Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:54

Desty schreef:
Waarom gaan dieren op elkaar staan als er een dood gaat. Dat vraag ik mij al een poos af, en kom maar niet op een antwoord.
Laatst gezien bij hondjes nog, de ene werd ingeslapen en het maatje daarvan ging bovenop haar staan. Vroeger (toen ze nog leefde) reageerde hij heel sterk op de naam van het inmiddels ingeslapen hondje, maar nu ze er niet meer is helemaal niet meer! Het lijkt wel of dat een soort van manier is om te verwerken dat het dier dood is?
Heb dit zo ook bij geiten gezien, olifanten doen het ook.

Ik heb het weleens bij paarden gezien, de 1 loopt er gelijk weer bij weg nadat hij eraan geroken heeft en de ander trapt tegen het dode dier aan, of gaat in de benen bijten, maar dat is gewoon om een reactie uit te lokken van het dode dier..

Ik vond het zelf op de 1 of andere manier zelfs mooi om te zien hoe ze erop reageren.. Dat ze echt even afscheid nemen..

Meganyr

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:54

Waar ik me ook al een tijd over verwonder (ik ga proberen het goed op te schrijven):

Ik droom altijd heel levendig. Ik ben bij mijn volle bewustzijn en heb hele uitgebreide gedetailleerde dromen. Echter klopt er vaak geen zak van. Ik ben bijvoorbeeld aan het paardrijden en mijn paard wordt steeds kleiner, tot het formaat dat ik er met gespreide benen boven loop en mijn paard formaatje kat is.
Ook ben ik ineens totaal ergens anders, dat soort dingen.
In mijn droom is dit volkómen logisch. Dat de omgeving ineens verandert of mijn paard krimpt slik ik allemaal als zoete koek.

Kan het zo zijn dat, als ik in mijn droom alles zomaar aanneem, er in het 'echte' leven ook dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen? Maar we dat toch klakkeloos als waarheid aannemen? In mijn droom ben ik voor mijn gevoel ook wakker en bij mijn volle verstand, net zoals ik wakker ben...

Ik vind dat best een eng idee eigenlijk. Wat gebeurt er allemaal niet om ons heen terwijl onze hersens het allemaal als 'logisch' bestempelen en er verder niet bij stilstaan?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:10

Meganyr schreef:
Waar ik me ook al een tijd over verwonder (ik ga proberen het goed op te schrijven):

Ik droom altijd heel levendig. Ik ben bij mijn volle bewustzijn en heb hele uitgebreide gedetailleerde dromen. Echter klopt er vaak geen zak van. Ik ben bijvoorbeeld aan het paardrijden en mijn paard wordt steeds kleiner, tot het formaat dat ik er met gespreide benen boven loop en mijn paard formaatje kat is.
Ook ben ik ineens totaal ergens anders, dat soort dingen.
In mijn droom is dit volkómen logisch. Dat de omgeving ineens verandert of mijn paard krimpt slik ik allemaal als zoete koek.

Kan het zo zijn dat, als ik in mijn droom alles zomaar aanneem, er in het 'echte' leven ook dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen? Maar we dat toch klakkeloos als waarheid aannemen? In mijn droom ben ik voor mijn gevoel ook wakker en bij mijn volle verstand, net zoals ik wakker ben...

Ik vind dat best een eng idee eigenlijk. Wat gebeurt er allemaal niet om ons heen terwijl onze hersens het allemaal als 'logisch' bestempelen en er verder niet bij stilstaan?

Dat met die dromen heb ik ook
Wat een interessante vraag!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:22

Waarom sproeien sommige (geholpen) poezen?

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:03

vuurneon schreef:
Waarom sproeien sommige (geholpen) poezen?

Dat kan verschillende oorzaken hebben :)
Voornaamste reden is stress (en katten zijn nogal snel gestresst :P vaak door een verandering in de leefomgeving). Verder kan het komen door o.a. de puberteit, paartijd, blaasontsteking of frustratie (omdat ze bijvoorbeeld minder aandacht krijgt dan normaal of er katten in HAAR tuin lopen en ze niet naar buiten kan)

Die vraag over de dromen is inderdaad erg interessant, ben ik ook wel benieuwd naar!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:25

kaatje89 schreef:
Ik vond het zelf op de 1 of andere manier zelfs mooi om te zien hoe ze erop reageren.. Dat ze echt even afscheid nemen..

Inderdaad.. net zoals bij mensen hebben dieren ook verschillende manieren om afscheid te nemen van soortgenoten.. Zoals bij merries met een doodgeboren veulen (of een veulen wat later overleid). De een begraafd het gelijk met stro en de ander gaat het alsnog schoonlikken en ertegenaan porren. Weer een ander kijkt niet op of om en laat het liggen voor wat het is. Sommige merries kunnen ook in paniek raken als je het te vroeg weghaalt bijv. ze beseffen dan gewoon nog niet dat het dood is (naar mijn idee) en hebben dus nog niet echt afscheid genomen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:31

Waar komt het 'gezegde'(?) vandaan, dat katten 9 levens hebben?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:47

"Cats don't literally have nine lives. If they die, they don't come back to life. The saying is based on the fact that cats are very agile and are able to escape some pretty hairy situations that some other animals might not be able to survive."

http://answers.yahoo.com/question/index ... 305AAr5mSN

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:49

Wat ik me afvraag is het mogelijk om de zuurgraad in verpakt hooi naar beneden te brengen door het nog meer te laten drogen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:51

Daks schreef:
Wat ik me afvraag is het mogelijk om de zuurgraad in verpakt hooi naar beneden te brengen door het nog meer te laten drogen?

Volgens mij wel; ik doe het wel :j de typische geur verdwijnt wel.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:52

Szan schreef:
rainbow8 schreef:
Waarom is er nog nooit een uitvinder geweest die op een simpele manier ruitenwissers op een bril kan bevestigen. En waarom is er geen fabrikant die dit in productie wil nemen.

Ik denk dat er nu (nog) geen markt voor is.

Ken ook geen enkele brildrager die zo'n ruitenwisser echt zou kopen :') Wel veel mensen die roepen dat het handig zou zijn, maar niemand die er mee rond zou willen lopen.

Ik zou er wel mee lopen. Ik werk buiten, dus droogwrijven met natte kleding heeft dan geen zin. Buiten dat heb ik schijt aan wat een ander er van zou zeggen/denken/vinden. Als het werkt vind ik het goed. Ik zie niets meer door een bril die nat is van de regen....

Lekker onsamenhangend, maar ik slaap half.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:53

Nee, het is namelijk een fermentatieproces dat het door heeft gemaakt waardoor de zuurgraad naar beneden (lage pH is zuur, hoge pH is base) gegaan. Dat valt niet om te draaien. Voor een hogere pH moet je dus het hooi droger laten persen, zodat het fermentatieproces niet op gang komt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:53

Mizora schreef:
Nee, het is namelijk een fermentatieproces dat het door heeft gemaakt waardoor de zuurgraad naar beneden (lage pH is zuur, hoge pH is base) gegaan. Dat valt niet om te draaien. Voor een hogere pH moet je dus het hooi droger laten persen, zodat het fermentatieproces niet op gang komt.

En nu in leken taal :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:54

Daks schreef:
Mizora schreef:

En nu in leken taal :')

Door het gisten stijgt de ph en kun je het niet meer terug draaien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:58

Ik dacht dat kuilgras zuur was (dus pH daalt, citroenzuur heeft een pH van 1), maar inderdaad. Voor de rest bedoel ik dat, dank je vuurneon.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:12

Aha balen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:12

Waarvoor wilde je het gebruiken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:13

Daks schreef:
Aha balen

Ja dat vond ik ook al... Weer een illusie minder.
Nou ja, mijn hooi blijft wel goed houdbaar zo los en gedroogd en geen gepiel met elke dag hooi uit het plastic trekken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:15

Ik wil wel eens weten hoe mensen dakpannen schoonmaken.
Ik dacht vroeger altijd dat er dan zo'n blushelikopter kwam die water op het dak gooide. :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:18

Als je hooi verder laat drogen voorkom je wel dat het gaat schimmelen. Maar dat zijn twee verschillende processen (overigens, dat fermenteren, pH verlagen, zorgt er ook voor dat er minder schimmelontwikkeling is).

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:56

Waarom hebben bijvoorbeeld de ice watch horloges zo'n draaiend ding om het klokje. Er staat dan wel 10, 20, 30 min enz op, maar waarom is deze niet gewoon vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:25

DewiRox schreef:
Waarom hebben bijvoorbeeld de ice watch horloges zo'n draaiend ding om het klokje. Er staat dan wel 10, 20, 30 min enz op, maar waarom is deze niet gewoon vast?

Dat maakt het een duikhorloge. Door de top van dat dat draaiding (bezel) gelijk aan de minutenwijzer te zetten kan je je duiktijd makkelijk meten: na 10 minuten zal de minutenwijzer bij de "10" staan. Op deze manier hoef je niet te onthouden hoe laat het was toen je onder water ging.
(daarom kan je de bezel ook maar een kant opdraaien; als je er per ongeluk tegen stoot dan duik je eerder te kort dan te lang wat gevaarlijk kan zijn)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:39

Wist je dat... Kamelen uit Siberië komen?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:49

Ja dat wist ik :)

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:30

waarom is er bij sommige dieren (zoals een bij bijvoorbeeld) een koningin? :)