Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:19

Het ziet er qua cijfers niet heel goed uit inderdaad. Maar hadden ze dat al niet voorspeld? Een stijging half maart? Door de Britse variant?

Nou ja we zijn er nog niet zo aan toe als Brazilië. Jeetje, ruim 2000 doden per dag. Niet besmettingen, nee doden.... Dan zijn er waanzinnig veel besmettingen natuurlijk want er is maar een bepaalde percentage dat er dood aan gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:25

In de VS schijnt het heel goed te gaan. Ongeacht de staat. Terwijl er toch ook flink wat staten zijn met amper maatregelen. Ik weet het, meesten hier vinden het geen betrouwbare bron:

https://www.maurice.nl/2021/03/12/vs-leren/, maar het komt van The Economist, en dat klinkt wel heel betrouwbaar.

Ik vind het wel een hoopgevend bericht :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:32

Suzanne F. schreef:
Pandora2 schreef:
Italië gaat het paasweekend in lockdown omdat de cijfers weer de verkeerde kant uitgaan.

Maar we zijn nog maar 12 maart...

Italië gaat TOT het Paasweekend in lockdown. Niet pas in het Paasweekend.

Nee, van 3 tot en met 5april meen ik.

Citaat:
ROME - De Italiaanse regering heeft bijna heel het land tijdens de paasdagen van 3 tot 5 april in een lockdown geplaatst. Zo blijven dan winkels die niet essentieel zouden zijn net als de horeca dicht. Maar vanaf maandag worden er ook in tal van regio’s weer meer beperkingen opgelegd dan die nu gelden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:48

MoniqueT schreef:
Pandora2 schreef:
Italië gaat het paasweekend in lockdown omdat de cijfers weer de verkeerde kant uitgaan.

Maar we zijn nog maar 12 maart...

Ondanks de prima cijfers hier in Spanje is hier nu ook al bekend gemaakt wat de regels zullen zijn tijdens het weekend na 19 maart en de week van Pasen (Semana Santa). Geen provincie-overschrijdend bezoek en niet bij anderen in huis. Buiten max. 4 personen bij elkaar, restaurants 2 aan tafel behalve mensen uit een huishouden.

Duidelijk voor iedereen en alles om te voorkomen dat het weer uit de hand loopt zoals met kerstmis.

Waar het nodig is, worden de maatregelen nog strenger. En bijna iedereen accepteert het, ondanks de 0 besmettingen hier.

Prima regeling zoiets en op tijd verwittigd.
Ik bedenk mij net dat ze in Italië ook wel iets gelijkaardigs als jullie Semana Santa zullen hebben en die paasdagen in lockdown misschien wel logischer zijn dan ik in eerste instantie dacht.
Hopelijk kunnen ze het tij op tijd keren want de ziekenhuizen liggen er ook weer goed vol.

Fijn trouwens dat jullie al een tijdje 0 besmettingen hebben, Monique !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:54

Ik zag net dit thuiswerkgrafiekje en krabbel mezelf nu op mijn hoofd. Dit moet toch verkeerd zijn?
Nog geen half miljoen extra thuiswerkers ondanks het dringende advies?

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:55

Mensen denken aan zichzelf en gaan gewoon naar kantoor. Snelweg is net zo druk ook nog hoor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:57

De Semana Santa is hier de belangrijkste vakantie en religieus feest met normaal gesproken enorm veel processies en bijeenkomsten. Vorig jaar is zelfs in de hele strenge lockdown die wel al hadden echt álles stilgelegd in de twee weken voor en tijdens Pasen. Ook de bouw, fabrieken etc. Echt alleen zorg en essentiële winkels gingen door.

Ik denk niet dat Nederland onze maatregelen zou accepteren met zulke lage besmettingcijfers. Hier heeft men echt geleerd van de enorme derde golf na de kerstdagen. In de maand februari zijn in onze regio meer coronadoden gevallen dan in de hele periode daarvoor.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:57

MarlindeRooz schreef:
Mensen denken aan zichzelf en gaan gewoon naar kantoor. Snelweg is net zo druk ook nog hoor.

Niet alleen werknemers in deze. Ken ook mensen waarvan de baas verlangt dat je alsnog naar kantoor komt ondanks dat hun werkzaamheden prima thuis uit te voeren zijn.. -O-

Disclaimer: Niet mijn werkgever.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:58

Maar wie zijn dan de mensen die het nu zo moeilijk hebben thuis? Dat is dan percentieel maar een hele kleine groep. Dan kun je die ook net zo goed gewoon weer naar hun werk laten gaan.
Voor mij zegt dit plaatje dat dit advies gefaalt heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:04

Ik ken wel wat bedrijven waar de baas zelf gewoon naar kantoor gaat en er ongeremde verplaatsingen zijn tussen de filialen door het hele land. Werk en vergaderingen en overleg dat heel goed per telefoon of videobellen kan. Bazen vinden zichzelf te noodzakelijk om thuis te blijven, lees vertrouwen hun werknemers niet zonder controle of zo?. :n

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:05

Dat had gewoon nooit een advies moeten zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:14

Precies, het had minder vrijblijvend moeten zijn, dan kan de werkgever ook minder zeuren.
In het voorjaar was het echt rustig op de weg, dat is het al lang niet meer. Dus minder op het werk aanwezig zijn kan wel.

Maar wat ik ook wel wil weten zijn er ook cijfers hoeveel mensen er op kantoor werken en hoeveel mensen er werken in sectoren die niet thuis kunnen werken?
Die moet je wel van het grafiekje afhalen, die kunnen namelijk niet anders.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:16

Ik kan niet thuiswerken en ben 2,5 dag per week op kantoor. Er zijn bij ons ook mensen die op kantoor werken omdat ze het thuis niet trekken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:24

Ik "zie" (zit thuis dus zie niet veel :') , niet te letterlijk nemen dus) op mijn werk ook veel mensen naar kantoor gaan terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Vooral managers bij ons zijn bang dat ze anders niet kunnen managen. :=
Las gisteren ook in het maandelijkse bulletin van de CNV dat ze een enquete hadden gehouden en veel mensen toch naar kantoor gingen ipv thuiswerken, en ze deden een oproep om vooral toch thuis te werken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:24

Ik werk helaas al een jaar thuis. Maar ik ken inderdaad mensen waarvan de werkgever zegt dat ze naar kantoor moeten komen. Iets met vertrouwen :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:33

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je een rits overleggen via de zoom hebt je niet zit te wachten op stuiterende, gillende kinderen en dat je daarom naar kantoor gaat.
Ik heb wel eens een meeting via zoom gehad. Thuis viel een stuk of 5 keer de verbinding weg. Dan ga ik de volgende keer wel op kantoor zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:34

Ik zou graag thuis werken, maar dat is geen optie met het werk wat ik doe.

Denk trouwens dat er een hoop werkgevers zijn die ook gewoon eisen dat je komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:34

Kinderen zijn nu weer naar school, dus zouden de mensen weer meer thuis kunnen werken.
Toch lijkt het daar niet op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:38

Friesfanaat schreef:
MarlindeRooz schreef:

Niet alleen werknemers in deze. Ken ook mensen waarvan de baas verlangt dat je alsnog naar kantoor komt ondanks dat hun werkzaamheden prima thuis uit te voeren zijn.. -O-

Disclaimer: Niet mijn werkgever.

Ja dit hoor ik ook. Ik zou dan mijn werkgever melden. Echt achterlijk dat een bedrijf zo denkt... :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:39

Bij ons op het werk merkte je ook dat men juist meer ruimte ging geven aan op kantoor werken. In eerste instantie was het bij ons heel streng (vooraf reserveren, max 3uur) maar je merkte echt dat mensen de sociale contacten nodig hadden en er een drempel was tot overleg.
Daarom wat meer verruiming uiteindelijk, hoewel thuis werken wel echt nog steeds de norm was (of bij cliëntcontact uiteraard bij de klant maar dan ook administratie niet daar als dat kan)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:41

MarlindeRooz schreef:

Klopt, als ik hier over het industrie terrein rij dan zie ik ook weer steeds meer staan voor de kantoren. De rotonde is tijdens de spits ook weer verstopt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:42

DuoPenotti schreef:
Kinderen zijn nu weer naar school, dus zouden de mensen weer meer thuis kunnen werken.
Toch lijkt het daar niet op.

Toch even heel flauw maar hier werd er echt meer thuis gewerkt toen ouders wel moesten omdat de kinderopvang dicht was.
Werd dan wel flink over geklaagd in de buurt app :')
Maar sinds de scholen weer open zijn kan je ineens weer parkeren op mijn vrije dag.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:55

Maar is dit ook terug te zien in besmettingen op de werkvloer?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:58

purny schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je een rits overleggen via de zoom hebt je niet zit te wachten op stuiterende, gillende kinderen en dat je daarom naar kantoor gaat.
Ik heb wel eens een meeting via zoom gehad. Thuis viel een stuk of 5 keer de verbinding weg. Dan ga ik de volgende keer wel op kantoor zitten.

Of je maakt de boel thuis op orde. Lijkt me wel het minste dat je kunt doen.

Ik werk al bijna een jaar thuis, alleen in de zomer konden we weer maximaal 2 dagen per week naar kantoor. Dat was wel even prettig hoor, ik werk nu iets meer dan een jaar bij deze werkgever en er zijn nog steeds collega's die ik nog nooit gezien heb. Terwijl het bij mijn functie hoort dat ik zichtbaar en benaderbaar ben. Tja, het is even roeien met de riemen die ik heb.
De consequentie is dat ik hele dagen aan het vergaderen ben via teams en aan het bellen ben.
Is het ideaal? Nee, natuurlijk niet. Maar het kan wel.
Er kan heel veel vanuit huis juist, veel meer dan men vooraf dacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:01

Citaat:
In gemeente Zwartewaterland kunnen klanten toch winkelen zonder afspraak: winkeliers hebben 'shoplichten' voor de deur staan. RTV Oost schrijft dat klanten aan een groen of rood bord kunnen zien of ze welkom zijn of niet. Ondernemers willen zo de drempel verlagen om te gaan winkelen, maar wel op een veilige manier. De overheidsregel is dat een klant vier uur van tevoren een afspraak moet maken.

"We hebben het gelijk al gemerkt afgelopen week: als er geen mensen met een afspraak binnen zijn, krijg je toch nog klanten binnen", zegt winkelier Ruben Breman uit Genemuiden tegen de regionale omroep. Hij benadrukt dat alle ondernemers zich aan de coronaregels houden.

Liveblog nos

We houden ons aan de coronaregels. We houden ons er alleen niet aan. Ongetwijfeld de maatstaf van heel veel mensen die "zich echt aan alle regels houden!"