Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:47

Wij hebben een boel speelgoed en tuin speelgoed gekregen van onze schoonzus voor niets.Maar het leuke is dat al dat spul weer terug is voor de kleinkinderen van mijn schoonzus.Hun kleinzoon rijd rond op een mamoetskelter van 20 jaar oud waar de halve familie al op rond gereden heeft.Zo kan het ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:49

Wijsje schreef:
Ik had een poetsadresje toen we van de gulden overgingen naar de euro. Jarenlang daar gewerkt voor een rijk koppel, nooit een aardigheidje met de feestdagen, nooit een cent opslag.
De dag van de euro's had ik daar gewerkt, ik ging mijn geld pakken dat altijd op dezelfde plaats voor me klaar lag. Hadden ze tot de cent nauwkeurig alles omgerekend, er lag dus precies zoveel euro en zoveel cent.
Heb mijn geld gepakt en ben er nooit meer heen geweest.

Dat heb ik wel vaker met financieel rijke mensen meegemaakt. Zodra er geld is, dan wordt er beknibbeld of kan er geen extraatje voor een ander meer van af.
Wees blij dat jij echt rijk bent (goed hart, lieve mensen om je heen, gezondheid, leuker leven dan die mensen, enzovoorts). Geld is makkelijk als je het hebt, maar je koopt er eigenlijk niets voor. Je kunt geen echte liefde en geluk ermee kopen, alleen maar materiaal waar je al snel weer op uitgekeken bent. Maar ik snap je reactie maar al te goed. Ik denk dat ik dat ook had gedaan, maar meer om hoe er met je omgegaan wordt. Al kreeg je (op welk moment van het jaar ook, want ik hang niet aan feestdagen) een simpele Action-kaart met 'dank je wel' erop. Dat is al zoveel waard!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:54

Riddershow schreef:
Binnen de familie is heel veel weg gegeven. Daar wordt niet eens gedacht om geld te vragen. Zo heeft mijn zusje een bijna nieuw ikea ledikantje gekregen, zooi kleren en doekjes. Helaas niet meer om dat ik dat een half jaar terug aan mijn schoonzus heb gegeven. Als ik ergens geld voor wil hebben dan verkoop ik het gewoon en als dan familie het echt wil hebben dan haal ik er de kop vanaf. Ga me daar ook niet zelf in de vingers snijden.

Ik heb ooit via de gastouder de vraag gekregen of ik kleertjes wilde overnemen voor een obolus (zoals ze dat hier noemen, een kleinigheidje) Dus ik heb haar een envelop met wat geld gegeven. Bleek dat ze dat te weinig vond en dat ze toch zeker het tienvoudige had verwacht. Ik heb alle kleding weer terug in de dozen gedaan terug gegeven.

Het was niet zozeer dat ik geen geld wil geven voor kleding, maar het is allemaal in de toon. Zeggen dat je er een kleinigheidje wil hebben en uiteindelijk gaat zeggen dat het te weinig en (jaha) gelijk ook een dreigbrief gaat sturen dat je een advocaat inschakelt, dan heb je aan mij de verkeerde.

Dat vind ik echt raar. Zeg dan gewoon van te voren wat je ervoor wil hebben.

Ik ben op zich ook niet zo moeilijk met dingen weg geven. Zeker in de familie. Het is dat ik de box, het ledikant en de commode zelf nog in gebruik had, anders had mn nichtje dat zo kunnen krijgen.
Maar die draagzak was gewoon gloednieuw en ik was van plan om hem op marktplaats te zetten. Tja, dan vraag ik er gewoon geld voor.
Ik heb hem daarna via marktplaats verkocht voor 10 euro meer dan dat ik van haar wilde hebben. En ik was hem binnen een dag kwijt, met verschillende geïnteresseerden. Dus dan lijkt me dat ik niet de hoofdprijs heb gevraagd aan mijn nichtje.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:54

Trui schreef:
Zo ook een man bij de metro die aan iedereen 10 cent vroeg want dat miste hij voor zn metro kaartje. Nou zat die m 10 cent gaven. Maar zodra die persoon uit het zicht was gebruikte ie dezelfde smoes om van anderen ook weer 10 cent te krijgen. Nou ik kwam aan met de metro daar om laten we zeggen 10 uur, en om 12 uur moest ik weer naar huis, en hij stond daar Nogsteeds met dezelfde smoes van iedereen 10 cent te krijgen.

Dat vond ik wel een beetje dat ik dacht van Mwah. De smoes verzinnen dat je aan tien cent genoeg hebt en dan aan anderen ook met dezelfde smoes tien cent vragen en het dus (denk ik) niet voor metrokaartje gebruiken

Zo loopt er een mevrouw in mijn vorige woonplaats rond die bij het ziekenhuis bij iedereen geld bietst voor een 'buskaartje', omdat ze 'haar portemonnee thuis heeft laten liggen' (loopt zogenaamd ook rond met een rollator, maar loopt daarna als een kievit). Af en toe ging ze naar een andere plek in de stad, maar ze had het meeste geluk bij het ziekenhuis. Die had geen baan nodig met al dat geld dat ze per dag binnenhaalde. Ze heeft het bij mij ook zo vaak geprobeerd, maar ik geef haar nooit wat. Mede dankzij mijn werk in Amsterdam pik ik de schooiers er meestal zo uit. De man die bij de supermarkt een krantje verkoopt krijgt een keer in de zoveel tijd van mij twee euro en dan wil ik het krantje niet, zodat hij die nog aan een ander kan verkopen. Die twee euro is dan ook echt voor hemzelf bedoeld.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:14

Zo hadden wij een vaste bedelaar bij de supermarkt om de hoek. Hij stond niet met een krantje (dat deed een ander al) en op een gegeven moment was hij er twee weken niet.
Toen dook hij ineens weer op, dus ik een praatje met hem gemaakt, bleek hij twee weken op vakantie te zijn geweest in Spanje. Sommie bedelaars bedelen echt wen compleet maandsalaris bij elkaar.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:50

AmyII schreef:
Zo hadden wij een vaste bedelaar bij de supermarkt om de hoek. Hij stond niet met een krantje (dat deed een ander al) en op een gegeven moment was hij er twee weken niet.
Toen dook hij ineens weer op, dus ik een praatje met hem gemaakt, bleek hij twee weken op vakantie te zijn geweest in Spanje. Sommie bedelaars bedelen echt wen compleet maandsalaris bij elkaar.

Ik heb ook bedelaars gezien bij de supermarkt die je vragen om wat extra spullen te kopen, zodat zij die dan terug kunnen brengen bij de desbetreffende supermarkt :x

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:34

Aight schreef:
AmyII schreef:

Ik heb ook bedelaars gezien bij de supermarkt die je vragen om wat extra spullen te kopen, zodat zij die dan terug kunnen brengen bij de desbetreffende supermarkt :x

Vragen die dan het bonnetje erbij? Bij ons is dat zonder bonnetje namelijk niet mogelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:01

thirteenn schreef:
Aight schreef:

Vragen die dan het bonnetje erbij? Bij ons is dat zonder bonnetje namelijk niet mogelijk.

Hier wel hoor. Zelf ook een keer gedaan toen ik een pure chocoladeletter op mn werk kreeg en eigenlijk liever melk wilde :P
Was van Tony dus had gezegd dat ik per ongeluk de verkeerde kleur had gekocht en dacht dat het melk was :+ Toen kreeg ik een andere :')

Ook best gierig eigenlijk :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:51

Misschien is die man wel liftend of zwart rijdend naar Spanje gegaan ;)
Ik vind het ook best gierig om dat iemand niet te gunnen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:14

Ook mensen die de straatkrant verkopen hebben gewoon een uitkering (althans, een groot deel). :D Zonder vaste lasten heb je een vakantie dus zo bij elkaar als je wilt...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:05

Nikass schreef:

Zeg ik dan dat ik hem dat niet gun? Mooie aanname...
Bovendien had meneer er een handje van om als hij een slok op had me te bedreigen voor wat kleingeld, als ik dan zei ‘nee ik heb geen kleingeld op zak, sorry’ begon meneer te schelden en te tieren (inclusief ziektes en beroepen) dat hij aan sorry niks had. En liep/ rende hij rustig een paar straten achter me aan, waardoor ik niet naar huis wilde lopen, want aub, iemand die zich zo gedraagt hoeft echt niet te weten waar ik woon.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:22

Telpeva schreef:
Ineke2 schreef:
Niet van iedereen koop ik hem nee. Er was er altijd 1 die stond bij de Bijenkorf zingend en deed de deur voor je open enzo.
Als ik er eens langs kwam dan kocht ik wel bij hem.

Maar mensen briefjes of instrument in de trein of iets nee die krijgen niks.

Maak me blij maak me blij,
Koop een krantje bij mijjjj *\o/* :D
Dat zingt ie altijd als ik hem tegen kom, ik vind het een leuke vent!

Ahh Blikkie, die is inderdaad kort geleden overleden :(
https://www.rijnmond.nl/nieuws/170306/Z ... -overleden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:19

Sourire schreef:
Ook mensen die de straatkrant verkopen hebben gewoon een uitkering (althans, een groot deel). :D Zonder vaste lasten heb je een vakantie dus zo bij elkaar als je wilt...

Voor een uitkering heb je zo ver ik weet een adres/woning nodig, en daarmee hebben ze net als ieder ander ook vaste lasten. Ook al hebben ze een uitkering dan is dat niet zo'n hoog inkomen als van iemand met een vaste baan, en elk inkomen dát ze hebben moet ook opgegeven worden bij het uwv en dit wordt ingekort op de uitkering die ze ontvangen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:54

Telpeva schreef:
Sourire schreef:

Voor een uitkering heb je zo ver ik weet een adres/woning nodig, en daarmee hebben ze net als ieder ander ook vaste lasten. Ook al hebben ze een uitkering dan is dat niet zo'n hoog inkomen als van iemand met een vaste baan, en elk inkomen dát ze hebben moet ook opgegeven worden bij het uwv en dit wordt ingekort op de uitkering die ze ontvangen.

Nope! Google maar eens op zwerversuitkering :)
Of een bijstandsuitkering op postadres, wordt ook wel gedaan. Gaat via de gemeente.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:55

Ik ken iemand die de trouwfotografe (vriendin van ze, dus als vriendendienst gratis gefotografeerd) afgescheept heeft met bonbons uit de uitverkoop voor €1.-..

Ja, klopt.. Het was gratis.. Maar toch.. Ik zou t persoonlijk niet eens durven op deze manier.. Ik had echt op z'n minst IETS betaald..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:56

nine1987 schreef:
Ik ken iemand die de trouwfotografe (vriendin van ze, dus als vriendendienst gratis gefotografeerd) afgescheept heeft met bonbons uit de uitverkoop voor €1.-..

Ja, klopt.. Het was gratis.. Maar toch.. Ik zou t persoonlijk niet eens durven op deze manier.. Ik had echt op z'n minst IETS betaald..

Meen je niet :oo
Die geef je toch een mooie bos bloemen en een leuke cadeaubon.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:04

AmyII schreef:
Nikass schreef:

Zeg ik dan dat ik hem dat niet gun? Mooie aanname...
Bovendien had meneer er een handje van om als hij een slok op had me te bedreigen voor wat kleingeld, als ik dan zei ‘nee ik heb geen kleingeld op zak, sorry’ begon meneer te schelden en te tieren (inclusief ziektes en beroepen) dat hij aan sorry niks had. En liep/ rende hij rustig een paar straten achter me aan, waardoor ik niet naar huis wilde lopen, want aub, iemand die zich zo gedraagt hoeft echt niet te weten waar ik woon.

en daar maak jij dan vervolgens vrolijk een praatje mee?

valt me wel vaker op hier dat,zodra er een kritische nooit komt op een opmerking die iemand plaatst, er ineens nog vanalles bijgehaald wordt...ik vind het persoonlijk best vreemd dat je een praatje gaat maken met iemand die je bedreigd en achter je aan gaat rennen, maar goed...wie ben ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:25

Lau schreef:
nine1987 schreef:

Heb ik ook twee keer gedaan als vriendendienst, doe ik gelijk noooooit weer _O- Ik ben geen prof, maar wel hobbyfotograaf met dure apparatuur. Prima foto's geworden, was er zelf best tevreden over, maar ik kreeg niet eens een doosje bonbons van een euro, gewoon helemaal niks. Niet eens een bedankje... :roll: Eigenlijk had ik gewoon geld moeten vragen voor de bestanden... :')

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:34

xJitskee schreef:
Lau schreef:

Heb ik ook twee keer gedaan als vriendendienst, doe ik gelijk noooooit weer _O- Ik ben geen prof, maar wel hobbyfotograaf met dure apparatuur. Prima foto's geworden, was er zelf best tevreden over, maar ik kreeg niet eens een doosje bonbons van een euro, gewoon helemaal niks. Niet eens een bedankje... :roll: Eigenlijk had ik gewoon geld moeten vragen voor de bestanden... :')[/quote]

ooh wat erg! Ik zou dan toch tenminste 100E geven.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:35

Herkenbaar ... ben je samen met je echtgenoot de hele dag de trouwerij aan het fotograferen, van 06.00 uur 's morgens tot 01.00 uur 's nachts, gratis. Maak je volgens afspraak het fotoboek en laat je dat afdrukken. Kan je maanden wachten tot dat eindelijk betaald wordt. Nee, dat was niet ons huwelijkskado, we waren er de hele dag weetjewel.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:58

nine1987 schreef:

:wow:

Ik had of iets betaald inderdaad of als blijk van waardering een mooi (bij de persoon passend) geschenk gekocht en gegeven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:26

Als je ziet dat er veel trouwfotografen zijn die minimaal 1500 euro vragen.. Echt te gierig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:28

Maar is het niet een beetje raar als je aanbied iets gratis te doen, en dan te verwachten wel geld/geschenken te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:33

julius_juut schreef:
Maar is het niet een beetje raar als je aanbied iets gratis te doen, en dan te verwachten wel geld/geschenken te krijgen?

:j
Dat vind ik juist de gierige actie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:41

Niet persé, maar het is wel gierig/onfatsoenlijk als er niet eens een appje of belletje af kan om te bedanken. ;)

Iemand vraagt of je wil fotograferen. Tuurlijk, hartstikke leuk en een goede ervaring, geld vraag ik niet want ik ben geen prof. Je fotografeert de hele dag, bewerkt foto's na, stuurt alle bestanden op en betaalt natuurlijk mee aan een (groots) cadeau voor het bruidspaar Dan is het toch vreemd als er niet eens een appje of belletje af kan, puur een "Bedankt voor de foto's, we zijn er erg blij mee" is ook genoeg. Maar als dat er niet eens af kan, niet één keer maar in beide gevallen... Al is dat meer een fatsoenskwestie dan een gierigheidskwestie.