Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:59

kiki1976 schreef:
Femke_Tweety, mee stoppen is ivm haar astma ook geen optie, gaat nu eindelijk net wat beter

Ik reageer hierboven even op jouw quote.

Die schreef ik voor jouw reactie op mijn post.

Is niets persoonlijks,echt totaal niet!
En gelukkig beste jíj in ieder geval dat acuut stoppen geen optie is.

Dus zie het ook niet als persoonlijk.

Het topic gaat zo snel dat er alweer tig reacties zijn, voordat je ertussen komt.
Daardoor hebben onze eerste reacties elkaar gekruist.

__

Maar ik vind dit soort vragen op bokt heel eng, er zijn altijd mensen die wél heel makkelijk op internetadvies afgaan.
En daar zitten gewoon echt grote risico's aan.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 19-03-20 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:00

Gaat dit nog over corona of over winkels.. Ik heb het gevoel dat dit topic een ander onderwerp opgaat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:00

De aantallen zouden ze eigenlijk niet meer moeten vrij geven, daar kun je toch niets meer mee.
In Spanje en Duitsland zouden officieel vergelijkbare aantallen positief zijn (>15.000), maar waar in Duitsland 30 doden zijn, zijn in Spanje zo‘n 740 doden. Dan kun je eigenlijk wel ervanuit gaan dat er in Spanje gewoon 20x minder getest is.
Die cijfers geven nu enkel nog verwarring.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:02

Sizzle schreef:
De aantallen zouden ze eigenlijk niet meer moeten vrij geven, daar kun je toch niets meer mee.
In Spanje en Duitsland zouden officieel vergelijkbare aantallen positief zijn (>15.000), maar waar in Duitsland 30 doden zijn, zijn in Spanje zo‘n 740 doden. Dan kun je eigenlijk wel ervanuit gaan dat er in Spanje gewoon 20x minder getest is.
Die cijfers geven nu enkel nog verwarring.

Voor mensen die de nuance in dit soort cijfers kunnen zien, is het prima duidelijk.

Maar er zijn inderdaad veel mensen die dat minder goed kunnen.
En dat is lastig.

Naast aantal tests / werkelijk aantal besmettingen speelt nog meer mee natuurlijk.

Gemiddelde leeftijd en gezondheid in verschillende landen,
Kwaliteit zorg in verschillende landen,
Of er voldoende zorgcapaciteit is,

En nog meer.

Mensen missen die factoren vaak, inderdaad.
En dan is conclusies trekken ineens link.

Bij iedere conclusie hoort in feite een overweging hoe betrouwbaar/valide die conclusie eigenlijk is.

Wat meer wetenschappelijk denkende mensen doen dat in hun hoofd automatisch vaak al, en geven de onzekerheden ook aan.

Mensen die minder gewend zijn wetenschappelijk te denken, hetzij van nature hetzij door scholing, missen soms die reflectie op betrouwbaarheid van de getrokken conclusies.

En dàt verschil is voor bijna niemand te zien in de betreffende conclusies.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 19-03-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:04

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:05

Er is al vaker aangehaald dat de hoeveelheid besmettingen minder zegt dan het aantal sterfgevallen .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:06

Al die drukte die steeds in winkels samenkomt ondermijnt de soepele Nederlandse maatregelen. Persoonlijk verwacht ik nog wel dat wij hier ook met zwaardere maatregelen te maken gaan krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:08

bigone schreef:
Er is al vaker aangehaald dat de hoeveelheid besmettingen minder zegt dan het aantal sterfgevallen .

Ja maar er zijn erg veel mensen die dat niet kunnen relativeren of snappen. Dat die cijfers gewoon ergens staan is prima, maar de media gebruikt het als sensatie middel helaas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:10

Sizzle schreef:
bigone schreef:

Ja maar er zijn erg veel mensen die dat niet kunnen relativeren of snappen. Dat die cijfers gewoon ergens staan is prima, maar de media gebruikt het als sensatie middel helaas.

En zelfs dat aantal sterfgevallen is niet altijd maatgevend.

Want ook daar geldt dat de effectieve deathrate niet voor ieder land exact gelijk gaat zijn.

Maar het aantal doden is in de meeste landen wel echt een duidelijk en feitelijk gegeven. (Een triest gegeven uiteraard)
Waar het aantal bevestigde besmettingen ten opzichte van de werkelijke hoeveelheid besmettingen echt heeeeeeeel erg afhankelijk is van hoe het land omgaat met testen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:14

Lees net een artikel van een microbioloog, maar krijg de link niet geplaatst.
Ze hadden het onderschat. Nog elke dag is men verbaasd hoe besmettelijk dit virus is.
Het zal dit jaar niet verdwenen zijn, mogelijks ook volgend jaar niet.
En waarschijnlijk komt er ook nog een 2e golf aan.

Niet meteen opbeurend nieuws, sorry :o

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:14

Femke_Tweety schreef:
kiki1976 schreef:
Femke_Tweety, mee stoppen is ivm haar astma ook geen optie, gaat nu eindelijk net wat beter

Ik reageer hierboven even op jouw quote.

Die schreef ik voor jouw reactie op mijn post.

Is niets persoonlijks,echt totaal niet!
En gelukkig beste jíj in ieder geval dat acuut stoppen geen optie is.

Dus zie het ook niet als persoonlijk.

Het topic gaat zo snel dat er alweer tig reacties zijn, voordat je ertussen komt.
Daardoor hebben onze eerste reacties elkaar gekruist.

__

Maar ik vind dit soort vragen op bokt heel eng, er zijn altijd mensen die wél heel makkelijk op internetadvies afgaan.
En daar zitten gewoon echt grote risico's aan.

Huisarts inderdaad. Heb gister een halfuur telefonisch contact gehad! Maar het is zeker niet de bedoeling om met medicatie te stoppen omdat daar prednison in zit. Net als met ibruprufen. Huisarts die hoort dat te bepalen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 19-03-20 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:15

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:16

Begreep dat er mensen graag wilden weten hoe het ziekteverloop is. Hier een filmpje van een ervaringsdeskundige die in Wuhan woont. Ik knijp hem nu toch wel een beetje, want hij beschrijft deels mijn ziekteproces. Hopelijk sla ik de fase van weer ziek worden en longontsteking over (en heb ik dus geen corona). Ook interessant, hij is een Brit in Wuhan en hem wordt gevraagd of lock down zinvol is in de UK. En hoe hij lock down ervaart. Ik vond het een heel goed inzicht geven, ook voor ons kan het heel nuttig zijn wat er gezegd wordt:

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:28

Ik weet nog niet of het is gezegd maar hogeschool Rotterdam schort het bindend studieadvies, dus o.a. alle eerste jaars leerlingen mogen doorstromen naar het tweede jaar : https://www.rijnmond.nl/nieuws/193179/A ... weede-jaar .

De vereniging van Hogescholen hebben kennis genomen van het besluit en gaan in gesprek met ministerie van OCW om te kijken of ze een overeenstemming kunnen bereiken. Ik ben benieuwd :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:32

Omdat jullie allemaal erg voorzichtig zijn en ik ook, toch even hier de vraag (hopelijk vinden jullie dat niet erg): ik zou graag op bezoek gaan bij mijn ouders (66 en 72). Ik heb geen klachten, zij ook niet. Maar ik weet natuurlijk niks over symptoomloos etc. Is het veilig als we gewoon een stukje gaan fietsen in het natuurgebied naast de deur en 2 meter afstand houden? Of in de tuin gaan zitten (mooi weer).

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:33

Zolang je 2 meter afstand houdt, en je voelt je verder helemaal fit, lijkt het me prima.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:35

Sheran ik geef antwoord uit mijn bevinding, weet niet of het goed is.
Maar ik heb eergisteren met dochter en kleinzoon gewandeld met afstand ertussen, voor mij was het gemis effe te groot. verstandig weet ik niet dat zal blijken.

Ik heb ook het gevoel dat zon heel belangrijk is voor je conditie

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:37

Ergens vind ik het wel een vervelend idee dat nu ook particulieren bij de Makro en Sligro binnen mogen.

1 het is daar bijna altijd duurder dan in een normale supermarkt

2 nu krijg je dus een run op producten die niet in een normale supermarkt te vinden zijn.

En zo moeilijk was het niet om binnen te komen. Jaren na het sluiten van onze winkel in 2005, konden we nog gewoon met die pas naar binnen. Hetzelfde geld voor de pas van mn vader die zzp was, ook die bleef nog jaren na het opbreken van zijn bedrijf actief.

Je krijgt bij aanmelding ook iets van 4 passen, of in ieder geval kan je die aan laten maken.

Zo hebben nu zowel mijn vader als moeder een pas op naam van mijn bedrijf.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:38

Als je geen klachten hebt en afstand houdt (en niet met een grote groep op pad gaat) dan is bewegen in de buitenlucht volgens mij alleen maar goed. Zo werd het volgens mij ook geadviseerd.

elnienjo

tiwi1969 schreef:
Ben er lang niet geweest, maar in de tijd dat ik bij Sligro kwam mochten kinderen onder 12 niet mee, en in mijn jeugd mocht ik ook niet mee naar binnen bij de Makro.

Dit.

Het is een groothandel, geen kindercreche.

Onder de 12 jaar verboden stond er altijd bij (al is het voor mij ook al wat jaartjes geleden dat ik er kwam)

tessyke

Ik zou er erg voorzichtig mee zijn Sheran.
Ik heb helaas alleen nog contact met mijn ouders via gsm omdat mijn papa met koorts thuis in quarantaine zit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:41

https://nos.nl/artikel/2327625-volgende ... wacht.html

Nederlandse vereniging voor intensive care verwacht volgende week 500 tot 1000 mensen op de IC te hebben, waar dat er deze week nog 177 zijn. Ik kan er niks aan doen, maar ik merk toch dat het me angst aanjaagt... Angst voor Italië-situaties in Nederland...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:41

Ook ik voel mij op dit moment niet top. Erg last van mijn buik en begin steeds meer hoofdpijn te krijgen. Ik werk momenteel al vanuit huis. Heb nog 1 advil liggen maar dan zijn mijn pijnstillers ook op. Winkels is elke keer alles op :( Ik ga mijzelf de komende 2 weken ook maar opsluiten en iemand zoeken die boodschappen voor mij wilt doen _O-

Wel lastig is dat ik in een studentenhuis woon. Geen ontsmettingsmiddel en iedereen raakt alles aan -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:42

secricible schreef:
https://nos.nl/artikel/2327625-volgende ... wacht.html

Nederlandse vereniging voor intensive care verwacht volgende week 500 tot 1000 mensen op de IC te hebben, waar dat er deze week nog 177 zijn. Ik kan er niks aan doen, maar ik merk toch dat het me angst aanjaagt... Angst voor Italië-situaties in Nederland...

Mij ook hoor. Ik sprak net mijn vader en die geeft aan dat bij hem in het ziekenhuis ook al vol ingezet wordt op het vrijmaken van extra IC-plekken. Zij bereiden zich ook echt voor op een hele grote piek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:42

Femke_Tweety, Dank voor de links. Pittige kost maar wel interessant.

Uiteraard helemaal eens met jouw advies om te bellen met de eigen huisarts en niet te gaan bokt dokteren, want dat kan grote gevolgen hebben.

Hier is best goede info te vinden, maar dat is zelf niet altijd makkelijk te interpreteren.