past het niet (maten had ik vermeld) dus dat ging over.

Ook had ik wat dingen er op staan die gratis af te halen waren, waar iemand wel voor wilde komen maar die is nooit op komen dagen (kwam vervolgens wel online maar leest mijn bericht gewoon niet met de vraag of ze het kon vinden)

Ook had ik met mensen afgesproken die iets op kwamen halen maar een stuk te vroeg waren. Zelf was ik toen nog iemand in het dorp aan het helpen met het verweiden van een groep jonge welshjes. Toen kwamen de mensen (moeder en dochter) langs die blijkbaar hadden gevraagd of ze te koop waren hoorde ik van de man die ik hielp(zelf was ik wat verder weg, dus kreeg het niet helemaal mee maar zag alleen de auto). We waren echter even druk bezig dus konden niet in gesprek, dus ze reden verder maar bij thuiskomst herkende ik de auto voor de deur. Echter begonnen ze er niet meer over. Het product waar ze voor kwamen had ik er op staan voor 50,-€ en wat nog prima in orde was, ook weer een lage prijs in vergelijking met hoe duur hij was, maar wilden toch nog proberen te onderhandelen.. Ook uiteindelijk toch 50 er voor gekregen, maar je denkt toch dat mensen al akkoord gaan met de prijs dat er bij stond voor ze komen (zonder onderhandelen), of denk ik dat verkeerd?

Tsjah bij ging het andersom toen ik mijn paard kocht. Ik wou een aanbetaling doen en de verkoper vond het niet nodig. Is uiteindelijk m'n paard nog komen brengen ook omdat ie een merrie weer op de terug weg moest ophalen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:42

Hahaha, ja, zo kan het ook! Fijne service in ieder geval.