Merexa schreef:Ook ik zou nooit een aanbetaling doen, maar uiteraard snap ik ook wel weer waarom mensen wel een aanbetaling zouden willen in situaties waar men bijvoorbeeld een paard wil verkopen en de kopers het paard pas later op kunnen halen. Hetzelfde met iets anders wat in de weg kan staan, een trailer bijvoorbeeld. Maar alles met een goed contract.
Hier heb ik trouwens meer succes met de verkoop van spullen via Facebook-groepen dan Marktplaats, maar wel vreemde situaties.
Eerst iemand die 12,50 bood op iets waar ik 20 euro voor vroeg en vervolgens omhoog ging naar 15. Uiteindelijk is ze toch akkoord gegaan met 20, gezien ik dat al best laag vond voor iets wat nieuw 4x zo duur is (en 65 bij een online tweedehandswinkel) maar nog prima in orde is. Komt ze aan maar past het niet (maten had ik vermeld) dus dat ging over.
Ook had ik wat dingen er op staan die gratis af te halen waren, waar iemand wel voor wilde komen maar die is nooit op komen dagen (kwam vervolgens wel online maar leest mijn bericht gewoon niet met de vraag of ze het kon vinden)
Ook had ik met mensen afgesproken die iets op kwamen halen maar een stuk te vroeg waren. Zelf was ik toen nog iemand in het dorp aan het helpen met het verweiden van een groep jonge welshjes. Toen kwamen de mensen (moeder en dochter) langs die blijkbaar hadden gevraagd of ze te koop waren hoorde ik van de man die ik hielp(zelf was ik wat verder weg, dus kreeg het niet helemaal mee maar zag alleen de auto). We waren echter even druk bezig dus konden niet in gesprek, dus ze reden verder maar bij thuiskomst herkende ik de auto voor de deur. Echter begonnen ze er niet meer over. Het product waar ze voor kwamen had ik er op staan voor 50,-€ en wat nog prima in orde was, ook weer een lage prijs in vergelijking met hoe duur hij was, maar wilden toch nog proberen te onderhandelen.. Ook uiteindelijk toch 50 er voor gekregen, maar je denkt toch dat mensen al akkoord gaan met de prijs dat er bij stond voor ze komen (zonder onderhandelen), of denk ik dat verkeerd?
Tsjah bij ging het andersom toen ik mijn paard kocht. Ik wou een aanbetaling doen en de verkoper vond het niet nodig. Is uiteindelijk m'n paard nog komen brengen ook omdat ie een merrie weer op de terug weg moest ophalen.