We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:26

Ai dat is een behoorlijk gat! Wat slordig, is daar een werknemer achter gekomen of iemand anders?

Ik heb vriendinnen die in branches werken waar geen cao is en ook geen pensioenopbouw. Die sparen het zelf. Als je dan ook nog eens een heel gewoon salaris hebt hoop ik dat je na je 67e voldoende vermogen hebt opgebouwd zodat je nog 30 jaar vooruit kunt.

Dat zou ik toch wel heel spannend vinden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:40

Dat is voor iedereen in Nederland die in ploegen werkt, ploegentoeslag heeft nooit deel uitgemaakt van je pensioenopbouw. Met de nieuwe pensioenwet is het in ieder geval bij mijn pensioenfonds wel afgesproken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:28

Heb je wel eens naar je reserveringsruimte en jaarruimte gekeken? Wellicht dat je daar nog wat mee zou kunnen. Je kunt nu zelfs tot 10 jaar terug gaan.

Kun je checken op de site van de Belastingdienst. Jaaropgave en de Factor A (bij je pensioenfonds inloggen en daar te vinden) heb je dan nodig, en eventueel een pensioen belegging of spaarrekening, wij zitten bij brand new day.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:51

Neonlight schreef:
Dat is voor iedereen in Nederland die in ploegen werkt, ploegentoeslag heeft nooit deel uitgemaakt van je pensioenopbouw. Met de nieuwe pensioenwet is het in ieder geval bij mijn pensioenfonds wel afgesproken.

Dat is heel jammer. Goed dat ze gaan proberen het nog een beetje recht te krijgen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:57

Neonlight schreef:

Volgens mij ligt dat aan je pensionfonds. Grafisch wordt dat volgens mij wel al meegerekend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:06

Prairy schreef:
Heb je wel eens naar je reserveringsruimte en jaarruimte gekeken? Wellicht dat je daar nog wat mee zou kunnen. Je kunt nu zelfs tot 10 jaar terug gaan.

Kun je checken op de site van de Belastingdienst. Jaaropgave en de Factor A (bij je pensioenfonds inloggen en daar te vinden) heb je dan nodig, en eventueel een pensioen belegging of spaarrekening, wij zitten bij brand new day.

Die wordt al 20 jaar gebruikt. :j Vanwege het pensioengat toen al het een en ander afgesloten.

En klopt inderdaad dat het aan het pensioenfonds ligt, bij PME zat het er dus niet bij in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:40

Ik heb fijn boodschappen gedaan bij Lidl net. Krieltjes voor 0,25ct en twee pakken gekruide kippendijspiesjes van elk 500gr voor 0,50 ct per stuk. Daarnaast nog soepballetjes en empanadas met 25% korting. Dat maakt de weekboodschappen doen toch wel wat prettiger.

Empanadas zijn nog een paar dagen goed en het vlees kan de vriezer in.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:39

Jammer dat het hier zo rustig is.
Hoe ervaart men, dat de boodschappen nog steeds duurder word?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:36

Misschien is besparen niet meer nodig dankzij vakantiegeld :P

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:15

Ik vind de boodschappen echt bizar … Echt niet normaal.

Ik heb nu twee weken achtereen besteld bij de appie. En echt op de aanbiedingen gelet. En oké. Ik heb wat extra wasmiddel, keukenpapier, wc papier etc. Maar voor beide keren gewoon 200+ kwijt voor 4 personen. Ik vind het echt niet leuk meer.

Alles lijkt nog steeds te stijgen en harder dan de lonen heb ik het idee.

Ook de pony prijzen schrik ik van. En die markt lijkt net zo gestoord als de huizen markt als je het mij vraagt.

Oké. Een pony kopen staat natuurlijk haaks op besparen maar toch.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:00

Ik merk niet zo veel van de stijgende prijzen door mijn nieuwe hobby, 70% kortingen pakken bij de AH :P Dat is nog leuk. Maar de normale prijzen zijn wel flink.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:35

Haha dat ja :))
Het valt me wel bij bepaalde producten op dat ze belachelijk duur zijn, maar in mijn beurs merk ik het totaal niet omdat ik het overgrote deel met 50 tot 70% korting koop.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:10

Misschien heb ik het even gemist, maar hoe komen jullie aan dat soort kortingen? Als ik 35% korting scoor ben ik gelukkig, haha

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:16

Moet je inderdaad wel een AH hebben die dit soort afprijzingen heeft en de energie hebben om de winkels zo af te gaan hiervoor, wat hier jammer genoeg niet perse het geval is. Nog los van of de kortingen er zijn; ik moet alles met de auto doen sowieso al en heb ook helaas door ziekte niet altijd de energie en mogelijkheid om dit soort dingen structureel na te gaan (wij kopen sowieso een groot deel dus ook online qua boodschappen). Maar bij al onze AH filialen in de nabije omgeving (en ik heb er binnen een straal van 10km een stuk of 5/6 liggen waar ik wel eens kom, tot een XL aan toe) zie ik tot nu toe helaas niks anders als 35% korting voorbij komen. Of er is gewoon niks meer wat meer korting krijgt of het is dan gewoon al weg en dat ik het nooit zie. Maar ben ook gewoon niet in de mogelijkheid om structureel dit soort dingen te doen. Als ik toevallig wat tegenkom in de winkel met korting gaat het mee, dan is het leuk, maar ik kan er helaas geen structureel iets van maken waarmee ik standaard goedkoper boodschappen kan doen. En dingen als Too good to go bv of de overblijvers van Ah blijven gokjes omdat er toch vaak dingen in zitten wat niet bruikbaar zijn voor ons. Al vond ik de laatste x de overblijven van AH wel heeeel fijn dus die ga ik denk ik wel nog eens doen. Too good to go doen we verder eigenlijk nooit meer.

Maar wij merken het ook echt met de boodschappen ja. Probeer je aan 1 kant te minderen/goedkoper alternatief te kopen en te besparen, komt er ergens anders wel een verhoging bij waardoor je weer aan de eindstreep alsnog evenveel of zelfs meer hebt. Nu heb ik de laatste weken wel ook structureel extra voorraad mee ingekocht met aanbiedingen Of om nieuwe batches te koken om de vriezer aan te vullen en dan zijn de week boodschappen sowieso al iets duurder, maar dan nog… Het is elke keer weer bizar wat eruit gaat. Ik zou het liefst ook naar de markt gaan voor groenten/fruit qua prijzen maar ook dat is helaas niet structureel haalbaar voor me dus dat maakt het wel lastiger. Ga dan wel 1x per week naar Lidl wat voor sommige dingen zeker wel scheelt nog :j Maar zo goedkoop als sommige hier kunnen inkopen, met die fikse kortingen, lukt hier helaas niet haha.

Wij zitten met 3 man (2 volwassenen, 1 jongen van 12 jaar) op zo’n 210e per week en dan krijgen we 1x per week AH bezorgd en ga ik 1x per week naar Lidl. Hierbij zitten dan wel ook producten voor de hond wat ik aanvullend samenstel en geef bovenop haar basis voer en dat is wekelijks verschillend wat er gekocht word maar dat zal gemiddeld 8-10e per week zijn dus niet heel spannend perse natuurlijk maar toch

Ik kreeg wel afgelopen week bij de jumbo door een medewerker een pak bimi in handen geduwd, wat ze gratis weggaven. Daar heb ik dan weer met wat andere groenten uit de vriezer nu een extra groentemix voor m’n hond mee gemaakt, dus dat soort dingen kan ik dan wel blij van worden :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-05-25 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:21

50% korting vind je oa bij de Plus en AH, als 1+1 acties bijvoorbeeld. Ik ga toevallig straks even naar de Jumbo voor de Honig 1+1 actie.

66% krijg je oa via Too Good To Go, daar betaal je bv 5 euro voor 15 euro aan brood.

En de 70% korting krijg je bij de AH. Op het artikel staat een sticker met 'korting' en op de labels onder het schap staat dan hoeveel korting je precies krijgt. Dat begint met 25%, later op de dag of de dag erna 40%, en aan het eind van de dag (ik probeer vaak om 20:00u daar te zijn) dan springen ze om naar 70%.
Het is per vestiging verschillend wanneer en of er afgeprijsd wordt. Ik kom bij 4 AH winkels die allemaal best goed afprijzen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:25

1+1 acties maak ik idd wel ook gebruik van, dus daar bespaar ik in the long run wel goed mee op producten die hier structureel voorbij komen, dat wel. Al moet ik zeggen dat dit steeds minder producten zijn omdat ik ook minder uit pakjes/zakjes wil koken en bv ook qua kruiden/specerijen tegenwoordig in andere webshops koop waar het goedkoper is. Of de 2+3 met wasmiddel, afwas tabletten bv. De koffie koop ik meestal in via kaffeekapseln waarbij je meer korting krijgt naar hoe meer je inkoopt en dat is standaard al goedkoper als de NL prijzen dus dat is wel fijn. Maar sinds ik dat niet meer bij de NL winkels koop, merk ik alsnog niet dat de boodschappen omlaag gaan in prijs hahah. Kruiden/specerijen koop ik dus ook niet meer in gewone supermarkt. Dat scheelt ook al enorm in prijs aangezien ik veel kruiden/specerijen gebruik. Maar met de wekelijkse boodschappen merk je het dan weer niet qua prijs, dat je het niet meer koopt daar haha.

Maar met bv vers product afprijzingen komt hier alleen maar 35% voorbij. 70% dus nog nooit gezien. Maar ik kom ook niet veel meer in de AH, omdat we online veel laten bezorgen- iig dus niet structureel meerdere keren per week ofzo, meestal 1x in t weekend om snel even nieuw brood te halen. En ik heb helaas structureel gezien de mogelijkheid gewoon niet om dit wekelijks fysiek nog erbij te doen zeg maar. Zeker meerdere winkels niet omdat ik ook de Lidl al langs ga. En sowieso in de avonden zijn voor mij eigenlijk al helemaal geen optie dus dan houd het helaas wel op :o Ik ben idd dan blij dat ik af en toe eens die 35% heb en bij Lidl kijk ik bv wel naar de 25%, want ook dat scheelt toch zeker al :j (plus uiteraard dan wel de 1+1 aanbiedingen bv)

Ik pak dan wel eens de overblijvers van AH en dan specifiek de verrassing waar vanalles in zit. De brood overblijver vonden we niet waard omdat het veelal luxe dingen waren die dan wel lekker zijn voor een keer maar niet iets wat we structureel hoeven. Met het verrassing pakket kon ik oa de laatste keer echt heel veel doen, dus die vond ik het wel echt waar. Maar ik vind dat ook lastig implementeren in onze routine op vaste basis dus die halen we alleen af en toe eens als het toevallig zo uitkomt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:42

Mbt too good to go is het wel goed kijken waar je een pakket haalt. Hier bij de bakker kreeg ik gebakjes en crossiants, maar dat moet dan wel dezelfde dag op en dat zou ik normaal eigenlijk ook niet kopen dus eigenlijk zonde van het geld.

Bij Lidl kan ik soms nog wel wat vinden in de 0,25/0,50 ct vakken. Maar inderdaad dat moet er dan toevallig net liggen.

@cursebreaker wat bestel je dan bij ah wat bij Lidl niet te krijgen is? Of lukt het fysiek niet om veel boodschappen in een keer te halen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:24

Wat ik lastig vind aan dat soort dingen is dat het veel dingen zijn die ik niet eet.. :o
Maar voor de meeste mensen is het wel een uitkomst :j

Hier komt bijna niks uit zakjes/pakjes en we eten geen brood/pasta/rijst..
met de vers producten afprijzingen heb ik soms wel mazzel maar meestal is die leeg :')

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:27

Hier ook geen hoge kortingen bij de AH, 35% is het hoogst wat hier in de winkel ligt gemiddeld. Ik koop wel veel huismerken om op die manier op de kosten te letten maar het is bizar hoe duur de boodschappen zijn geworden weer.
Ons weekbudget voor boodschappen is 130,- voor gezin met 2 kids, drogisterij valt er niet onder, net als verjaardagen. Geen huisdieren, wel paard maar dat valt hier buiten qua kosten. Budget is krap en net te doen. Ik pak vaak de 1+1 en 2+3 aanbiedingen mee en we zijn geen grote eters wat ook scheelt.

We willen binnenkort naar Duitsland gaan om daar voorraad boodschappen te gaan halen. Het is bizar wat een prijsverschil dat is en nu ik heb gelezen dat winkeliers ook in Duitsland boodschappen mogen gaan kopen om hier in de winkels te leggen wil ik dat zelf gaan doen want hier komt ook weer een marge bovenop. Dan liever zelf gaan en boodschappen halen, rijden we met een volle tank weer terug.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:32

Ik ben alleen met 3 katten, en het weekbudget is ca. €40. Ik hou al vele jaren bij wat ik per maand uitgeef aan boodschappen, en weet dan ook wel vrij precies de prijzen van de artikelen die ik regelmatig koop.
Momenteel zijn de prijzen over het algemeen bizar in vergelijking met een jaar of wat geleden, en ik ben daardoor ook wel steeds meer gaan schrappen.

Elke week speur ik de folders van supermarkten/drogist in de buurt af naar goede aanbiedingen waar ik ook echt iets aan heb, of wat echt veel scheelt. Dikwijls zijn dat 1+1 of 2+3 deals voor dingen die ik sowieso regelmatig koop. Ik maak dan een lijstje en pak dat de week erop mee. Oók als ik die spullen op dat moment nog niet nodig heb - ik vind het een fijn idee om van bepaalde artikelen een voorraadje te hebben, dus zeker als ze in de aanbieding zijn.

Het gros van mijn boodschappen haal ik bij Dirk, wat behoorlijk scheelt. AH kom ik eigenlijk alleen als die een goede 1+1 aanbieding heeft, en hogere korting dan 35% heb ik er nooit gezien. Gokken met Too Good To Go doe ik niet.
Verder vrijwel altijd huismerk, zolang dat net zo goed/lekker is. Zo redden we het nog net :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:58

moonsparkle schreef:
@cursebreaker wat bestel je dan bij ah wat bij Lidl niet te krijgen is? Of lukt het fysiek niet om veel boodschappen in een keer te halen?

Nog genoeg wel, maar dat komt ook omdat we onder andere van sommige specifieke merken geen afscheid willen nemen (we zitten in de luxe positie dat dit kan, voor ons is een week budget aanhouden bv niet omdat het echt echt moet maar meer omdat we gewoon bewuster willen zijn met onze boodschappen uitgaves) maar Lidl ook niet perse alles heeft wat wij graag inkopen. Maar het is ook gewoon een stukje vertrouwdheid omdat we eigenlijk altijd heel tevreden zijn over de kwaliteit van AH (we gebruiken ook best wel wat huismerk producten) en we niet perse alles van Lidl vergelijkbaar vinden hierin of nog geen Lidl alternatief geprobeerd hebben. En aanvullend is voor ons het gemak van thuisbezorgen heel prettig, dus we hebben bij AH ook een bezorg abbo jaarrond. En dan hebben we dat sowieso praktisch gezien, dat ik niet tig winkels af moet wekelijks waardoor ik die fysieke energie kan gebruiken voor iets anders (ik moet echt kiezen tegenwoordig wat ik wel/niet doe zeg maar), maar ook zeker voor mij met zo minder impulsieve aankopen te doen onder andere. Zou Lidl aan bezorging gaan doen, zou ik ook echt gelukkig zijn haha. Al vind ik boodschappen doen soms ook wel echt leuk hoor, lekker snuffelen tussen de producten en kijken wat er nieuw is, etc.

Er is voor ons echt wel winst te behalen als het echt zou moeten, maar met sommige dingen doen we dat nog niet perse uit luxe/gemak dus ook. Als het echt zou moeten financieel zouden we ook echt wel dingen kunnen laten, en nog anders inkopen als we nu doen bv. Maar met wat we nu in principe wel standaard kopen merken we het gewoon wel dat alles duurder is geworden ja en dat ons eerdere week budget dus soms wel een uitdaging is, maar goed dat wisselt dus ook afhankelijk van de aanbiedingen en hoeveel we dan daarvan extra inkopen.

Ik ga bv ook niet wekelijks naar de markt voor groenten/fruit, wat wel ook vaker juist goedkoper is en dan heb je nog meestal goede kwaliteit ook. Dat is iets wat ik tzt wel ook weer wat meer zou willen doen. Ik heb wel een tijdje meer lokaal in gekocht, maar dat is nu ook weer even lastig om structureel te doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:50

Heeft iemand nog tips en aanraders voor boodschappen halen in Duitsland? Zowel producten als winkels zijn we benieuwd naar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:58

Ik haal er eigenlijk alleen alcohol (mijn vriend vind het huismerkbier van de Aldi lekker, en wijn is er wat goedkoper), en vroeger kocht ik er de frisdrank. Sinds ik een sodastream heb haal ik de cilinders daarvoor in Duitsland.

Zo nu en dan is een deel van de groente en fruit er goedkoper, maar lang niet altijd, en ik vind de kwaliteit wat minder.
Verder neem ik er wel eens wat kruiden mee.
De rest haal ik eigenlijk allemaal in Nederland ondanks dat ik dichter bij de Duitse grens woon dan bij de Nederlandse supermarkten. Qua prijs scheelt het nauwelijks, en in Nederland vind ik dat er meer keus is, en vooral betere acties, wat het uiteindelijk goedkoper maakt dan Duitsland.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:22

Drogisterij artikelen zijn in Duitsland zo goed als altijd goedkoper, daar zou ik met name op letten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:29

Ik heb het idee dat er een grotere keuze is in betaalbaar biologisch eten.