Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:33

Als jij zegt dat alles terug is te vinden in de bijbel en boeken, waarom vraag je het hier dan nog? Het komt een beetje op mij over dat een aantal bokkers het ook lastig vindt om op zulke vragen te antwoorden en dat je hier op kickt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:34

Blue_Eyes schreef:
Om het geloofwaardiger te maken? Nee, om de overgang gemakkelijker te maken. Mensen hoefden hun midwinterfeest niet op te geven, daar kwam een dimensie bij. Je moet er hier in het zuiden eens om komen dat ze carnaval moeten afschaffen! Mooi niet ;) :Y) Daar trapt maar weinig in. Wist je trouwens dat dat van oorsprong een christelijk feest is? :+

Goed, waar komt de zondag dan vandaan, en waar komt de beschrijving van de duivel vandaan, van waar de pentagram, zomaar wat vragen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:35

Ingmar_ schreef:
Als jij zegt dat alles terug is te vinden in de bijbel en boeken, waarom vraag je het hier dan nog? Het komt een beetje op mij over dat een aantal bokkers het ook lastig vindt om op zulke vragen te antwoorden en dat je hier op kickt.

omdat de bijbel zichzelf op meerdere punten zichzelf tegen spreekt daarom.

blokje

Ik reageer ff op de dio botjes.
Heb nu verder niet zoveel tijd (A)

Misschien heeft God ze idd in de aarde geschapen waarom? Geen idee ben God niet.
Maar misschien heeft de druk van de zondvloed die botten wel zo oud gemaakt. Wie zal het zeggen?

De aarde bestaat dacht ik (zo ff uit het hoofd dus zeker doen doe ik het niet) 5000 jaar ofzo?

Floridian

Ok, ik had even geen zin om 84 pagina's door te lezen, heb het eerste bericht van de TS gelezen en hier komt mijn mening:

ik geloof.....dat dingen gebeuren om een reden. Bijv. een vaas valt kapot. Daar baal ik dan van, was een mooie. Een week later zie ik een mooie vaas, voor een prikkie. En zo heb ik dat met alles. Ook persoonlijke dingen.

Ik geloof niet dat er een God is (let op: mijn mening, mijn zienswijze), maar ik laat een ieder in zijn waarde. Iedereen gelooft om een andere reden, op een andere manier. De een versterkt zijn geloof met het gaan naar de kerk, de ander versterkt het door alleen al het lezen van bijv. de bijbel.
Alleen is geschreven materiaal op elke manier te intepreteren (da's een hele mond vol). Dus net als in forumberichtjes, e-mails, kan alles verkeerd opgevat worden. Dus (nu ga ik mij op glad ijs begeven, over iets waar ik niet veel weet van heb, maar ja, het is nogmaals mijn zienswijze, dring ik niemand op!) de Koran kan verkeerd geintepreteerd worden (zoals ze zeggen dat de moslimextremisten doen), maar dat kan met ieder boek van ieder geloof gebeuren.

Zo, dat was het. Ik had gewoon zin om mijn mening te geven, ik brand niemand af, ik oordeel over niemand, noch over het geloof, noch over de levenswijze. Wat is het hier toch gezellig hè? *D

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:36

Moll schreef:
Ingmar_ schreef:

Ik geloof niet dat de bijbel zichzelf tegenspreekt. :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:36

@Moll:
Waar de zondag vandaan komt, dat heb ik je net uitgelegd. Als je vragen wilt stellen prima, moet je wel de antwoorden lezen, anders zit ik me hier voor Jan met de korte achternaam een RSI te typen.

Welke beschrijving van de duivel bedoel je? Die met bokkepootjes, een staart en hoorns? Die komt niet uit de bijbel, dat kan ik je wel vertellen.
Het pentagram is ook niet bijbels, hoewel je kunt discussieren over de vijf punten en de symboolswaarde van het getal 5.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:37

blokje schreef:
Ik reageer ff op de dio botjes.
Heb nu verder niet zoveel tijd (A)

Misschien heeft God ze idd in de aarde geschapen waarom? Geen idee ben God niet.
Maar misschien heeft de druk van de zondvloed die botten wel zo oud gemaakt. Wie zal het zeggen?

De aarde bestaat dacht ik (zo ff uit het hoofd dus zeker doen doe ik het niet) 5000 jaar ofzo?

Ik ben christen, maar dat geloof ik niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:38

Floridian schreef:
Ok, ik had even geen zin om 84 pagina's door te lezen, heb het eerste bericht van de TS gelezen en hier komt mijn mening:

ik geloof.....dat dingen gebeuren om een reden. Bijv. een vaas valt kapot. Daar baal ik dan van, was een mooie. Een week later zie ik een mooie vaas, voor een prikkie. En zo heb ik dat met alles. Ook persoonlijke dingen.

Ik geloof niet dat er een God is (let op: mijn mening, mijn zienswijze), maar ik laat een ieder in zijn waarde. Iedereen gelooft om een andere reden, op een andere manier. De een versterkt zijn geloof met het gaan naar de kerk, de ander versterkt het door alleen al het lezen van bijv. de bijbel.
Alleen is geschreven materiaal op elke manier te intepreteren (da's een hele mond vol). Dus net als in forumberichtjes, e-mails, kan alles verkeerd opgevat worden. Dus (nu ga ik mij op glad ijs begeven, over iets waar ik niet veel weet van heb, maar ja, het is nogmaals mijn zienswijze, dring ik niemand op!) de Koran kan verkeerd geintepreteerd worden (zoals ze zeggen dat de moslimextremisten doen), maar dat kan met ieder boek van ieder geloof gebeuren.

Zo, dat was het. Ik had gewoon zin om mijn mening te geven, ik brand niemand af, ik oordeel over niemand, noch over het geloof, noch over de levenswijze. Wat is het hier toch gezellig hè? *D

Nou, je hebt het inderdad heel netjes en zonder te oordelen verwoord :j Super! +:)+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:38

Ingmar_ schreef:
Moll schreef:

Ik geloof niet dat de bijbel zichzelf tegenspreekt. :n[/quote]
heb je hem gelezen? heb je ook bijbestudie gedaan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:40

Moll schreef:
heb je hem gelezen? heb je ook bijbestudie gedaan?

Ik wel! Al minstens 15 jaar, iedere dag, en ook regelmatig met meerdere mensen, van dominee tot student tot huisvrouw. Ik ben nog geen interne tegenspraak tegengekomen. Wel dingen die je in hun tijd, plaats, symboliek en context moet lezen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:43

Ik heb de bijbel gelezen. Ik ben achttien jaar en ik kan met zekerheid zeggen dat ik de bijbelboeken wel allemaal een keer heb gelezen of gehoord ja. Het lijkt me logisch dat ik me met achttien jaar niet volledig zwaar in de bijbel ga verdiepen. Ik ben jong en wil graag genieten van mijn jeugd en dat doe ik liever niet door veel bijbelstudie te verrichten. Ik heb eigenlijk niets meer met de kerk/God/geloof in het algemeen, al ben ik door dit topic wel wéér gaan twijfelen van de week en heb ik zelfs gebeden van de week.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:44

Blue_Eyes schreef:
@Moll:
Waar de zondag vandaan komt, dat heb ik je net uitgelegd. Als je vragen wilt stellen prima, moet je wel de antwoorden lezen, anders zit ik me hier voor Jan met de korte achternaam een RSI te typen.

Welke beschrijving van de duivel bedoel je? Die met bokkepootjes, een staart en hoorns? Die komt niet uit de bijbel, dat kan ik je wel vertellen.
Het pentagram is ook niet bijbels, hoewel je kunt discussieren over de vijf punten en de symboolswaarde van het getal 5.

het komt niet uit de bijbel klopt echter wordt het in het geloof wel mee genomen, zondag heb je min of meer uitgelegt, maar goed zonndag is van oud egypte ter eren van ze zonnegod.
de duivel met bokken poten enz ook dit komt uit oud egypte alleen is dit de god van vruchtbaarheid.
en de pentagram is van uit de wica de 5 punten staan voor aarde, lucht, water, vuur, en geest.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:45

Moll schreef:
het komt niet uit de bijbel klopt echter wordt het in het geloof wel mee genomen, zondag heb je min of meer uitgelegt, maar goed zonndag is van oud egypte ter eren van ze zonnegod.
de duivel met bokken poten enz ook dit komt uit oud egypte alleen is dit de god van vruchtbaarheid.
en de pentagram is van uit de wica de 5 punten staan voor aarde, lucht, water, vuur, en geest.

Ik snap je punt echt niet vriend :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:46

Waarom stel je vragen als je zelf het antwoord al weet?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:46

Brainless schreef:
Waarom stel je vragen als je zelf het antwoord al weet?

Mijn vraag dus ook.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:48

Moll schreef:

Dus....? Dat noemen ze overlevering en heeft verder weinig met het christelijk geloof te maken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:49

Ingmar_ schreef:
Moll schreef:

Ik snap je punt echt niet vriend :')

laten we duidelijk zijn dat ik het aardig vind dat je me als een vriend beschouwd, dat je me niet snapt, kan komen omdat je wat jonger bent, waar ik heen wil in deze is dat het geloof opzich veel dingen van andere regilie hebben mee genomen om deze in een kwaad licht te zetten en om angst in te boezemen bij de volgzame schapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:50

Angst waarvoor??

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:50

Moll schreef:
laten we duidelijk zijn dat ik het aardig vind dat je me als een vriend beschouwd, dat je me niet snapt, kan komen omdat je wat jonger bent, waar ik heen wil in deze is dat het geloof opzich veel dingen van andere regilie hebben mee genomen om deze in een kwaad licht te zetten en om angst in te boezemen bij de volgzame schapen.

Waar baseer je dat laatste dan op?

Ik heb namelijk heel vaak gehoord dat deze tradities werden gebruikt om de overstap naar het christendom minder extreem te maken.

Nu ga ik lekker slapen, want ik ben moe.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:52

Goed voorbeeld Ingmar, ik volg dat voorbeeld :j Met dat zieke kind gisteren is daar vannacht niet veel van gekomen en ik heb morgen een druk werkprogramma. Welterusten allemaal!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:52

Brainless schreef:
Angst waarvoor??

gods toorn

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:57

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
Wanneer ik mij in een discussie wil mengen zorg ik dat ik verstand heb van het onderwerp. En dat ik genoeg kennis heb om niet met losse flodders te komen.

Vandaar dat ik dat dan aangeef.

Maar ik vind het heel fijn om onvolwassen genoemd te worden. In combi met de jeugdpuistjes die ik vanmorgen ontdekte voel ik me weer jaaaaaren jonger!!!

Ik vind niet dat je de bijbel gelezen moet hebben om iets over het geloof te kunnen zeggen. Jij hebt toch ook niet de koran of de thora gelezen? En toch verdient het christendom jouw voorkeur. Waar baseer je die keuze dan op? Waarom noem je god, GOD, en niet Zeus, apollo, thor, shiva, brahma, visjnoe etc. etc.

als ik me in een discussie wil mengen over koran of Thora zal ik me daar eerst zeer grondig in verdiepen. Anders is het voorde mensen die keer op keer dezelfde vragen krijgen ook niet prettig.

Wanneer er dan een bepaalde zienswijze uitgelegd wordt en er komen weer dezelfde argumenten dan ga ik mijn tijd er niet
meer aan besteden. Ik wil best antwoorden maar lees dan ook de antwoorden.

Dus nee, ik heb de Koran en Thora niet gelezen maar zal daar dan ook niet over discussiëren of oordelen omdat ik de contexten niet ken van de teksten.

Waarom ik de keuze voor God gemaakt heb kan je teruglezen in mijn posten in dit topic. Dat heb ik ook al vermeld.

Mijn God heeft vele namen. Zeus en al de anderen zijn niet van God. Tenminste, dat is wat ik geloof en dat heb ik ook al eerder uitgelegd.

Overigens is het zeker niet sarcastisch en kwam je opmerking precies op het goede moment. Er had net iemand u tegen me gezegd. Ow, wat voel ik me dan oud. Haha!
Laatst bijgewerkt door Zooist op 30-05-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:57

Moll schreef:
Brainless schreef:
Angst waarvoor??

gods toorn

Ik weet niet of de eerste christenen echt bang waren voor "Gods toorn". Dit beeld is volgens mij voornamelijk in de Middeleeuwen gecreëerd.

Nu ga ik echt. Slaap lekker mensen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:59

Moll schreef:
Brainless schreef:
Angst waarvoor??

gods toorn

als je de antwoorden van de afgelopen dagen gelezen had, had je kunnen lezen dat de toorn van God overgegaan is in de genade.

Ik leg het niet nog een keertje uit. Lees de afgelopen pagina's maar eens terug!

Ik ga ook richting bed.