Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:We often think of the moment of death as that time at which the heartbeat and breathing stop. We are learning, however, that death isn't instantaneous. Our brains are now thought to continue to "work" for 10 minutes or so after we die, meaning that our brains may, in some way, be aware of our death.
Onali schreef:In mijn werk idd ook, noemen wij het ook gaspen.
Hoewel het bij mij verwachte overlijdens zijn, zie je echt wel dat de geest/ ziel het lichaam allang verlaten heeft.
Heb een handvol cliënten gehad die soort van bewust waren dat ze gingen.
secricible schreef:hmmm, ik betwijfel of je dat groter moet maken dan het is, de formulering is wel bijzonder.
Als voorbeeld: iemand bij wie bijvoorbeeld het hart stopt gaat door met ademhalen. De hersenen signaleren op dat moment dat er te weinig zuurstof binnen komt en het lichaam gaat reflexmatig toch proberen om adem te blijven halen (agonale ademhaling, mocht je er op willen googlen). Op dat niveau functioneren de hersenen nog, maar het is niet zo dat het lichaam nog kan denken of aanwezig is op het niveau dat je nu bent. Je kan niet ineens denken "oh, nu ben ik dood.... wat vervelend".
Neonlight schreef:Gasping bij shock heb ik nog nooit iets over geleerd bij EHBO, heb mijn diploma in 1997 gehaald.![]()
Ook niet bij BHV, wat aparte herhalingen zijn en dit stuk EHBO ook terug komt.
DuoPenotti schreef:https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item38265
Bij de cardiogene shock kan gaspen ook voorkomen.
De rest niet of wel?
beert schreef:Het is al even geleden dat ik ehbo les had hoor. Mogelijk hebben ze het genoemd als een van de symptomen waarbij je je ernstig zorgen moet maken. En dat je het niet verwart met dat het slachtoffer nog ademt.
Het is me in elk geval bijgebleven dat je dan vooral zo snel mogelijk moet handelen. Ik ken niet de verschillen vormen van shock, ook wel interessant om te weten.
Mariska_28 schreef:Op het onderwerp doorbordurend, hoe lang leef je nog na een onthoofding.
Geen schokkende beelden in link
https://historiek.net/bizar-onthoofding ... ser/74280/
Edit: er zijn ook bronnen die het verhaal ontkrachten.