Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:03

Hoeveel liter gaat er in zo'n tankwagen denk je? :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:20

in een melktank kan al makkelijk 10000 liter, en die zijn in verhouding 10x zo klein dan een grote tankwagen van de shell. dat zou dus betekenen dat er meer dan 100000 liter brandstof in zo'n tank gaat.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:55

Tankstations hebben inderdaad grote opslagtanks onder de grond. Dit is ook de reden dat het bouwen op een plek waar vroeger een tankstation heeft gestaan, soms nogal veel gezeur met vergunningen meebrengt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:01

melktank is 320.000 liter als ik goed zit, maar kan navragen op mijn stagebedrijf (melkveehouderij) maar dit kan ook verschillen van afnemer,

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:14

labyrinth schreef:
Tankstations hebben inderdaad grote opslagtanks onder de grond. Dit is ook de reden dat het bouwen op een plek waar vroeger een tankstation heeft gestaan, soms nogal veel gezeur met vergunningen meebrengt.

Daar doelde ik idd ook op :j

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:43

maralyn schreef:
melktank is 320.000 liter als ik goed zit, maar kan navragen op mijn stagebedrijf (melkveehouderij) maar dit kan ook verschillen van afnemer,

een kleine boer die ik ken heeft een tank van 10000 liter. het verschilt per bedrijf ;)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:31

Waarom gaan dieren op elkaar staan als er een dood gaat. Dat vraag ik mij al een poos af, en kom maar niet op een antwoord.
Laatst gezien bij hondjes nog, de ene werd ingeslapen en het maatje daarvan ging bovenop haar staan. Vroeger (toen ze nog leefde) reageerde hij heel sterk op de naam van het inmiddels ingeslapen hondje, maar nu ze er niet meer is helemaal niet meer! Het lijkt wel of dat een soort van manier is om te verwerken dat het dier dood is?
Heb dit zo ook bij geiten gezien, olifanten doen het ook.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:34

Wie bepaalt de houdbaarheidsdatum van producten? is echt alles tot op de dag getest?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:37

op zout staat ook een houdbaarheids datum, maar zout kan niet kapot gaan.
er staat een houdbaarheidsdatum op omdat het moet van de overheid.
veel producten die dus over de datum zijn kun je nog prima eten ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:40

Maartenn schreef:
Faniek schreef:
Dat is wel een leuke :))

Ik wil altijd al is weten waarom ze bomen langs wegen zetten waardoor er altijd weer ongelukken ontstaan door tegen die bewuste boom te rijden i.p.v. dat je in het weiland tot stilstand komt.

Als je sneller gaat rijden, flitsen de bomen een stuk sneller voorbij waardoor je nog harder lijkt te gaan. Daarom heb je de neiging om af te remmen, waardoor bomen langs de weg werkt tegen snelheidsovertredingen.

De aanplant van bomen komt ook vooral dat er naast wegen altijd een berm ligt dat in bezit is van gemeenten/provincies. Openbaar gebied dus waar de overheid bomen kan planten. Lanen of bomenrijen hebben ook een functie om landschappelijke kenmerken te versterken. Bomen kunne ook een menselijk maat en schaal geven aan brede, grote wegen waardoor weggebruikers zich aangenamer voelen op de weg. Echt als snelheidsbeperker worden bomen niet gebruikt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:29

Suusie22 schreef:
maralyn schreef:

een kleine boer die ik ken heeft een tank van 10000 liter. het verschilt per bedrijf ;)

De tank van een een tankvrachtwagen gaat ongeveer 32000 liter in.
Dat zal ook maximaal onder de grond gaan bij een pomp. Afhaneklijk van hoe druk het aan de pomp is wordt de tank dagelijks of wekelijks bijgevuld.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:32

Annabella schreef:
Wie bepaalt de houdbaarheidsdatum van producten? is echt alles tot op de dag getest?

De datum is ook niet altijd de houdbaarheidsdatum maar ook vaak de uiterste verkoopdatum.
Veel producten die snel rotten hebben een datum dicht in de toekomst.
Daarnaast zijn er producten die geconserveerd zijn, deze zijn lang houdbaar en zelfs over de datum nog wel te eten maar de voedingswaarde gaat er dan uit.
En sommige producten kunnen niet over de datum, zout bijvoorbeeld.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:01

belle_boef schreef:
Annabella schreef:

De datum is ook niet altijd de houdbaarheidsdatum maar ook vaak de uiterste verkoopdatum.
Veel producten die snel rotten hebben een datum dicht in de toekomst.
Daarnaast zijn er producten die geconserveerd zijn, deze zijn lang houdbaar en zelfs over de datum nog wel te eten maar de voedingswaarde gaat er dan uit.
En sommige producten kunnen niet over de datum, zout bijvoorbeeld.

Ik bedoel ook vooral conserven, er stond laatsts op een potje doperwten dat het tot 7 augustus 2015 houdbaar is..... dan denk ik hoe komen ze daar achter? gaan ze echt iedere dag een blikje openmaken om te kijken of het nog goed is en zo bepalen dat het 2 jaar en nog wat dagen goed blijft in een blikje??

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:28

Misschien een vrij domme vraag, maar moet er nu steeds aan denken bij de verkeersinformatie :P
hebben de Awegen hun naam te danken aan de volgorde van aanleggen? Bijvoorbeeld: Is de A7 de 7e snelweg van nederland?
Ik vind persoonlijk vrij logisch klinken, maar misschien zit het heel anders :P

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:32

Annabella schreef:

Het is een " Tenminste Houdbaar tot" datum, ofwel THT. Dat wilt zeggen dat het product tot iig die datum moet voldoen aan de beloofde kwaliteit. Na die datum KAN de kwaliteit afnamen of het product verrotten (bij versproducten). De leverancier bepaald dan ook de datum omdat hij de gene is die een deugdelijk product levert.. Volgens mij is er wel een eis in supermarkten dat middelen minimaal nog zoveel dagen houdbaar zijn voor verkoop. Anders worden ze afgeprijsd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:36

Monster_tos schreef:
Misschien een vrij domme vraag, maar moet er nu steeds aan denken bij de verkeersinformatie :P
hebben de Awegen hun naam te danken aan de volgorde van aanleggen? Bijvoorbeeld: Is de A7 de 7e snelweg van nederland?

Ja :)

Daarom ontbreken er ook nummers; oorspronkelijk was het plan er wel, dus de naam werd vastgelegd. Maar werd niet uitgevoerd dus mist er soms een nummer (zoals de A3). Tenminste, dat is mij altijd verteld :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-04-13 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:36

Monster_tos schreef:

Volgens mij zijn ze genummerd vanaf de hoofdstad, toch? Daarna Utrecht, dan vanuit Den Haag, vervolgens vanaf Rotterdam...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:44

bele boef

Whooops typfoutje....38000.
Klopt, ik had het inderdaad over een transport tank van de melk unie.
Nee op stage hebben wij ook maar een 10.000 liter tank staan.
Die word om de 3 dagen geleegd.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:22

Waarom is er nog nooit een uitvinder geweest die op een simpele manier ruitenwissers op een bril kan bevestigen. En waarom is er geen fabrikant die dit in productie wil nemen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:04

Misschien omdat het veel moeite is als je ook gewoon je bril kunt droogwrijven? En omdat het er belachelijk uitziet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:29

Waarom ontstaan er dikke haren op je kin als je ouder wordt? (Bij vrouwen) komt het door de afname van progestagenen en oestrogenen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:40

rainbow8 schreef:
Waarom is er nog nooit een uitvinder geweest die op een simpele manier ruitenwissers op een bril kan bevestigen. En waarom is er geen fabrikant die dit in productie wil nemen.

Ik denk dat er nu (nog) geen markt voor is.

Ken ook geen enkele brildrager die zo'n ruitenwisser echt zou kopen :') Wel veel mensen die roepen dat het handig zou zijn, maar niemand die er mee rond zou willen lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:42

Doet mij ook denken als dat zonnebril opzet stuk voor de bril; ook werkelijk geen gezicht :') (vooral als de klepjes omhoog staan haha)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:43

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:44

Zooooo retro =:)