Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:42

Crista schreef:
Uo: 3x per dag de hond uitlaten is te weinig, 4x is écht het minimum!

Werd vandaag heel gek aangekeken door m'n schoonfamilie toen ik na het eten, rond 18.30 (in hun ogen alweer) met de hond ging lopen. Want "die was er na de lunch toch nog uit geweest?" En dan ook nog, "en moet ie dan vanavond nóg een keer?"

Jazeker! En precies dit geklaag is de rede dat wij wél een hond hebben, en jullie niet :Y)

Ja dag, ik heb nu al geen leven, laat staan als ik nog een keer moet _O-

Maar waarom zou 3 te weinig zijn?

Sanet

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:00

Wij wandelen helemaal niet met de honden. Ze gaan mee met paarden voeren en buiten zetten en binnen halen en uitmesten etc en dan mogen ze lekker zelf rond keutelen :)
We wandelen alleen als we ergens met ze heen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:13

Sanet schreef:
Wij wandelen helemaal niet met de honden. Ze gaan mee met paarden voeren en buiten zetten en binnen halen en uitmesten etc en dan mogen ze lekker zelf rond keutelen :)

De honden leren de paarden binnen te halen, hebben ze nog een taak ook!

Daar hebben we weleens iemand een lesje "werkhond" voor gegeven toen die commentaar had dat de manege waar we stonden de paarden met honden naar binnen haalden (getrainde Border Collies die werkten met schapen).

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:23

Crista schreef:

Werd vandaag heel gek aangekeken door m'n schoonfamilie toen ik na het eten, rond 18.30 (in hun ogen alweer) met de hond ging lopen. Want "die was er na de lunch toch nog uit geweest?" En dan ook nog, "en moet ie dan vanavond nóg een keer?"

Jazeker! En precies dit geklaag is de rede dat wij wél een hond hebben, en jullie niet :Y)

Eens. Wij liepen 's ochtends 20-30 min bij het wakker worden, met lunchtijd minstens een uur (wat dan vaak een uitgebreide boswandeling was), om 5 uur/half 6 een half uur en om 10u 's avonds weer 20-30 min. We regelden werk zo dat dat allemaal kon en minder dan dat was (en is voor mij persoonlijk nog steeds) niet bespreekbaar.

De deur open zetten zodat je hond in de tuin kan gaan vind ik ook wat van... Maar dat is al helemáál een UO geloof ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:27

UO: ik vind Rollercoaster een uitzonderlijk fijn nummer. Ook heel veel (corona)herinneringen aan, dus dat helpt vast mee.

En de tekst ervan vind ik bij vlagen ook erg mooi.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:28

VuurVleugels schreef:
Crista schreef:

Eens. Wij liepen 's ochtends 20-30 min bij het wakker worden, met lunchtijd minstens een uur (wat dan vaak een uitgebreide boswandeling was), om 5 uur/half 6 een half uur en om 10u 's avonds weer 20-30 min. We regelden werk zo dat dat allemaal kon en minder dan dat was (en is voor mij persoonlijk nog steeds) niet bespreekbaar.

De deur open zetten zodat je hond in de tuin kan gaan vind ik ook wat van... Maar dat is al helemáál een UO geloof ik.

Wij hadden 700mtr tuin; daar hebben ze nooit problemen mee gehad.....
We hadden meer problemen met eentje die niet alleen de tuinbonen maar de plant erbij op at...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:39

UO: mensen moeten eens niet zoveel vinden van wat een ander doet.

Leef en laat leven...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:03

Als beginsel, mee eens.

Als iemands gedrag potentieel kan leiden tot het lijden van een ander (ik zeg niet dat dat nu per definitie het geval is, relax), niet meer mee eens.

Ik heb te lang in een dierenwinkel gewerkt vroeger om nog naïef te zijn voor hoe sommige dieren kunnen lijden onder onwetendheid, luiheid of naïviteit van eigenaren. De chihuahua-eigenaar die dacht dat chihuahuas niet uitgelaten hoefden te worden vanwege hun formaat en dus maar standaard puppy training pads in de hoek van de kamer had liggen staat me nog steeds bij en dat was slechts één van vele voorbeelden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:18

Nuance: er zit natuurlijk wel een verschil tussen 3x per dag een uur lopen of 4x per dag 20 minuten. Ik zal persoonlijk altijd een voorkeur hebben voor meerdere momenten naar buiten, maar dat wil niet zeggen dat iemand die 3x per dag een uur naar buiten gaat het 'slecht doet'. Maar er zijn zó veel mensen die het houden bij 3x per dag 20-30 minuten (ook hier op bokt) en dat maakt me gewoon echt verdrietig voor die honden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:22

VuurVleugels schreef:
Nuance: er zit natuurlijk wel een verschil tussen 3x per dag een uur lopen of 4x per dag 20 minuten. Ik zal persoonlijk altijd een voorkeur hebben voor meerdere momenten naar buiten, maar dat wil niet zeggen dat iemand die 3x per dag een uur naar buiten gaat het 'slecht doet'. Maar er zijn zó veel mensen die het houden bij 3x per dag 20-30 minuten (ook hier op bokt) en dat maakt me gewoon echt verdrietig voor die honden.

Maar waarom? De mijne gaat een van die 3 keren vaak wel een paar uur mee naar stal, maar er zijn af en toe dagen waar hij 3x per dag een half uur loopt. Heb niet het idee dat hij daar last van heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:25

Sanet schreef:

Idem hier

en de achterdeur staat ook vaak open.
Ben ik ze kwijt zitten ze in het houthok op muizenjacht.
Kunnen ze zich uren vermaken.

En ja er word ook wel eens een holletje in de tuin uitgegraven... niet erg we hebben geen nette tuin.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:28

En er zit ook nog verschil tussen een half uur los kunnen rennen, springen en snuffelen waar hij wil of een uur aan een lijntje door een woonwijk sjokken.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:31

JudithGigi schreef:
VuurVleugels schreef:

Maar waarom? De mijne gaat een van die 3 keren vaak wel een paar uur mee naar stal, maar er zijn af en toe dagen waar hij 3x per dag een half uur loopt. Heb niet het idee dat hij daar last van heeft.

Nou ja, daar hebben we dan een andere mening over.

fokfanaat schreef:
En er zit ook nog verschil tussen een half uur los kunnen rennen, springen en snuffelen waar hij wil of een uur aan een lijntje door een woonwijk sjokken.

Ook eens!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:34

fokfanaat schreef:

Dat is het enige waar ik wel echt verschil in merk inderdaad. Als hij een dag niet flink rond heeft kunnen rennen wordt hij (terecht) een beetje geïrriteerd en sip

VuurVleugels schreef:
JudithGigi schreef:

Nou ja, daar hebben we dan een andere mening over.

Nee ik wilde daar niet per se mijn mening mee geven, maar ik vraag me oprecht af waarom je het zielig vind, want ik heb dat om me heen nog nooit gehoord namelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:35

nog nooit de hond 4 of zelfs 3x per dag uitgelaten. 's ochtends en einde middag ff plas/poep wandelingetje langs de weg (buitengebied) en 's avonds nog een keer (rond half 11/11 uur) en verder 'helpt' hij bij het koeien en paarden voeren. Oftewel, brokjes jatten van de kalfjes, stukken kuil eten (gatver), op het erf struinen en speuren naar bijvoorbeeld muizen. En toen hij jonger was in het weekend wel eens een uurtje wandelen (klein stukje los) . Maar wij kiezen ook nooit een type hond die heel actief is. Mijn UO: als je je hond alleen in een woonwijk uit kunt laten moet je geen hond nemen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:35

Als het oliebol weer is, dan blijven ze ook wel eens binnen omdat anders die ene zeker helemaal een bagger varken is.
Vinden ze heel niet erg, dan liggen ze in een wokkel in hun mand buik omhoog, poot in de lucht. Lijkt wel of ze lijden inderdaad :Y)
Ze gaan uiteraard wel het liefst mee, maar het zijn herders. Dus het liefst zitten ze ook bij mij op de wc en in bad en onder de douche ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:37

Sanet schreef:
Als het oliebol weer is, dan blijven ze ook wel eens binnen omdat anders die ene zeker helemaal een bagger varken is.
Vinden ze heel niet erg, dan liggen ze in een wokkel in hun mand buik omhoog, poot in de lucht. Lijkt wel of ze lijden inderdaad :Y)
Ze gaan uiteraard wel het liefst mee, maar het zijn herders. Dus het liefst zitten ze ook bij mij op de wc en in bad en onder de douche ;)

Je vergeet op schoot :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:38

Maar daarom vind ik zo'n opmerking als "daar vind ik wat van" in combinatie met 's morgens even de achterdeur open doen gewoon veel te kort door de bocht.
Als die achterdeur toegang geeft tot een heel boerenerf, of een tuin van weet ik hoeveel vierkante meter, dan kan dat echt fijner zijn voor de hond om daar een half uur vrij doorheen te struinen (en baasje kan ondertussen ontbijten, of douchen en aankleden, of de krant lezen), dan wanneer de hond 20 minuten een rondje door de wijk meeloopt met een baasje dat ondertussen met oordoppen op op zijn telefoon loopt te loeren (ik wil ze niet de kost hoeven geven, die ik op deze manier hun hond uit zie laten).

Dus tja, volgens mij kun je geen norm in aantal keren of hoeveelheid tijd zetten dat je met je hond zou moeten wandelen om het dier een goed leven te geven.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:40

JudithGigi schreef:
Nee ik wilde daar niet per se mijn mening mee geven, maar ik vraag me oprecht af waarom je het zielig vind, want ik heb dat om me heen nog nooit gehoord namelijk.

Nou, dan zitten wij in heel andere kringen denk ik := Ik dacht dat het toch wel basiskennis is (of dat er in ieder geval consensus is) dat een hond een bepaald aantal uur (vrije) beweging nodig heeft dagelijks. Waarbij bijvoorbeeld een chihuahua dan wel minder nodig heeft dan een duitse dog (die korte pootjes moeten harder werken voor dezelfde afstand, dus staat gelijk aan meer inspanning). Ik heb nu geen tijd om er literatuur over op te zoeken, maar ik ben oprecht verbaast. Waar gaan anders al die discussies over dat een hond 10-hoog op een flatje zielig is, want hij kan zo weinig bewegen?

Marije-jiplover: oeh, met oordoppen in naar de telefoon staren tijdens het uitlaten vind ik óók wat van ja :o :o Vroeger, in de 'puberteit', zelf ook gedaan. Ben daar met terugwerkende kracht beschaamd over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:47

ikke schreef:
VuurVleugels schreef:

Wij hadden 700mtr tuin; daar hebben ze nooit problemen mee gehad.....
We hadden meer problemen met eentje die niet alleen de tuinbonen maar de plant erbij op at...

Of de kruiden.... Ik ben gestopt met planten, groente of kruiden in de achtertuin want de honden aten er meer van als ik zelf.

Ik heb geen vast aantal uitlaatrondes en al helemaal geen vaste tijden, kijk gewoon per dag en wat hond aangeeft. Soms heeft hij de 4e keer geen zin meer en soms is de laatste ronde keer 7 die dag. En soms de 1e ronde om 5 uur 's ochtends en andere keer pas half 10.

Alleen eten is op vaste tijden, want meneer wil niet wachten.

Maar de duur van de wandeling maakt hier niet uit. Ik kon uren met hem op pad zijn en half uur later stond hij weer klaar. Ik ben veel meer fan van honden ook mentaal uitdagen. Ene ras meer als de ander, maar die rondjes aan de lijn zou geen enkele hond moe van horen te worden. De meesten mogen dan ook niet uitgebreid snuffelen ergens, want er moet een half uur gelopen worden, terwijl dat half uur snuffelen voor de hond zelf in de meeste gevallen veel meer voldoening geeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:56

MyWishMax schreef:
Of de kruiden.... Ik ben gestopt met planten, groente of kruiden in de achtertuin want de honden aten er meer van als ik zelf.

Ik heb geen vast aantal uitlaatrondes en al helemaal geen vaste tijden, kijk gewoon per dag en wat hond aangeeft. Soms heeft hij de 4e keer geen zin meer en soms is de laatste ronde keer 7 die dag. En soms de 1e ronde om 5 uur 's ochtends en andere keer pas half 10.

Alleen eten is op vaste tijden, want meneer wil niet wachten.

Maar de duur van de wandeling maakt hier niet uit. Ik kon uren met hem op pad zijn en half uur later stond hij weer klaar. Ik ben veel meer fan van honden ook mentaal uitdagen. Ene ras meer als de ander, maar die rondjes aan de lijn zou geen enkele hond moe van horen te worden. De meesten mogen dan ook niet uitgebreid snuffelen ergens, want er moet een half uur gelopen worden, terwijl dat half uur snuffelen voor de hond zelf in de meeste gevallen veel meer voldoening geeft.

Op enig moment is ie er ook mee opgehouden dus er heeft 'm vast iets dwars gezeten maar daar was 40 jaar geleden echt veel minder over bekend dan nu. Dat was toen ook de opmerking van de dierenarts: ja, er zit 'm vast iets dwars maar we weten daar echt nog veel te weinig vanaf.
Hij gaf wat tips mee en daar zijn we mee aan de gang gegaan maar of dat iets bij gedragen heeft blijft een gok.
Laatst bijgewerkt door ikke op 10-12-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:57

VuurVleugels schreef:
JudithGigi schreef:

Nou, dan zitten wij in heel andere kringen denk ik := Ik dacht dat het toch wel basiskennis is (of dat er in ieder geval consensus is) dat een hond een bepaald aantal uur (vrije) beweging nodig heeft dagelijks. Waarbij bijvoorbeeld een chihuahua dan wel minder nodig heeft dan een duitse dog (die korte pootjes moeten harder werken voor dezelfde afstand, dus staat gelijk aan meer inspanning). Ik heb nu geen tijd om er literatuur over op te zoeken, maar ik ben oprecht verbaast. Waar gaan anders al die discussies over dat een hond 10-hoog op een flatje zielig is, want hij kan zo weinig bewegen?

Marije-jiplover: oeh, met oordoppen in naar de telefoon staren tijdens het uitlaten vind ik óók wat van ja :o :o Vroeger, in de 'puberteit', zelf ook gedaan. Ben daar met terugwerkende kracht beschaamd over.

Uh tja oke, daar kan ik ook niks aan doen dat 'mijn kringen' schijnbaar zo onwetend zijn. Hier lopen de meeste een paar keer per dag (als het mooi weer is) een rondje om het blok en klaar. Op de puppy cursus zeiden ze dat we echt geen langere rondjes moesten maken dan 30 min omdat ze dan teveel conditie opbouwen :') was ik het ook niet mee eens overigens, ik wil die van mij minstens om de dag mee naar stal hebben om een paar uur flink te kunnen spelen of anders maken we gewoon wandelingen die een stuk langer zijn.

Die van mij komt niks te kort hoor, geen zorgen :)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:56

UO: stinken is niet zo erg als dat mensen het maken.
Sure, voor jezelf zorgen is belangrijk. Maar laatst was mijn normale jas kapot en droeg ik dus mijn paardenjas naar de supermakt. Ik was zo bang dat iemand er aanstoot aan zou nemen in de rij, terwijl dat na 5 minuten klaar is en die persoon de rest van de dag kan gaan zonder mijn potentiële paardenlucht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:24

In de supermarkt vind ik het ook een ander verhaal dan bijvoorbeeld in het theater. Of als je vriend erg stinkt.

Paarden vind ik overigens niet stinken . Voor mij is het dan meer slechte adem of heel oud zweet of kleding die nooit gewassen wordt. Penetrante zure lucht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:30

Ik vind mensen die stinken wel echt erg. Vooral zweet of uit de mond ruiken. Of erge zweetvoeten. Paardenlucht of hondenlucht vind ik iets minder erg, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen daar ook niet op zitten te wachten.