Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:32

Eleeke schreef:
Ik blijf het apart vinden . Nergens vind ik in bronnen iets over vegetarisch en Corona. Niet in het engels niet in het Nederlands. Dit klinkt voor dit moment als een hoax.

Dat mensen met weinig spieren of mensen die geen eiwitten eten sneller interen , ja dat klinkt logisch maar de link met vegetariër zijn zie ik niet , en belangrijker , vind ik nergens.

Ik word graag overtuigd ,maar wel met bronnen

Hier, lees dit maar even: https://www.alliantievoeding.nl/nl/actu ... belangrijk

Als je als Covid19-patient per dag 1,3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen moet krijgen om je spierafbraak te remmen en je hebt weinig eetlust, dan moet je op zoek naar producten die relatief veel eiwit bevatten. Platgezegd: met een stuk kipfilet ben je er snel, van een blik bonen moet je een stuk meer eten om die hoeveelheid te halen. Kijk maar eens op de etiketten. Overigens speelt dat inderdaad alleen als je überhaupt in staat bent om te eten.

Overigens vermoed ik dat vegetariërs eerder in een voordeel zijn. Vegetariërs eten vaak bewuster. Minder verzadigde vetten, meer complexe koolhydraten. Uit veel onderzoeken komt naar voren dat ze gemiddeld minder vaak morbide obesitas hebben, hypertensie, cardiovasulaire aandoeningen en diabetes type 2. En dat zijn bekende risicofactoren bij covid-19. (https://lci.rivm.nl/testbeleid-risicogroepen-covid-19)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:38

Ik denk dat spierafbraak weinig met covid-19 te maken heeft, maar alles met het langere tijd in coma zijn tijdens de beademing.
Of dat nu van covid komt of van een andere aandoening maakt weinig uit vermoed ik.
En dan eet je natuurlijk niet op de normale manier.

Correct me if I'm wrong :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:42

Pandora2 schreef:
Ik denk dat spierafbraak weinig met covid-19 te maken heeft, maar alles met het langere tijd in coma zijn tijdens de beademing.
Of dat nu van covid komt of van een andere aandoening maakt weinig uit vermoed ik.

Absoluut, maar covid patiënten liggen makkelijk 2x zo lang op de IC dan de gemiddelde IC patiënt van voor de coronacrisis.
Mede daardoor zie je, zoals ook in bovenstaand artikel aangegeven, dat mensen bijv veel last hebben van slikproblemen. Ik zie mensen die een halve maaltijd van een halve portie eten (dus een kwart van wat een normale maaltijd voor een gezonde NLer is) en die mensen zijn daarna bekaf.
Ik heb gister nog een heel gesprek gehad met een patiënt waar ik afgelopen dagen voor gezorgd heb. Hoe zij bij élke stap die ze zet moet nadenken wanneer ze welk been beweegt. Dat ze bij élke hap die ze neemt héél bewust de slikbeweging in moet zetten. En hoeveel moeite dat haar kost. Het is dus niet alleen de afname van de spierkracht, maar ook het weer opbouwen hiervan. Hoe minder spieren en spierkracht je over hebt, hoe lastiger het ook weer is om op ''je oude niveau'' te komen.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 23-04-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:43

Ho, dubbelpost. Dit ging niet goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:47

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik ben in goede tijden trouwens altijd zeer positief over KLM, ik ben bereid om flink meer te betalen om met KLM te vliegen ipv met een budgetmaatschappij. Bij easyJet of Ryanair zul je mij bijvoorbeeld niet zien. Van dat soort bedrijven verwacht ik dit soort ongein. Des te teleurstellender vind ik dit.

Het valt mij de laatste paar jaar juist tegen dat KLM zich verlaagt tot praktijken van budgetairlines. Ik had een heenvlucht met Delta en terug met KLM en bij Delta was stoelkeuze inbegrepen en bij KLM moest je bijbetalen. Vind dat niet KLM-waardig eerlijk gezegd.

Bij airFrance is stoelkeuze inbegrepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:47

Pandora2 schreef:

Vooral ook met weinig bewegen en wel heel veel energie verbruiken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:49

Ik viel raar de laatste twee stappen van de trap.
Ik kon ondanks pijnstilling niet lang zitten, nou ik schrok van hoe hard ik achteruit ging.
Na 5 weken was meer zitten mogelijk maar ik leek wel een pudding.
Dat heeft nog weken geduurd voordat ik weer wat was, en dan heb ik geen corona gehad, en kon ik gewoon eten.
Maar de eerste keren pony, een kwartier op stal zónder autorijden was een slijtageslag.
Ik kan me heel goed indenken hoe slecht mensen zijn na de ic.

Mijn vader is timmerman maar na een week opname ivm bloedvergiftiging, ic waardig maar geen beademing.
Nou de vellen hingen aan zijn armen zoveel spierverlies, liep of hij dronken was, kwam amper uit zijn woorden etc.
En hij was topfit voor de bloedvergiftiging veroorzaakt door een routineingreep.
(Scopie ter controle, niet ziek dus.)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:00

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... oronavirus

Citaat:
“Our cross-sectional study strongly suggests that those who smoke every day are much less likely to develop a symptomatic or severe infection with Sars-CoV-2 compared with the general population,” the Pitié-Salpêtrière report authors wrote

Dit is toch best opmerkelijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:02

Yvank_ schreef:
De bonus is opgelost... KLM topman Smith levert hem in.

Het is AirFranceKLM topman Smith, niet te verwarren met de KLM topman Elbers.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:04

CharleyT schreef:
Yvank_ schreef:

Het is AirFranceKLM topman Smith, niet te verwarren met de KLM topman Elbers.

En het bonusplan voor Elbers was afgelopen zaterdag al ingetrokken, op verzoek van hemzelf en de raad van commissarissen van KLM. Hij levert overigens ook een deel van zijn salaris in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:08

bigone schreef:
Zullen we weer terug naar covid19 gaan ipv over bonussen te praten? Dat komt einde van het jaar wel weer voorbij.

Deze bonus heeft toch echt met corona te maken, zowel vanwege de aanpassing van de voorwaarden nu als de staatssteun voor KLM/Air France, dus dat past hier prima lijkt me. Iedereen moet wel eens doorscrollen omdat er een onderwerp langs komt dat wat minder interessant voor die persoon is, denk ik.

Yvank_ schreef:

Mooi, maar jammer dat er zoveel ophef voor nodig was. Waarom leren ze daar nou niet van?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:09

Firelight schreef:
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... oronavirus

Citaat:
“Our cross-sectional study strongly suggests that those who smoke every day are much less likely to develop a symptomatic or severe infection with Sars-CoV-2 compared with the general population,” the Pitié-Salpêtrière report authors wrote

Dit is toch best opmerkelijk.

Dat kan toch niet waar zijn?
Even heel raar gedacht.. met wat er net stond over neus cellen .. hebben rokers die cellen dan gesloopt ofzo? (ik ga het artikel eens lezen... )

Oh gelukkig staat dit er in: "smokers who have caught it often develop more serious symptoms because of the toxic effect of tobacco smoke on the lungs, they say."

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:15

Yvank_ schreef:

De enige juiste keuze en dat was natuurlijk wel te verwachten nadat hij, nog voor het toezeggen van staatsteun, ook al een deel van zijn basissalaris had ingeleverd, wat Pieter Elbers trouwens ook heeft aangekondigd.

Overigens vind ik de bonus discussie wel COVID gerelateerd en de vraag waar het (belasting)geld van de staatsteun heen gaat ook zeer legitiem. Ze krijgen nou eenmaal staatsteun omdat er door de corona crisis fors minder inkomen is. Een deel van de criticasters lijkt alleen te vergeten dat KLM en haar werknemers ook altijd die zelfde belastingbetalers zijn geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:15

Het gaat om de nicotine , niet om het roken . Maar rokers vernaggelen wel de trilhaartjes dus? Hoop dat zo’n nicotine pleister helpt maar in China word heel veel gerookt dan zouden daar toch ook resultaten weg moeten komen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:16

Pandora2 schreef:

Ook wij zien extremere spierafbraak dan normaal bij ziekte en ik werk niet in een IC setting maar met ouderen die niet het zkh in gaan.
Wij zijn aardig wat gewend wat spiermassa verlies bij ouderen maar ook ik word soms gebeld door zorg of dit überhaupt mogelijk is qua gewichtsafname of dat het aan de apparatuur zou kunnen liggen.

Het lijkt er op dat bij covid de spierafbraak extremer is dan bij andere ziektes die wij kennen. Vooral omdat de energiebehoefte vaak wel laag blijft itt meeste andere ziektebeelden.

Maar alles is nog practice based (gericht op ervaring). Voor onderzoek is echt nog weinig ruimte bij ons en ook nof geen prio. Ik denk niet dat te bevatten is voor een buitenstaander wat de zorg ervaart.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:20

pien_2010 schreef:
Precies en dat is bizar.

Fijn Sizzle dat jij je bonus krijgt. Ik zou er niet mee te koop lopen in een tijd dat teveel mensen vanwege geen inkomen hebben hele grote hoopjes problemen hebben en slapeloze nachten.
Met name deze.... :P in je bericht....steekt

Ik denk dat een andere interpretaie hebben van de smiley, ik bedoelde hem gekscherend want mijn bonus is natuurlijk een financieel mini grapje in vergelijk tot een topfunctie. Die komt daar waarschijnlijk zijn bed niet voor uit :+
Ik ben inderdaad heel blij dat ik mijn baan gewoon heb en „gewoon“ thuis mijn werk kan doen (ondanks kleuter thuis). Ik ben me maar al te bewust dat niet iedereen dat heeft. Om die reden heb ik ook een vriendin financiele hulp aangeboden als ze dat nodig gaat hebben en betalen we alle verenigingen gewoon door ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:23

Blacky94 schreef:
Neuh, ik niet eigenlijk. Het gebruik van beide niet. De hoeveelheid mensen die ik in bijv. de supermarkt met handschoenen aan alsnog in hun tas zie rommelen of hun telefoon of portemonnee in hun hand zie houden... Of met handschoenen aan, aan hun gezicht gaan zitten. Dan schiet het compleet zijn doel voorbij.

Ik draag ook handschoenen in de supermarkt, om mezelf te beschermen. En ik rommel dan ook in mijn tas om mijn portemonnee eruit te halen bij de kassa, of kijk op de telefoon in de kalender om te kijken of iets lang genoeg houdbaar is. Ik gebruik de handschoentjes meer dat ik niet aan mijn gezicht kom, want dat gebeurt ook echt niet dan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:26

Neonlight schreef:
Blacky94 schreef:
Neuh, ik niet eigenlijk. Het gebruik van beide niet. De hoeveelheid mensen die ik in bijv. de supermarkt met handschoenen aan alsnog in hun tas zie rommelen of hun telefoon of portemonnee in hun hand zie houden... Of met handschoenen aan, aan hun gezicht gaan zitten. Dan schiet het compleet zijn doel voorbij.

Ik draag ook handschoenen in de supermarkt, om mezelf te beschermen. En ik rommel dan ook in mijn tas om mijn portemonnee eruit te halen bij de kassa, of kijk op de telefoon in de kalender om te kijken of iets lang genoeg houdbaar is. Ik gebruik de handschoentjes meer dat ik niet aan mijn gezicht kom, want dat gebeurt ook echt niet dan.

Daar draag is ze onder andere ook voor, het helpt mij echt om minder aan mijn gezicht te komen, van die felblauwe, met als bonus dat andere mensen dan minder dicht bij mij komen.

Gnome

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:29

De 1,5 meter samenleving gaat een groot succes worden.
De eerste die we op afstand houden wezen, werd direct ontzettend agressief. Toppers van de samenleving wat mij betreft.

Tweede gaf me het antwoord dat ze in de zorg werkte. Ze vond het allemaal maar overdreven. Laat ik zeggen dat ik de hoop heb opgegeven en we hier nog maanden in zitten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:35

Neonlight schreef:
Blacky94 schreef:

Ja maar als je vervolgens zonder handschoenen aan diezelfde spullen komt, dan heeft het toch geen nut meer?

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7065399354

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:38

ingedebruijn schreef:
De 1,5 meter samenleving gaat een groot succes worden.
De eerste die we op afstand houden wezen, werd direct ontzettend agressief. Toppers van de samenleving wat mij betreft.

Tweede gaf me het antwoord dat ze in de zorg werkte. Ze vond het allemaal maar overdreven. Laat ik zeggen dat ik de hoop heb opgegeven en we hier nog maanden in zitten.

Die moest zich echt doodschamen! Door mensen zoals deze gaan patienten dus dood in die verzorgingstehuizen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:43

bigone schreef:
Het gaat om de nicotine , niet om het roken . Maar rokers vernaggelen wel de trilhaartjes dus? Hoop dat zo’n nicotine pleister helpt maar in China word heel veel gerookt dan zouden daar toch ook resultaten weg moeten komen?

Citaat:
The results confirm a Chinese study published at the end of March in the New England Journal of Medicine that suggested only 12.6% of 1,000 people infected with the virus were smokers while the number of smokers in China is around 28%

Staat dus gewoon in het artikel.

Dit vind ik ook opmerkelijk
Citaat:
“The effect is significant. It divides the risk by five for ambulatory patients and by four for those admitted to hospital. We rarely see this in medicine,” it added

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:45

Excuus gemist, ga tabak kopen ( geintje ) .

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:52

Zou het ook gelden voor dampen?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:55

nynke55 schreef:
Zou het ook gelden voor dampen?

Als er nicotine in je liquid zit zou je dat wel denken. Bovendien schijnt PG ook een reinigend effect te hebben.