Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:21

Destination schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik weet niet of dit zo slim is, Ikea is dicht en dan is dit misschien wel het volgende leuke uitje. Een winkel waar je normaal niet binnen komt, al zijn kinderen daar niet welkom

Waarom zouden kinderen niet welkom zijn in een groothandel? Sowieso bij Makro is het toegestaan, daar wordt zelfs kinderkleding en speelgoed verkocht.

Vroeger, toen Makro in België enkel voor zelfstandige wss, mochten kinderen toxh echt niet binnen. Daar hadden ze een opvang voor. (heb er vaak genoeg zelf gezeten)

Tegenwoordig mag je als particulier in België wel de Makro in en is de opvang weg.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:22

Makro mogen kinderen mee naar binnen, Sligro voor een paar jaar terug niet (NL dan), weet niet hoe het nu zit. Maar hopelijk gaat er bij iedereen toch maar 1 van het gezin of zo weinig mogelijk naar de winkel..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:23

Marcella schreef:
Denk dat in huidige situatie kinderen niet welkom gaan zijn.

Ik ben met je ineens dat je kinderen thuis laat als je verstandig bent, maar er staat niet op de website van de Makro of de Sligro dat kinderen verboden zijn.

tiwi1969 schreef:
Ben er lang niet geweest, maar in de tijd dat ik bij Sligro kwam mochten kinderen onder 12 niet mee, en in mijn jeugd mocht ik ook niet mee naar binnen bij de Makro.

Bij de Makro mag het normaal gesproken sowieso en Sligro heeft op de website staan dat het eigen verantwoording is ivm de heftrucks. Het is nu ook niet verboden, maar natuurlijk niet gewenst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:24

Waar ik niet helemaal uitkom en waarvan ik hoop dat jullie het weten.

Wat is het protocol op het moment dat iemand mogelijk besmet is, opgenomen op IC en verdenking van, voor de rest van het gezin/familie? Ook als bijvoorbeeld de kinderen en kleinkinderen niet in hetzelfde huis wonen, maar wel langs zijn geweest de afgelopen tijd? Ik lees een aantal keer alleen dat er dus geen bezoek in het ZH mag, maar niet wat de maatregelen zijn voor de andere die ermee in aanraking zijn geweest?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:25

raket schreef:
Bedankt voor de link. Tot 6 weken zei de longarts ook.
Ik ben nu 2.5 week ziek en sinds eergisteren word ik zieker.
Nog maar wat geduld hebben. Longen blijven oké.
Zal mijn leidinggevende nog maar wat meer van mijn diensten laten overnemen helaas....

oliebol zeg! Je ervaart dus al een 2,5 week constant geen verbetering en vanaf eergisteren voel je..? Meer kortademig? Of meer koorts?

Beterschap!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:29

Wat ik van de week op tv hoorde zou er 1 vaste persoon bij de patiënt op bezoek mogen, deze moet zich melden en wordt in beschermende kleding via een aparte route bij de patiënt gebracht en daarna ook weer rechtstreeks naar buiten.

Ben je in contact geweest met een patiënt zou ik zelf in isolatie gaan, maar dat is een vraag voor het rivm

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:30

MyWishMax schreef:

Wat is het protocol op het moment dat iemand mogelijk besmet is, opgenomen op IC en verdenking van, voor de rest van het gezin/familie? Ook als bijvoorbeeld de kinderen en kleinkinderen niet in hetzelfde huis wonen, maar wel langs zijn geweest de afgelopen tijd? Ik lees een aantal keer alleen dat er dus geen bezoek in het ZH mag, maar niet wat de maatregelen zijn voor de andere die ermee in aanraking zijn geweest?

Allemaal in quarantaine gaan voor alle zekerheid. Want mensen die contact hebben gehad met deze persoon daar word automatisch het etiket besmet opgeplakt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:32

karuna schreef:
Ik heb het gister aan mijn huisarts gevraagd omdat ik niet heel lekker op paracetamol reageer. Het geldt ook voor diclofenac. Er is officieel volgens haar geen hard bewijs van maar adviseert om het gebruik te vermijden als het even kan. Een enkele keer kan mogelijk geen kwaad maar vaker gebruiken is erg af te raden.

Idem voor prednison die je graag als ondersteuning voor je longen zou willen gebruiken. Maar daarvan is zegt ze wel bewijs dat het ongunstig werkt als je besmet bent met corona virus. Oftewel niet gebruiken tenzij het leven of dood is zonder prednison. -O-

Voornamelijk langer gebruik. Stootkuur kan wel. Hier proberen we eerst andere pufjes werkt het niet krijg ik als nog de stootkuur.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:32

MyWishMax schreef:

Voor de zekerheid zou ik iedereen thuis houden die de afgelopen 2-3 weken in contact is geweest met de patiënt.

In Duitsland stevenen we nu af op de 13,000 besmettingen :\

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:34

lenaa_tje schreef:
karuna schreef:
Ik heb het gister aan mijn huisarts gevraagd omdat ik niet heel lekker op paracetamol reageer. Het geldt ook voor diclofenac. Er is officieel volgens haar geen hard bewijs van maar adviseert om het gebruik te vermijden als het even kan. Een enkele keer kan mogelijk geen kwaad maar vaker gebruiken is erg af te raden.

Idem voor prednison die je graag als ondersteuning voor je longen zou willen gebruiken. Maar daarvan is zegt ze wel bewijs dat het ongunstig werkt als je besmet bent met corona virus. Oftewel niet gebruiken tenzij het leven of dood is zonder prednison. -O-

Voornamelijk langer gebruik. Stootkuur kan wel. Hier proberen we eerst andere pufjes werkt het niet krijg ik als nog de stootkuur.

Heb zelfde gehoord van Huisarts en GGD mocht het zo ver komen

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:34

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:37

Destination schreef:
MyWishMax schreef:

Voor de zekerheid zou ik iedereen thuis houden die de afgelopen 2-3 weken in contact is geweest met de patiënt.

In Duitsland stevenen we nu af op de 13,000 besmettingen :

Dank jullie wel.

Ik heb helaas geen invloed op iedereen die in contact is geweest. Het is gelukkig (rot woord in deze omstandigheden) niet iemand uit mijn gezin/familie. Wel iemand uit het gezin waarmee ik normaal contact had, maar dat is twee weken geleden voor het laatst. Ik maak me meer zorgen om hen en vooral de mensen waar zij nog contact mee gehad hebben, want dat zijn er ook aardig wat.

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:39

Ik denk dat Sligro en Makro vooral open gaan omdat ze anders, nu de horeca dicht is, met veel goederen blijven zitten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:40

MissBambi schreef:
https://www.bd.nl/dossier-coronavirus/z ... haring_web

Triage tent neergezet bij ziekenhuis Bernhoven in Uden.

Ons ziekenhuis, we zitten midden in de haard. Is zo'n 15 km verderop.

Beetje jammer dat ze dan niet extra uitleggen wat er zo heftig is in “wat zij tegenkomen”. Want ik denk dat die heftige toestanden daar (jonge mensen zonder lucht en ernstige scans?) duidelijk blijven communiceren kunnen helpen dat de ernst duidelijk blijft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:44

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat Sligro en Makro vooral open gaan omdat ze anders, nu de horeca dicht is, met veel goederen blijven zitten.

Toch was dat maandag niet aan de orde. Drukte was hier bij Sligro vergelijkbaar. Makro was drukker.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:46

Heel veel groot handels zullen nog een hele flinke klap krijgen. Niet alleen dr makro en sligro.
In almelo heeft bleckman 1000 uitzendkrachten weg moeten sturen door de corona.
Ook hier op mijn werk merken we dat winkels veel minder bestellen.
Mocht het zo zijn dat heel veel winkels besluiten te gaan sluiten, dan zullen wij ook of aangepaste tijden gaan werken of zonder werk te komen zitten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:46

Leuk man met z’n allen naar de Makro :roll:

Las een bericht waar medewerkers van de Hema en een drogist spraken. Bij de Hema lopen nog veel ouderen te shoppen en gaan ook nog gezellig een gebakje zitten eten met elkaar.
Bij de drogist staan ze gewoon gezellie te ouwehoeren zonder afstand te houden. _-:(
Van die medewerkers mocht er wel een lockdown komen.

Snap dat niet zo van die oudjes, ten eerste behoren ze tot de risico groep en ten tweede wil Rutte groepsimuniteit creëren om juist hen te beschermen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:47

lenaa_tje schreef:
karuna schreef:

Hoe zit het met pufjes?
Mijn dochter gebruikt Qvar (2x2), Atrovent (2x2) als onderhoudsdosis in combi met een neusspray op basis van budesonide
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 19-03-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:49

Prednison lijkt me niet zo slim nee, dat onderdrukt een ontsteking

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:50

Popstra schreef:
Leuk man met z’n allen naar de Makro :roll:

Las een bericht waar medewerkers van de Hema en een drogist spraken. Bij de Hema lopen nog veel ouderen te shoppen en gaan ook nog gezellig een gebakje zitten eten met elkaar.
Bij de drogist staan ze gewoon gezellie te ouwehoeren zonder afstand te houden. _-:(
Van die medewerkers mocht er wel een lockdown komen.

Snap dat niet zo van die oudjes, ten eerste behoren ze tot de risico groep en ten tweede wil Rutte groepsimuniteit creëren om juist hen te beschermen.

Oudjes begrijpen het vaak minder goed omdat ze ook minder toegang hebben tot alle informatie. Ze hebben het vaker van horen zeggen.
Dit is trouwens precies het gedrag wat je in België ook had de dagen voor de verschillende verstrengingen van het beleid.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:51

Over ibuprofen, cortisone en andere medicatie:

https://m.dw.com/en/coronavirus-confusion-about-safety-of-ibuprofen/a-52824043
Artikel met een samenvatting van kennis rondom kennis ibu/corona

Het oorspronkelijke artikel waar naar verwezen wordt is dit,
https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext
Covid 19 diabetes en hoge bloeddruk medicatie.
Originele bron, waarin verband wordt gelegd tussen verhoging aantal ACE2 receptoren door meds.
Ergens in 1 zin wordt cortisone/ibu ook genoemd.

Uit dat artikel plaatste ik al eerder dit screenshot:

Afbeelding

En dan voor de mensen die nog een stapje dieper willen, het mechanisme waarmee sars-CoV2 aan ACE2 receptoren bindt.
(Let op, stevige tekst!)
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/03/03/science.abb2762

Heel kort gesteld kun je zeggen dat er aanwijzingen zijn dat bepaalde medicijnen inderdaad negatieve gevolgen hebben bij gebruik bij Corona.
Volledig onomstotelijk vast staat het zeker nog niet, er is nog onderzoek naar gaande.
Voor mensen die langdurig dit soort medicijnen gebruiken, is er óók risico als je daar ineens mee stopt.
Dus is zelf dokteren is sowieso niet wijs, altijd overleg met arts!!

Voor het simpele geval van incidenteel ibuprofen gebruik: daar kan vaak redelijk makkelijk paracetamol als alternatief gebruikt worden.
En daarom wordt dat vanwege alle onduidelijkheden nu door een aantal artsen geadviseerd. Liever paracetamol dan ibu, als dat eenvoudig te realiseren is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:52

Femke_Tweety, mee stoppen is ivm haar astma ook geen optie, gaat nu eindelijk net wat beter

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:53

LadyMadonna schreef:

Als je kijkt naar de gemiddelde klant bij de Sligro, zijn dat heeeel veel mensen die een heel ander bedrijf hebben en ook kopen bij de Sligro (en ja, daar zijn wij hier thuis ook schuldig aan). ik denk dus dat dat inderdaad wel meevalt. Maar een beetje spreiding is wel zo aardig natuurlijk voor de andere supermarkten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:56

kiki1976 schreef:
lenaa_tje schreef:

Hoe zit het met pufjes?
Mijn dochter gebruikt Qvar (2x2), Atrovent (2x2) als onderhoudsdosis in combi met een neusspray op basis van budesonide

Ik ga dit even wat duidelijker neerzetten:
Niet specifiek alleen voor jou, maar voor iedereen.
Ik quote nu jou even, omdat dit een recente vraag is.

Niet persoonlijk.

Stel medische vragen over medicatie die al gebruikt wordt alsjeblieft aan je arts en overleg daarmee, en vaar níet op de adviezen gegeven op bokt!

Hier zit veel kennis.
Maar ook veel mensen die 'van horen zeggen' informatie hebben.
Die soms kort door de bocht conclusies trekken. En die dat heel overtuigend brengen.

Sommige medicijnen moeten nu eenmaal genomen worden,wat het effect van niet nemen is minstens zo schadelijk.

Overleg met arts gaat áltijd voor bokt kennis.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:57

Hannanas schreef:
MissBambi schreef:
https://www.bd.nl/dossier-coronavirus/z ... haring_web

Triage tent neergezet bij ziekenhuis Bernhoven in Uden.

Ons ziekenhuis, we zitten midden in de haard. Is zo'n 15 km verderop.

Beetje jammer dat ze dan niet extra uitleggen wat er zo heftig is in “wat zij tegenkomen”. Want ik denk dat die heftige toestanden daar (jonge mensen zonder lucht en ernstige scans?) duidelijk blijven communiceren kunnen helpen dat de ernst duidelijk blijft.

Ik vind juist dat deze directeur het op een hele duidelijke en integere manier verwoordt.
Snap niet zo goed waar die behoefte naar heftige details vandaan komt. Lijkt een beetje op sensatiezucht.
Er is ook nog zoiets als privacy en zeker wanneer je werkt met patiënten moet je daar heel zorgvuldig mee omgaan.