Secret Santa 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:55

Ik houd ook wel van stamppot, op zuurkool na. Wij eten deze week ergens boerenkool, heerlijk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:57

Apple schreef:
3 oktober wordt het Leids Ontzet gevierd. De bevrijding van Leiden in 1574 door de watergeuzen van de Spanjaarden.

Het verhaal gaat dat de Spanjaarden zo snel weg vluchten dat er nog een pot warme hutspot in de stellingen werd gevonden. Vandaar dus :+

Hoewel het uiteraard de vraag is of het verhaal klopt en ten tweede of de hutspot zoals toen bekend ook dezelfde is als nu bekend.

In Leiden wordt dat altijd heel groot gevierd op 2 en 3 oktober.

https://nl.wikipedia.org/wiki/3_oktoberfeest

Ik denk niet dat het verhaal klopt, maar ik denk wel dat het een mooie anekdote is :))

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:08

Stamppot lekker! Hier ook een kaas- en worstliefhebber. Ben echt een Bourgondiër op dat gebied :))

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:09

Streekproducten zijn leuk! Kaas is ook lekker, maar geen komijnenkaas. Dat vind ik echt gruwelijk smerig :o :o Worst eet ik niet zoveel (droge enzo).

Stampot.... Zuurkool, dat is echt lekker. Zelf maak ik nooit stampot, veelte veel gedoe met aardappelen enzo. Ik denk dat ik sinds ik hier woon (inmiddels 7 jaar) geen aardappel meer heb gekookt. Ik krijg af en toe een portie stampot van mijn moeder mee :))

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:10

Tancreda4 schreef:
Streekproducten zijn leuk! Kaas is ook lekker, maar geen komijnenkaas. Dat vind ik echt gruwelijk smerig :o :o Worst eet ik niet zoveel (droge enzo).

Stampot.... Zuurkool, dat is echt lekker. Zelf maak ik nooit stampot, veelte veel gedoe met aardappelen enzo. Ik denk dat ik sinds ik hier woon (inmiddels 7 jaar) geen aardappel meer heb gekookt. Ik krijg af en toe een portie stampot van mijn moeder mee :))

Ik koop geschilde aardappelen voor stamppot. In de pan en koken maar :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:12

Komijnenkaas inderdaad niet, brrr.

En hey dat is ook mijn trucje, die voorgeschilde aardappelen. :))

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:13

Wij kopen ook geschilde aardappelen, zelfs gewoon krieltjes :o die zijn lekker snel klaar.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:16

Even snel tussendoor succes met je kleintje vandaag AB!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:16

Ik wist niet dat je die geschild en wel kon kopen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:17

mariekeoo schreef:
oee ik ben wat stil geweest! sorry daarvoor. Ben me voorbereiden aan een operatie die komen gaat. Spannend spannend, ben nog nooit onder narcose geweest.

Ik las iets over een boekenlegger, nee daar heb ik niet zoveel mee. Boeken lees ik niet zoveel, enkel en alleen medische boeken of waargebeurde medische verhalen etc.

Ik ben opzoek naar een hele zachte kruik.

Oei, wat voor operatie ? Probeer zo relaxed mogelijk te blijven en vraag wat je vragen wil aan de arts !

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:18

candalisa schreef:

Van mij ook! Hopelijk heb je je zoontje snel in je armen. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:29

candalisa schreef:

Spannende dag vandaag! Hopelijk verloopt alles goed!

Stamppot vind ik verschrikkelijk, maak ze wel regelmatig voor de mannen in huis maar ik zou perfect zonder hutspot kunnen leven. :D

Aardappelen schil ik trouwens zeer zelden, gewoon goed wassen de met schil en al eten. :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:38

Ik koop mijn aardappelen gewoon ongeschild hoor, veel te duur anders. Maar ik heb wel een fijne schiller :)

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:04

marleen_88 schreef:
candalisa schreef:

Van mij ook! Hopelijk heb je je zoontje snel in je armen. :(:)

Hier sluit ik me bij aan.

Streekproducten zijn leuk idd. Ik hou ervan. Ik kan alleen geen varkensvlees eten, dus veel droge worst valt al af. Kaas overigens ook. Want koemelk lukt ook niet. Lekker schapenkaasje is dan wel weer welkom.

En stamppotten <3 . Niet allemaal, maar de meeste wel. Ik gebruik soms voorgeschild, maar meestal maak ik voor 2 keer eten en dan heb ik niet genoeg aan zo’n zakje.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:11

Succes vandaag AB!

Kan je aardappels geschild kopen? Dat zou veel tijd schelen, hahaha. Hier afgelopen week heel druk geweest met studeren, om vervolgens vies geveld te worden door de griep. Stamppot von ik top! Allen zuurkool lust ik niet, haha.

Ik bedacht me me nog het leuks. Een herbruikbare koffiebeker. Ik ga nu even bijlezen, misschien was het al genoemd :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:21

Ik heb een hele leuke schiller, een kat haha. Maar die heb ik dus nog nooit gebruikt :P Ik vind koken van aardappels vaak te lang :o Ik ben echt geen keukenprinses.... HelloFresh helpt mij daar wel ietsjes bij. Voel mij altijd weer zo goed als ik daarmee een echte maaltijd in elkaar heb gezet :))

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:23

Succes AB!

En geschilde aardappelen? Wat een uitvinding. :D Hoewel ik, als ik op mezelf woon en dus zelf moet koken, nóóit aardappelen aanschaf. _O- Dus misschien ben ik niet de persoon voor aardappelen, met of zonder schil. :o

* Één van mijn favoriete gerechten is wel flæskesteg met bruine saus en aardappelen. Een Deens AVG-tje met varkensvlees (hoe kan het ook anders) en een hele zoute saus. :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:29

Geschilde aardappelen kopen wij ook altijd voor stamppot :))

Wij eten niet heel veel aardappelen, dus is het voor ons op deze manier ook nog voordeliger en hebben we minder verspilling. En lekker makkelijk :)

Het heeft wel even geduurd voordat ik eraan wilde, maar voor ons is het ideaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:30

marleen_88 schreef:
Ik heb geen talenknobbel helaas.

Zitten hier nog meer liefhebbers van droge worst en oude kaas? :9

Ja! Maar ik ben al een jaar of 21 vegatariër :') (lees: 2/3 van mijn leven) Kan me levendig de smaak van een heerlijk pittig worstje herinneren. Dat was vroeger echt feest.

Maargoed. Wel eens een paar stukjes vlees meegegeten toen ik 5 jaar terug mijn vriend leerde kennen onder het mom "daar gaat geen dier aan verspild". Eerste paar happen ging er weer een wereld voor me open. Maar het wordt dan zo'n bewuste actie om vlees (mee) te eten dat je iedere keer een volledig besef hebt dat je een dood dier eet, en dat dat niet per se meer in je repetoire zit. Dus ik kan het mentaal werkelijk niet meer aan :)) . Soms neem ik een puntje als hij pepperoni pizza heeft, dat is chemisch genoeg om geen vlees in te herkennen :') Maar zelf vlees kopen (of kado krijgen) doe ik per definitie niet meer.

Oude kaas daarentegen <3 Daar leef ik voor. Sowieso alle pittige kaasjes zijn welkom hier. De enige kaas die ik niet lust is hollandse, jong en belegen :))

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:33

Heel veel sterkte en succes vandaag AB!

Apple schreef:
3 oktober wordt het Leids Ontzet gevierd. De bevrijding van Leiden in 1574 door de watergeuzen van de Spanjaarden.

Het verhaal gaat dat de Spanjaarden zo snel weg vluchten dat er nog een pot warme hutspot in de stellingen werd gevonden. Vandaar dus :+

Hoewel het uiteraard de vraag is of het verhaal klopt en ten tweede of de hutspot zoals toen bekend ook dezelfde is als nu bekend.

In Leiden wordt dat altijd heel groot gevierd op 2 en 3 oktober.

https://nl.wikipedia.org/wiki/3_oktoberfeest

Met een aan zekerheid grenzende mate van waarschijnlijkheid werd het toen gemaakt met pastinaken ipv met aardappels.
wanneer kwamen aardappelen in nederland

Ik ben alleen en eet maar 1x in de week een (kleine) portie aardappelen. Die koop ik dus ook altijd geschild.
Voor stamppot: koop de kruimige geschilde aardappels.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:38

AB, succes vandaag, hopelijk heb je snel je kleine mannetje in je armen.

Streekproducten zijn leuk. :j Nu hoop ik stiekem dat ik Saul krijg, omdat die ook streekproducten leuk vindt. Krijgt ze nog niets nieuws. _O-

Stammpot, mjammie! :9 Wij eten ook in de zomer stamppot, bijvoorbeeld rauwe andijvie stamppot.
Aardappels schil ik altijd zelf, geschild blijft niet lang goed. En ik doe maar 1 keer in de week boodschappen, dus al mijn eten moet 7 dagen goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:56

Ik schil aardappelen echt nooit. Nergens voor nodig, snap niet wie ooit bedacht heeft dat je ze moet schillen. Met vind ik ze ook een stuk lekkerder.

Ik spuit ze gewoon af met de tuinslang (hebben uit eigen tuin), koken/bakken/oven en eten maar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:57

Ik schil ze ook nooit.. de meeste vitamines zitten in de schil! Favoriet is wel even kort koken, dan in partjes met Argentijnse kruiden en olie in de oven hhmmmmm

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:28

Ik ben voor veel allergisch én veganist, ik vind streekproducten leuk maar dikke kans dat ik het niet kan eten :+ Mocht mijn Santa speciale vegan streekprodcuten weten dan zou dat superleuk zijn :)

Haakpatronen zijn even de logica begrijpen maar dan is het niet zo ingewikkeld meer, maar dat is wel vaker zo haha. Over de octupus z'n tentakels heb ik wel even gedaan om ze te begrijpen, er stond gewoon een geschreven uitleg en een schema van kruisjes en pijltjes en weet ik veel wat. Duurde even maar als je het doorhebt is het niet zo ingewikkeld meer haha!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:35

Als ik zou stoppen met schillen, zouden mijn poezen echt enorm teleurgesteld zijn. Ze vinden het zo'n boeiend proces haha! De ene wilt de schillen, de andere de aardappelen.

Een goeie schiller maakt het werk wel 10x makkelijker, ik neem mijn schiller zelfs mee op vakantie :')