Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:05

Ik heb weken geleden een lade onder het bed gekocht en betaald, 40 euro en moet nog opgehaald worden

Dinsdag een speelgoed paard gekocht, 125 euro voor betaald en gaan we het weekend ophalen
Ik heb daar niet zoveel moeite mee, dan weet de verkoper ook zeker dat hij/ zij van het item af is

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:34

_Lorette_ schreef:
Nu zoek ik ook een hondenbuggy voor onze senior. Ik zie er 1 in de buurt en geef aan deze voor de vraagprijs te willen hebben. Het is alleen zo dat hij niet meteen opgehaald kan worden en dat ik hem al wel zou moeten betalen. Goed, een aanbetaling zou ik me kunnen voorstellen, maar het hele bedrag? Wat vinden jullie daarvan?
Het gaat natuurlijk ook weer om iemand die minder goed NL spreekt OF gewoon niet zo fijn kan/wil typen en dat geeft me zo weinig vertrouwen. -O-

- Kan de buggy opgehaald worden?
> Maar eerste betalen
- Is betalen bij ophalen ook een optie?
> Nee

Waarom kan het niet even een keer normaal. :+

Jij krijgt ze ook echy ,hè??
Heerlijk. :D

Maar om even op jouw 800-euri-boete verkoper terug te komen :
Juist bij verkopen/bedragen tussen de 0,75 en 10 Euro zet het wel zoden aan de dijk.
Deze soort verkopers (ik niem ze dan ook gerust oplichters) rekenen namelijk erop dat men voor zo een klein bedrag,geen werk van maakt.
Maar reken eens.. 10 mensen die kopen á 5 Euro... zijn meteen 50...
Voor niets doen

En nu bij de buggy : een (kleine) aanbetaling zou ik nog doen - mits je alvast naam en adres krijgt.
Rest bij ophalen... en anders gewoon door zoeken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:16

Alja schreef:
Ik heb weken geleden een lade onder het bed gekocht en betaald, 40 euro en moet nog opgehaald worden

Dinsdag een speelgoed paard gekocht, 125 euro voor betaald en gaan we het weekend ophalen
Ik heb daar niet zoveel moeite mee, dan weet de verkoper ook zeker dat hij/ zij van het item af is

Hoe is het contact in deze gevallen? Want bij volzinnen en een normale verklaring had ik er anders in gestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:12

Tja ik ga niet meer uit van het goede in de mensen hoe gebrekkig of netjes ze ook NL typen of spreken. Ik betaal niets volledig vooruit als ik het ga ophalen. Handgeld OK, maar nooit meer dan 20 euro.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:28

Spullen die ik ophaal betaal ik nooit vooruit. Vind dat zoiets raars. Tenzij de verkoper het langer dan twee weken voor je moet vasthouden. Dan vind ik een aanbetaling redelijk (in verhouding tot hoe lang het vastgehouden moet worden). Maar het hele bedrag vooraf betalen, no way hosee

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:33

Ik doe het wel als ik iets graag wil :)
En ik verwacht het ook van de mensen die iets bij mij komen halen en niet op korte termijn kunnen komen, ik reserveer het anders echt niet meer.
Te vaak iets vast gehouden en dat je nooit meer wat hoort van de “ koper”

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 20:10

_Lorette_ schreef:
Het aankoopbedrag wordt teruggestort, maar de kopersbescherming en transactiekosten ben ik wel kwijt. Mijn nieuwsgierigheid heeft me 1.50 euro gekost. Was er via MP een verzendlabel aangekocht, dan had ik die kosten ook apart terug moeten vragen. Al met al een veel minder goede bescherming dan via Vinted.

Ik had de verkoper al gewezen op onzin van de 800 euro boete en hoe je die kan vermijden, maar het is natuurlijk gewoon een domme smoes, dus daar doet ze niets mee. Er was aangegeven dat het item al verzonden was. Op mijn vraag hoe het dan geannuleerd kon worden kreeg ik alleen de reactie 'makkelijk'. Ik wist toch al dat er niets onderweg was, omdat ze zo raar deed over het verzendlabel via MP en er ook geen t&t werd gedeeld, ondanks alle beloftes dat wel te doen en zo te benadrukken dat de verzending gegarandeerd goed zou gaan (dat weet je nooit als je het niet zelf komt brengen). 1000 rode vlaggen, maar ergens past het niet in een oplichtersverhaal. Want de producten die ze verkoopt kosten 75 cent tot 10 euro en dat zet echt geen zoden aan de dijk. Het zijn ook geen 'te mooi om waar te zijn' prijsjes. Ze had hier nog aan kunnen verdienen door een lege doos op te sturen en aan te geven dat ik het product had ontvangen. Dus ik zit nog steeds met vragen. :P

Nu rest de vraag: beoordeel ik deze verkoper? Want ik heb al eens meegemaakt dat ik kapotte beenbeschermers had ontvangen (je keek er dwars doorheen, die kant was niet op de foto gezet en het was niet vermeld). Dat vond ik niet netjes en gaf 2 sterren, kreeg ik 1 ster terug. Terwijl ik de deal heel snel gesloten had, vraagprijs had betaald, beleefd ben gebleven, etc. Het heeft me véél moeite gekost om die review te laten verwijderen. Aangezien al mijn andere beoordelingen positief zijn, zit ik daar niet op te wachten. Maar dan laat ik dit 'onbestraft'en waarschuw ik niemand.

Maak even screenshots van alles en post het A.U.B. in de facebookgroep “opgelicht in de paardenwereld”. Je hebt goede kans dat er meerdere meldingen over datzelfde account zijn.

Ondanks dat het maar peesbeschermers zijn, gaan dit soort mensen continu door met op een oneerlijke manier geld binnen harken. Je zal vast niet de eerste zijn die door deze persoon benadeeld is.

Edit: ik zou pas over een week tot 10 dagen beoordelen, als je het meteen doet, dan kan ze op haar klompen aanvoelen dat het een slechte beoordeling is, als je het over een week of anderhalf doet, heeft ze inmiddels alweer zoveel mensen bedonderd, dat je er waarschijnlijk mee weg komt.

Ik zou ook het account melden als oplichter als ik jou was, met een beetje geluk wordt het dan geblokkeerd.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 20:22

Alja schreef:
Ik doe het wel als ik iets graag wil :)
En ik verwacht het ook van de mensen die iets bij mij komen halen en niet op korte termijn kunnen komen, ik reserveer het anders echt niet meer.
Te vaak iets vast gehouden en dat je nooit meer wat hoort van de “ koper”

Wettelijk gezien mag je alleen tot 20% van een aanbetaling houden als een item niet afgehaald wordt.

Ik heb de volgende tekst vaak bij mijn advertenties staan:

Kan verzonden worden met verzendlabel via Marktplaats die u in de chat kunt volgen.
Verzenden is op risico van de koper.
Ophalen kan op afspraak. Indien het item niet binnen een dag opgehaald kan worden, vragen wij het aankoopbedrag alvast te voldoen om het item te kunnen reserveren.
U krijgt hiervoor van ons een betaalverzoek via Marktplaats.

Vaak zorgt dat al dat mensen niet oneindig reserveren of niet op afspraken op komen dagen, want betalen willen ze vaak pas als ze het af komen halen. Maar zo hou ik wel de optie open om het aan een ander te verkopen als men het niet gelijk wil komen ophalen of niet komt opdagen op een afspraak binnen 24 uur.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:37

Jammer dat ik nergens kan waarschuwen voor mijn rare verkoper, omdat ik technisch gezien niet ben opgelicht. Maar ze geeft op geen enkele kritische vraag antwoord, is heel kribbig en gepikeerd, en ik ga er echt vanuit dat ik nooit geld terug of spullen had gezien als ik niet voor kopersbescherming had gekozen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 20:40

_Lorette_ schreef:
Jammer dat ik nergens kan waarschuwen voor mijn rare verkoper, omdat ik technisch gezien niet ben opgelicht. Maar ze geeft op geen enkele kritische vraag antwoord, is heel kribbig en gepikeerd, en ik ga er echt vanuit dat ik nooit geld terug of spullen had gezien als ik niet voor kopersbescherming had gekozen.

Natuurlijk ben je wel opgelicht, je bent de transactie kosten kwijt en een bedrag voor kopersbescherming, maar je hebt geen product ontvangen. Bovendien heeft ze je meerdere keren voorgelogen, waarvan iig aantoonbaar toen ze zei het al verzonden te hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:46

Voorgelogen ja (al was het erg doorzichtig), maar die extra kosten heb ik zelf gemaakt en dat zijn voorwaarden van MP, daar heeft zij niets mee te maken. Ik kan nu nergens aangifte van doen of haar ergens van beschuldigen. Ik heb alleen een vermoeden, een mening en het enige bewijs is privé communicatie.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:10

Daphara schreef:
Wettelijk gezien mag je alleen tot 20% van een aanbetaling houden als een item niet afgehaald wordt.

Heb je hier iets van een bron van (of een wet?)? Ik kom dit nergens tegen. Ik lees juist dat er geen afspraken over zijn dat je moet terug betalen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:17

Een verstuurd pakket is kwijt en wordt per kg vergoed. Ik vind het heel sneu voor de koper. Wat vinden jullie eerlijk in zo'n situatie?

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:23

Ik doe het verlies dan 50/50. Ik vergoed dan de helft van de aankoop + verzending - de vergoeding.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:24

beert schreef:
Daphara schreef:

Heb je hier iets van een bron van (of een wet?)? Ik kom dit nergens tegen. Ik lees juist dat er geen afspraken over zijn dat je moet terug betalen.

Ook zeer benieuwd naar

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:37

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:50

Swifter schreef:
Ik doe het verlies dan 50/50. Ik vergoed dan de helft van de aankoop + verzending - de vergoeding.

Top, zoiets dacht ik ook.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 17:11

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 17:25

Maar denk dat bij het ene echt de koop al is gesloten. En bij nog komen kijken niet?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:30

Hangt ervan af wat er gecommuniceerd is. Een "ja ik wil het, ik kom het overmorgen halen" is iets heel anders dan een "kan ik langskomen zodat ik het in het echt kan zien?". In beide gevallen is afdwingen erg lastig, vaak gaat het om zulke kleine bedragen dat je er geen rechtszaak voor aanspant (nog los van de bewijslast), en gaat het ook om te kleine bedragen voor een eventuele rechtsbijstandsverzekering.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:34

Dat inderdaad. Een afhaaldatum afspreken is voor mij in principe een overeenkomst en een kijkdatum niet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:54

Ik zet in mijn advertenties dat versturen op eigen risico is en daar zal ik dan ook naar terugverwezen als het pakket verloren is.. Heel vervelend voor de koper, maar jij hebt aan al je verplichtingen voldaan..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:54

Ik houd er een prettiger gevoel aan over als ik wel iets extra's doe. Vooral omdat dit heel prettige mensen zijn in het contact en ze het ook totaal niet van me verwachten/verlangen. Bij zeikerds met lastige wensen of vervelende communicatie was dat mogelijk anders geweest.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:12

Wederom weer een bijzonder gesprek.
Ik heb een boek te koop staan. Had deze gekregen en zelf ook besteld. Dus 1 mag weg.
Ik kan het retourneren, maar aangezien het overal uitverkocht is dacht ik. Maak er iemand blij mee.
Ik wilde er enkel mijn kosten uit hebben. Niet op verdienen.
Nja na 10 minuten op marktplaats komen er biedingen van het dubbele bedrag binnen.
Ik ga akkoord met een bod. Krijg ik terug. Nee bedankt. Het boek kostte....
Uhm ja weet ik, maar u doet zo'n bod.. niet ik...
Ik wil er mijn kosten uit halen. Maar ga niet een bod af wijzen omdat het te veel is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:22

Ach als er meerdere biedingen zijn heeft de 2e of 3e nog een kans :