Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:17

Dat gebeuren met KLM doet me overigens wel afvragen hoeveel misbruik concreet van werktijd verkorting gemaakt wordt.
Wij hebben bijvoorbeeld extra werk voor een (internationaal) bedrijf dat werktijdverkorting aangevraagd heeft. Hun eigen werknemers zitten dus voor een deel overheidgesponsord thuis terwijl ze een deel van hun werk extern uitbesteden.

Uiteraard snap ik wel dat het niet zo simpel ligt aangezien een bureau mens geen productie kan draaien en omgekeerd. Maar ik vraag me best af wat je daar voor spelletjes kunt doen.

Officieel mogen wij ook werktijdverkorting schrijven maar voorlopig draaien de meeste overuren :')
Echter... zouden we stiekum best opdrachten kunnen negeren en dan ineens gesponsord vakantie kunnen houden (doen we niet uiteraard). Vraag me best wel af of men elders ook zo principieel is of dat die liever voor het gemak gaan.
Ik heb namelijk al eerder in een klein rampje (productie stop) meegemaakt dat heel veel mensen gratis thuiszaten en een kleine groep echt onzinnige overuren draaide (lees: 12 uur per dag, ook in het weekend) om de boel te redden. Het bedrijf had gewoon niet zo‘n zin om te kijken of ze de thuis wachtenden anders konden inzetten.

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:32

Update: m’n zwager heeft 10 minuten in een stoel gezeten vandaag. Ik denk met behulp van de fysio maar dat weet ik niet zeker. Daarna was hij moe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:34

Nou rechtop is al een hele prestatie +:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:35

Ja dat vonden wij ook.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:37

Wauw rien wat een fantastische berichten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:38

Doorzetten die stijgende lijn :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:40

rien10 schreef:
Update: m’n zwager heeft 10 minuten in een stoel gezeten vandaag. Ik denk met behulp van de fysio maar dat weet ik niet zeker. Daarna was hij moe.

Ach wat super!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:45

Wat een super nieuws!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:02

Wat fijn Rien!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:03

Blacky94 schreef:
Neonlight schreef:
Blacky94 schreef:
Neuh, ik niet eigenlijk. Het gebruik van beide niet. De hoeveelheid mensen die ik in bijv. de supermarkt met handschoenen aan alsnog in hun tas zie rommelen of hun telefoon of portemonnee in hun hand zie houden... Of met handschoenen aan, aan hun gezicht gaan zitten. Dan schiet het compleet zijn doel voorbij.

Ik draag ook handschoenen in de supermarkt, om mezelf te beschermen. En ik rommel dan ook in mijn tas om mijn portemonnee eruit te halen bij de kassa, of kijk op de telefoon in de kalender om te kijken of iets lang genoeg houdbaar is. Ik gebruik de handschoentjes meer dat ik niet aan mijn gezicht kom, want dat gebeurt ook echt niet dan.

Ja maar als je vervolgens zonder handschoenen aan diezelfde spullen komt, dan heeft het toch geen nut meer?

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7065399354

Nu blijft het virus al niet eeuwig in leven op spullen. Als ik in de auto stap maak ik de autosleutels schoon, en ontsmet ik mijn handen met Dettol doekjes en een 85% alcohol desinfectant. Thuis maak ik mijn portemonnee en mijn telefoon schoon en was ik mijn handen daarna weer. Portemonnee en telefoon zijn tot ik ze ontsmet niet meer uit de tas geweest. Dus wat is het probleem? Jij ziet niet wat mensen doen na ze handschoenen uit de trekken, dus oordelen dat ze aan de telefoon zitten of in de tas rommelen moet je niet zomaar doen.

Overigens doe ik de boodschappen niet helemaal af met desinfectant als ik thuis kom. Ik ga er van uit dat als ik ze gebruik het virus wat er eventueel op kan zitten niet meer schadelijk is. Denk ook niet dat iedereen de boodschappen afpoetst.

Rien, wat goed!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:15

Wat goed Rien! Volhouden nu hopelijk...

Ik ontsmet thuis niks hoor. Ik merk zelfs dat ik al vaker vergeet mn handen te wassen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:17

LadyMadonna schreef:
Wat goed Rien! Volhouden nu hopelijk...

Ik ontsmet thuis niks hoor. Ik merk zelfs dat ik al vaker vergeet mn handen te wassen...

Ik merk het hier ook wel een beetje...

Ontsmetten heb ik sowieso nooit wat gedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:19

Ik vind dat toch een lastige hoor. Helemaal nu je verplicht zo'n karretje mee moet nemen de winkel in....dan ga ik er vanuit dat daar of op de boodschappen "Corona" zit zeg maar. Of je nu wel of geen handschoentjes draagt... je pakt je boodschappen + mand / tas vast in de winkel.

Dan zit daar ook rottigheid op. Thuis pak je dat ook weer vast. Voor of na het handenwassen. Dus dan zet je de boodschappen weg en kan je daarna nog een keer je handen wassen. Maarja je komt thuis van boodschappen doen en het is alweer tijd om iets van eten te maken.

Dan trek je toch iets open dat je net gekocht hebt.... en zit dan met diezelfde handen aan je eten.

Echt hufterproof is het allemaal niet.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:21

Ik maak het karretje of mandje schoon kom thuis en ga idd eerst m'n handen wassen en daarna de boodschappen opruimen ... Zou het eigenlijk omgekeerd moeten doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:22

Wij hebben echt nog erg veel geluk in onze omgeving.

-Klant van mijn moeder (94), alleen even smaak kwijt geweest verder niet.
-Neef van mijn oma (begin 90), positief getest (hele tehuis was getest) maar tot nu toe nog geen enkele verschijnselen.
-In de familie van goede vrienden, een oudere oom en tante. Die zijn wel ziek geweest maar niet meer dan een lichte griep.
-Een kennis met een hartafwijking is er probleemloos doorheen.
-Een aangetrouwde neef (tiener) was onder chemo behandeling toen hij corona kreeg. Wel zuurstof nodig gehad, maar is inmiddels alweer zijn volgende chemo aan het afmaken.

Ik blijf alsmaar hout afkloppen want ik ben me zeer bewust dat het ook heeeeel anders kan (blijkt wel in dit topic).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:24

Sowieso, op warme maaltijden hoef je niet bang te zijn, bereidings temperatuur doodt het virus.
Als ik boodschappen heb gedaan is het niet direct etenstijd, ik ga direct na het ontbijt. En vandaag groentes op de markt gehaald, maar voor vandaag had ik nog eten.

Ik was wel mijn handen als ik thuis kom en als ik de boodschappen heb opgeruimd. Maar ik word in huis ook wat lakser. Waar ik eerder dagelijks alle grepen en klinken deed ontsmetten is dat nu om de dag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:27

Sizzle schreef:
Wij hebben echt nog erg veel geluk in onze omgeving.

-Klant van mijn moeder (94), alleen even smaak kwijt geweest verder niet.
-Neef van mijn oma (begin 90), positief getest (hele tehuis was getest) maar tot nu toe nog geen enkele verschijnselen.
-In de familie van goede vrienden, een oudere oom en tante. Die zijn wel ziek geweest maar niet meer dan een lichte griep.
-Een kennis met een hartafwijking is er probleemloos doorheen.
-Een aangetrouwde neef (tiener) was onder chemo behandeling toen hij corona kreeg. Wel zuurstof nodig gehad, maar is inmiddels alweer zijn volgende chemo aan het afmaken.

Ik blijf alsmaar hout afkloppen want ik ben me zeer bewust dat het ook heeeeel anders kan (blijkt wel in dit topic).

Er zijn dus ook positieve verhalen :)

Ik ken tot nu toe 4 mensen en die hadden allemaal milde klachten en toen ineens patsboem overleden :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:30

Dat is wel het andere uiterste :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:34

Ja idd. Maar ik ken ook positieve verhalen want ik werk nu op klinische covid revalidatie, en daar komen best wat mensen die niet naar IC zijn geweest terwijl dat wel nodig was maar niet gedaan als keuze, maar wel wonder boven wonder weer tot leven zijn gekomen.
Heel traumatisch voor die mensen. Heel het palliatieve sedatie traject besproken, word je weer wakker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:38

pmarena schreef:
Ik vind dat toch een lastige hoor. Helemaal nu je verplicht zo'n karretje mee moet nemen de winkel in....dan ga ik er vanuit dat daar of op de boodschappen "Corona" zit zeg maar. Of je nu wel of geen handschoentjes draagt... je pakt je boodschappen + mand / tas vast in de winkel.

Dan zit daar ook rottigheid op. Thuis pak je dat ook weer vast. Voor of na het handenwassen. Dus dan zet je de boodschappen weg en kan je daarna nog een keer je handen wassen. Maarja je komt thuis van boodschappen doen en het is alweer tijd om iets van eten te maken.

Dan trek je toch iets open dat je net gekocht hebt.... en zit dan met diezelfde handen aan je eten.

Echt hufterproof is het allemaal niet.....

Weet je, ik vrat vroeger "op de tuin" de aardbeien waar de aarde nog aan zat, ik waste voorheen nooit mn handen als ergens geweest was, ik at mn brood direct na het mesten van drie stallen, ik was mn handen niet voor ik ga eten of eten ga bereiden.
Ik waste mn handen als ze zichtbaar vuil waren... En ik weet echt niet wat griep is...
Dit jaar 2 januari voor het eerst twee dagen beroerd geweest....

Ik denk dat veel mensen (hiermee bedoel ik niet perse jou) té schoon en té spastisch en té smetvrezerig zijn. Daardoor hebben ze compleet geen weerstand meer....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:42

Heftig Verootje!

Vanwege de lock down zitten wij echt thuis en ik doe 1x id 2 wkn boodschappen. Handschoenen aan (mondkapjes zijn besteld) vlak voordatik uitstap, anti bacteriele doekjes bij me, plastic zakje om later handschoenen in te doen en gebruikte doekjes.
In de winkel zijn te weinig voorzorgsmaatregelen en afstand houden is moeilijk. Dus ik race door de winkel, you zoveel mogelijk afstand, betaal met pinpas die in mijn jaszak zit en zet alles in de auto, berg winkelwagentje op. Dan doe ik zonder buitenkant aan te raken handschoenen uit en in zakje en maak mijn handen schoon met de doekjes die ook in zakje gaat en rijd naar huis.
Manlief doet de deur open en ik ga naar binnen en was mijn handen zeer goed.
Pak alle boodschapjes uit en berg op en was mijn handen. Ruim tassen op, en maak stuur schoon, deurhandvaten auto en sleutel auto en zet auto weg en was handen.
Manlief sluit de deur en ik gooi al mijn kleren in de wasmachine die gelijk aangezet wordt, was mijn pinpas goed af en droog die en ga douchen inclusief haren wassen en kleed me aan. Nog 1 dag wassen manlief en ik extra onze handen en dan is het klaar want zijn weer 2 wkn thuis.

Ik wacht zo op het vaccin en daar zit misschien muziek in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:45

Meen je dat Pien?
Als jij je er goed bij voelt moet je het doen hoor, zeker... Maar het komt op mij wel heel extreem over...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:46

Wat een fijn nieuws rien10!

Neonlight schreef:
Nu blijft het virus al niet eeuwig in leven op spullen. Als ik in de auto stap maak ik de autosleutels schoon, en ontsmet ik mijn handen met Dettol doekjes en een 85% alcohol desinfectant. Thuis maak ik mijn portemonnee en mijn telefoon schoon en was ik mijn handen daarna weer. Portemonnee en telefoon zijn tot ik ze ontsmet niet meer uit de tas geweest. Dus wat is het probleem? Jij ziet niet wat mensen doen na ze handschoenen uit de trekken, dus oordelen dat ze aan de telefoon zitten of in de tas rommelen moet je niet zomaar doen.

Overigens doe ik de boodschappen niet helemaal af met desinfectant als ik thuis kom. Ik ga er van uit dat als ik ze gebruik het virus wat er eventueel op kan zitten niet meer schadelijk is. Denk ook niet dat iedereen de boodschappen afpoetst.

Rien, wat goed!

Maar dan is het toch prima? Ik zeg ook nergens dat je ze niet mag gebruiken, maar ik heb ook een hoop mensen het tegenovergestelde zien doen. Dus ook met handschoenen aan bellen. Met handschoenen aan aan het gezicht zitten, de hand door de haren halen, anderen knuffelen, etc. etc.

In het topic over de corona-app hebben een paar mensen ook uitgelegd dat ze mensen onnodig risico's hebben zien nemen, al voor deze crisis, omdat het een soort schijnveiligheid kan geven. Als je daar dus heel bewust mee om gaat is het prima, maar ik ken helaas ook een hoop voorbeelden waarbij men net zo goed geen handschoenen of mondkapjes had kunnen gebruiken vanwege fout gebruik.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:48

Tja ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo wasserig was en nu nog niet.
Betrap mezelf er nog steeds op dat ik tijdens het tanken mijn pinpas in mijn mond stop. :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:49

MizzMontana schreef:
Weet je wat ik altijd zo jammer vind van zulke stemmingmakende berichten, dat alleen de negatieve geluiden in de media komen.

In goede tijden hoor je niemand zeggen: wat fijn dat KLM in Nederland ruim 30.000 werknemers heeft die allemaal belasting betalen, of wat fijn dat de staatskas gespekt wordt met premies die KLM daarover betaalde. Weet je hoeveel uitkeringen en toeslagen daarvan betaald kunnen worden?

Niemand heeft het er over dat de winstdeling over 2019 voor de KLM werknemers niet wordt uitgekeerd. Geld van een zeer positief boekjaar blijft nu in de kas.

Voor het uitzend personeel dat is “ontslagen” is gewoon NOW aan te vragen en dat moet via het uitzendbureau zelf.
Dit personeel is al niet meer ingehuurd voordat de Nederlandse regering überhaupt corona maatregelen had genomen omdat er simpelweg geen werk meer voor is.
Het is dus niet zo dat er eerst steun is aangevraagd en daarna deze mensen op straat zijn gezet.
Citaat:
Goed dan.

Even een paar andere geluiden uit de media, waar sommigen kennelijk overheen lezen.

Zoals geluidsoverlast.
Het met voeten treden van de regels door Schiphol.
Luchtvervuiling.
Import van ongewenste, invasieve exoten.

Het is voor mij geen uitgemaakte zaak dat werknemers van KLM en Schiphol per saldo een positieve bijdrage aan de Nederlandse samenleving leveren.
(Let vooral op het woord saldo: ik ben niet principieel tegen vliegtuigen, maar ze vliegen tegen afbraakprijzen. Dwz: de KLM en Schiphol de lusten, de afbraak en de lasten zijn voor anderen.)

Citaat:
Ik weet niet of wat jij stelt perse aan KLM gerelateerd is, of aan vliegmaatschappijen in het algemeen. Mocht KLM omvallen dan springt Quatar (met eigen ruwe olie voorziening) of Ryan-air (die het grootste deel van het personeel op Iers contract heeft staan en nu met lege kisten starts en landingen maakt om te voorkomen dat ze parkeergeld moeten betalen) wel in dat gat van de slots en passagiers die beschikbaar komen. Dat zou per saldo sowieso minder werkgelegenheid en afdracht in NL betekenen.
De geluidsoverlast, import en luchtvervuiling zou dan blijven bestaan.
[/quote]

Welkom in belastingparadijs Nederland : Ryan air en Fly Emirats zouden nog wel eens statutair in Nederland gevestigd kunnen zijn...
Dus die afdracht valt waarschijnlijk wel mee.
En wellicht vallen die andere bedrijven ook wel om.

De mensen die nu purser etc zijn, kunnen nuttig werk gaan doen.