Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:12

Da's lekker makkelijk! Wel een school zijn en dan geen zin hebben om te zorgen dat je leerlingen veilig zijn. Ik vind dat soort gemakzucht vooral ook zo respectloos naar leerlingen die zich wel inzetten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:14

Shadow0 schreef:
Da's lekker makkelijk! Wel een school zijn en dan geen zin hebben om te zorgen dat je leerlingen veilig zijn. Ik vind dat soort gemakzucht vooral ook zo respectloos naar leerlingen die zich wel inzetten.

Verschil is dat je het hier over mensen van 20 hebt ... die zijn volwassen
Ja er kan ook op gewezen worden maar de verantwoordelijkheid ligt echt niet alleen bij de docenten van zo’n mbo/hbo/uni.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:30

Ik ben benieuwd hoe dit echt zit. School (en ook werk) dient voor de veiligheid van de studenten/werknemers te zorgen. Horeca gaat immers ook dicht als mensen zich niet aan de afspraken houden...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:31

Sheran schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit echt zit. School (en ook werk) dient voor de veiligheid van de studenten/werknemers te zorgen. Horeca gaat immers ook dicht als mensen zich niet aan de afspraken houden...

Oh dat geloof ik wel maar ik zie het hier bij de jumbo ook, dat werknemers niet altijd afstand kunnen houden van elkaar en dat lees ik hier ook vaker terug. Dat afstand houden op je werk van collega’s niet makkelijk is.
Ik vind het te makkelijk om als volwassen de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen.
Ja aanspreken is belangrijk maar politie agent spelen door een baas of docent bij volwassenen?

Als er een collega te dicht bij jou komt spreek je dat toch uit? Daarvoor hoef je toch niet naar je teamleider te gaan om te zeggen dat die en die geen afstand houdt.
In dit geval is er een docent bij en is de drempel misschien lager en had er prima gezegd kunnen worden dat je het onprettig vind dat je medestudenten geen afstand houden. Als je dit zelf vervelend vind.
Maar je bent volwassen en daarbij hoort een bepaalde verantwoordelijkheid.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-09-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:34

Genoeg mensen van 16 tot en met 18 bij mij op school. Boven de 20 vindt ik ook wel dat die het gewoon moeten kunnen.

Ik denk wel in de nabije toekomst dat ze er wel op gaan wijzen als het echt uit de hand loopt. Maar de kans is toch wel vrij klein aangezien we ook niet de lokalen uit mogen voor een pauze.

Als je tegen de route inloopt zal je daar zeker op aangesproken worden. En als het niet door een docent is dan wel door medeleerlingen. Maar handhaven lijkt mij toch wel een goed idee je hebt er altijd rotte appels tussen zitten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:36

Ik hoor van mijn oud- collega’s dat er op het ROC waar ik gewerkt heb flink gehandhaafd wordt door de beveiliging. Er zijn looproutes en de diverse opleidingen mogen door een toegewezen ingang het gebouw betreden en verlaten. Studenten zitten van half 11 tot 3 in hetzelfde lokaal, waar zij ook moeten lunchen, dit moeten ze meenemen van huis, docenten lopen dus rond, kantine en docentenkamers zijn dicht. Overal zuilen met ontsmettingsmiddelen. Allemaal corona proof. En dan ineens blijkt een docent Q-koorts hebben. Paniek, wat nu. (Volgens google is dat niet overdraagbaar van mens op mens, pffffffiewww)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:36

Zebrastreep schreef:
Genoeg mensen van 16 tot en met 18 bij mij op school. Boven de 20 vindt ik ook wel dat die het gewoon moeten kunnen.

Ik denk wel in de nabije toekomst dat ze er wel op gaan wijzen als het echt uit de hand loopt. Maar de kans is toch wel vrij klein aangezien we ook niet de lokalen uit mogen voor een pauze.

Als je tegen de route inloopt zal je daar zeker op aangesproken worden. En als het niet door een docent is dan wel door medeleerlingen. Maar handhaven lijkt mij toch wel een goed idee je hebt er altijd rotte appels tussen zitten.

Probleem is wel dat die 16-18 groep tot elkaar geen afstand hoeft te houden hè. Dan moet iedereen dus een button dragen met z’n leeftijd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:38

Morrie schreef:
Ik hoor van mijn oud- collega’s dat er op het ROC waar ik gewerkt heb flink gehandhaafd wordt door de beveiliging. Er zijn looproutes en de diverse opleidingen mogen door een toegewezen ingang het gebouw betreden en verlaten. Studenten zitten van half 11 tot 3 in hetzelfde lokaal, waar zij ook moeten lunchen, dit moeten ze meenemen van huis, docenten lopen dus rond, kantine en docentenkamers zijn dicht. Overal zuilen met ontsmettingsmiddelen. Allemaal corona proof. En dan ineens blijkt een docent Q-koorts hebben. Paniek, wat nu. (Volgens google is dat niet overdraagbaar van mens op mens, pffffffiewww)

Hier trouwens ook. Looproutes en afstand houden tot personeel is heilig. Breekt een leerling bewust meerdere keren de regels dan wordt dat gehandhaafd.

Maar in de situatie over het bezoek aan de daklozen opvang vind ik dit te makkelijk. Dit soort dingen horen gewoon door te gaan om iemand voor te bereiden op dr praktijk. Juist om de waarde van een een opleiding te waarborgen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:43

Op hoger onderwijs moet iedereen, ongeacht leeftijd, afstand houden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:48

Sheran schreef:
Op hoger onderwijs moet iedereen, ongeacht leeftijd, afstand houden.

Lijkt mij ook. Bij ons op school wel ook de 16 jarigen. Ik geloof er niks van dat ze minder besmettelijk zijn... Komt ook wel steeds meer info dat dat die ook volgens mij beter afstand kunnen bewaren tot elkaar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:49

Ik zeg ook nergens dat ik die afstand helemaal niet belangrijk vond hè. Juist wel hè maar ik vind te makkelijk om dit weg te schuiven op een werkgever of docent. Dat vind ik in de horeca ook.
Een ondernemer wordt gestraft op mensen die de regels breken.
Maar een bezoek aan zo n instelling niet meer doen? Nee. Dat is belangrijke onderwijstijd of je dat nou zelf onzin vindt of niet. Ja mensen moet aangesproken worden als ze zich niet aan de regels houden en eventueel weg gestuurd worden. Dit bezoek heeft niet een gehele dag geduurd. We hebben al eerder gezien dat 1,5 meter soms lastig is maar je doet het met elkaar!
Vind je het zelf niet prettig spreek je dit uit. Vind je dit zelf spannend zoek je, je docent op en spreek je het uit. Was je nou in je gezicht uitgelachen om dat de docent afstand houden onzin vindt, is het een heel ander verhaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:14

lenaa_tje schreef:
Ik vind het te makkelijk om als volwassen de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen.
Ja aanspreken is belangrijk maar politie agent spelen door een baas of docent bij volwassenen?

Ja, want die zijn verantwoordelijk voor de hele situatie. Dat is ook precies waar jongeren nog jong in zijn, en volwassenen op een positie met verantwoordelijkheid al ervaren. Als docent in zo'n ruimte kun je ook iedereen naar buiten gooien die geen afstand houdt: dit zijn de regels, punt. Consequenties zijn voor jezelf.

Nu ontstaat steeds weer op allerlei plekken dat de consequenties en nadelen er alleen zijn voor de mensen die wel hun best doen: het risico op ziek worden, het risico om negatieve reacties te krijgen, het risico gepest te worden...
Dat moet drastisch anders, en de last om daarop te letten moet niet de hele tijd liggen bij de mensen die proberen om de regels wel na te leven.

Citaat:
Als er een collega te dicht bij jou komt spreek je dat toch uit? Daarvoor hoef je toch niet naar je teamleider te gaan om te zeggen dat die en die geen afstand houdt.

Soms wel en soms niet, en mensen die niet zo goed zijn in het aangeven dan die situaties zouden daar wel degelijk hulp bij moeten krijgen, als het niet iets is wat ze vanwege hun functie goed moeten kunnen. (Als je als teamleider bv je mensen in het team niet aan kunt spreken is de functie van teamleider misschien niet handig, maar van vakkenvullers wordt dat minder verwacht en dan is het gewoon aan de werkgever om de werkplek veilig te houden.)

Waar men dat onderling kan regelen: prima! Top! Vooral zo laten! Maar waar iemand dat niet kan is het een mooi moment om wat extra steun te bieden. Zeker aan jonge mensen, aan mensen die zich nog niet zo comfortabel voelen in dat soort situaties, jongeren die nog op school zitten, maar ook mensen die daar komen omdat ze de stap naar meer verantwoordelijkheid niet zomaar aankunnen...

Citaat:
In dit geval is er een docent bij en is de drempel misschien lager en had er prima gezegd kunnen worden dat je het onprettig vind dat je medestudenten geen afstand houden. Als je dit zelf vervelend vind.

Dat is vreemd want het is niet zomaar een 'gevoel' of 'eigen ervaring' of iets dat ze 'zelf vervelend' vindt, het is gewoon de regel dat op het MBO/HBO studenten onderling afstand houden.

En het is dus aan de onderwijsinstelling om dat mogelijk te maken en waar nodig ook te handhaven.

Daar zit wat gradatie in: ik vind bv dat je op MBO of HBO niet meer buiten hoeft te gaan controleren, als het iets is waar studenten zelf voor kiezen. Maar een belangrijke afweging is bv in hoeverre iemand de keuze heeft. Is het een achterafveldje waar men samen gaat zitten - soit. Staat iedereen te dringen voor de ingang zodat mensen niet naar binnen kunnen zonder de afstand: dan is het wel zaak om er wat van te zeggen. Doorlopende lijn is dus dat je als instelling steeds de belangen van studenten (en collega's uiteraard) die zich wel aan de afstandsregels willen houden in staat stelt dat te doen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:23

Ben ik het dus helemaal met je eens daarom geef ik ook aan dat dit bij de docent aan gegeven had kunnen worden. Daarvoor is de docent er. Die kan je dus best wel opzoeken als je zelf het gevoel hebt dat de afstandsregels te weinig in acht genomen worden. Het is voor iedereen wennen.

Maar ik lees in de post vooral ergernis over het bezoekje aan deze instelling en dat vind ik niet juist. Je kan de praktijk er niet uithalen omdat je het zelf niet een leuke doelgroep vind. Die praktijk is gewoon belangrijk. Maar dan de conclusie trekken dat school onvoldoende aan de Corona maatregelen doet is te kort door de bocht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:34

lenaa_tje schreef:
Ben ik het dus helemaal met je eens daarom geef ik ook aan dat dit bij de docent aan gegeven had kunnen worden. Daarvoor is de docent er. Die kan je dus best wel opzoeken als je zelf het gevoel hebt dat de afstandsregels te weinig in acht genomen worden. Het is voor iedereen wennen.

Maar ik lees in de post vooral ergernis over het bezoekje aan deze instelling en dat vind ik niet juist. Je kan de praktijk er niet uithalen omdat je het zelf niet een leuke doelgroep vind. Die praktijk is gewoon belangrijk. Maar dan de conclusie trekken dat school onvoldoende aan de Corona maatregelen doet is te kort door de bocht.

Dat heeft er nogmaals niks mee te maken dat de doelgroep mij niet trekt. Het heeft er meer mee te maken dat de cliënten op mijn stageplek enorm beschermd moeten worden tegen dit virus. En dat bedenkt school om ergens een rondleiding te geven waar geen afstand houden mogelijk is. Daar baal ik van en had ik graag van te voren informatie over gehad zodat ik op mijn stageplek kon overleggen of dat verstandig is om te bezoeken de ja of de nee. Voor hetzelfde geld breng ik de cliënten op mijn stage in gevaar. Ik voel mij verder prima maar beetje banketstaaf als ik het draag. Nogmaals niks te maken met dat ik de doelgroep niet leuk vond. Ik ben inmiddels wel gewend dat er aan mijn doelgroep geen aandacht besteed wordt omdat ik de enige ben die pbgz doe en de rest pgsd.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:48

Zebrastreep schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat heeft er nogmaals niks mee te maken dat de doelgroep mij niet trekt. Het heeft er meer mee te maken dat de cliënten op mijn stageplek enorm beschermd moeten worden tegen dit virus. En dat bedenkt school om ergens een rondleiding te geven waar geen afstand houden mogelijk is. Daar baal ik van en had ik graag van te voren informatie over gehad zodat ik op mijn stageplek kon overleggen of dat verstandig is om te bezoeken de ja of de nee. Voor hetzelfde geld breng ik de cliënten op mijn stage in gevaar. Ik voel mij verder prima maar beetje banketstaaf als ik het draag. Nogmaals niks te maken met dat ik de doelgroep niet leuk vond. Ik ben inmiddels wel gewend dat er aan mijn doelgroep geen aandacht besteed wordt omdat ik de enige ben die pbgz doe en de rest pgsd.

Ik snap je wel, en hoeveel toegevoegde waarde heeft zo'n bezoek tijdens een introductie week. Persoonlijk snap ik ook niet dat die instantie er aan meewerkt, wij laten net voorzichtig weer bezoek toe en daar komt gewoon een groep binnen zonder de regels te kunnen waarborgen. Heel vreemd

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:04

Ik hoor dus nu dat eind dit jaar het vaccin waarschijnlijk klaar is op het nieuws (NOS). Dat dit op het nieuws komt geeft wel goede hoop want denk dat ze dit niet zomaar naar buiten gaan brengen. Dat is dus sneller dan gedacht en dat betekend dat het 2021 wordt beter feest echt door kan gaan als het zo is. Vond iedereen al zo net doen of het virus wegloopt in 20201 maar dat is dan ook echt zo :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:18

Kennis van mij heeft zich opgegeven als proefpersoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:23

sureido schreef:
Ik hoor dus nu dat eind dit jaar het vaccin waarschijnlijk klaar is op het nieuws (NOS). Dat dit op het nieuws komt geeft wel goede hoop want denk dat ze dit niet zomaar naar buiten gaan brengen. Dat is dus sneller dan gedacht en dat betekend dat het 2021 wordt beter feest echt door kan gaan als het zo is. Vond iedereen al zo net doen of het virus wegloopt in 20201 maar dat is dan ook echt zo :')

Ik moet het nog zien. Eind dit jaar is op z'n vroegst, als alles alles meezit. Dan is het nog de vraag of het vaccin voor iedereen geschikt en veilig is. En of het voor iedereen afdoende beschermt. En of één prik voldoende is of dat er een herhaling nodig is. Dan gaan waarschijnlijk bepaalde groepen eerst. Dus ik verwacht echt niet dat de meesten van ons eind 2020 / begin 2021 die prik hebben gehad en volop kunnen gaan party'en. We zitten nog wel even met deze sh#t.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-20 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:37

We zullen zien ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 19:27

nou uh party'en hoef ik niet, maar ik zou wel weer een keer gewoon ergens willen lunchen of winkelen en gewoon zonder nadenken een praatje maken met een vriendin of gewoon de buurvrouw. Gewoon weer m'n leventje oppakken dus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 19:29

Ze hebben al uitgelegd in het journaal dat eind 2020 beschikbaar niet betekend dat eind 2020 ook daadwerkelijk op grote schaal mensen ingeent kunnen worden. Dat wordt op zijn vroegst pas eerste helft 2021, of mogelijk nog later. En dat is ook pas als de proeven die nu gedaan worden goed uitpakken. Ik hou een flinke slag om de arm, omdat ik al begrepen heb dat corona virussen snel muteren. En er nog nooit een goed vaccin is geweest tegen een corona virus.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 19:40

mijn schoonzoon die voor dit soort dingen geleerd heeft zegt steeds: gok niet op een vaccin, maar hoop op een geneesmiddel. Hij denkt dat we de komende 5 jaar nog geen bruikbaar vaccin hebben.
Hij had een vakantie naar Thailand geboekt met zijn gezin en kon dat kosteloos omzetten naar volgend jaar, dat heeft hij niet gedaan, kansloos zei hij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 19:47

Morrie dat zeggen de Nederlandse artsen ook, echter zat er van de week bij Jinek een arts die voor 17 hospitaals in Londen werkt.
Die zegt dat het Oxfort vaccin erg ver is en Nederland er veel besteld heeft

Edit linkje
https://www.evajinek.nl/onderwerpen/art ... uizen-zorg

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 20:02

purny schreef:
Kennis van mij heeft zich opgegeven als proefpersoon

Dapper.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 20:04

Loretta schreef:
purny schreef: