Citaat:
als god zo al machtig was he, en dus perfect is en al wetend, heb ik de volgende voor jou, al voor dat god de aarde schiep schiep hij de engelen, hoe kan het dan zijn dat er een afvallige engel bij zat?
De engelen - denk ik, want ik weet niet zoveel van engelen - zullen ook wel een eigen wil hebben gekregen en een eigen verantwoordelijkheid. Net zoals mensen.
Citaat:
dus moet het voor opgezet spel zijn geweest, denk ik zo, of speelt god geen spelletjes,
God speelt inderdaad geen spelletjes op de manier die jij bedoelt, denk ik.
Citaat:
en wanneer goed zeg zij zult geen andere goden dienen dan ik, want ik ben de eenige god van de israeliers, zou er dan toch meer goden zijn geweest?
Dat dachten de mensen wel. Zo'n beetje het hele OT door zie je het volk Israel afdwalen van God en pogingen doen om andere goden te aanbidden. Zinloos, volgens de bijbel (surprise!
). Lees bijvoorbeeld 1 Koningen 18, waar Elia de priesters van de Baal (een 'belangrijke' afgod) uitdaagt en ze complet in hun hemd zet. Wel een leuk verhaal om te lezen
Citaat:
toen Constantijn de bijbel samen stelde waarom zijn er zoveel andere geloven in mee genomen dan?
Ik weet niet precies wat je met deze vraag bedoelt?
Citaat:
waarom valt kerst niet op de dag van de geboorte van de verlosser?
Dat heeft te maken met de 'missionarissen' die naar de heidense volken zijn gegaan om het evangelie te brengen. Om het hele verhaal makkelijker te accepteren te kunnen maken, zijn verschillende christelijke feesten 'opgehangen' aan heidense feesten, zoals Kerst op de datum van het Midwinterfeest gesteld is. Valt wat voor te zeggen, omdat Jezus 'brenger van het licht' en 'het licht der wereld' genoemd wordt. Pasen valt samen met het voorjaarsfeest en de hele vruchtbaarheidstoestand. Valt ook wat voor te zeggen, Pasen draait feitelijk om nieuw of hernieuwd leven: Jezus stond op uit de dood. Ben het er niet per se mee eens, maar het zal me ook een rotzorg wezen. Het gaat er niet zozeer om wanneer je iemands verjaardag viert (als je niet precies weet wanneer die is), maar DAT je het doet. Honderden vluchtelingen uit verre landen zijn hier in Nederland met het verkrijgen van een status ineens allemaal op 1 januari jarig, omdat ze geen datum weten waarop ze geboren zijn. Ach... whatever. Ze zijn blij met iedere attentie.
Citaat:
waarom is de zondag de dag van de heer gewoorden en waarom is dat niet zoals het eigelijk altijd was op zaterdag, waarom hebben ze de zondag er voor gekozen en uit welke regilie is dit afkomstig.
De eerste christenen waren voor een groot deel geen Joden en die hielden dus ook geen sabbat. In die tijd was er ook geen vaste vrije dag voor de meeste volken. Die mensen kwamen dus vaak voor werktijd bij elkaar op de dag van de opstanding (en dat was de zondag, de dag na de sabbat), en dan soms na werktijd nog een keer, als dat niet te laat was. Dat is later gewoon zo verder gegroeid. Er zijn ook kerken die de sabbat nog vieren, niet alleen Joden maar bv ook zevendedagsadventisten.
Citaat:
en nogmaals als Jezus god had geweest, had jezus alwetend geweest en dat was hij niet, hij was net als de engelen des god gewoon in opdrag van niks meer nog minder.
Die discussie hadden we al gevoerd