Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:08

Heeft iemand een kaartje voor waar het nu is dan?

Jolliegirl

Nicky__

ik heb nu ook rtv noord holland aan! met die beelden erbij is het nog veel rottiger zeg! ik ga nu snel eten, doe de tv maar aan!

Jolliegirl

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:10

opgelaaid
Het vuur in de duinen bij Bergen aan Zee is weer opgelaaid. Volgens de politie is de brand ontstaan op dezelfde plek als gisteren. Dus is er geen sprake van een nieuwe brandhaard.
DUINBRAND BIJ BERGEN WEER OPGELAAID
Foto

De brandweer was nog ter plaatse, omdat er al rekening mee werd gehouden dat het vuur zou oplaaien. Soms smeult het nog onder de grond en kan het snel weer aanwakkeren.

Tussen Bergen aan Zee en Schoorl ging gisteren ongeveer 100 hectare duingebied in vlammen op. Het is een ramp, zegt de burgemeester. Het gebied bestond uit historische natuur.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:10

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:13

Oei :=
Ben ook wel benieuwd op welke hoogte het nu precies is.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:15

Dus er is nu brand |( ? Vreselijk...
Laatst bijgewerkt door hamsterfan op 15-04-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:15

Zouden de pyromanen nou geen schuldgevoel hebben :\ ?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:16

Ik hoop het eigenlijk wel voor die gene !!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:20

Zo leren we nog eens wat:

Citaat:
brand in boomtoppen heet Kroonvuur : Het is dus goed mogelijk, zelfs voor ervaren brandweerlieden, om door een bosbrand te worden verrast of er zelfs door te worden ingesloten. Kroonvuur is nauwelijks te blussen vanwege de hevigheid van de verbranding.

(Brandweerforum)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:21

SCHOORL/BERGEN - In de bossen tussen Bergen en Schoorl is woensdag en donderdag aan het einde van de middag wederom een zeer grote brand uitgebroken. De gemeente Bergen spreekt van een crisissituatie.

Donderdag

De brand is opgelaaid. Afgelopen nacht werd rond 01.00 uur het sein 'brand meester' gegeven, al spraken brandweerlieden toen nog wel hun zorgen uit over de droogte in het gebied en de verwachte wind. Die vrees, voor het oplaaien van het vuur, lijkt nu bewaarheid te zijn geworden. Er is inmiddels, net als gisteren weer opgeschaald naar een 'GRIP 3' ook uit andere regio`s zijn brandweervoertuigen onderweg naar de brand in Bergen.

Er volgt zo snel mogelijk nieuwe informatie.

bron: http://www.bdmedia.nl/index.php?option= ... cle&id=838

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:29

Ik moet zeggen dat ik dit wel verwacht had. :\ Gezien het hier in het binnenland al enorm waaide en de temperaturen etc. :\

Hopelijk kunnen ze snel wat blussen en hopelijk komt het niet weer tot evacueren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:33

Puchje schreef:
Vriend van mij leest mee en zegt het volgende:

Zo'n post die Buster4ever maakt, is onnuttig en onzinnige bangmakerij zonder de juiste controlemiddelen. Bijvoorbeeld... een foto. Want misschien kijkt ze wel richting een stuk waar de brandweer actief aan het blussen is en dat doen ze altijd vanaf de buitenkant naar binnen dus dan liggen die rookwolken inderdaad een eind uit elkaar, zo'n 750 meter om precies te zijn.
En om dan te zeggen dat er "nieuwe brandhaarden" zijn, is een beetje dom :+

beetje dom om dit te zeggen maar waarom zou t nep moeten wezen als ik dat gezien heb met me eigen ogen en t op foto staat maar goed

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:33

Wat vreselijk! Alweer een bosbrand. Mijn opa en oma wonen in schoorl en in de vakanties ben ik daar altijd te slapen.
Volgens mij zit er echt een steek los als je zulk mooi stukje natuur in de fik gaat steken! ;(

En al die dieren die daar leven, ook al zijn het pissebedden, spinnen en dat soort beesies ... Die kunnen nooit hard genoeg wegrennen zoals een hert of vos of eekhoorn ...

Heel veel sterkte en hopen dat alles bij jullie gespaard blijft ...
Het lijkt me vreselijk om te moeten zien hoe de vlammen naar je huis toe kruipen en je straks misschien wel alles kwijt bent ... |(
Echt heel veel sterkte
Laatst bijgewerkt door Tomorrow op 15-04-10 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:34

Duinbrand 14 april 2010

Update 17.30 uur
Er is brand uitgebroken, nagenoeg in hetzelfde gebied als waar gisteren brand is ontstaan.Hulpdiensten zijn ter plaatse om een aanvalsplan te maken. Meerdere korpsen zijn opgeroepen om te assisteren. Op dit moment is er geen gevaar dat bebouwing wordt aangetast. Ontruiming is voorlopig niet noodzakelijk.

Bron : bergen-nh.nl

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:36

Kijk, dát zijn bronnen.. Klasse e_horse :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:47

Pfff... verschrikkelijk! Hoop niet dat het naar Den Helder/ Julianadorp komt, zeg! Bah, bah, bah!

Hoe gaat het nu met jullie paarden?

Las in het Noord Hollands dagblad dat er een gezin was die aan de bosrand leefde die eerst hun eten wouden opeten toen de ME kwam. Na het eten gingen ze slapen.. Ze dachten dat de ME de ruiten wel zou willen ingooien als het vuur er was...

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:08

mijn paardje staat aan een grote doorgaande weg bij alkmaar, en vlakbij is een grote brandweerkazerne, maar ik was net aan het longeren (uurtje geleden ) komen er wel 8 giga grote brandweerauto's langs en politie en nog een aantal kleine auto's (echt een herrie!!) dus ik me longeertouw stevig in me handen houden. maar gelukkig bleef hij stil staan en kijken.
zet ik net het nieuws aan dat het weer is opgewoekerd..
dat het nu bomenhoog is.. wel een beetje benauwend..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:26

Op de radio zegt men nu dat het vuur bedwongen is. Gelukkig maar.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:27

Er reden net twee brandweerwagens mét sirenes langs richting zandspoor..

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:28

gelukkig, duurt al veels te lang..

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:33

Ja zie je wel dat het oplaaide, ik zag het toch goed.

Ben niet helemaal gek geworden dus. Wat stom was, net rondje bergen gedaan, helemaal niets gezien, niet het bos in geweest ofzo, tenminste niet ver, en ik kwam terug in Egmond en toen rook ik ineens een brandlucht, en toen keek ik, zag je weer de rookwolk dikker worden.
Heel apart...

Hee en die discussie of je wel of niet je beesten meeneemt en hoeveel iemand al heeft meegemaakt met branden en hoevaak uit zijn huis is gesleurd door de ME is hier niet op zijn plek, straks moet het topic op slot!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:33

Cayenne schreef:
Gelukkig is de brand redelijk onder controle. De brandweermannen zijn wel helemaal kapot op het moment.

Neem aan dat de korpsen elkaar afwisselen elke keer weer?
Hier in het noorden is het namelijk allemaal anders haha :P Niet zo grootschalig .

Fijn dat de brand onder redelijke controlle is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:35

Cayenne schreef:
Gelukkig is de brand redelijk onder controle. De brandweermannen zijn wel helemaal kapot op het moment.

Dat zal wel ja. Hopelijk gaat het vanavond eens flink regenen zodat de grond ook goed nat wordt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:36

Brand is weer opgelaaid was nu op rtv NH