Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:31

Ja hoor, heb er weer één.

Bod uitgebracht en daar werd vanmorgen op gereageerd met "kom maar halen". Top! Ik stuur een berichtje terug met of het uitkomt dat ik vrijdag ochtend kom ophalen, krijg ik net een berichtje terug "heb een ander bod gekregen en ga nu met die verder"

Hoe bedoel je.... mijn bod was geaccepteerd en ik zou het komen ophalen! Ben echt goed nijdig nu! Had dan of mijn eerste bod niet geaccepteerd, of had mij de kans gegeven op dat 2e bod in te gaan.... bod ligt €15 boven mijn bod, op een niet al te hoge prijs, dus gaat om een flinke verhoging. Maar überhaupt, als je een overeenkomst hebt gesloten, kan je niet zomaar zeggen "sorry, ik verkoop het aan een ander" verkocht is verkocht

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:53

Denk dat die ander vandaag kan.

En nee het klopt niet. Maar begrijp ik het. Ja. Want je moet maar zien dat iemand op komt dagen.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:10

Het is niet netjes, maar 5 dagen vast houden vind ik ook wel erg lang.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:12

DuoPenotti schreef:
Denk dat die ander vandaag kan.

En nee het klopt niet. Maar begrijp ik het. Ja. Want je moet maar zien dat iemand op komt dagen.

Ondertussen leert Google mij dat een koopovereenkomst bindend is. Dit is niet de 1e keer dat verkopers dit doen en ik ben er nu een beetje klaar mee. To be continued... (trouwens wél aangeboden het vervolgens direct vandaag op te halen, dan maar extra rijden, is het artikel namelijk absoluut waard!)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:28

Vervelend, maar ik zou het ook op die manier doen. Ik ga niets meer vasthouden voor een aantal dagen. Als een ander met hetzelfde (of nog leuker, hoger) bod komt en die kan direct die dag komen, zou ik daar voor gaan. Maar wellicht zou ik het nog hufteriger doen, en jou even laten en pas reageren nadat het is opgehaald (of niet, die kan namelijk ook niet komen opdagen). Niet netjes, niet hoe ik was. Maar wel hoe ik ben geworden. Want ik ben echt al vaker genaaid dat ik het vasthield, andere kopers heb afgehouden, en vervolgens met het product bleef zitten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 16:30

Precies, hier is ook niets gereserveerd totdat er een (aan)betaling gedaan is. Tot die tijd is het wie het eerste komt, die het eerste maalt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:32

Wij doen ook alleen reserveren als er iets is aanbetaald. Te vaak zelf ergens gestaan dat het al verkocht was. Toppunt was dat we voor een auto naar Rotterdam gereden waren en dat die dus net verkocht was. Wij komen zelf van Texel…

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:36

Tancreda4 schreef:
Vervelend, maar ik zou het ook op die manier doen. Ik ga niets meer vasthouden voor een aantal dagen. Als een ander met hetzelfde (of nog leuker, hoger) bod komt en die kan direct die dag komen, zou ik daar voor gaan. Maar wellicht zou ik het nog hufteriger doen, en jou even laten en pas reageren nadat het is opgehaald (of niet, die kan namelijk ook niet komen opdagen). Niet netjes, niet hoe ik was. Maar wel hoe ik ben geworden. Want ik ben echt al vaker genaaid dat ik het vasthield, andere kopers heb afgehouden, en vervolgens met het product bleef zitten.

Ik ben óók verkoper en heb regelmatig hetzelfde meegemaakt als wat jij hier beschrijft.

De kans om een aanbetaling te doen heb ik niet eens gehad. Had ik voor dit artikel met liefde gedaan! "Onderhandelen" over ophaaldag was ook absoluut niet aan de orde. Had verkoper aangegeven dat hij liever niet tot vrijdag had gewacht en het liever vandaag opgehaald Had, dan was ik daar óók mee akkoord gegaan. Maar verkoper geeft mij geen enkele mogelijkheid om iets af te spreken.. het was echt "kom maar halen" 'ok, zou dat vrijdag ochtend kunnen?' "Ander bod ontvangen, dus gaat naar de hoogste bieder"

Wettelijk gezien is het dus zo, dat als de verkoper een bod accepteert, hij/ Zij daarmee een koopovereenkomst sluit en vervolgens verplicht is het verkochte goed in de aangeboden staat te leveren. Pas daar dus wel mee op Tancreda4, want als iemand echt wil, dan hang je en mag je een flinke schadevergoeding betalen. Zijn al meerdere rechtzaken geweest en iedere keer in voordeel van de koper!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:39

Tja op marktplaats gaat het gewoon niet zo netjes over het algemeen gesproken, mondeling iets toegezegd hebben is daar weinig bindend in de praktijk. Snap dat het niet leuk is als je denkt iets overeen gekomen te hebben dat het nog voor je neus wordt weggekaapt, maar zolang er daadwerkelijk nog niets betaald is en de advertentie niet op gereserveerd staat ga ik tegenwoordig van uit dat de deal nog niet 100% rond is.

Laatst had ik ook wat dingen te koop waar geintressseerden voor waren. Aangegeven dat verzenden voor mij het makkelijkste was omdat ik amper thuis ben en er ook niet thuis voor wil blijven wachten, heb vaker voor de kat zijn viool zitten wachten. Rij liever dag erop meteen even langs een verzendpunt op weg naar huis of zo. Was toch iemand die erop geboden had en per see langs wilde komen om het op te halen, was weer een heel gedoe wanneer dan precies. Tja toen er wat later iemand interesse toonde en meteen wilde betalen en laten verzenden gaat het toch echt daarheen.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 13-11-23 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 17:40

@mvdende, Ik vind dat je nu wel overdrijft, de verkoper heeft aangegeven "kom maar halen", jij geeft aan dat je vrijdag pas wilt komen, dus verkoper geeft aan dan verder te gaan met de hoogste bieder.
Ik vind dit verhaal nog niet de definitie van een vaststaande koopovereenkomst.

Draai het eens om, hoeveel verkopers denken iets verkocht te hebben, houden het dagen/weken vast en de "koper" komt niet opdagen, moeten ze al die mensen dan ook voor de rechter slepen, want tja, er was toch een koopovereenkomst.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:43

Ach wat dacht je van die lolbroeken die vanalles overeen komen en om een betaalverzoek vragen, en nooit betalen en daarna niets meer laten horen? Vandaar verkocht pas echt verkocht is als er betaald is en de advertentie op gereserveerd staat.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:08

En waarom is het van belang wat er wettelijk is?
We hebben het over een marktplaats aankoop!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:11

Ook Marktplaats valt onder de wet natuurlijk, maar je recht krijgen is nog iets anders als je recht hebben. :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:02

DubbelFun schreef:
Ook Marktplaats valt onder de wet natuurlijk, maar je recht krijgen is nog iets anders als je recht hebben. :)

Tja of fatsoen hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:06

Dat lijkt een vies woord tegenwoordig :x

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:04

Daphara schreef:
@mvdende, Ik vind dat je nu wel overdrijft, de verkoper heeft aangegeven "kom maar halen", jij geeft aan dat je vrijdag pas wilt komen, dus verkoper geeft aan dan verder te gaan met de hoogste bieder.

Draai het eens om, hoeveel verkopers denken iets verkocht te hebben, houden het dagen/weken vast en de "koper" komt niet opdagen, moeten ze al die mensen dan ook voor de rechter slepen, want tja, er was toch een koopovereenkomst.

Mijn eerste vraag was inderdaad of het ophalen op vrijdag mogelijk zou zijn (omdat ik er vrijdag letterlijk langs rijdt). Nee, graag vandaag ophalen was óók een antwoord geweest. Maar gewoon zonder vragen of ik het vandaag zou kunnen halen met een derde in zee gaan, is niet netjes.

Uiteindelijk heb ik toch het adres gekregen en ben ik het net gaan halen. Voor de prijs die in de ochtend afgesproken was. Verkoper had er duidelijk de pest in, maar ging wel akkoord.

Al met al door file 3 uur voor in de auto gezeten :+ maar erg blij dat het nu toch opgelost is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:14

En wat voor ontzettend goede deal was het?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:09

Alja schreef:
En wat voor ontzettend goede deal was het?

Een verrekijker. Degelijk merk, dus normaal gesproken behoorlijk aan de prijs. Was al verbaasd dat de verkoper akkoord ging met mijn bod. Maar akkoord is akkoord en dat er vervolgens meerdere biedingen op zijn gedaan (allen niet zichtbaar) is niet mijn pakkie an. Verkoper had kennelijk in eerste instantie niet in de gaten dat het een gewild iets was.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:47

mvdende schreef:
Daphara schreef:

Mijn eerste vraag was inderdaad of het ophalen op vrijdag mogelijk zou zijn (omdat ik er vrijdag letterlijk langs rijdt). Nee, graag vandaag ophalen was óók een antwoord geweest. Maar gewoon zonder vragen of ik het vandaag zou kunnen halen met een derde in zee gaan, is niet netjes.

Uiteindelijk heb ik toch het adres gekregen en ben ik het net gaan halen. Voor de prijs die in de ochtend afgesproken was. Verkoper had er duidelijk de pest in, maar ging wel akkoord.

Al met al door file 3 uur voor in de auto gezeten :+ maar erg blij dat het nu toch opgelost is.

Grote kans dat de andere bieder toch was afgehaakt... En hij daarom weer terugkwam bij jou.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:51

Eerst met iemands bod en afhaalmoment akkoord gaan om het daarna aan iemand anders te beloven...waarna de andere persoon dan toch mogelijks heeft afgehaakt.
Dan zou ik zeggen dikke pech.Hou het maar.
Ik heb het ook al meegemaakt.Ik ben een verkoper/koper die zich wel aan afspraken houdt als ik iets beloof.
De meeste kopers kunnen nu éénmaal niet stante pede in hun auto springen om wat op te halen,wegens werk,afstand,...

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 05:41

Ik zet het de laatste tijd in mijn zoekertje in de aard van: Wordt niet opzij gehouden. Wie als eerste kan komen halen heeft het.

Ik ben dit beginnen doen nadat ik gezeik heb gekregen vanwege een geit die ik heb verkocht. Had meerdere reacties gehad waaronder mensen die ook pas 4/5 dagen later konden komen kijken (niet verkocht, maar een bezichtiging) Niet veel later kreeg ik bericht van iemand die de zelfde avond kon komen kijken en die had ze dus mee. De andere geannuleerd en die waren zo boos. Want zij hadden al een afspraak en ik had hun dus eerste keus moeten laten en de rest maar na hun inplannen. Op het moment zelf dacht ik: Wat zeiken jullie nu? Je zou eens moeten weten hoeveel mensen niet opdagen en komen kijken is voor mij geen koopgarantie. Maar die hadden dus blijkbaar al vervoer geregeld. Want in hun hoofd hadden ze de koop al gesloten/gereserveerd maar zij noemden het dus: Komen kijken.

Sindsdien zet ik het dus in het zoekertje. Ik verkoop aan de eerste die hier staat en betaald.

Merlen: Er was geen akkoord voor een afhaalmoment. Wel een akkoord met het bod. Ik vind het ook niet zo netjes van de verkoper maar wel verstaanbaar in zekere zin.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:52

Merlen schreef:
Eerst met iemands bod en afhaalmoment akkoord gaan om het daarna aan iemand anders te beloven...waarna de andere persoon dan toch mogelijks heeft afgehaakt.
Dan zou ik zeggen dikke pech.Hou het maar.
Ik heb het ook al meegemaakt.Ik ben een verkoper/koper die zich wel aan afspraken houdt als ik iets beloof.
De meeste kopers kunnen nu éénmaal niet stante pede in hun auto springen om wat op te halen,wegens werk,afstand,...

Nog geen akkoord op ophaalmoment, dat moest nog afgesproken worden. Wél akkoord op bod. En dit was een uitzonderlijk goede deal (nieuwprijs over de €400, bod van €35 was geaccepteerd!) Ondertussen was er kennelijk al een bod van €85 geplaatst via pb. Dus ik snap best dat verkoper er zuur van is dat ie mijn bod van €35 zo snel geaccepteerd had. Maar dàt is niet mijn probleem. En daarom ben ik gisteren middag inderdaad stante pede alsnog in de auto gesprongen en ben het direct gaan halen. Onbetrouwbare verkoper x gewild (want koopje) product = direct actie ondernemen zodra ik het adres had gekregen.

Volgend jaar op safari in Afrika, dus een verrekijker stond nog op het inkoop lijstje.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:55

Ik vind het soms lastig. Als ik akkoord ga bij een bod geef ik graag mensen de kans om iets op te komen halen. Al is het een paar dagen later.

Maar tegenwoordig ben je vaak ook al blij als iemand serieus is en het überhaupt komt ophalen.

Ik heb nu voor de tweede keer een Vileda jetclean erop gezet. Zelf zo'n 200 euro voor betaald en amper gebruikt. Ik vraag er 50 euro voor en krijg regelmatig berichten of ze hem voor 20 euro mogen ophalen. Uiteindelijk ben ik denk 2 of 3 keer akkoord gegaan met 40 euro. Iemand zou hem afgelopen vrijdag komen ophalen maar liet niets meer horen toen we nog een tijdstip moesten afspreken. Nu bericht gekregen dat ze het vergeten was en hem donderdag wilt komen ophalen. Heb nog niet gereageerd.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:59

Als ik online wat te koop zie staan,zeg ik ook niet direct dat ik het koop.Ik vraag gewoon wanneer ik langs kan komen.
Je moet eens weten hoeveel spullen in werkelijkheid niet zijn zoals in de beschrijving of op de foto's.
Ik heb ook al meegemaakt dat men bewust dingen verzwijgt of niet eerlijk is wanneer ik vragen heb over de staat ervan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:00

Ik heb een keer een deal gesloten, had al betaald en toen kreeg verkoper “een seintje” dat ze het “te goedkoop” had verkocht.

Ik kreeg mijn geld terug en ze heeft het gewoon opnieuw aangeboden. Dat was pas frustrerend.