Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:21

linneketeut schreef:
Faniek schreef:
Dat is wel een leuke :))

Ik wil altijd al is weten waarom ze bomen langs wegen zetten waardoor er altijd weer ongelukken ontstaan door tegen die bewuste boom te rijden i.p.v. dat je in het weiland tot stilstand komt.

Omdat dat afremt, ofja je gaat minder hard rijden want de weg ziet er een stuk smaller/enger uit. Althans zo heb ik het geleerd. Hier heb je geen wegen zonder bomen er langs namelijk.

Als je sneller gaat rijden, flitsen de bomen een stuk sneller voorbij waardoor je nog harder lijkt te gaan. Daarom heb je de neiging om af te remmen, waardoor bomen langs de weg werkt tegen snelheidsovertredingen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:14

Suusie22 schreef:
Waarom gebruiken ze niet in elk land als temperatuur aanduiding celsius?? Daarmee bedoel ik temperatuur qua weer ( een koude winterdag of een warme zomer)

Tja hetzelfde als meetstelsel..

waarom rijden ze nou in Engeland aan de linkerkant..
(of sommige engelstalige steden/landen)

Riddershow

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:16

Of gebruiken de engelsen/amerikanen miles ipv kilometers ;) dat is gewoon zoals het ontwikkeld is in de geschiedenis.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:22

Susyb schreef:
Suusie22 schreef:
Waarom gebruiken ze niet in elk land als temperatuur aanduiding celsius?? Daarmee bedoel ik temperatuur qua weer ( een koude winterdag of een warme zomer)

Mijn tekenleraar zei altijd, waarom rijd iedereen juist rechts (hij was engels ;) ).
Hij had er wel een logische verklaring voor. Vroeger met de ridders enzo, was bijna iedereen rechtshandig, dus als ze gingen strijden op die paarden, reden ze altijd links, zodat ze het zwaard/lans rechts vast konden houden en dan elkaar makkelijker konden raken.
Dus de vraag kan beter zijn, waarom rijden alle landen rechts? :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:27

iirrssjjee schreef:
Susyb schreef:

Mijn tekenleraar zei altijd, waarom rijd iedereen juist rechts (hij was engels ;) ).
Hij had er wel een logische verklaring voor. Vroeger met de ridders enzo, was bijna iedereen rechtshandig, dus als ze gingen strijden op die paarden, reden ze altijd links, zodat ze het zwaard/lans rechts vast konden houden en dan elkaar makkelijker konden raken.

Tadaa:
http://plazilla.com/waarom-rijden-wij-r ... land-links

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:07

Riddershow schreef:
Of gebruiken de engelsen/amerikanen miles ipv kilometers ;) dat is gewoon zoals het ontwikkeld is in de geschiedenis.

Dat bedoelde ik dus met het meetstelsel ;)
iirrssjjee schreef:

Ja ik ga zo de link lezen maar ik snap zijn uitleg wel maar hoe kan het dan in godsnaam dat de meeste landen (want er zijn maar weining linksrijdende) toch rechts zijn gaan rijden ... ?
En waarom draaien ze het dan in godsnaam niet om.. net zoals hierboven bij het meetstelsel en gewichten dat we gewoon over de hele wereld hetzelfde hanteren.. als heel europa over kan stappen op een munt (en dus mensen daar aan kunnen wennen) kunnen we toch ook wel in wennen aan een ander meetstel (bijv.)

edit: ook voor bijv. kleding en schoenmaten.. het allemaal anders.. waarom? waarom altijd zo moeilijk doen :')

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:09

En ik ben wel een paar keer in engeland geweest maar er nooit op gelet..
Bij ons gaat rechts voor gaat dan bij hun links voor?

edit: en linksom in de rijbak gaat ook voor.. komt dat dan ook uit die tijd weg?

:')

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:10

Nee, die regel kennen ze in Engeland uberhaupt niet. Daar heb je gewoon eigenlijk nauwelijks ongeregelde kruisingen - en waar je die wel hebt gaat de hoofdweg voor.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:11

dat lijkt me veel makkelijker!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:13

Dat vinden de meeste van mijn studenten ook ja, die snappen die rechts heeft voorrang-regel echt niet. :=

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:14

Dan wordt het eens tijd dat de rest van de wereld ook links gaat rijden! :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:37

waarvan zijn tanden gemaakt?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:40

Emaille toch??

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:05

Emaille? := Daar wordt servies van gemaakt... Hiervan zijn tanden gemaakt, had je via google ook kunnen vinden: http://www.tandwijzer.nl/pijn-opbouwtand.htm

Edit: excuus, ik lees op verschillende sites dat tandglazuur ook wel emaille wordt genoemd. Apart...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:58

Kunnen mensen in het zuiden van de aardbol dezelfde sterrenbeelden in de lucht zien als wij? En hoe kan dat dan?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:31

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:46

Gaaf, dank je wel :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:49

Ik (als motorrijder) wil graag weten waarom de mannen van de motoGP niet onderuitgaan in de bochten, terwijl de motor eigenlijk horizontaal is?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:52

Cynthiaaapje schreef:
Ik (als motorrijder) wil graag weten waarom de mannen van de motoGP niet onderuitgaan in de bochten, terwijl de motor eigenlijk horizontaal is?

Nog nooit bij stil gestaan maar nu je het zegt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:57

Ik denk door de snelheid

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:00

Cynthiaaapje schreef:

Tja, dit zie je bij alles wat op snelheid de bocht door gaat. Ook bij schaatsers. Als je op hoog tempo de bocht door gaat, wordt je eigenlijk naar buiten geslingerd (ken je die molentjes op de speelplaats nog, waar je helemaal naarbuiten wordt gedrukt). Om toch je bocht te "houden", moet je je dus afzetten tegen deze kracht. De kracht duwt je naarbuiten, dus jij duwt jezelf naar binnen, hierbij ga je automatisch meer naarbinnen hangen, om beter af te kunnen zetten.
Bij een motor ga je nog veel harder, dus moet je nog meer compenseren. Als een motorrijder dan compleet rechtop zou rijden, vliegt hij uit de bocht. De enige reden dat ze zo schuin kunnen hangen is ook omdat ze een flinke kracht moeten compenseren. Als ze langzamers zouden gaan, is deze stand niet haalbaar.

Pff, ik had je dit zo'n 3 jaar geleden nog veel mooier uit kunnen leggen met Middelpuntvliedende kracht en dergelijken, maar natuurkunde is een beetje weggezakt ben ik bang.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:48

Mij hebben ze het destijds uitgelegd met een emmer water: als je die heel hard rondslingerd, ookal gaat die ondersteboven dan blijft het water erin zitten.

Daarbij ligt de weg in die bochten vaak ook iets schuin omhoog, wat je helpt. Kijk maar naar dat baanwielrennen.. heeft idd allemaal te maken met de Gkrachten die vrij komen door de snelheid

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:51

Ja dat snap ik een beetje. Vooral door de uitleg van labyrinth. Vind zulke dingen wel erg bijzonder.. Er hoeft ook maar een steentje verkeerd te liggen en je gaat! Ik tokkel wel wat rechter op door m'n bochten.. Al heb ik zelf het idee dat ik heel schuin gaat, al wordt dat door mijn vriend (die dan achter me rijdt) ontkracht.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:10

Het is minder gevaarlijk als je plat gaat dan rechter op blijft hoor..

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:56

Waar zit de benzine, gas en diesel opgeslagen bij een tankstation?. Als ik dan Shell tanks zie rijden vind ik het er niet heel groot uitzien (uiterlijk kan bedriegen over de inhoud), wat ik zie is dat het ongeveer 1 keer per week wordt bijgevuld (correct me if I'm wrong). Moet ik me dan voorstellen dat er onwijs grote 'tanks' onder de grond zitten?

Google helpt ook niet mee -O- Ik vraag het me nu al een week af (voelt zich dom :') )