Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ladyrosa schreef:Ik help een jongen met een licht verstandelijke beperking en motorische beperking 1x per week met leren paardrijden. Het rijden zelf gaat heel goed, er is progressie te zien. Ik loop alleen tegen 1 ding aan: het afstijgen
Het afstijgen gaat erg moeizaam en nu met hulp van 3 personen en een heel braaf paard die stil blijft staan. Hij heeft de kracht/coördinatie/motoriek niet om te gaan staan in zijn beugels en dan ook nog zijn been achterlangs te zwaaien.. Momenteel stappen we af door hem er letterlijk af te tillen (hij hangt voorover in iemands armen en de andere 2 begeleiden zijn benen)
Nu ben ik op zoek naar alternatieve manieren voor hem om makkelijker af te kunnen stijgen.
Iemand ideeën?
Jet schreef:ladyrosa schreef:Ik help een jongen met een licht verstandelijke beperking en motorische beperking 1x per week met leren paardrijden. Het rijden zelf gaat heel goed, er is progressie te zien. Ik loop alleen tegen 1 ding aan: het afstijgen
Het afstijgen gaat erg moeizaam en nu met hulp van 3 personen en een heel braaf paard die stil blijft staan. Hij heeft de kracht/coördinatie/motoriek niet om te gaan staan in zijn beugels en dan ook nog zijn been achterlangs te zwaaien.. Momenteel stappen we af door hem er letterlijk af te tillen (hij hangt voorover in iemands armen en de andere 2 begeleiden zijn benen)
Nu ben ik op zoek naar alternatieve manieren voor hem om makkelijker af te kunnen stijgen.
Iemand ideeën?
Kan hij makkelijker zijn rechterbeen naar voren doen? Dan kan je bij een braaf paard dat been over de hals laten glijden, wel al ook zijn linkervoet uit de beugel doen dan ( als hij die gebruikt). Je kan hem dan voorzichtig naar beneden laten glijden en hem opvangen. Als hij dat nog wel kan, kan je hem ook als hij beide benen aan de linkerkant heeft leren zich met zijn buik tegen het zadel laten draaien en dan verder naar beneden laten zakken. Je kan dat been over de hals ook eerst met een gezond iemand oefenen op het paard dat hij rijdt, zodat je zeker weet dat dat paard dat niet eng vindt en het hoofd niet omhoog gaat doen als hij met dat been eroverheen gaat. Het hangt heel erg van de lichamelijke beperking af wat een makkelijke manier van "afstappen" is.
Janine1990 schreef:[ [url=m/618m1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat nam mijn kat in godsnaam mee in huis?
Jet schreef:Janine1990 schreef:[ [url=m/618m1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is het geen soort kniptor? https://nl.wikipedia.org/wiki/Kniptorren .
ladyrosa schreef:Jet schreef:ladyrosa schreef:Ik help een jongen met een licht verstandelijke beperking en motorische beperking 1x per week met leren paardrijden. Het rijden zelf gaat heel goed, er is progressie te zien. Ik loop alleen tegen 1 ding aan: het afstijgen
Iemand ideeën?
Kan hij makkelijker zijn rechterbeen naar voren doen? Dan kan je bij een braaf paard dat been over de hals laten glijden, wel al ook zijn linkervoet uit de beugel doen dan ( als hij die gebruikt). Je kan hem dan voorzichtig naar beneden laten glijden en hem opvangen. Als hij dat nog wel kan, kan je hem ook als hij beide benen aan de linkerkant heeft leren zich met zijn buik tegen het zadel laten draaien en dan verder naar beneden laten zakken. Je kan dat been over de hals ook eerst met een gezond iemand oefenen op het paard dat hij rijdt, zodat je zeker weet dat dat paard dat niet eng vindt en het hoofd niet omhoog gaat doen als hij met dat been eroverheen gaat. Het hangt heel erg van de lichamelijke beperking af wat een makkelijke manier van "afstappen" is.
Dankjewel voor het meedenken! Ik ga het morgen met hem proberen. Het paard is heel erg veel gewend en vind niets eng, dus dat moet wel goedkomen.
Nog andere ideeën zijn welkom!
ladyrosa schreef:Jet schreef:[
Dankjewel voor het meedenken! Ik ga het morgen met hem proberen. Het paard is heel erg veel gewend en vind niets eng, dus dat moet wel goedkomen.
Nog andere ideeën zijn welkom!
Janine1990 schreef:Janine1990 schreef:[ [url=m/618m1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het leek meer op een rups, een enorme rups van ongeveer 8 á 9 cm lang...
Stippie schreef:Janine1990 schreef:Het leek meer op een rups, een enorme rups van ongeveer 8 á 9 cm lang...
Stille meelezer hier.![]()
Ik dacht eerst dat het een keutel van de kat was. Maar het is blijkbaar toch dierlijk. Daarna las ik dit net: https://www.ad.nl/eindhoven/veel-meldin ... ~ada8fec2/
Is dat wat je kat gevonden had?
poes schreef:Ladyrosa: ik stap al jaren voorlangs af. Ooit mee begonnen en gewoonte is blijven plakken. Mijn ervaring is dat bijna geen enkel paard hiervan schrikt gek genoeg
Janine1990 schreef:Het leek meer op een rups, een enorme rups van ongeveer 8 á 9 cm lang...