Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:27

Er is veel aan te merken op het ov-chipsysteem, maar de strippenkaart fijn en ideaal noemen, nou nee, dat zou ik niet snel doen. Sterker, ik vind het 'bliep in-bliep uit' best prima werken.

Alleen alles eromheen niet: de hoge kosten, het afsluiten van de stations, te weinig paaltjes, dat je bij vervoerderswissel ook moet uit- en inchecken, de dramatische website en service, het alles controleren, dat je je geld niet terug kunt krijgen van een vergeten checkuit als je niet je ziel en zaligheid op tafel legt, ook bij een anonieme chipkaar, het misbruik dat DUO maakt om studenten met hoge kosten op te zadelen als ze niet fysiek bij een automaat hun 'product' afsluiten etc, het bestraffen van mensen die niet hebben ingecheckt terwijl ze gratis reizen hebben... Genoeg bezwaren, maar die zouden kunnen worden opgelost, zonder het gemak van de ov-chip te verliezen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:29

Ik vind dat die OV chipkaarten wel erg snel stuk gaan... Sta je daar, doet dat kreng het weer eens niet :\ en je moet je er serieus in verdiepen als je niet vaak met het OV gaat.
En ik vind het gruwelijk irritant dat je er veel geld op moet zetten als je met de trein gaat en je notabene moet gaan betalen om je eigen geld weer terug op je bankrekening te krijgen :? Dat vind ik echt van de zotte, het is je eigen geld!

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:34

Ik heb automatisch opladen op m'n ovkaart staan. Geen gedonder met de trein :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:54

Desondanks ben je altijd meer geld van je rekening kwijt dan nodig ivm die idiote borg en instaptarief die je betaalt. :\

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:55

Borg? Krijg je die 7,50 weer terug dan als je de kaart weer inlevert?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:57

Ik weet even niet hoe dat heet, maar Arriva boekt direct 10,- af ondanks dat je reis maar 3,- is. Die 7,- wordt weer teruggestort op je kaart maar is dan wel van je rekening afgehaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:03

Instaptarief was bij de strippenkaart ook 1 strip en best duur. Plus dat ook strippenkaarten verliepen, 1 jaar na tariefswijziging, en je dan ook met ongeldige kaarten zat.

7,50 alleen voor de kaart zelf is trouwens wel absurd. En je geld hoor je gewoon weer terug te krijgen. Gratis kaarten met borg en waarbij je je geld weer terugkrijgt werken al jaren (minstens 15) zonder problemen op universiteiten. Geen reden waarom dat nu niet beter zou kunnen.

Wat ook waardeloos is, is de korte overstaptijd. Met strippen kon ik meestal wel boodschappen doen, nu kost het me vaak twee keer het instaptarief. Dat gaat best hard.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:06

magda_90 schreef:
Desondanks ben je altijd meer geld van je rekening kwijt dan nodig ivm die idiote borg en instaptarief die je betaalt. :\

Gisteren had ik eigenlijk bij moeten storten, kwam 13 cent tekort voor mijn reis ( 6,80 )
Aangezien ik voorlopig niet meer met de trein reis, hou ik het wel voor gezien.
De keren dat ik vergeet uit te checken en ze dus 3 euro van me in hun pocket hebben, hebben ze zo een tijdrovend geheel van gemaakt, dat ze nu een tijdje op de 13 cent mogen wachten.

Dat ik 10 euro der op moet hebben staan om te mogen reizen, ze kunnen me wat.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:09

Gister. Een bus die niet op kwam dagen.....

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:33

A3a1 schreef:
purny schreef:
De Ov chipkaart is een drama. Wanneer je kaart verloopt moet je een nieuwe halen รก 7,50. Saldo overzetten kost ook geld.
En het is een duur systeem. Maar ja het moet maar he. De strippenkaart was fijn en ideaal

Ja, de strippenkaart was echt fijn!
En de gewone treinkaartjes, ohhhh, gelijk voor hele maand bestellen wat ik nodig had, zonder datum, subliem!

Maar wat ik las, in Duitsland gewoon online je kaartje bestellen, helemaal mooi zou zijn, als je de code op je mobile telefoon kunt zetten :-)

Ja snuffie123, ws ben jij de enige :)
Gelukkig maar, is er iemand nog blij ermee

pin me er niet op vast maar volgens mij kan dat...althans..ik kreeg bij uitprinten de melding dat wanneer ik niet wilde printen maar op handy ontvangen ik op een link moest klikken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:58

Ohhh :)
Ik ga eens kijken.

Koop je online ook weer kaartjes met korting? Want volgens mij kon dat niet meer.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:29

A3a1 schreef:
Ohhh :)
Ik ga eens kijken.

Koop je online ook weer kaartjes met korting? Want volgens mij kon dat niet meer.

als je naar www..db.de gaat kun je je reisbestemming invoeren. Je kunt dan ook op wie finde ich sparpreise rechtsboven klikken...je krijgt dan de goedkoopste reizen eerst...de korting is wisselend...vaak geld hoe verder van te voren, hoe goedkoper. Als je gewoon op datum zoekt en de tijden, dan krijg je links de sparpreise en rechts de normale prijzen...die sparpreise moet je hebben dus :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:39

Super dank je!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:20

verootjoo schreef:
Ik vind dat die OV chipkaarten wel erg snel stuk gaan... Sta je daar, doet dat kreng het weer eens niet :\

Tijdje geleden was ik bramenstruiken aan het snoeien en meer van dat soort werkzaamheden op de wei. Om de haverklap snoeischaar, schroevendraaier enz in en uit m'n ene kontzak. Waar ook mijn ov-chipkaart nog in bleek te zitten := Hij doet 't nog prima, met kras en al :D

Wat er onhandig en stom aan is zijn precies de punten die Shadow aanhaalt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:39

Maar moet je je eens voorstellen. Nederland telde vorig jaar zoveel toeristen. Ik geef maar een voorbeeld: 3 miljoen. Van de 3 miljoen zijn er zoveel die een los treinkaartje hebben gekocht. Tel dat eens bij elkaar op. 3 miljoen extra inkomsten.
Wat gebeurd daar eigenlijk mee... Want zoveel beter is het spoor niet geworden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:22

purny schreef:
Maar moet je je eens voorstellen. Nederland telde vorig jaar zoveel toeristen. Ik geef maar een voorbeeld: 3 miljoen. Van de 3 miljoen zijn er zoveel die een los treinkaartje hebben gekocht. Tel dat eens bij elkaar op. 3 miljoen extra inkomsten.

Bonussen?
Sparen voor gouden handdrukken aan slechtfunctionerende managers.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 01:04

purny schreef:

Het spoor is ook niet van NS maar van de overheid. Dus daar gaan die extra miljoenen die je het spoor toerekent dus niet naartoe. NS heeft weer een kapitaal uitgegeven aan de aanschaf van nieuwe treinen en is een kapitaal kwijt door dat gedoe met de fyra. Het laten rijden van treinen is niet echt winstgeven in Nederland in elk geval. NS heeft de afgelopen jaren de winst gehaald uit de stationswinkels die van Den Haag moeten worden afgestaan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:37

Treinen laten rijden niet winstgevend?

Dan verdienen ze het niet een bedrijf te zijn.
Met de auto ben ik voordeliger uit dan met de trein, ik rijd een stationwagon op gas.
Op ieder treinkaartje bespaar ik grosso modo 2.00x5x52=520 euro per jaar door auto te rijden.
Op het bedrag van 10.00 wat ik px krijg bespaar ik 3 euro, 3.00x5x52=780

Dus even een en ander beetje rechttrekken, bespaar ik ruim 1000 euro per jaar door in een grote bak te gaan rijden.

Ik rijd vn alleen.
Zit in een regio waar ik geen parkeergeld hoef te betalen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:43

Mis ik iets in jouw berekening?
Denk aan aankoop, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:45

A3a1, een voorbeeld van hoe verkeerd we kijken naar treinreizen. En autoreizen. Het doel van die zaken is ten eerste niet alleen maar om winstgevend te zijn... daarnaast is het de infrastructuur als geheel die belangrijk is voor het functioneren van ons land als geheel. We denken dat je die kosten kunt omslaan naar iedere individuele reiziger, maar dat is niet waar. Ook iemand die nooit een trein pakt heeft voordeel van het bestaan van treinen in Nederland. Iemand die zelf met de auto gaat heeft zelfs regelmatig extra veel voordeel dat andere mensen wel met de trein gaan en niet ook met de auto.

Dit is zo'n moment dat het geheel veel meer is dan de som der delen, en dat we dus niet in de val moeten trappen door te denken dat de NS op zich winstgevend moet zijn, EN dat die winstgevendheid of zelfs maar de kosten uitsluitend dor de reizigers moeten worden opgebracht.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:13

Het huren van de rijpaden om over het spoor te rijden is enorm duur. Dan heb je nog de stroomkosten, personeelskosten, verzekeringen, de geld terug bij vertragingen regeling, gratis kopjes koffie en thee bij vertragingen, enz..... En het l*llige is dat de meeste, ernstige, vertragingen ontstaan door een defect aan de infrastructuur en dat NS daar dus niks aan kan doen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:49

blackstar schreef:
Mis ik iets in jouw berekening?
Denk aan aankoop, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving?

Nee dat mis je niet, ik zou zowiezo een auto hebben.
Dus mij gaat het om vervoer an sich.

En dan moet het lonend zijn om mijn auto te laten staan, zeker omdat ik erg vroeg of laat nog naar werk of huis moet, ivm onregelmatige diensten. Als ik daarbij optel, ruim een uur reistijd met 2 overstappen of krap een half uur met de auto, is de keus snel gemaakt.

@ shadow
Trein hoeft niet vol winstgevend te zijn maar ruim 1000 euro daar kan ik een leuke vacantie van vieren. Zeker met dat duitse treinreizen waarover gesproken is, stukje terug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:47

Shadow0 schreef:
A3a1, een voorbeeld van hoe verkeerd we kijken naar treinreizen. En autoreizen. Het doel van die zaken is ten eerste niet alleen maar om winstgevend te zijn... daarnaast is het de infrastructuur als geheel die belangrijk is voor het functioneren van ons land als geheel. We denken dat je die kosten kunt omslaan naar iedere individuele reiziger, maar dat is niet waar. Ook iemand die nooit een trein pakt heeft voordeel van het bestaan van treinen in Nederland. Iemand die zelf met de auto gaat heeft zelfs regelmatig extra veel voordeel dat andere mensen wel met de trein gaan en niet ook met de auto.

Dit is zo'n moment dat het geheel veel meer is dan de som der delen, en dat we dus niet in de val moeten trappen door te denken dat de NS op zich winstgevend moet zijn, EN dat die winstgevendheid of zelfs maar de kosten uitsluitend dor de reizigers moeten worden opgebracht.

:)* Zo had ik er nog helemaal nooit over nagedacht.

Dat van die gehuurde paden waar het spoor op ligt. Waarom zijn die niet van NS of Prorail?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:57

Ik denk dat NS net zoals NMBS gewoon niet de tijd heeft om die infrastructuur er ook nog bij te nemen om te onderhouden.. Dat is allemaal ook nogal eens veel werk. En het is niet enkel NS/NMBS die de sporen gebruikt, maar ook buitenlandse maatschappijen etc

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:10

Helaas was de splitsing tussen NS en ProRail vooral een politieke beslissing. De bedoeling daarvan was dat ook andere vervoerders over het nationale spoor kunnen rijden. Maar in de praktijk blijkt het toch lastig om concurrentie te hebben op het spoor.