Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:56

Als wij de hele dag fotograferen, de foto's nabewerken en een fotoboek maken, betalen we niet mee aan een (groots) cadeau voor het bruidspaar. We blijven niet bezig ... Alleen het fotoboek moet je betalen, verder zijn wij onbetaalbaar :D. Bedankje mag best maar hoeft niet.

Overigens vind ik 1500 Euro voor een dag voor een fotograaf voor een pakket inclusief voorbereiding en nabewerking helemaal niet zo gek.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:18

Wij hebben ook wel eens de trouwfoto’s gemaakt. Wij hebben dat toen als trouwcadeau gegeven, met geld vragen of aardigheidje krijgen stoot je als vrienden elkaar soms toch voor het hoofd en vonden dit dus een mooie oplossing.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:17

Maflinger_S schreef:
Als wij de hele dag fotograferen, de foto's nabewerken en een fotoboek maken, betalen we niet mee aan een (groots) cadeau voor het bruidspaar. We blijven niet bezig ... Alleen het fotoboek moet je betalen, verder zijn wij onbetaalbaar :D. Bedankje mag best maar hoeft niet.

Overigens vind ik 1500 Euro voor een dag voor een fotograaf voor een pakket inclusief voorbereiding en nabewerking helemaal niet zo gek.

Dan vind ik het helemaal gierig als je dat dus gratis van iemand krijgt en je dan bonbons van 1 euro geeft.

Overigens vind ik het echt duur dus het wordt goed zoeken voor mijn bruiloft.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:46

stitchlover schreef:
Ik heb niet echt concrete 'gierige voorbeelden', maar ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Situatie: Je gaat met een groep uit eten. Ik, geen grote alcoholdrinker, houdt het altijd bij een a twee glazen spa (drink bij voorkeur water bij het eten) en bestel gewoon normale gerechten (kijk niet naar de prijs, maar gewoon wat me lekker lijkt). Anderen uit de groep gaan los en bestellen steevast duurdere gerechten en tikken een aantal glazen wijn achterover.

Als uiteindelijk de rekening gesplit wordt onder het aantal personen, wie is er dan gierig?
-Ik die soms wel meer dan 10 euro meer betaald dan daadwerkelijk 'verbruikt'.
-De grootverbruikers die zonder blikken of blozen anderen deels voor hun gerechten en wijn laten betalen.

Ik trek er nooit mijn mond over open, maar ik ben benieuwd of andere ook wel eens voelen wat ik voel?

Oh man zo herkenbaar! Ik loop er ook steeds tegenaan, Ik bestel altijd wat ik lekker vind en drink 1 a 2 glazen spa rood. En dan zitten er altijd mensen bij die dan de dure oesters of kreeft gaan bestellen, hele flessen wijn bestellen en dat zijn dan ook de mensen die aan het einde van de maaltijd roepen om de rekening te splitten.
Ik zeg er nooit iets van maar het steekt wel.

Overigens een keer ook de dure maaltijd besteld en een duurdere drank omdat ik wist dat we gingen splitten, toen was het toch wel ieder voor zich :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:48

Ik split gewoon niet. Punt. Dan heb je nooit discussies achteraf. Al wil 20 man het splitten, ik zeg keihard ik doe niet mee. En dat heeft nog nooit tot een probleem geleid, hooguit dat anderen je dan volgen.
Ik deel wel eens, maar dat is met goede bekenden en als iemand dan echt wat duurders neemt, dan krijg je het gewoon terug. Dan is het puur om even ter plekke het makkelijker te doen om 1 rekening te betalen. Of ze leggen gewoon meer op tafel. Maar zomaar splitsen? Nee, echt niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:07

Corelli schreef:
Telpeva schreef:
Voor een uitkering heb je zo ver ik weet een adres/woning nodig, en daarmee hebben ze net als ieder ander ook vaste lasten. Ook al hebben ze een uitkering dan is dat niet zo'n hoog inkomen als van iemand met een vaste baan, en elk inkomen dát ze hebben moet ook opgegeven worden bij het uwv en dit wordt ingekort op de uitkering die ze ontvangen.

Nope! Google maar eens op zwerversuitkering :)
Of een bijstandsuitkering op postadres, wordt ook wel gedaan. Gaat via de gemeente.

Er bestaat inderdaad een daklozen uitkering. Die is echter niet hoog omdat er vanuit gegaan wordt dat je geen huur hoeft te betalen.
Deze uitkering krijg je alleen als je kunt aantonen dat je dakloos bent. (Zo gaat dat tenminste in Amsterdam)

IHN inderdaad, ineens is het een heel ander persoon... >;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:18

Ania schreef:
stitchlover schreef:
Ik heb niet echt concrete 'gierige voorbeelden', maar ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Situatie: Je gaat met een groep uit eten. Ik, geen grote alcoholdrinker, houdt het altijd bij een a twee glazen spa (drink bij voorkeur water bij het eten) en bestel gewoon normale gerechten (kijk niet naar de prijs, maar gewoon wat me lekker lijkt). Anderen uit de groep gaan los en bestellen steevast duurdere gerechten en tikken een aantal glazen wijn achterover.

Als uiteindelijk de rekening gesplit wordt onder het aantal personen, wie is er dan gierig?
-Ik die soms wel meer dan 10 euro meer betaald dan daadwerkelijk 'verbruikt'.
-De grootverbruikers die zonder blikken of blozen anderen deels voor hun gerechten en wijn laten betalen.

Ik trek er nooit mijn mond over open, maar ik ben benieuwd of andere ook wel eens voelen wat ik voel?

Oh man zo herkenbaar! Ik loop er ook steeds tegenaan, Ik bestel altijd wat ik lekker vind en drink 1 a 2 glazen spa rood. En dan zitten er altijd mensen bij die dan de dure oesters of kreeft gaan bestellen, hele flessen wijn bestellen en dat zijn dan ook de mensen die aan het einde van de maaltijd roepen om de rekening te splitten.
Ik zeg er nooit iets van maar het steekt wel.

Overigens een keer ook de dure maaltijd besteld en een duurdere drank omdat ik wist dat we gingen splitten, toen was het toch wel ieder voor zich :')

Ik hou ook niet van splitten. Ik schiet daar ook altijd bij in.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:02

Nikass en IHN, wat willen jullie horen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:21

Ik split ook nooit.

Ik ben een lekkerbek, neem altijd de duurste gerechten, glazen wijn erbij, hou niet van zoete toetjes dus standaard een kaasplankje.

Ik ga uiteten of niet.

Zodra de rekening komt betaal ik volledig mijn deel, en als de rest dan gaat' dat hoeft niet' zitten roepen, dan maakt dat de rekening rond, of het wordt een dikke fooi.

Ik zal nooit iemand laten betalen voor iets waar ik trek in heb, ik ga immers zelf mee uit eten.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:57

Heb ook ooit een bruiloft voor niks gefotografeerd. Zou nog een bedankje krijgen maar nooit wat gehad.
Mijn man heeft er een dag vrij voor moeten nemen om voor de kinderen te zorgen.
Toen mijn paard met spoed naar de kliniek moest heb ik hun gebeld (ze wonen 2 boerderijen verderop van de stal waar mijn paard staat) of ze wouden rijden met hun auto en trailer.
Ging niet van harte maar ze hebben haar naar de kliniek gebracht.
15 km met paard in de trailer en 15 km leeg terug.
Of ik nog wel even 15 euro wou betalen.
Weet iig wel dat ik voor hun niet zomaar meer iets aanbied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:00

Wat zei je toen.. staan we quitte voor de foto's? :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:04

Ik split ook nooit, gewoon ieder voor zich. Zo voorkom je scheve gezichten en discussies.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:04

_O- inderdaad echt he......
Relaxed schreef:
Wat zei je toen.. staan we quitte voor de foto's? :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:05

Maar is dat niet het risico als je iets voor niets doet, dat ookal zeggen ze je een bedankje te zullen geven, je eigenlijk niets hebt om te verwachten/eisen.
Ook een wederdienst is niet van zelf sprekend.

Je leert de ander vaak wel goed kennen. :')

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:16

Hier juist scheve gezichten als je aangeeft dat je niet wilt splitten.
Ik vind het ook niks om veel meer geld uit te moeten geven dan ik daadwerkelijk heb "verbruikt" aan het eten en drinken. Ken genoeg mensen die met etentjes echt dure dingen bestellen inclusief de nodige drankjes terwijl ik zelf een minder luxe gerecht kies.

Hierdoor sla ik gezamenlijke etentjes vaak over (met een grotere groep dan, met vriendinnen geen probleem).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:22

Coconut schreef:
Hier juist scheve gezichten als je aangeeft dat je niet wilt splitten.
Ik vind het ook niks om veel meer geld uit te moeten geven dan ik daadwerkelijk heb "verbruikt" aan het eten en drinken. Ken genoeg mensen die met etentjes echt dure dingen bestellen inclusief de nodige drankjes terwijl ik zelf een minder luxe gerecht kies.

Hierdoor sla ik gezamenlijke etentjes vaak over (met een grotere groep dan, met vriendinnen geen probleem).

Dan gaan ze maar niet met mij uit eten. Ik ben in mijn eentje en heb het niet heel breed. Ik hou het bij normaal, 1-2 fris of een wijntje en niet de duurste gerechten.

Heb 1x een verbaasde blik gehad toen ik niet wilde splitten. Met korte uitleg vonden ze het logisch.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:11

Heb netjes betaald, maar je leert mensen wel kennen idd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:25

Waar kennen jullie al die gierige mensen van? :D

Ik lees mee en lig plat om sommige verhalen. Maar ik ken helemaal geen gierige mensen. Ik wil ook zo'n mooi verhaal :')

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:29

Ik heb vorige week een weekend een vriend van ons en zijn vriendin over de vloer gehad. Hij komt ieder jaar 1 of 2 weekenden en nam nu zijn vriendin mee, helemaal prima. Van te voren afgesproken dat ik een bijdrage vroeg voor het eten, dat was vanzelfsprekend werd er gezegd.

Tijdens dat weekend heb ik zijn boodschappen voorgeschoten omdat hij geen portomonnee bij zich had, ze overal rondgereden waar ze maar heen wilden, van het station opgehaald en weer teruggebracht.

Na het weekend heb ik uitgerekend wat ik aan hun kwijt ben geweest (diesel enzo niet meegerekend) en daarbij nog heel erg aan de lage kant gaan zitten. Zoals afgesproken daarna een betaalverzoek gestuurd.

Of ik wel even wou vertellen waaruit dat bedrag opgebouwd was. Daarna moest ik maar per ding gespecificeerd sturen waar het om ging, want het bedrag was hoger dan wat hij in gedachten had.

Toen ik hem vroeg wat hij dan in gedachten had, noemde hij een bedrag wat lager was dan alleen ZIJN voorgeschoten boodschappen, en het gehaalde voorgeschoten eten van 1 avond. Daarbij moest nog het 2e avondeten, ontbijt en lunch, wat nog geen 10 euro verschil maakte. En ik heb echt niet alles doorberekend wat die 2 samen hebben opgemaakt, niks was te gek. Daarbij was het weekend verschrikkelijk, want beide zaten non-stop in hun telefoon te loeren.

Ik heb nu nog steeds helemaal niets van hem ontvangen omdat hij het er niet mee eens is... En voor dat bedrag heb ik ook geen zin en energie om een gespecificeerde 'rekening' te maken, want hij is het er toch niet mee eens.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:40

Och ik ben dan zo erg, ik zou de gespecificeerde rekening sturen.... En dan uiteindelijk nog 20-30 euro hoger uitkomen }:) "Oeps, ja nu ik het allemaal zo precies nareken blijkt het idd niet te kloppen, het was nog iets meer! Dankjewel dat je me erop wees :) "

Eigen ervaring: ik werd meegevraagd op een dagje weg. Prima, ik ga mee, gezellig. Ja ik moest wel rijden want hij had geen auto. Prima. Gezellige dag gehad, we gaan ergens lunchen.... Kan mijn lunch (echt 6 euro ofzo, weinig iig) wel precies terugbetalen. Benzinegeld werd met geen woord over gesproken. He ja, hallo, ik werd meegevraagd he :7 Mijn eigen lunch betalen, prima, maar dan ook de benzine splitten. Als mijn lunch gratis was geweest, had ik uiteraard geen benzinegeld gevraagd (8 euro trouwens, hij is erop achteruit gegaan ~~}> )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:42

Ik heb ooit meegemaakt dat we met een groepje van 4 geregeld stokbroodje met smeersels etc op tafel zetten.
Echter kwam het erop neer dat 1 niks meebracht, 1 af en toe en 2 alles.
Van degene die af en toe wat inlegde wisten we dat diegene krap zat en als die niets meenam bleef het vaak bij 1-2 toastjes en dan vertrok diegene weer.
Helemaal prima, diegene overlegde dat ook netjes etc en als die eens wat meer over had nam die ook wat meer mee of gaf wat extra geld of trakteerde eens oid.
Degene die nooit wat meenam vrat vrolijk overal van mee, ging er vandoor met een bakje tonijnsalade omdat zgn niemand daarvan nam (ik was denk ik niemand :+) en werd nog kwaad ook toen we na de zoveelste keer aangaven dat diegene mee moest doen (al haal je bij wijze van het goedkoopste bakje roomkaas/pak toastjes) of niet meer mee mocht doen. :')
Drama is dat geweest en het heeft er uiteindelijk toe geleid dat we niet meer in de gemeenschappelijke ruimtes mochten zitten en dus met zijn drieën in een van de slaapkamers gingen zitten omdat de profiteur anders ging klagen dat ze werd buitengesloten. :Y)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:01

Wat een krenten eersteklas kom je in dit topic tegen. Vooral hoe bruidsfotografen behandeld worden, krijg bijna last van plaatsvervangende schaamte.

Ik heb (had) ook zo'n vriendin die me dan appte:

"Hey Mavelle, wst vind je van deze lantaarntjes?"
"die zijn wel leuk"
"Voor 10 euro mag je ze overnemen"

:evaw:

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:35

bij ons thuis word altijd gezegd wie het kleine niet deert is het grote niet weert. oftewel we geven wel maar vragen er vrij weinig voor terug, helaas word er nog wel eens van geprofiteerd.

Mijn broer had toen die 16-17 was een vriendin. waarbij het thuis niet zo goed ging dus ze heeft een hele poos, toch zeker 3 maanden bij ons gewoond. nooit meebetaald aan de boodschappen, nooit een keer een bezem of een stofzuiger door te toko gehaald, de kamer van mijn broer (en haar) opruimen, een nieuw pak melk stond boven, helemaal zuur en nog laten staan. hond uitlaten was ook een no-go. maar wel vreten, douchen, hier leven op de kosten van mijn ouders. mijn moeder was haar na een tijdje goed zat, ook omdat ze mijn broer in haar drama meesleepte.
op een dag is ze in de honden poep gaan staan, mijn broer heeft toen haar schoenen schoon staan maken terwijl ze zelf stond te bellen met een vriendin. ook is ze mee geweest met ons op vakantie (voor ze bij ons in huis kwam) en reed ze met vrienden mee van mijn ouders, die vertrokken later en onze auto zat vol. ze heeft hun nog geen bakje koffie aangeboden ook, zo onbeschoft. Toen ik daar lucht van kreeg heb ik haar meegesleept naar het schap met chocolade en haar een doos merci en een bos bloemen bij de bloemen stand laten halen onder het mom van '' het is wel zo netjes als je hun even bedankt voor het meerijden aangezien je ze verder niet kent '' nou zelfs dat ging met gesputter en het ging om 5, 6 euro? :=

en nog haar mammie ook bellen omdat haar geld op was, maar wederom hebben mijn ouders ook niks van een bedankje gehad.

en op mijn middelbare school, wij mochten als 14 -15 jarige roken op het schoolplein, ik was als eerste 16 en mocht dus gewoon halen bij de Appie, maar er waren altijd een paar klasgenoten die probeerde te bietsen, en als je dan zelf een x niks had en je vroeg aan hun kreeg je altijd nee sorry ik deel niet... ik clickte destijds dus het kwam echt weinig voor... nou op een gegeven moment deelde ik ook niet meer :')

niet eens zo zeer gierig, maar gewoon profiteren van een ander. mijn ouders (en ik ook) hebben het geld echt niet op de rug hangen, maar even een bedankje voor het überhaupt mee mogen op vakantie of even een sigaretje terug gunnen is niet eens zo veel gevraagd.

en dan hebben we nog familie leden. ik heb een oom en tante van vaders kant. Toen mijn broers, neefje nichtjes en ik nog jonger waren deden we altijd gezamenlijk sinterklaas vieren, met bij behorende cadeau's. Tussen mijn ouders en oom en tante hadden ze afgesproken dat er per kind een maximaal bedrag besteed zou worden. en voor ieder kind 1 of 2 cadeautjes van de ouders. mooie deal toch?
Mijn ouders hebben zich altijd netjes aan de maximale bedragen gehouden en ook wij kregen geen mega cadeaus vonden we niet erg. wat we wel erg vonden is dat ik dan een cadeautje kreeg van het kruidvat, waar het prijsje nog op zat van €4,- (vergeten eraf te halen) maar mijn nichtjes allebei een baby annabelle krijgen... zo oneerlijk is dat, want ik kreeg dat niet, nou was ik daar wel wat te oud voor, maar ik wist donders goed wat die poppen kosten, want ik had er ook één maar heb de helft zelf moeten sparen, de andere helft hadden mijn ouders betaald.
(denk dat ik toen destijds 11 was en speelde dus niet meer met poppen, maar wist dus wel het bedrag, want geloof me €25 euro sparen is veel was je 8 bent)
En het feit dat mijn oma een kaarsen setje kreeg en mijn tante van mijn oom een dure gouden ketting... ehm ja doe dat lekker eff thuis.

Nu mijn broers en ik ouder zijn doen we geen sinterklaas meer (met die oom en tante). tot groot verdriet van mijn oma :(:) ... dus doen we nu sinterkerst en kopen mijn broers en ik voor mijn ouders en opa en oma allemaal één of twéé cadeaus en kijken we ook niet echt naar de prijzen maar meer naar iets wat ze echt leuk vinden. Niet omdat we honderden euros willen uitgeven aan cadeaus, want het gezellig samenzijn is veel leuker maar wel omdat ze ons ook alles gunnen en soms is het kleiner en soms wat groter maar wel goed doordacht. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:44

Milan_lover schreef:
Ik heb vorige week een weekend een vriend van ons en zijn vriendin over de vloer gehad. Hij komt ieder jaar 1 of 2 weekenden en nam nu zijn vriendin mee, helemaal prima. Van te voren afgesproken dat ik een bijdrage vroeg voor het eten, dat was vanzelfsprekend werd er gezegd.

Tijdens dat weekend heb ik zijn boodschappen voorgeschoten omdat hij geen portomonnee bij zich had, ze overal rondgereden waar ze maar heen wilden, van het station opgehaald en weer teruggebracht.

Na het weekend heb ik uitgerekend wat ik aan hun kwijt ben geweest (diesel enzo niet meegerekend) en daarbij nog heel erg aan de lage kant gaan zitten. Zoals afgesproken daarna een betaalverzoek gestuurd.

Of ik wel even wou vertellen waaruit dat bedrag opgebouwd was. Daarna moest ik maar per ding gespecificeerd sturen waar het om ging, want het bedrag was hoger dan wat hij in gedachten had.

Toen ik hem vroeg wat hij dan in gedachten had, noemde hij een bedrag wat lager was dan alleen ZIJN voorgeschoten boodschappen, en het gehaalde voorgeschoten eten van 1 avond. Daarbij moest nog het 2e avondeten, ontbijt en lunch, wat nog geen 10 euro verschil maakte. En ik heb echt niet alles doorberekend wat die 2 samen hebben opgemaakt, niks was te gek. Daarbij was het weekend verschrikkelijk, want beide zaten non-stop in hun telefoon te loeren.

Ik heb nu nog steeds helemaal niets van hem ontvangen omdat hij het er niet mee eens is... En voor dat bedrag heb ik ook geen zin en energie om een gespecificeerde 'rekening' te maken, want hij is het er toch niet mee eens.

Gewoon een rekening opmaken en dan €5 ‘administratiekosten’ er bij op zetten :))

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:50

Over gierige acties die niets kosten heb ik ook nog wel voorbeelden. Ik spreek Frans en heb her en der wat contacten om in privegrotten te mogen duiken. Kun je voor ons dat niet regelen? Jawel en daarna mag je in de stront zakken. Ik regel het alleen als ik er zelf ook bij ben. Te veel ellende gehad.
Of als je een reisje regelt waarbij je gids bent en dus ook de verantwoordelijkheid hebt, dat mensen vinden dat ze je geen onkosten hoeven betalen, omdat ze vrienden zijn. Eh, anders had ik misschien mijn vrije dagen wel zonder jou ingedeeld? Ik hoef er niets aan over te houden, maar moet wel mee, mijn verzekering in stand houden en mijn papieren up to date. Ja, is hobby, maar zonder mij kwam je er niet.