Beleggers op het forum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 11:06

Ik heb mij er niet in verdiept. Wel vorige week 2/3e van onze ETF verkocht omdat hij echt hoog staat. Hopelijk daalt het in januari weer wat, dan kopen we de herinvesterende variant.
Hier in Oostenrijk is de belasting iets van 25% dus echt veel.

furious

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 11:37

Staat mij ook bij dat ze je aandelen langer in het oog houden om te voorkomen dat iedereen rond de jaarwisseling zijn aandelen verkoopt en daarna weer terug koopt om belasting redenen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 15:39

Ah oke! Weten we dat ook weer.
En geld dat wel op de je beleggingsrekening staat maar niet is belegd? Weet iemand dat ook?
en wat is de verdeelsleutel tussen spaarrekening en belegging? Of is het gewoon naar ratio?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 16:33

Google even naar ‘peildatumarbitrage’, dan kan je de website van de belastingdienst vinden en lezen hoe ze de belasting op beleggingen berekenen.

De beleggingsrekening waar nu geld op staat is gewoon een spaarrekening.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:17

Badeendje schreef:
Google even naar ‘peildatumarbitrage’, dan kan je de website van de belastingdienst vinden en lezen hoe ze de belasting op beleggingen berekenen.

De beleggingsrekening waar nu geld op staat is gewoon een spaarrekening.

Dat is helaas niet voor alle brokers het geval. Bij de meeste banken wel maar bij bijvoorbeeld IBKR niet.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:01

Het wordt wel aantrekkelijk om ASML te cashen. Vind de aandelen sowieso erg goed gaan . Deze keer hebben Trump zijn gedragingen geen duidelijk invloed .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:17

Nou inderdaad. Wij hebben vorige week alles verkocht omdat het echt heel hoog stond en we over wilden stappen naar herinvesterd in plaats van uitkerend.
Waren alsnog "te vroeg" want we hadden echt een stuk meer winst kunnen hebben aangezien het nog stééds gestegen is. Ongelooflijk.
En wij dachten inderdaad dat er een knikje zou komen door Trump waardoor we mooi in zouden kunnen stappen.
Vergeet het maar :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:05

Hier merk ik vooral dat er wat gaande is aan Flowtraders. Die is leuk gestegen in korte tijd. Maar verder valt het inderdaad wel mee.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:43

Mocht er nog iemand met crypto willen beginnen ik heb een code voor 50 euro welkomsttegoed bij Bitvavo

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:04

opisop_shop schreef:
Nou inderdaad. Wij hebben vorige week alles verkocht omdat het echt heel hoog stond en we over wilden stappen naar herinvesterd in plaats van uitkerend.
Waren alsnog "te vroeg" want we hadden echt een stuk meer winst kunnen hebben aangezien het nog stééds gestegen is. Ongelooflijk.
En wij dachten inderdaad dat er een knikje zou komen door Trump waardoor we mooi in zouden kunnen stappen.
Vergeet het maar :')

Ik dacht precies hetzelfde over het knikje inderdaad. Heb een aantal aandelen - achteraf - ook net te vroeg verkocht.

Iemand nog ideeën voor aandelen om in te beleggen? Ik merk dat ik even niet zo goed weet welke aandelen ik zou willen kopen. Ik beleg niet op de Amerikaanse beurs. :-)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 15:49

_Kellyy schreef:
Iemand nog ideeën voor aandelen om in te beleggen? Ik merk dat ik even niet zo goed weet welke aandelen ik zou willen kopen. Ik beleg niet op de Amerikaanse beurs. :-)
Paar suggesties:
- HOp (Thales)
- FLOW (Flow Traders)
- NEDP (Nedap)
- TEQ (Teqnion, Zweeds dus in SEK)
- BDT (Bird Construction, Canadees dus in C$)

Weet niet of je ook ETF's wilt? Dan zou je kunnen denken aan:
- Uranium (bv. U3O8)
- Lithium (bv. LITU)
- Gold Miners (bv. GDX)
- Defensie (bv. ASWC)
Zijn wel wat meer volatiele ETF's, ik vind dat leuk maar niet iedereen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 16:00

Paardjes83 schreef:
Mocht er nog iemand met crypto willen beginnen ik heb een code voor 50 euro welkomsttegoed bij Bitvavo

Wel zo netjes om er bij te vermelden dat dit affiliate of referral links zijn en dat een ander er ook aan verdiend als iemand die code gebruikt ;)

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 18:46

c_alsemgeest schreef:
Paardjes83 schreef:

Wel zo netjes om er bij te vermelden dat dit affiliate of referral links zijn en dat een ander er ook aan verdiend als iemand die code gebruikt ;)

Bij deze referral#

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:53

Wij zijn langzaam weer aan het inkopen, elke week een pluk. Helaas staat het nog steeds hoog en hadden we niet verkocht dan hadden we echt veel meer winst gehad nu. Maar we moeten echt overstappen naar herinvesterende variant en wachten op een goed moment heeft natuurlijk nooit zin.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 18:12

Ik zie nu weer de aankondiging van Trump.. vorig jaar april raakte we echt heel veel rendement kwijt in een paar dagen. Wat doen jullie?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 18:23

Gnome schreef:
Ik zie nu weer de aankondiging van Trump.. vorig jaar april raakte we echt heel veel rendement kwijt in een paar dagen. Wat doen jullie?

Ik heb gister mij ASML laten uitbetalen. Veel te veel ‘dreiging’ in de wereld ( ook met China).
Wel hoorde ik laatst bij rtl z dat de beurs minder schokkend lijkt te reageren op Trump dan aan het begin.

Ik bezit nu niet zo veel. Alleen ETF en een dividend aandeel .
Dus zit vooral klaar om weer te kopen als het zakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 18:27

Ik zit ook wel erg te dubben merk ik. Zit vooral in Amerikaanse ETF's en ben overtuigd dat ze veel kunnen hebben op de lange termijn.
Maar als Amerika idd een bom onder de NAVO legt dan is dat wel echt iets wat ze niet of nauwelijks meer te boven komen.
Anderzijds denk ik dat de pleuris dan überhaupt uitbreekt en dat geld wel mijn laatste zorg is dan -O-

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:28

Ik laat het beleggen door ING maar dat kan dan een paar dagen duren voordat ze daadwerkelijk verkopen en wanneer ik de opdracht heb gegeven. Dus dan is het kwaad al geschiedt vrees ik. We beleggen wel echt voor de lange termijn maar het ging zó goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:45

Wij hebben inmiddels de helft weer geïnvesteerd maar hopen op een dipje voor de rest

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:28

Mijn man en ik beleggen nu een jaar of 7 denk ik en vrijdagavond was de eerste keer dat we een gesprek gevoerd hebben wat we gaan doen, (deels) verkopen of aanhouden. We beleggen voor de lange termijn, denk aan eerder met pensioen bijvoorbeeld, dus een dipje is niet heel spannend. Maar als alles over een paar dagen halveert is dat toch wel erg zonde van het geld.. Aan de andere kant, toen het Venezuela gedoe startte dacht ik ook dat de beurs zou crashen en dat deed niet tot nauwelijks iets, ik kan dat als leek dus echt totaal niet inschatten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:19

Nee klopt lastig he

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:29

Nee maar ik heb het idee dat alles dat alleen de VS raakt, niet zo'n invloed heeft. Wij hebben geen dingen in Venezuela bijvoorbeeld dus dat zien wij niet terug. Maar dit soort heffingen raakt ons wel en de kans dat Europa nu terug gaat reageren is veel groter.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:40

Ik blijf zitten waar ik in zit. Ga niets verkopen, alleen maar bij kopen eventueel. Maar heb ook nog zeker 20 jaar horizon en ga al die tijd bij blijven kopen dus nu een dip zal op de lange termijn niet uitmaken. Heb eerlijk gezegd dit jaar überhaupt nog maar 1 keer gekeken hoe het gaat.

Ik zie juist vooral veel kansen aangezien ik (denk ik) meer dan gemiddeld in emerging markets belegd ben. Daarnaar heb ik er bewust voor gezorgd om niet te overheersend USA in mijn portfolio te hebben.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:47

Yessy schreef:
Mijn man en ik beleggen nu een jaar of 7 denk ik en vrijdagavond was de eerste keer dat we een gesprek gevoerd hebben wat we gaan doen, (deels) verkopen of aanhouden. We beleggen voor de lange termijn, denk aan eerder met pensioen bijvoorbeeld, dus een dipje is niet heel spannend. Maar als alles over een paar dagen halveert is dat toch wel erg zonde van het geld.. Aan de andere kant, toen het Venezuela gedoe startte dacht ik ook dat de beurs zou crashen en dat deed niet tot nauwelijks iets, ik kan dat als leek dus echt totaal niet inschatten.

Gewoon vanaf blijven. Amerika voert nu dezelfde machtsstrijd als begin vorig jaar met bijna de hele wereld. Dat was veel gevaarlijker voor de wereldhandel. Enige wat sommige Europese landen hoeven te doen is exporteren via een ander Europees land om de heffingen te omzeilen.
De Amerikanen betalen de rekening niet Europa. Importheffingen maken de import dus de inkoop voor Amerika duurder niet voor ons.
Bij prijsstijgingen KAN het gevolg zijn dat Amerikanen elders inkopen. Niet alle inkopen kunnen ze daadwerkelijk ergens anders doen.

Samenvatting exporterende landen kunnen omzeilen (Wat China op dit moment massaal doet richting Amerika). Voor doorsnee Amerikanen rest een hogere rekening. Gewoon een dom spel dus.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:46

Je ziet toch wel wat reactie op de beurs , maar niet extreem.