[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:19

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:43

Wauw wat een bizar verhaal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:38

Ik vraag mij dan af of het paard won ondanks of dankzij het "dood gewicht"?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:43

Roodvos schreef:
Ik vraag mij dan af of het paard won ondanks of dankzij het "dood gewicht"?
Dat vroeg ik mij ook al af! En is het paard vanzelf over de finish gestopt? Heel bizar verhaal! Ik heb toch veel (net pas) overleden mensen gezien, maar die verslapten direct.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:24

Ja dat is nog wel het meest bizarre... dat hij er niet vanaf gevallen is. Kan mij alleen voorstellen dat het blijft zitten wanneer hij leunend op de hals voorover is blijven "hangen". Misschien is paard daar wel van geschrokken en een tandje bijgezet qua tempo :')

Oh filmpje er over:

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:23

Ik dacht ik zoek even wat op of daar geen onderzoek naar is. Hier wel een Engelse toelichting voor de liefhebbers:
https://www.verywellhealth.com/what-hap ... t-of-death

Maar ik vond eigenlijk een alinea wel luguber in het begin:
Citaat:
We often think of the moment of death as that time at which the heartbeat and breathing stop. We are learning, however, that death isn't instantaneous. Our brains are now thought to continue to "work" for 10 minutes or so after we die, meaning that our brains may, in some way, be aware of our death.

Even dat je het weet. Als je dan bij iemand zit die net is overleden: niet binnen het eerste kwartier beginnen over de erfenis of roepen "eindelijk!" :-)

Maar even serieus, wat een raar idee. Dat je dan soort van beseft dat je dood bent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:46

hmmm, ik betwijfel of je dat groter moet maken dan het is, de formulering is wel bijzonder.

Als voorbeeld: iemand bij wie bijvoorbeeld het hart stopt gaat door met ademhalen. De hersenen signaleren op dat moment dat er te weinig zuurstof binnen komt en het lichaam gaat reflexmatig toch proberen om adem te blijven halen (agonale ademhaling, mocht je er op willen googlen). Op dat niveau functioneren de hersenen nog, maar het is niet zo dat het lichaam nog kan denken of aanwezig is op het niveau dat je nu bent. Je kan niet ineens denken "oh, nu ben ik dood.... wat vervelend".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:11

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:45

In mijn werk idd ook, noemen wij het ook gaspen.

Hoewel het bij mij verwachte overlijdens zijn, zie je echt wel dat de geest/ ziel het lichaam allang verlaten heeft.
Heb een handvol cliënten gehad die soort van bewust waren dat ze gingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:57

Onali schreef:
In mijn werk idd ook, noemen wij het ook gaspen.

Hoewel het bij mij verwachte overlijdens zijn, zie je echt wel dat de geest/ ziel het lichaam allang verlaten heeft.
Heb een handvol cliënten gehad die soort van bewust waren dat ze gingen.

agonale ademhaling is wat anders dan de stokkende ademhaling van een stervend persoon (cheyne stokes-ademhaling/doodsreutel). Het is echt een signaal van een acute circulatiestoornis (hartstilstand oid). Er is ook geen sprake van een daadwerkelijke ademhaling, meer een soort vis op het droge die naar adem hapt omdat het lichaam al klinisch dood is. Helaas wordt agonale ademhaling in de eerste hulp vaak nog gezien als een effectieve ademhaling, maar er is geen luchtstroom meer (anders dan bij een doodsrochel/reutel, waar de ademhalingsreflex begint te falen waardoor de ademhaling verslechterd icm vaak slijm en vocht in de longen)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:50

secricible schreef:
hmmm, ik betwijfel of je dat groter moet maken dan het is, de formulering is wel bijzonder.

Als voorbeeld: iemand bij wie bijvoorbeeld het hart stopt gaat door met ademhalen. De hersenen signaleren op dat moment dat er te weinig zuurstof binnen komt en het lichaam gaat reflexmatig toch proberen om adem te blijven halen (agonale ademhaling, mocht je er op willen googlen). Op dat niveau functioneren de hersenen nog, maar het is niet zo dat het lichaam nog kan denken of aanwezig is op het niveau dat je nu bent. Je kan niet ineens denken "oh, nu ben ik dood.... wat vervelend".

Maar gaspen of van die spierbewegingen (die je weleens ziet als je een dier laat inslapen, ik weet niet of een mens dat heeft?) is een fysieke reactie. Gaspen zie je ook als iemand dood gaat, dus als je in shock raakt (tekort aan circulerend vermogen in het lichaam). Dan kan iemand nog te redden zijn, afhankelijk van de situatie. Dit artikel gaat over dat er nog activiteit in de hersenen is, nadat de dood is vastgesteld.

Ik geloof ook niet direct dat iemand heel bewust is van 'Goh, nu ben ik toch alweer vijf minuten dood', maar ik vind het wel interessant dat er in sommige gevallen dus nog wel iets van activiteit in de hersens is. Ook al zal de eigenaar van de hersens absoluut niet meer bij vol bewustzijn zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:53

Ik snap wat je zegt, maar wanneer is iemand dan dood? Gaspen treedt op wanneer iemand "klinisch dood" is. Het hart is gestopt.
Dat we ondertussen zo ver zijn dat we een gestopt hart in sommige situaties weer in actie kunnen krijgen is een tweede.

Gasping is een fysieke reactie, maar wel eentje die gestuurd wordt door de hersenen, anders dan de onwillekeurige schokjes van spieren na de dood. De hersenen signaleren dat ze geen zuurstof krijgen en sporen reflexmatig het ademhalingssysteem aan daar iets aan te doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:02

Ik heb het over gaspen na de dood, niet Cheyne Stokes voor de dood.

Het gaspen, of de schouderbeweging kan zeker nog 10 minuten na het sterven gebeuren

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:14

Oh, ik heb bij EHBO het gaspen (in die term) geleerd als zijnde symptoom bij shock. Omdat je bij EHBO dan nog hulp moet bieden, ging ik er vanuit dat die mensen nog in leven zijn :-)

Maar bij een shock hoeft het hart niet altijd gestopt te zijn, vandaar denk ik ook mijn verwarring.

Wel interessant dat het best lastig kan zijn om iemand echt dood te verklaren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:38

Gasping bij shock heb ik nog nooit iets over geleerd bij EHBO, heb mijn diploma in 1997 gehaald. :=
Ook niet bij BHV, wat aparte herhalingen zijn en dit stuk EHBO ook terug komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:56

Neonlight schreef:
Gasping bij shock heb ik nog nooit iets over geleerd bij EHBO, heb mijn diploma in 1997 gehaald. :=
Ook niet bij BHV, wat aparte herhalingen zijn en dit stuk EHBO ook terug komt.

Ik wel. Komt elke EHBO training weer voorbij.
Is teken van circulatiestilstand dus start reanimatie.
Hoeft niet bij shock trouwens. Kan ook bij hartaanval.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:01

Gasping heb ik wel over geleerd, maar niet bij shock. Ja, als de shock overgaat in een circulatiestilstand, maar niet als het nog niet zo ver is en het nog een gewone shock is. ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:02

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:14

Gaspen (= circulatiestilstand) is inderdaad gelijk reanimeren, 112 (laten) bellen en - indien mogelijk/aanwezig - zorgen dat er een AED gebracht wordt.

Overigens mega interessante informatie over die jongen op dat paard! Die jongen is in het harnas en daar waar hij graag was gestorven, denk ik dan maar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:02

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:48

Het is al even geleden dat ik ehbo les had hoor. Mogelijk hebben ze het genoemd als een van de symptomen waarbij je je ernstig zorgen moet maken. En dat je het niet verwart met dat het slachtoffer nog ademt.

Het is me in elk geval bijgebleven dat je dan vooral zo snel mogelijk moet handelen. Ik ken niet de verschillen vormen van shock, ook wel interessant om te weten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:51

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:09

beert schreef:
Het is al even geleden dat ik ehbo les had hoor. Mogelijk hebben ze het genoemd als een van de symptomen waarbij je je ernstig zorgen moet maken. En dat je het niet verwart met dat het slachtoffer nog ademt.

Het is me in elk geval bijgebleven dat je dan vooral zo snel mogelijk moet handelen. Ik ken niet de verschillen vormen van shock, ook wel interessant om te weten.

Dit ja en het niet verwarren met effectieve ademhaling.
Ook centralisten doen dit trouwens.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:33

Mariska_28 schreef:
Op het onderwerp doorbordurend, hoe lang leef je nog na een onthoofding.
Geen schokkende beelden in link
https://historiek.net/bizar-onthoofding ... ser/74280/

Edit: er zijn ook bronnen die het verhaal ontkrachten.

Het wordt hoog tijd dat proeven bij mensen gedaan worden. Altijd maar weer die onschuldige dieren...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:35

Ttv de guillotine werden die onderzoeken ook gedaan