Beleggers op het forum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:49

furious schreef:
Je ziet toch wel wat reactie op de beurs , maar niet extreem.

De mijne zijn nog niet geüpdatet maar fijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:54

Wij hebben de afgelopen maanden een paar laatste Amerikaanse aandelen verkocht. Volgens mij hebben we er nog een of twee over. De rest is vooral Europees en een beetje in China en Canada. Daar hebben we wat meer vertrouwen in.

Ik had verwacht dat Flowtraders iets meer zou reageren op het gedoe rondom de importtarieven, maar die doet ook nog niet heel veel.
De Vix wel, dus er is wel íets gaande, maar het gaat niet heel hard nog inderdaad.

Maar we zitten de laatste tijd vooral in de dividend bedrijven, dus vooral duimen dat er niet gesneden gaat worden in het dividend :Y)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:50

Mijn beleggingen zijn zelfs weer wat gestegen vandaag. Is wel het laatste dat ik verwacht had :')

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:08

Gnome schreef:
Mijn beleggingen zijn zelfs weer wat gestegen vandaag. Is wel het laatste dat ik verwacht had :')

Haha Trump proof!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:53

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 06:55

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:13

Daar gingen de beleggingen. Alle rendement weg in een dag ;(

MizzMontana

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:14

Niet kijken :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:33

MizzMontana schreef:
Niet kijken :+

Huilon haha

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:30

Huh bij mij trekt het nu weer bij .

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:48

furious schreef:

Misschien zie ik dat effect morgen pas weer. Ik krijg maar eens per dag een update te zien.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:50

Gnome schreef:
furious schreef:

Misschien zie ik dat effect morgen pas weer. Ik krijg maar eens per dag een update te zien.

Het ging rond 3 uur weer de lucht in, dus als de update van daar voor is kan dat best wel kloppen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:42

Aangezien ik zelf voor mijn pensioenopbouw moet zorgen beleg ik via de Rabobank. Daar doe ik zelf niets aan, maar het gaat op zich prima. Sinds januari 2024 zie ik een rendement/resultaat van 23%, (ik neem aan dat dit exclusief mijn inleg van 100 per maand is?).

Graag zou ik me er toch meer in verdiepen en misschien ook zelf een poging wagen om te gaan beleggen in eigen beheer. Hoe zijn jullie begonnen? is er een cursus of boek oid waar je veel aan hebt?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:49

Ik heb vooral heel veel podcasts geluisterd en blogs gelezen. Een paar van die basis “regels” komen dan steeds weer voorbij. Na een bepaalde periode voelde ik me vertrouwd genoeg met de materie en ben ik begonnen.

Ik moet wel zeggen dat ik vrij veel in de hoek van FIRE en hypotheekvrij heb gezocht. Dit heeft echt een langetermijnvisie met brede spreiding door middel van beleggen in etf’s en fondsen. Het heeft niets te maken met short, hefbomen of speculeren of wat dan ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:39

Ik zou ook beginnen met wat podcasts en boeken en blogs voor beginners. Er zijn veel verschillende manieren van beleggen, en als je meer in eigen beheer wil gaan beleggen dan is het fijn om eerst een strategie te kiezen die bij je past.
Zo kun je handelen.. snel kopen en verkopen en met de massa mee gaan.. maar dat is eigenlijk gewoon gokken. Kan goed uitpakken, maar de kans is groter dat je juist geld verliest want niemand kan de markt timen.
Je kan dividendbeleggen, dus aandelen zoeken die veel dividend uitkeren, waarbij je vaste inkomsten hebt via je dividend..
En zo zijn er wel meer strategieën. Etf's.. fondsen.. Lange termijn beleggen..
Wij doen vooral aan value investing. Dat houdt in dat je bedrijven zoekt die ondergewaardeerd zijn en waarbij je dus goedkoop aandelen kan kopen, en dan is het een kwestie van wachten totdat zo'n bedrijf naar waarde gewaardeerd gaat worden. Dat kan heel snel gaan, of dat kan járen duren. Dat is het nadeel.
De laatste jaren zijn we er ook meer dividendbedrijven bij gaan zoeken.

Voor de rumoerige jaren kan het slim zijn om er in een goede tijd bedrijven bij te zoeken die juist goed reageren op slecht nieuws. Zo hadden wij Barrick gold, een goudmijn bedrijf, maar helaas wat te vroeg verkocht.. En hebben we Flow traders, omdat die geld verdienen op het moment dat er veel gehandeld wordt, dus juist als de markt in paniek is gaan die omhoog.
Zou je dan in een noodgeval wat geld nodig hebben, dan is er altijd wel een aandeel dat gunstig staat en waar je wat geld uit kan halen zonder verlies.

Houd er ook rekening mee dat het niet elk jaar even goed zal gaan, en laat je niet meeslepen in paniek.
Wij zijn wel eens een jaar in de min geëindigd, vaak ook maar kleine beetjes in de plus, zo'n 6 tot 8% vaak.. maar afgelopen jaar stonden we juist 30% in de plus. Zo'n succesvol jaar is leuk, maar dat zijn uitzonderingen.

Ik zou gewoon rustig beginnen, veel luisteren en lezen, en je krijgt er vanzelf langzaam wat meer gevoel voor.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:52

Toen ik net begon heb ik een paar aandelen gekocht van een bedrijf waarvan ik de sector aardig goed ken. Ik begrijp het verdienmodel van deze sector, en snap ook enigszins de invloed van de gebeurtenissen in de wereld op deze sector. Dalingen en stijgingen van het aandeel kan ik meestal wel verklaren.

Toch voelde voor mij een individueel aandeel niet goed. Het voelde op de een of andere manier onrustig en ik had hier te veel emotie bij. Bij etf’s en fondsen heb ik dat gevoel helemaal niet. Dus door met kleine bedragen te starten kom je er ook achter wat bij je past.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:55

Gnome schreef:
Daar gingen de beleggingen. Alle rendement weg in een dag ;(
Hoe is het nu? Wel weer bijgetrokken inmiddels? Vervelend hoor, vooral als je denkt dat het goed uitbesteed hebt.

juval schreef:
Aangezien ik zelf voor mijn pensioenopbouw moet zorgen beleg ik via de Rabobank. Daar doe ik zelf niets aan, maar het gaat op zich prima. Sinds januari 2024 zie ik een rendement/resultaat van 23%, (ik neem aan dat dit exclusief mijn inleg van 100 per maand is?).
Dat lijkt me inderdaad exclusief je inleg. Weet niet of er nog kosten af gaan, anders vind ik het een netjes rendement voor zoiets.

juval schreef:
Graag zou ik me er toch meer in verdiepen en misschien ook zelf een poging wagen om te gaan beleggen in eigen beheer. Hoe zijn jullie begonnen? is er een cursus of boek oid waar je veel aan hebt?

Ik belegde al toen je nog moest bellen om opdrachten door te geven. Daarna vooral geïnvesteerd in grond en stenen en zo af en toe wat passief belegd (net zoiets als jij dus).

Twee jaar geleden kreeg ik wat meer financiële ruimte en ben ik me toch maar weer eens in actief beleggen gaan verdiepen. Ik heb economie gedaan, dus wel basiskennis, maar de wereld van beleggen was zo veranderd dat ik er even in moest komen.

Bij een volksuniversiteit in de buurt heb ik een cursus gedaan. Dat was niet duur, meeste wist ik al wel, maar vooral ontzettend leuk om verhalen van de docent (senior vermogensbeheerder met een schat aan ervaring) te horen. Echt genieten, misschien is er bij jou ook wel zoiets.

Ik weet niet of je lid bent van de bieb, daar hebben ze vaak ook wel e.e.a. aan boeken. Ik vond daar Blondjes beleggen beter een fijn beginnersboek. Op haar site https://www.blondjesbeleggenbeter.nl/ biedt ze ook een gratis mini-cursus aan. Ik heb die niet gedaan, dus geen idee of het wat is. De podcast Jongbeleggen is misschien ook wat voor je. Mij ging dat veel te traag.

Bij Happy Investors https://thehappyinvestors.nl/ heb ik gratis e-books gedownload. Heb daar nu betaalde diensten van. Zij geven echt hele goede info waar ik veel aan heb.

Wat voor mij uiteindelijk het beste werkte was gewoon maar met beperkt geld in het diepe springen. Ik had door al het gelees en geleer wel strategieën bedacht maar ik durfde niet zo goed... Straks verlies is mijn geld. Nou, dat heb ik voor het eerste jaar gewoon ingecalculeerd. Het eerste jaar was een beetje hit-and-miss, maar sloot ik wel met winst af en afgelopen jaar had ik een prima rendement.

Ik heb overigens ook gewoon een paar brokers uitgeprobeerd voordat ik ontdekte welke ik het fijnste vind (Trading212, maar da's heel persoonlijk). Nadeel van bijvoorbeeld DEGIRO vind ik de best hoge transactiekosten. Als je dan met weinig geld start ben je relatief veel kwijt aan kosten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 22:17

Gaat weer omhoog ja. 0,6% maar ben 2% verloren in 2 dagen dus zal wel wat langer duren om weer op te krabbelen denk ik.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 22:36

Ik kan echt iedereen die er voor de lange termijn in zit adviseren om niet te vaak te kijken. Zo lekker rustgevend om niet die dalingen te zien. Soms vergeet ik haast dat ik beleggingen heb.
Mijn rekening bekijk ik maar een keer in de maand. Pay day, dan koop ik wat bij, en dat is het. Eigenlijk wil ik dat nog automatiseren, dan kan ik het helemaal vergeten en ga ik alleen nog inloggen voor de belastingaangifte een eventueel her balanceren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 07:58

bedankt voor alle tips!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:00

Vandaag weer de maandelijkse aankopen gedaan.
Small Cap en Emerging Markets 5,9 en 5,6 procent in de plus dit jaar. De rest, op 1 na, een paar procentpunten in de plus maar het mag geen naam hebben.

Alleen mijn individuele aandeel staat 7% in de min. Gelukkig is dat inmiddels nog maar een fractie van mijn totale portfolio.

Ik ben nog wel zoekend naar de balans tussen dividend uitkerende en herinvesterende fondsen. Die laatste doen het beduidend beter als het om vermogensopbouw gaat. Toch voel ik me wel aangetrokken tot de fondsen die wel uitkeren, zodat er een steeds groter bedraag aan passief inkomen binnen komt zonder dat ik hiervoor aandelen hoef te verkopen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:22

Nog iemand die zich hier in heet verdiept:
Het Tsjechische defensiebedrijf Czechoslovak Group (CSG)

Volgens DeGiro valt het onder hoog riscio belleggen. Dat doet mij toch twijfelen.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:51

Die lijkt mij wel interessant.

Ik zie het niet bij de ing.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:42

Volgens mij worden defensie/wapens altijd gezien als high risk. En daarbij een lage ESG.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:58

Nu zie ik het wel staan.

Ik heb dus wat gekocht.