Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:38

Wij gaan ook naar Italie, Toscane. Camping is inmiddels geopend en idd mondkapjes. Verder is alles open en in gebruik. Wel hebben ze bij bepaalde faciliteiten dat je moet reserveren of je moet inschrijven. Wij gaan in augustus en ik hoop dat de versoepeling verder gaat. Zoals het er nu voor staat gaan we ook gewoon. Echter dan moet de grens van Zwitserland wel open gaan en anders Oostenrijk. Zijn met de auto dus niet afhankelijk. Wel 3 kids, moet even uitzoeken hoe het zit met de mondkapjes en kinderen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:41

Fitzroy schreef:
Ik zat even te denken over het vliegtuig.
Als je nou gewoon 3 tickets boekt onder dezelfde naam, dan heb je toch gewoon een rij voor jezelf? En mag je 3 x handbagage meenemen _O-

:)* :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:02

gaucho schreef:
Mijn vakantie naar Mongolië eind juli is geannuleerd door de organisatie.

Inmiddels een weekje bergwandelen in Oostenrijk geboekt voor begin augustus, vanuit hotel. Bekijk nog even of ik met de trein (goedkoper) of eigen auto (iets meer corona proof) ga.

Wij gaan eind augustus ook naar oostenrijk.

Boeken niets.. Gaan gewoon op de gok.
(camperen)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:33

Vragen ze aan jullie Nederlanders voor Oostenrijk ook een negatieve coronatest voor je het land in mag ?
Ik las net dat de belgen eerst langs de huisarts moeten voor een test als ze naar Oostenrijk willen deze zomer.
De huisartsen zijn er niet zo tevreden mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:43

Wij hebben onze reis geboekt naar Nepal voor november dit jaar. Het voorschot is een stuk lager dan anders en ipv 6 weken op voorhand alles betalen is dat nu uitgesteld naar 10 dagen voor afreis. We waren met deze reis al bezig eind vorig jaar en hadden onze vliegtickets al lang geboekt voor Corona zelfs naar Europa kwam. Dus tickets en reisorganisatie zijn apart bij ons.
Mocht er dan nog steeds een probleem zijn met Corona dan gok ik dat we de reis gewoon een jaar opschuiven ipv annuleren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:44

De verslaggever van Checkpoint Corona in de Volkskrant heeft inmiddels Checkpoint Oostenrijk bereikt (en als het goed is, is hij er nu ook doorheen, want hij heeft ervoor moeten tekenen dat hij niet zou stoppen). Dat had wel wat voeten in de aarde: 'Oostenrijk blijkt het meest veeleisende land op deze reis.' https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... a~v386744/

Mijn gedachte na het lezen van dit verslag: wil je naar een bepaald land, informeer jezelf dan heel goed, doe dat ruim van tevoren en check alles kort van tevoren nog een keer. Grenzen gaan dan wel open, maar bekijk goed welke route je neemt en welke regels daarmee samenhangen, ook wat coronatesten en quarantaine betreft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:47

Pandora2 schreef:
Vragen ze aan jullie Nederlanders voor Oostenrijk ook een negatieve coronatest voor je het land in mag ?
Ik las net dat de belgen eerst langs de huisarts moeten voor een test als ze naar Oostenrijk willen deze zomer.
De huisartsen zijn er niet zo tevreden mee :+

Volgens mij is dit niet nodig hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:57

Ik zou het niet laten aankomen op 'volgens mij'. :o

Beter om de officiële kanalen te raadplegen. Website van BuZa e.d.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:01

Karin schreef:
Ik zou het niet laten aankomen op 'volgens mij'. :o

Beter om de officiële kanalen te raadplegen. Website van BuZa e.d.

Natuurlijk.

Die heb ik vorige week bekeken, vandaar dat ik het zo benoem.

Op dit moment mag je sowieso nog niet naar/door Oostenrijk voor vakantie en is een negatieve test verplicht.

''Of er in de zomer soepeler maatregelen zijn en indien ja, hoe deze er dan uit zien, hangt af van het verder verloop van het COVID-19 virus in de betreffende landen. Daar valt daarom nu dan ook niets over te zeggen. Personen die op dit moment, 14 mei 2020, vanuit buurlanden Oostenrijk binnen komen, hebben een medisch attest nodig waarin staat dat ze negatief zijn getest op COVID-19. Deze medische verklaring mag op het moment dat men Oostenrijk binnen komt, niet ouder zijn dan 4 dagen. Anders wordt je de toegang geweigerd. Oostenrijkse staatsburgers of personen die een hoofd- of nevenverblijf in Oostenrijk hebben, hoeven de test niet te doen maar moeten wel 14 dagen thuis in quarantaine blijven.''

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:03

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:04

''De verwachting is dat reizigers uit Nederland – zowel per vliegtuig als over de weg – vanaf tenminste 15 juni ook vrij zullen zijn om Oostenrijk uit te reizen zonder de onderstaande beperkingen die door de Oostenrijkse autoriteiten worden opgelegd (d.w.z. doktersverklaring, negatieve COVID-19 test, of 14-dagen thuisquarantaine).''

Ik heb er goede hoop voor.

Katja, Dankjewel! Fijne site!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:09

Ik vraag me af of landen niet alsnog hun grenzen gesloten zullen gaan houden voor reizigers komende uit landen waar nu massaopstanden aan de gang zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:28

Jolliegirl schreef:
''De verwachting is dat reizigers uit Nederland – zowel per vliegtuig als over de weg – vanaf tenminste 15 juni ook vrij zullen zijn om Oostenrijk uit te reizen zonder de onderstaande beperkingen die door de Oostenrijkse autoriteiten worden opgelegd (d.w.z. doktersverklaring, negatieve COVID-19 test, of 14-dagen thuisquarantaine).''

Ik heb er goede hoop voor.

Katja, Dankjewel! Fijne site!

Ah ja, kijk, dit verschil tussen Nederlanders en belgen gaat nog wel opspelen deze zomer.
In de Baltische staten zijn de belgen ook niet welkom.
Te hoge coronacijfers.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:31

Voorlopig mogen Nederlanders ook niet naar Malta. Of specifieker: voorlopig mag je ook niet naar Malta als je vanuit Nederland vertrekt.

Maar goed, er zijn meer bestemmingen die voorlopig nog geen toeristen aan Malta mogen 'leveren'. Vanaf 1 juli zijn reizigers vanuit 19 'schone' landen daar weer welkom. Nederland zit daar dus niet bij, maar ook België, Zweden en de UK niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:35

https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... buitenland

Nederland Wereldwijd schreef:
Deze zomer op reis naar het buitenland? Dit moet u weten
Laatste update 05 juni 2020 - 22:42

Tot 15 juni staat het reisadvies van Buitenlandse Zaken voor alle landen op oranje. Alle vakanties naar het buitenland worden afgeraden.

Vanaf 15 juni is het weer mogelijk op vakantie te gaan naar andere landen binnen de EU/Schengenzone. Het reisadvies voor landen in die gebieden wordt aangepast van oranje (vakantiereizen afgeraden) naar geel (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s).

Het reisadvies blijft oranje als een land het coronavirus nog niet voldoende onder controle heeft, nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine oplegt bij aankomst.

Dit zijn de verwachtingen voor de reisadviezen:

Per 15 juni gaan de reisadviezen van de volgende landen van oranje naar geel: België, Bulgarije, Duitsland, Estland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Portugal, Slovenië, Tsjechië. U kunt dus naar deze landen op vakantie, maar let op de risico's.

Voorlopig op oranje blijven: Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Vakantiereizen naar deze landen worden afgeraden.

Een aantal landen moet nog besluiten wanneer ze de belemmeringen voor Nederlandse toeristen weer opheffen. De verwachting is dat deze landen daarover in de komende weken een besluit nemen. Het gaat om: Frankrijk, IJsland, Oostenrijk, Spanje, Zwitserland, Liechtenstein, Cyprus, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Malta, Noorwegen, Polen, Roemenië, Slowakije, het Caribisch deel van het Koninkrijk.

NB: Dit is een inschatting op basis van de informatie die nu beschikbaar is. Deze informatie wordt regelmatig geactualiseerd. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Er staat een overzicht bij van het reisadvies per land per 15 juni.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:58

Zou het wel fijn vinden als er ook op de website zou staan of en waar bijvoorbeeld een mondkapje verplicht is, ik zou namelijk wel willen gaan als er mondkapjes in bijvoorbeeld de supermarkt of hij het tankstation op moeten, maar dan wil ik wel heel graag van te voren op de hoogte zijn rondom de regels van een land.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:02

Is er eigenlijk al bekend wanneer de reizen naar bijvoorbeeld Amerika op geel gaan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:03

Dat lijkt me eerlijk gezegd nog heel ver weg. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat landen buiten Europa voor het einde van de zomer op geel gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:06

moonsparkle schreef:
Zou het wel fijn vinden als er ook op de website zou staan of en waar bijvoorbeeld een mondkapje verplicht is, ik zou namelijk wel willen gaan als er mondkapjes in bijvoorbeeld de supermarkt of hij het tankstation op moeten, maar dan wil ik wel heel graag van te voren op de hoogte zijn rondom de regels van een land.

Op de website van Buitenlandse zaken moet je normaal gezien al deze info vinden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:11

purny schreef:
Is er eigenlijk al bekend wanneer de reizen naar bijvoorbeeld Amerika op geel gaan?

Er is nog steeds een inreisverbod in de VS voor reizigers uit de Schengenlanden, en volgens mij is er nog geen mogelijke einddatum genoemd.
Ik zou er zelf niet op rekenen dat het snel zal veranderen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:16

Pandora2 schreef:
moonsparkle schreef:

Op de website van Buitenlandse zaken moet je normaal gezien al deze info vinden. :)

De meest specifieke en actuele informatie daarover vind je toch op officiële websites van het betreffende land, zoals voor Oostenrijk de link naar https://www.austria.info die Katja postte.

Ik hoop vanuit Zeeland nog even de grens over te gaan naar België en ik was ook benieuwd hoe dat nu zit met mondkapjes en andere zaken die per land verschillen. Voor België vond ik deze website: https://www.info-coronavirus.be/nl/

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:23

Ik hoop niet dat het vele testen nu weer roet in het eten gaat gooien. Het aantal besmettingen gaat in cijfers natuurlijk omhoog, omdat er veel meer getest wordt. Voor het buitenland geeft dat het idee alsof er hier ineens sprake is van toename van het virus.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:24

Jaaaa dit is 'm Karin ! :D

Mondmaskers alleen verplicht op openbaar vervoer en in scholen.

Zie dat ze er nu bijgezet hebben op openbare plaatsen ook aangeraden. Waarschijnlijk gister, nadat de WHO kwam aanzetten met het lumineuze idee :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:30

Pandora2 schreef:
Zie dat ze er nu bijgezet hebben op openbare plaatsen ook aangeraden. Waarschijnlijk gister, nadat de WHO kwam aanzetten met het lumineuze idee :+

Nou ja, dat dus. Informatie kan zo snel veranderen. Het is voor BuZa geen doen om alle wijzigingen per land direct en nauwkeurig door te voeren op hun eigen website. Voor de meest actuele info kun je daarom toch het best kijken op officiële websites van het betreffende land. :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:58

Lastig dat alle landen hun eigen maatregelen hebben. Ook wel begrijpelijk natuurlijk, maar je moet je inderdaad erg goed inlezen.
Op Schiphol doen ze maar weinig aan voorlichting. Ik had verwacht dat ze pamfletten oid zouden uitdelen/klaarleggen voor inkomende reizigers. Maar Schiphol is helemaal uitgestorven. Zelfs geen douane.