Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:24

Als pokken geen pandemie was kan ik me voorstellen dat men niet verplicht vaccineerde. Maar nu is Covid toch wel een pandemie... het is zelfs door de lucht besmettelijk, dus op afstand ook.
Maar er zijn europese landen waar vaccinatie al verplicht was toch, was dat niet Belgie met iets?

Ik moet dan altijd een beetje denken aan docu's die ik heb gezien over plagen / pandemieën, dat mensen heel graag een vaccin wilde.. En dat we blijkbaar ineens geswitched zijn naar 'euh, nee hoor dat wil ik niet' terwijl de technieken verbetert zijn.
Of zoals men nu zegt dat de armere landen te weinig vaccins hebben.. en de rijken dan dus zeggen 'oh ja joh ik hoef de mijne niet, gooi maar in de prullenbak' terwijl ze er daar om smeken bijna.. Dat vind ik soms best gek.. maar het is wat het is..

Is dat al een zekerheid dan, dat die iedere 7maanden verplicht gaat worden vanaf 14? Of wordt er nu al wat stappen te ver gedacht?

En ik denk dat de zorg niet echt meer te redden is... dat gaan mensen toch niet willen, daar werken... waarom zou je?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:25

Needje schreef:
Het verschilt zo per persoon welke de test afneemt. Ik heb er genoeg gehad :')
Maar idd ogen openhouden en beetje schuin omhoog kijken met je hoofd.


Dank je. Ik ga mijn best doen om het zo te doen. Ik kan er nu al om janken :o Infusen, bloedprikken, bevallen geen probleem maar dit vind ik echt drama :') :+
Echt waarom kunnen we niet gewoon kiezen tussen ook een speekseltest oid!?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:27

Omdat een speekseltest lang niet zo betrouwbaar is...

Maar inderdaad even aangeven ook bij diegene die het doet het verschilt enorm per persoon die het afneemt.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:29

Spenk schreef:
Omdat een speekseltest lang niet zo betrouwbaar is...

Maar inderdaad even aangeven ook bij diegene die het doet het verschilt enorm per persoon die het afneemt.


Jawel, die speeksel PCR tests (niet de sneltests) zijn wel betrouwbaar genoeg met voldoende regelmaat.
Daarmee zijn bij ons al de hele pandemie lang schooluitbraken wél onder controle geweest en hoefden ze dus afgelopen winter niet dicht.

Met Omicron wordt het weer een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-12-21 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:30

Sizzle schreef:
Spenk schreef:
Omdat een speekseltest lang niet zo betrouwbaar is...

Maar inderdaad even aangeven ook bij diegene die het doet het verschilt enorm per persoon die het afneemt.


Jawel, die zijn wel betrouwbaar genoeg met voldoende regelmaat.
Daarmee zijn bij ons al de hele pandemie lang schooluitbraken wél onder controle geweest en hoefden ze dus afgelopen winter niet dicht.

Met Omicron wordt het weer een ander verhaal.

We hebben het nu toch over een volwassene? En met een nieuwe variant die rondgaat?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:32

Ook voor volwassenen is het effectief.
Duitsland heeft het afgelopen jaar standaard gebruikt voor woon-werk verkeer toen de grenzen een soort van dicht waren.

Wat de mutanten gaan doen is koffiedik kijken.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:32

Cer schreef:
Als pokken geen pandemie was kan ik me voorstellen dat men niet verplicht vaccineerde. Maar nu is Covid toch wel een pandemie... het is zelfs door de lucht besmettelijk, dus op afstand ook.
Maar er zijn europese landen waar vaccinatie al verplicht was toch, was dat niet Belgie met iets?

Ik moet dan altijd een beetje denken aan docu's die ik heb gezien over plagen / pandemieën, dat mensen heel graag een vaccin wilde.. En dat we blijkbaar ineens geswitched zijn naar 'euh, nee hoor dat wil ik niet' terwijl de technieken verbetert zijn.
Of zoals men nu zegt dat de armere landen te weinig vaccins hebben.. en de rijken dan dus zeggen 'oh ja joh ik hoef de mijne niet, gooi maar in de prullenbak' terwijl ze er daar om smeken bijna.. Dat vind ik soms best gek.. maar het is wat het is..

Is dat al een zekerheid dan, dat die iedere 7maanden verplicht gaat worden vanaf 14? Of wordt er nu al wat stappen te ver gedacht?

En ik denk dat de zorg niet echt meer te redden is... dat gaan mensen toch niet willen, daar werken... waarom zou je?


Als Corona dodelijker was waren er echt wel meer mensen bereid om te vaccineren. Daar ben ik van overtuigd.
Maar op basis van de getallen van Corona zou ik me ook niet zo zeer laten vaccineren. En al helemaal niet als jongere.

Ik zelf vaccineer persoonlijk ook als ik op reis ga en voorzag dat deze ook verplicht zou gaan worden en daarom genomen.
Niet omdat ik bang ben om in het ziekenhuis te komen of dood te gaan.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:36

Needje schreef:
Cer schreef:
Als pokken geen pandemie was kan ik me voorstellen dat men niet verplicht vaccineerde. Maar nu is Covid toch wel een pandemie... het is zelfs door de lucht besmettelijk, dus op afstand ook.
Maar er zijn europese landen waar vaccinatie al verplicht was toch, was dat niet Belgie met iets?

Ik moet dan altijd een beetje denken aan docu's die ik heb gezien over plagen / pandemieën, dat mensen heel graag een vaccin wilde.. En dat we blijkbaar ineens geswitched zijn naar 'euh, nee hoor dat wil ik niet' terwijl de technieken verbetert zijn.
Of zoals men nu zegt dat de armere landen te weinig vaccins hebben.. en de rijken dan dus zeggen 'oh ja joh ik hoef de mijne niet, gooi maar in de prullenbak' terwijl ze er daar om smeken bijna.. Dat vind ik soms best gek.. maar het is wat het is..

Is dat al een zekerheid dan, dat die iedere 7maanden verplicht gaat worden vanaf 14? Of wordt er nu al wat stappen te ver gedacht?

En ik denk dat de zorg niet echt meer te redden is... dat gaan mensen toch niet willen, daar werken... waarom zou je?


Als Corona dodelijker was waren er echt wel meer mensen bereid om te vaccineren. Daar ben ik van overtuigd.
Maar op basis van de getallen van Corona zou ik me ook niet zo zeer laten vaccineren. En al helemaal niet als jongere.

Ik zelf vaccineer persoonlijk ook als ik op reis ga en voorzag dat deze ook verplicht zou gaan worden en daarom genomen.
Niet omdat ik bang ben om in het ziekenhuis te komen of dood te gaan.


Het klopt wel wat je zegt. Zou corona nog een stuk dodelijker zijn dan zou ik mij ook laten vaccineren. Nu niet, ben erg voorzichtig, vind dat dat genoeg moet zijn.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:50

Maar.. jongeren en long covid dan?
Je gaan wellicht niet dood, maar je kan maanden en misschien langer last hebben van van alles en nog wat.. dat vind ik best een risico... (gedeeltelijk arbeidsongeschikt, niet in staat om studie af te maken, etc)

Douce

Berichten: 3521
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:54

@Cer, een vaccinatie verkleint de kans op long covid maar met de helft. Vind ik ook geen hoog percentage, dus zeker niet hoog genoeg om te verplichten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:57

Spenk schreef:
We hebben het nu toch over een volwassene? En met een nieuwe variant die rondgaat?

Maar speekseltesten zijn gevalideerd door het RIVM om mee op vakantie te mogen. En daarbij als iemand niet regulier durft of wil testen, moet er onderhand toch eens een alternatief komen. Beter iets dan niets lijkt me. Ggd pcr test is ook niet 100% betrouwbaar. Ik wil best 3 dagen, iedere dag een speekseltest laten doen of bloedprikken oid. Maar er is gewoon geen andere optie en dat vind ik slecht.

Ik heb er wel moeite mee dat vaccineren niet verplicht mag worden, leidinggevende mag niet registreren of je wel of niet gevaccineerd bent enz. Maar met testen plant mijn werkgever de test in. Weg privacy, want als ik niet ga krijgen ze vast een melding. En ik word gewoon verplicht vanuit het werk.

Ik vind dat wel een dingetje als het nu weer zo tegenvalt. Als er dan geen optie is tot een andere manier van testen of wat langer thuis blijven vraagt dit er toch ook om dat mensen met milde klachten gaan werken of liegen over het testen!?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-12-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:57

Jongeren tot 18 één keer vaccineren lijkt me prima, verplicht elk jaar is onzin imo.
Bij jongeren slaan vaccinaties vaak heel goed aan want die hebben een uitstekend werkend immuunsysteem dus zullen door vaccinatie ook ontzettend goed beschermd worden. Wat betreft ouderen, net als bij de griepprik elk jaar en dan ondervang je heel veel ziekenhuisopnames. Het is een virus dat niet meer weggaat dus als er mee leren leven moet dan ook maar met zo weinig mogelijk impact op de totale bevolking. Gewoon griep en covid prik verplichten is de kortste klap. Zal in Nederland niet gebeuren maar misschien zien we over twee jaar dat het toch noodzakelijk is en gebeurt het alsnog.
En long covid houd je voor 50 % tegen door vaccineren. Dus dat zou een voordeel kunnen zijn want dan krijg je geen 10 % in de lappenmand maar 5 % , nog steeds heel veel .

Popstra
Berichten: 13984
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:00

Maar Needje en imaudy, wie zegt dat covid jillie niet zo zou kunnen treffen dat jullie wel het loodje leggen? Of opgenomen moeten worden en nog erger op de IC terecht komen.

Er zijn immers zat gezonde mensen aan onderdoor gegaan is wel gebleken.

Je moet echt niet denken dat je onaantastbaar bent want dat is niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:02

Echwel schreef:
Hoe pro vaccineren ik ook ben, vind ik niet dat je mensen mag en kunt verplichten zich te laten enten.

Hoe erg je ook voor bent, sinds kort ben je officieel antivaxxer met die uitspraak:

Afbeelding

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:03

Popstra schreef:
Maar Needje en imaudy, wie zegt dat covid jillie niet zo zou kunnen treffen dat jullie wel het loodje leggen? Of opgenomen moeten worden en nog erger op de IC terecht komen.

Er zijn immers zat gezonde mensen aan onderdoor gegaan is wel gebleken.

Je moet echt niet denken dat je onaantastbaar bent want dat is niemand.


Je kunt zelfs het loodje leggen door vaccinatie :+
Daarbij kan een gevaccineerde ook ernstig ziek worden.
Ben trouwens niet tegen vaccineren, wie dat wil doen prima, wie dat niet wil doen ook prima.

Popstra
Berichten: 13984
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:07

Ik ken vooralsnog geen voorbeelden van mensen die gestorven zijn door vaccinatie maar dat terzijde...


Je kan ook onder de tram komen...onder een auto..er kan een meteoriet op je harses vallen..door de bliksem getroffen worden..

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:10

Vayo schreef:
Ik heb er wel moeite mee dat vaccineren niet verplicht mag worden, leidinggevende mag niet registreren of je wel of niet gevaccineerd bent enz. Maar met testen plant mijn werkgever de test in. Weg privacy, want als ik niet ga krijgen ze vast een melding. En ik word gewoon verplicht vanuit het werk.


Maar met testen weet je toch nog steeds niet of iemand wel of niet gevaccineerd is? Iedereen moet testen bij klachten. Dus ook gevaccineerden.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:10

Het gaat nog altijd om zorg-overbelasting, niet om de individu.
Een groep jongeren overbelast de zorg niet met covid, die doen dat eerder met sportongelukken (jongeren) en RS besmettingen (kinderen) maar dat is weer een ander thema.
Dus om de zorg te ontlasten is voor mij een inkomensafhankelijke boete veel zinvoller, dan pak je namelijk ook de risicogroep.
Desnoods doe je een torenhoge boete bij ziekenhuisopname door covid.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-12-21 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:11

enzino schreef:
Echwel schreef:
Hoe pro vaccineren ik ook ben, vind ik niet dat je mensen mag en kunt verplichten zich te laten enten.

Hoe erg je ook voor bent, sinds kort ben je officieel antivaxxer met die uitspraak:

[ [url=m/D3KGnt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beetje overdreven, voor mij en mijn familie ben ik zeer pro, toen kleinzoon eindelijk mazelen vaccinatie kon krijgen was ik heel blij, omdat ik weet dat er ongevaccineerde kinderen zijn en kleine veilig wilde hebben.
Nu zijn wij ook allemaal gevaccineerd maar toch besef ik dat je mensen niet mag verplichten

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:13

Popstra schreef:
Je kan ook onder de tram komen...onder een auto..er kan een meteoriet op je harses vallen..door de bliksem getroffen worden..


Juist. Allemaal kleine kans. Net als Corona voor mij. Dus waarom angstvallig rekening houden met dat het heeeeeel misschien ooit kan gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:15

Was vanmorgen bij de fysio en over long covid, dat is echt verschrikkelijk. Zij ziet mensen, ook veel jongeren, die nog maar een schim van zichzelf zijn en waarvan je niet weet of het nog weer goed komt. Of ze hun werk nog weer kunnen doen.. Stuk voor stuk niet gevaccineerd en allemaal spijt daarvan. Dus verplicht iig een basisvaccinatie, ja! Maar met name voor jongeren ieder jaar een booster, nee, lijkt me niet..

Hier in het dorp een 27 jarige die 2 maanden in coma heeft gelegen, is vorige week weer bijgekomen. Moet helemaal opnieuw beginnen, weer leren zitten, staan, lopen.. Corona en niet gevaccineerd, wel een zwaar drugs verleden en aan de anabolen, dat is dan weer geen probleem :+ Ik vind dat nogal wat, 2 maanden IC bed bezet gehouden en zeker het komende jaar nog revalideren :n

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:18

Popstra schreef:
Ik ken vooralsnog geen voorbeelden van mensen die gestorven zijn door vaccinatie maar dat terzijde...


Je kan ook onder de tram komen...onder een auto..er kan een meteoriet op je harses vallen..door de bliksem getroffen worden..


Bij code zwart heb je dan wel mooi pech, dan is er geen plek misschien voor jou ;)
Dat vind ik eigenlijk de belangrijkste reden om te vaccineren.
Bij code zwart, heb je niet alleen uitgestelde zorg zoals nu, maar ook mensen die bij een accuut probleem misschien niet geholpen kunnen worden.

Ik ben tegen verplicht vaccineren, maar wel mag er van mij dan meer de QR-code gevraagd worden.
Behalve bij de supermarkten en apotheek. :D
Je zal toch iets moeten doen, om ziekenhuisopnames te beperken.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:19

Popstra schreef:
Ik ken vooralsnog geen voorbeelden van mensen die gestorven zijn door vaccinatie maar dat terzijde...


Je kan ook onder de tram komen...onder een auto..er kan een meteoriet op je harses vallen..door de bliksem getroffen worden..


Ik ben eens bijna door de bliksem getroffen. Sloeg op korte afstand in, was buiten :+

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:19

Maar vayo, dat is toch nogal logisch dat je moet testen als je werkt met een kwetsbare groep?
Sowieso met kwetsbare groepen is niet alleen corona belangrijk, maar ook griep. Dus dat is altijd opletten met klachten.

Mijn schoonzus heeft corona gehad voordat er vaccinaties waren. Nu zit ze nog steeds arbeidsongeschikt thuis. Tussendoor wel een paar keer weer aan het werk gegaan, maar het lukt gewoon niet. Al ruim een jaar. Kinderen zitten thuis omdat ze beide corona hebben nu. Ouders beide getest vandaag weer, dus weer afwachten.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:20

Relaxed schreef:
Was vanmorgen bij de fysio en over long covid, dat is echt verschrikkelijk. Zij ziet mensen, ook veel jongeren, die nog maar een schim van zichzelf zijn en waarvan je niet weet of het nog weer goed komt. Of ze hun werk nog weer kunnen doen.. Stuk voor stuk niet gevaccineerd en allemaal spijt daarvan. Dus verplicht iig een basisvaccinatie, ja! Maar met name voor jongeren ieder jaar een booster, nee, lijkt me niet..

Hier in het dorp een 27 jarige die 2 maanden in coma heeft gelegen, is vorige week weer bijgekomen. Moet helemaal opnieuw beginnen, weer leren zitten, staan, lopen.. Corona en niet gevaccineerd, wel een zwaar drugs verleden en aan de anabolen, dat is dan weer geen probleem :+ Ik vind dat nogal wat, 2 maanden IC bed bezet gehouden en zeker het komende jaar nog revalideren :n

Dat vertelde ik van de week al dat ik jong vrouwtje had gezien die voor de vaccinaties Covid had gekregen en nu nog steeds revaliderende is.

Maar willen jullie dan mensen vastbinden en injecteren, ze helemaal financieel aan de grond laten komen?
En hoe ver ga je, moeten binnenkort ook kinderen beneden de 12 gevaccineerd worden? en als ouders dat niet doen, ze financieel straffen?