Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:58

"mogelijk" houdt nog een grote slag om de arm, maar indien het zo zou zijn, is het misschien simpeler te voorkomen door meer je neus te beschermen..

En die vieze mensen die overal pulkjes aan smeren terug te dringen.. echt..ieuw.. %)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:00

Cer schreef:
"mogelijk" houdt nog een grote slag om de arm, maar indien het zo zou zijn, is het misschien simpeler te voorkomen door meer je neus te beschermen..

En die vieze mensen die overal pulkjes aan smeren terug te dringen.. echt..ieuw.. %)

Wellicht dus toch een mondkapjesplicht in Nederland :)) Het wordt nu nog verder onderzocht inderdaad, maar het klinkt alvast positief.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:01

Janneke2 schreef:
Citaat:
Weet je wat ik altijd zo jammer vind van zulke stemmingmakende berichten, dat alleen de negatieve geluiden in de media komen.

In goede tijden hoor je niemand zeggen: wat fijn dat KLM in Nederland ruim 30.000 werknemers heeft die allemaal belasting betalen, of wat fijn dat de staatskas gespekt wordt met premies die KLM daarover betaalde. Weet je hoeveel uitkeringen en toeslagen daarvan betaald kunnen worden?

Niemand heeft het er over dat de winstdeling over 2019 voor de KLM werknemers niet wordt uitgekeerd. Geld van een zeer positief boekjaar blijft nu in de kas.

Voor het uitzend personeel dat is “ontslagen” is gewoon NOW aan te vragen en dat moet via het uitzendbureau zelf.
Dit personeel is al niet meer ingehuurd voordat de Nederlandse regering überhaupt corona maatregelen had genomen omdat er simpelweg geen werk meer voor is.
Het is dus niet zo dat er eerst steun is aangevraagd en daarna deze mensen op straat zijn gezet.

Goed dan.

Even een paar andere geluiden uit de media, waar sommigen kennelijk overheen lezen.

Zoals geluidsoverlast.
Het met voeten treden van de regels door Schiphol.
Luchtvervuiling.
Import van ongewenste, invasieve exoten.

Het is voor mij geen uitgemaakte zaak dat werknemers van KLM en Schiphol per saldo een positieve bijdrage aan de Nederlandse samenleving leveren.
(Let vooral op het woord saldo: ik ben niet principieel tegen vliegtuigen, maar ze vliegen tegen afbraakprijzen. Dwz: de KLM en Schiphol de lusten, de afbraak en de lasten zijn voor anderen.)

Ik weet niet of wat jij stelt perse aan KLM gerelateerd is, of aan vliegmaatschappijen in het algemeen. Mocht KLM omvallen dan springt Quatar (met eigen ruwe olie voorziening) of Ryan-air (die het grootste deel van het personeel op Iers contract heeft staan en nu met lege kisten starts en landingen maakt om te voorkomen dat ze parkeergeld moeten betalen) wel in dat gat van de slots en passagiers die beschikbaar komen. Dat zou per saldo sowieso minder werkgelegenheid en afdracht in NL betekenen.
De geluidsoverlast, import en luchtvervuiling zou dan blijven bestaan.

Marie_Anne schreef:
Wat een onzin, dan zou je nooit kritiek mogen hebben op KLM. Dat de winstdeling niet wordt uitgekeerd lijkt me overigens vanzelfsprekend nu.

Een bonus in deze tijd, zeker als je aanspraak wilt maken op staatssteun, is not done. Punt.

Ik ben me ervan bewust dat er niet specifiek staat dat het om staatssteun gaat nee, zo idioot zijn ze nou ook weer niet. Gelukkig is minister Hoekstra het met me eens:
https://www.ad.nl/politiek/hoekstra-bon ... ~acb85ef6/

Natuurlijk mag je kritiek hebben, ik vind alleen de manier waarop de media het brengt vaak nog al stemmingmakerij.

Niet alleen Hoekstra maar ook AFKLM is het met je eens, zie punt IV In hun notulen, dat de variabele bonus afhankelijk is van beslissingen van de overheid.
Maar de kop “topman levert salaris in en ziet van bonus af als de staat dat als voorwaarde stelt” is waarschijnlijk niet voldoende clickbait.
Ook twee dingen die in de notulen staan maar die pikt de media er niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:13

MizzMontana schreef:
Natuurlijk mag je kritiek hebben, ik vind alleen de manier waarop de media het brengt vaak nog al stemmingmakerij.

Niet alleen Hoekstra maar ook AFKLM is het met je eens, zie punt IV In hun notulen, dat de variabele bonus afhankelijk is van beslissingen van de overheid.
Maar de kop “topman levert salaris in en ziet van bonus af als de staat dat als voorwaarde stelt” is waarschijnlijk niet voldoende clickbait.
Ook twee dingen die in de notulen staan maar die pikt de media er niet uit.

Nee, sorry. Als je zelfs maar een bonus overweegt in deze tijd heb je het niet begrepen. Als de staat het als voorwaarde stelt :x .
Zowel naar belastingbetalers als naar het personeel toe vind ik dit zo onfatsoenlijk.

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:17

Een bonus is toch gericht op je prestatie over het afgelopen jaar?
Hoe heeft het virus daar perse mee te maken?
Ik heb daar weinig tot geen mening over, het is vast wel ergens vast gelegd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:18

Destination schreef:
Cer schreef:

Wellicht dus toch een mondkapjesplicht in Nederland :)) Het wordt nu nog verder onderzocht inderdaad, maar het klinkt alvast positief.

Ik zie dit dus echt niet als meerwaarde. Mensen gebruiken die dingen belachelijk slecht. En ik vrees ook dat mensen met een hoestje eerder denken het kan wel.

In verplicht handschoenen dragen zie ik meer.

Echt vooraf waren die mensen die dat deden toch ook smerig. Verandert niet veel.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:19

Eleeke schreef:
Ik blijf het apart vinden . Nergens vind ik in bronnen iets over vegetarisch en Corona. Niet in het engels niet in het Nederlands. Dit klinkt voor dit moment als een hoax.

Dat mensen met weinig spieren of mensen die geen eiwitten eten sneller interen , ja dat klinkt logisch maar de link met vegetariër zijn zie ik niet , en belangrijker , vind ik nergens.

Ik word graag overtuigd ,maar wel met bronnen

Volgens mij komt het uit ervaringen binnen de Nederlandse ziekenhuizen.

Hier zitten blijkbaar allemaal vegetariërs/veganisten die goed over hun voeding nadenken, top!
Maar de gemiddelde vegetariër denkt daar volgens mij helemaal niet zo over na, voldoende eiwitten of vervanging van...
Ik neem aan dat het over zo’n groep mensen gaat.

En ik ken zelf verschillende mensen die vegetariër zijn en hier dus absoluut niet over nadenken, voldoende eiwitten etc. Voor zo’n groep kan ik het me zeker voorstellen.

Ik werk in de diervoeding en vanuit daar weten we ook dat de behoefte van bepaalde aminozuren (bouwsteentjes van eiwitten) énorm verhoogd is tijdens ziekte, dus dat bij mensen, onafhankelijk van je eetpatroon, zo is, is voor mij heel logisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:22

Sizzle schreef:

Dat is maar de vraag want het kan toch niet zo zijn dat een bedrijf overheidssteun krijgt om te overleven want er is corona crisis dus geen vluchten, en dan een bonus gaat uitkeren?
In mijn ogen is dat uiterst vreemd te noemen en onwenselijk.
Kijk Al's het bedrijf omvalt is er helemaal niets. Geen salaris en geen bonus.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:23

Mooi interview over de menselijke kant van corona, gerelateerd aan de zorg nu en later. Vanuit het perspectief van een van mijn beste vriendinnen, al vanaf de kleuterschool. Zij werkt als onderzoeker bij het Nivel (onderzoek in de gezondheidszorg) en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Groningen.

https://www.diepinjehart.nl/diep-in-je- ... -verandert

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:25

Als de bonus 2 maanden eerder was uitgekeerd dan had ie het nu moeten terug betalen?
Effecten van 2020 weerspiegelen zich in de komende jaaromzet. Tevens betekend een financiele tegenvaller niet perse dat iemand slecht werk geleverd heeft. Als individu ben je niet verantwoordelijk uiteindelijk.

Ik ken de bonusvoorwaarden van de KLM niet, dus ik zou niet weten hoe ik daar een mening over moet hebben.

Mijn bonus wordt gelukkig ook gewoon uitbetaald :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-04-20 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:26

Eleeke schreef:
Ik blijf het apart vinden . Nergens vind ik in bronnen iets over vegetarisch en Corona. Niet in het engels niet in het Nederlands. Dit klinkt voor dit moment als een hoax.

Dat mensen met weinig spieren of mensen die geen eiwitten eten sneller interen , ja dat klinkt logisch maar de link met vegetariër zijn zie ik niet , en belangrijker , vind ik nergens.

Het lijkt mij ook wat te vroeg om allerlei conclusies te trekken ja.
Veel mensen lezen maar half en zien alleen maar: vegetariër en risicogroep. Terwijl dat dus niet klopt in ieder geval.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:28

Die motie van geen bonus indien NOW is toch aangenomen gisteren? Dat betekent toch dat het niet mag? (politiek ben ik niet zo sterk hoor)

Ik weet niet helemaal wat invliegen van exoten met KLM te maken heeft trouwens. De vraag naar exoten zou toch helemaal verboden moeten zijn/worden mits voor fokprogramma oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:33

Sizzle schreef:

Air France wil nu de bonusvoorwaarden aanpassen voor de topman ivm de huidige omstandigheden. Wat er dus in praktijk op neer zou kunnen komen, dat naarmate hij meer staatssteun bijeen harkt ( of andere steun, van banken) zijn bonus hoger wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:39

Precies en dat is bizar.

Fijn Sizzle dat jij je bonus krijgt. Ik zou er niet mee te koop lopen in een tijd dat teveel mensen vanwege geen inkomen hebben hele grote hoopjes problemen hebben en slapeloze nachten.
Met name deze.... :P in je bericht....steekt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:00

Zullen we weer terug naar covid19 gaan ipv over bonussen te praten? Dat komt einde van het jaar wel weer voorbij.
Ik vind dat onderzoek in Groningen wel degelijk van belang , de receptoren waar dat virus zich het best bij voelt om te vermeerderen zitten vooral in darmen, longen en neus. Dus zorgen dat ze niet in de neus komen is al een goed iets .
Neuskapje aan een bril ? En kinderen ademen heel veel met open mond dus ?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 23-04-20 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:02

De bonus is opgelost... KLM topman Smith levert hem in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:03

Had Voldemort misschien toch een punt... -:)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:06

Weer 42 van de IC af!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:11

bigone schreef:
Zullen we weer terug naar covid19 gaan ipv over bonussen te praten? Dat komt einde van het jaar wel weer voorbij.
Ik vind dat onderzoek in Groningen wel degelijk van belang , de receptoren waar dat virus zich het best bij voelt om te vermeerderen zitten vooral in darmen, longen en neus. Dus zorgen dat ze niet in de neus komen is al een goed iets .
Neuskapje aan een bril ? En kinderen ademen heel veel met open mond dus ?

Zolang een mondkapje maar niet gecombineerd wordt met een bril… Ik heb slechte ervaringen daarmee… Ik ga dan botsen. Met andere mensen. Letterlijk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:11

lenaa_tje schreef:
Ik zie dit dus echt niet als meerwaarde. Mensen gebruiken die dingen belachelijk slecht. En ik vrees ook dat mensen met een hoestje eerder denken het kan wel.

In verplicht handschoenen dragen zie ik meer.

Echt vooraf waren die mensen die dat deden toch ook smerig. Verandert niet veel.

Neuh, ik niet eigenlijk. Het gebruik van beide niet. De hoeveelheid mensen die ik in bijv. de supermarkt met handschoenen aan alsnog in hun tas zie rommelen of hun telefoon of portemonnee in hun hand zie houden... Of met handschoenen aan, aan hun gezicht gaan zitten. Dan schiet het compleet zijn doel voorbij.

Sodera schreef:
Eleeke schreef:

Volgens mij komt het uit ervaringen binnen de Nederlandse ziekenhuizen.

Hier zitten blijkbaar allemaal vegetariërs/veganisten die goed over hun voeding nadenken, top!
Maar de gemiddelde vegetariër denkt daar volgens mij helemaal niet zo over na, voldoende eiwitten of vervanging van...
Ik neem aan dat het over zo’n groep mensen gaat.

En ik ken zelf verschillende mensen die vegetariër zijn en hier dus absoluut niet over nadenken, voldoende eiwitten etc. Voor zo’n groep kan ik het me zeker voorstellen.

Ik werk in de diervoeding en vanuit daar weten we ook dat de behoefte van bepaalde aminozuren (bouwsteentjes van eiwitten) énorm verhoogd is tijdens ziekte, dus dat bij mensen, onafhankelijk van je eetpatroon, zo is, is voor mij heel logisch.

Ook bij mensen is bewezen dat eiwitten het herstel bevorderen. Vooral kwetsbare mensen krijgen bij ons al heel snel een energie en eiwitverrijkt dieet bij ziekte of na een operatie.
Ook alle covid patienten krijgen op dit moment standaard een energie en eiwitverrijkt dieet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:16

Blacky94 schreef:
Ook bij mensen is bewezen dat eiwitten het herstel bevorderen. Vooral kwetsbare mensen krijgen bij ons al heel snel een energie en eiwitverrijkt dieet bij ziekte of na een operatie.
Ook alle covid patienten krijgen op dit moment standaard een energie en eiwitverrijkt dieet.

En heb je er ook al gehad die vroegen naar de vegan variant, of zijn ze als patient toch niet zo kieskeurig?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:17

Pien: ik zit helemaal niet in een emotionele/overtuigende hoek?
Geen idee waar je dat vandaan haalt

Ik stel alleen dat er niet gezegd word dat je als vegetarier of veganist onder een risicogroep valt
Maar dat er gezegd word dat als je het oploopt en daardoor flink inlevert dat je dan extra risico loopt op slechter herstel.
Dat is wat ik er uit haalde

En dat kan idd prima
Maar dat komt denk ik eerder omdat het huidige systeem niet ingericht is op voeding vanuit die hoek
En dat is helaas ook gewoon zo
Want als je hier in nl in een ZH ligt en je wenst vegan te eten kom je op heel veel plekken nog aardig bekaaid er vanaf qua voeding
Is dat iets wat ala minute aangepast kan worden op dit moment? Nee
Want er staat op dit moment al druk genoeg op het hele systeem

Dus als je nu in het zh zou liggen
Of flink ziek bent en flink inlevert qua spieren dan zou afstappen van vegetarish of veganistisch idd zinvol kunnen zijn als je je in een instellings setting bevind
Om er voor te zorgen dat je wel aan de benodigde macro’s kunt komen die je nodig hebt en doe ze je op dit
Moment niet op een plantaardige oid wijze kunnen bieden

(Ik ben sowieso geen veganist en al helemaal geen prekende veganist, iedereen moet vooral doen waar diegene zichgoed bij voelt en achter staat
Ik eet idd wel overwegend plantaardig en ben daarmee ook gezonder dan dat ik voorheen met mijn traditionele eetpatroon was , dat geld voor mij
Maar dat hoeft voor een ander niet te gelden
Daar komt geen grammetje emotie of overtuigingsdrang bij kijken, daar ben ik veel te nuchter voor )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 23-04-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:17

sureido schreef:
Weer 42 van de IC af!

Whoop whoop

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:24

Ok, Sonja dan heb ik je post fout begrepen. Zoals je het nu omschrijft sta ik er ook in en zo was het volgens mij ook opgeschreven. Sorry.
Vandaar ook mijn gestelde vraag.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:27

elnienjo schreef:
Blacky94 schreef:

En heb je er ook al gehad die vroegen naar de vegan variant, of zijn ze als patient toch niet zo kieskeurig?

Ik heb nog geen vegetarische patiënten gehad, alhoewel ik niet het idee heb dat dit direct bovenaan het lijstje met prioriteiten van een patiënt staat. Zeker degenen die van de IC komen kunnen soms amper wat, zitten aan de sondevoeding en moeten letterlijk opnieuw leren eten, zitten, lopen, etc.
Komt bij dat lang niet iedereen bij ons ineens een berg vlees of vis krijgt, nog even afgezien van dat de meeste mensen dus nog niet eens zoveel kunnen eten. Zo gebruiken we een hoop eiwitrijke drankjes, mousse, gebakjes en andere producten die niet ''standaard'' in het dieet van een gezonde NLer voorkomen. Maar tegelijkertijd gebruiken we aan de andere kant juist ook wel weer dingen als kwark, kaas en eiwitverrijkt brood.
Daarnaast is het ook afhankelijk van de consistentie. Sommige patiënten mogen in eerste instantie alleen ingedikt drinken en gemalen voedsel eten, op het moment dát ze weer mogen gaan eten. Prioriteit ligt dan bij veel patiënten in eerste instantie om weer te leren eten, terug te mogen naar een normale consistentie en van de sondevoeding af te mogen.

Mensen die gewoon geen trek hebben door ziekte of door smaakverlies bieden we ook dit soort dingen aan. Maar wij hebben dus ook veel andere mogelijkheden naast vlees of vis.