Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 10:17

Dat is een ras?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:31

Ja pruim Opal meest bekende en standaard pruimen boom ras.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:46

Afbeelding
:9

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:01

Aha, wij hebben pruimenbomen geërfd van de vorige bewoners. Dus geen idee welke rassen het zijn. Zien er lekker uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:13

Hier ook een pruimenboom maar geen idee qua ras. :)

Onze nieuwe erfbewaker is gearriveerd <3

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:13

Ah wat een dotje. <3 <3

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:26

Aggut, wat een dotje!

Volgende week ga ik nog 2 eenden dames ophalen. Langzaam mijn eendenverzameling uitbreiden zonder dat manlief het te veel in de gaten heeft :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:34

onze pruimen deden het dit jaar helaas erg slecht. de opal boom maar een paar.. denk dat dat door de vorst in februari/maart kwam, en de droogte werkt natuurlijk ook niet mee.

verder komen er nu tomaten (heel veel) aan de planten waarvan ik dacht dat ze komkommers waren ahum :o -O- 8)7

wel de eerste oogst boontjes en aardappels gehad, die smaakten goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:46

Hahaha :D Kan gebeuren. Hier opeens een wildgroei aan planten waarvan wij niet weten of het courgette of pompoen is :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 10:22

Ik was toe aan wat meer kleurvariatie bij onze muskuseenden, dus deze 2 bruine dames opgehaald :)
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:32

<3 Mooie dieren!

Ik blijf een zwak houden voor alles wat op eenden lijkt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:03

Geinige beesten.

Nachthok gaat nog een stukje groter worden dan de 1.2 (hok gaat mogelijk nog wel veel vaker aangepast/uitgebreid worden :+ ). :') En wil het stukje in de buurt van het hok een afscheiding maken voor weinig tijd en/of slecht weer zodat ik alleen deurtje open hoef te zetten. Kunnen ze scharrelen buiten ik hok schoonmaken en of andere dingen doen in de tussentijd. Binnenkort maar eens kijken om ook aardappelveld een stukje leeg te maken, want kwam achter dat daar een gigantische rode mierennest zat tussen de aardappelen.

En misschien volgend jaar eens kijken voor krieltjes kijken of die bevallen. En even kijken wat ik ook tegen die tijd te pakken kan krijgen van jong spul. Ze moeten in ieder geval makkelijk zijn en achter laag gaas blijven :+ .

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 11:29

Heeeeul soms vind ik eenden eigenlijk fijner dan kippen :+ Maar niet genoeg om de kippen helemaal weg te doen.

Krieltjes blijven echt echt echt niet achter laag gaas :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:20

Dat is jammer. >;)

Mijn tarwe is trouwens niet zo heel blij met de regen van de afgelopen dagen en lig nu bijna helemaal plat. Zit nu te twijfelen wat te doen (oogsten of toch wachten), want heb vermoedelijk ook vraat erin (vogels). Maar het is nog niet helemaal droog (geel verkleurt).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 12:22

Kan je het niet ergens anders laten drogen? Op een rek oid? Ik weet niet hoeveel het is.

Stuur je even wat regen mijn kant op? O:)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:25

Hoe groter en zwaarder de kip, hoe makkelijker ze achter gaas blijven. :P

Wel zonde van je tarwe. Als het niet helemaal rijp is zou ik nog niet oogsten, lijkt me dat het dan toch niet goed blijft.

Kan je er een net over spannen ofzo?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:30

Tarwe kan je echt pas oogsten als het goed droog is anders blijft het nooit lang goed.
Weet niet hoe groot het oppervlak is maar evt zou rijen met draad kunnen spannen om het omhoog te houden en dan op de hoeken hogere palen en daar een over heen tegen de vraat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:37

Daar was ik dus al bang voor lizy29. -O- Heb nog strotouw wat ik er omheen zou kunnen doen. Is een stuk van 2/3 bij 2/3 meter ongeveer dus niet heel groot.

Nou deze dames zijn anders aardig avontuurlijk aangelegd en heb ik nu ook achter 1 meter hoog gaas. Misschien kom het omdat ze nog jong zijn en nog niet op vol gewicht. :') Misschien kom het door al het lekkers waarmee ze omringd zijn. :P Van de week ook onweervliegjes gehad die gingen ze uit de lucht vangen.

Op een moestuin heb je nooit gaas te weinig. _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 12:43

Je had Orpingtons toch? Als ze jong zijn kunnen ze nog best aardig vliegen. Als ze eenmaal uitzwaren niet meer. Je kan ze eventueel ook even kortwieken aan één kant.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:54

Ja en zwemmen kunnen ze ook. :') Ben geen fan van kortwieken en voor nu even opgelost met hoger tuingaas was toch een stuk wat ik een keer overgehouden heb. :o

Zouden nu 12 weken zijn. Vandaag even kijken om een legnest te maken zit alleen een beetje met maten te twijfelen. Heb een multiplex plaat liggen van 1,20 x 0,40 en deze wou ik daarvoor gebruiken en heb nog wat losse stukken en een plank van 0,2 breed ongeveer 2 meter lang. Zat te denken aan 40x40 legnest ongeveer, maar te groot zouden ze ook niet leuk vinden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:02

Regen van de afgelopen dagen Marcella? Welke dagen? Ik wil best wat van je hebben hoor :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:48

Gisteren nog een beetje regen gehad en van het weekend in 1 dag 29 mm regen gehad. En nog een paar keer van 1 mm t/m 7 mm.

Zo ze op een gerooid aardappel veld gehad. Was een feestje aangezien het stikte van de mieren. Zag een van de kippen ook nog een kikker of padje had in zijn snavel. De dames waren het vanavond alleen wel heel duidelijk zat op een gegeven moment. Maar deurtje gemaakt zodat ik straks niet perse meer hoef te pakken. Heb vanavond ook maar 1 gepakt en in het hok gezet en de rest liep direct achter mij aan.

Morgen kan ik gewoon deurtje open zetten en dan kunnen ze zelf eruit wandelen. Ze geven morgen weer slecht weer dus ga het gewoon open laten zodat ze zelf in en uit kunnen lopen. Voor de tijd dat ik op de tuin bezig ben (meestal toch een paar uur afhankelijk van hoe slecht).

Als het ga regenen wil ik morgen koeienmest korrel strooien (prei, mais en kolen bedden).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 08:50

Ohh ik ben zo jaloers op jou regen :+

Fijn dat ze lekker gesmuld hebben :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:16

Ik vind regen niks ook al scheelt het buiten water geven. :') Kan dan niet verder met schroeven/zagen aangezien fase 2 nu zo goed als klaar en pas verder afgemaakt kan maken als fase 3 met fase 4 klaar is (weet dan waar deksel bovenop kan komen en hoe groot). Maar zit nog even in dubio waar de trap naar beneden moet komen (en hoe groot en liefst bij de plaat de al ingekort moet worden.).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:00

Nou, als je al 2 jaar in extreme droogte zit dan vind je regen wel snel wat aan :+