Gnome schreef:Daar gingen de beleggingen. Alle rendement weg in een dag

Hoe is het nu? Wel weer bijgetrokken inmiddels? Vervelend hoor, vooral als je denkt dat het goed uitbesteed hebt.
juval schreef:Aangezien ik zelf voor mijn pensioenopbouw moet zorgen beleg ik via de Rabobank. Daar doe ik zelf niets aan, maar het gaat op zich prima. Sinds januari 2024 zie ik een rendement/resultaat van 23%, (ik neem aan dat dit exclusief mijn inleg van 100 per maand is?).
Dat lijkt me inderdaad exclusief je inleg. Weet niet of er nog kosten af gaan, anders vind ik het een netjes rendement voor zoiets.
juval schreef:Graag zou ik me er toch meer in verdiepen en misschien ook zelf een poging wagen om te gaan beleggen in eigen beheer. Hoe zijn jullie begonnen? is er een cursus of boek oid waar je veel aan hebt?
Ik belegde al toen je nog moest bellen om opdrachten door te geven. Daarna vooral geïnvesteerd in grond en stenen en zo af en toe wat passief belegd (net zoiets als jij dus).
Twee jaar geleden kreeg ik wat meer financiële ruimte en ben ik me toch maar weer eens in actief beleggen gaan verdiepen. Ik heb economie gedaan, dus wel basiskennis, maar de wereld van beleggen was zo veranderd dat ik er even in moest komen.
Bij een volksuniversiteit in de buurt heb ik een cursus gedaan. Dat was niet duur, meeste wist ik al wel, maar vooral ontzettend leuk om verhalen van de docent (senior vermogensbeheerder met een schat aan ervaring) te horen. Echt genieten, misschien is er bij jou ook wel zoiets.
Ik weet niet of je lid bent van de bieb, daar hebben ze vaak ook wel e.e.a. aan boeken. Ik vond daar Blondjes beleggen beter een fijn beginnersboek. Op haar site https://www.blondjesbeleggenbeter.nl/ biedt ze ook een gratis mini-cursus aan. Ik heb die niet gedaan, dus geen idee of het wat is. De podcast Jongbeleggen is misschien ook wat voor je. Mij ging dat veel te traag.
Bij Happy Investors https://thehappyinvestors.nl/ heb ik gratis e-books gedownload. Heb daar nu betaalde diensten van. Zij geven echt hele goede info waar ik veel aan heb.
Wat voor mij uiteindelijk het beste werkte was gewoon maar met beperkt geld in het diepe springen. Ik had door al het gelees en geleer wel strategieën bedacht maar ik durfde niet zo goed... Straks verlies is mijn geld. Nou, dat heb ik voor het eerste jaar gewoon ingecalculeerd. Het eerste jaar was een beetje hit-and-miss, maar sloot ik wel met winst af en afgelopen jaar had ik een prima rendement.
Ik heb overigens ook gewoon een paar brokers uitgeprobeerd voordat ik ontdekte welke ik het fijnste vind (Trading212, maar da's heel persoonlijk). Nadeel van bijvoorbeeld DEGIRO vind ik de best hoge transactiekosten. Als je dan met weinig geld start ben je relatief veel kwijt aan kosten.