Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:10

Hoe helpt het om iets tijdelijk beheersbaar te maken terwijl we weten dat het toch niet weg zal gaan?

Gaan we dan volgende winter niet gewoon opnieuw beginnen met opnieuw verplicht "vaccinaties" halen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:10

Spenk schreef:
Je kunt toch gewoon je prik halen ipv moeilijk doen?

Nee niet iedereen kan gewoon die prik halen. }:0

Maar met zulke acties krijg je een nog grotere tweedeling.
Focus je gewoon op de mensen die wel enten en zorg dat deze en booster krijgen.
Als die 50/30% gevaccineerden niet meer in het ziekenhuis/IC komt heb je ook winst.
Maar mensen kijken alleen naar de 50/70% wat niet gevaccineerd is.
Maar een groot deel daarvan ga je nooit bereiken! Ook niet met zulke achterlijke regels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:17

Spenk, echter geldt die boete net zo hard voor de booster. Dus ook bij een 15 jarige is de inenting maar 7 maanden geldig. Hoe lang dat zo gehandhaaft gaat worden is onduidelijk terwijl niemand weet of kinderen een booster nodig hebben. Er zijn al heel veel ingeente ouderen opgenomen, maar nog geen enkel kind met inentingen (wellich uitgezonderd bij jonge kankerpatientjes of zo maar dan is vaccineren sowieso geen oplossing).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:20

Maar de Oostenrijkse regering mag dat zelf bepalen. Duitsland wil het ook en ik denk meer landen volgen. Kan je er tegen aan blijven schoppen maar dat helpt niet. Als meer mensen gevaccineerd zijn dan helpt dat wel degelijk natuurlijk. Ook je infectiedruk wordt dan lager omdat mensen minder besmettelijk zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:20

Duitsland wil echter naar risico groep verplichten, dus eerst 60+.

Natuurlijk mag je schoppen als iets te ver gaat.
De verplichting van de basis inenting, na ja ok.
Maar zonder wetenschappelijke achtergrond pubers elke 7 maanden boosteren zou ik ook de straat voor op gaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:32

Want? Wat zijn je bezwaren dat je er zelfs de straat voor op wilt gaan? Beetje overdreven lijkt me.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:34

Omdat zij het onzinnig vindt gok ik. Waarom moet ze zich aan jou verantwoorden? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:37

Fitzroy schreef:
Want? Wat zijn je bezwaren dat je er zelfs de straat voor op wilt gaan? Beetje overdreven lijkt me.

Geen wetenschappelijke basis lijkt me een redelijk goede reden ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:41

Ik ben het er wel mee eens, sizzle. Die basis vaccinatie zou ik misschien in kunnen komen. De boosters vind ik wel erg lastig. Helemaal icm die boetes. Geld maakt al zoveel verschil, denk alleen al aan de zelf testen, mondkapjes en bijvoorbeeld antistoffen testen. Dan hebbik het alleen over corona, niet over normale dingen in dagelijkse leven of al gewoon medische zaken. Ondanks verzekeringen is er ook daar een verschil tussen arm en rijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:44

Misschien zou een boete naar draagkracht nog wel wat eerlijker zijn. De club miljonairs die vorig jaar alle regels aan hun laars lapte met hun club op eiland en zich gewoon voor veel geld in prive klinieken lieten behandelen met veel betere kansen dan de normale burger vind ik altijd nog :r
Dit soort mensen lachen er vervolgens om dat een 14 jarige met een krantenwijk wel hun risico mag indammen.

Idem met de opstandige risicogroepen die nu lekker van hun overwaarde zitten te genieten en die 200 per maand niet missen. Die overbelasten dadelijk nog steeds de zorg. Niet de puber die braaf zijn basisinenting gehad heeft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-12-21 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:47

Ik zie echt niet in waarom een ziekte met een dodelijkheid van 0,007% en ziekenhuisopname van 0,14% een verplichte enting moet worden.
Alleen omdat men de zorg uitgekleed heeft waardoor we nu in de problemen komen met de zieken.

(en deze % zijn op basis van geteste positieve mensen. Vergeet niet hoeveel mensen er voor het standaard testen het misschien ook gehad hebben welke niet meegerekend zijn)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:51

Sorry, maar ik vind de lange termijn gevolgen ook nogal wat. Maandenlang niet kunnen werken en ernstige klachten. En sowieso ben ik niet zo makkelijk in mensen maar dood laten gaan, omdat ze al onderliggende problemen hebben. Dat samen maakt juist dat ik vind dat er ingegrepen moet worden.

Als wij nu 1 van de weinige landen zouden zijn met problemen omdat de zorg capaciteit te beperkt is, oké. Maar ook landen waar er er meer capaciteit is hebben problemen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:56

Er zijn al eeuwen mensen met lange termijn klachten na andere ziektes.
Waarom is het bij Corona nu opeens anders/erger?
Dat er nu ineens aandacht voor is komt alleen omdat er nu in korte tijd veel mensen waren die er last van kregen. Maar dit probleem van restklachten bestaat al zo lang!
Het is fijn dat er nu wel aandacht voor is. Maar dat staat voor mij nog steeds los van mijn mening over het verplicht vaccineren vs de cijfers.
Als je wil kan je je gewoon vaccineren toch?!
Maar iemand verplichten om te vaccineren omdat er een 0,nog wat kans is dat iemand er ook maar iets aan overhoudt? Voor mij niet nee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:57

Hoe pro vaccineren ik ook ben, vind ik niet dat je mensen mag en kunt verplichten zich te laten enten.
Dit gaat mij echt een stap te ver, veel te ver, je ontneemt mensen hun recht op zelfbeslissing.
Dat er meer maatregelen en meer pekken voor qr code komen, dat is dan een gevolg daarvan..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:59

Heeft Oostenrijk ook de zorg zo uitgekleed dan? Ik dacht dat daar de zorg best goed geregeld was?

Ik denk dat de lange termijn last van Covid een probleem is omdat het er ineens zoveel tegelijk zijn?
Is er een andere ziekte die met zoveel tegelijkertijd komt, waardoor er ineens een half land uitgeschakeld is... als ik lees dat mensen na maaaaanden nóg niet kunnen werken dan geeft dat wel wat te denken voor de toekomst..

Overigens, als je de groep moet geloven die menen dat de dood bij het leven hoort, zou je met andere restklachten ook niks moeten doen.. Als je natuurlijke afweer het niet redt, ben je af... zoiets :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:00

Needje schreef:
Ik zie echt niet in waarom een ziekte met een dodelijkheid van 0,007% en ziekenhuisopname van 0,14% een verplichte enting moet worden.
Alleen omdat men de zorg uitgekleed heeft waardoor we nu in de problemen komen met de zieken.

(en deze % zijn op basis van geteste positieve mensen. Vergeet niet hoeveel mensen er voor het standaard testen het misschien ook gehad hebben welke niet meegerekend zijn)

Dit zijn wel hele creatieve percentages. Je zit er minimaal een factor 100 naast qua sterfte.

Nederland heeft een CFR van 0.7%. Oostenrijk 1.1%, Zweden heeft een CFR van 1.25%, Frankrijk 1.5%, Duitsland van 1.7%, China van 4.7%.

Qua ziekenhuisopnames zitten we in Nederland nu rond de 3.5%.

Oftewel, 1 op de 30 mensen wordt in het ziekenhuis opgenomen en 1 op de 150 geregistreerde positieve testen wordt als covid19-sterfte geregistreerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:04

Needje schreef:
Er zijn al eeuwen mensen met lange termijn klachten na andere ziektes.
Waarom is het bij Corona nu opeens anders/erger?
Dat er nu ineens aandacht voor is komt alleen omdat er nu in korte tijd veel mensen waren die er last van kregen. Maar dit probleem van restklachten bestaat al zo lang!
Het is fijn dat er nu wel aandacht voor is. Maar dat staat voor mij nog steeds los van mijn mening over het verplicht vaccineren vs de cijfers.
Als je wil kan je je gewoon vaccineren toch?!
Maar iemand verplichten om te vaccineren omdat er een 0,nog wat kans is dat iemand er ook maar iets aan overhoudt? Voor mij niet nee.

We hebben al eerder gezien dat er verplichte inentingen zijn. Het pokkenbriefje waarop stond dat je die inenting gehad had was verplicht, en zelfs zo verplicht dat ik me nog kan herinneren dat ik daarmee naar school ging als bewijs. Anders werd ik niet toegelaten als kind.
Als je naar buitenlandse landen gaat dan zijn er landen waar inenten tegen hepatitus verplicht is. Hoor je niemand over.
Als er in Australië bosbranden zijn, dan zie je de brandweer onwillige mensen uit hun huizen halen voor hun eigen veiligheid→ wenselijk nee→ nodig ter bescherming van→ ja. Zo ook bij dijkdoorbraken gebeurd dat.
Individuen die zo van het padje zijn dat ze een gevaar vormen voor zichzelf cq voor anderen daar is wetgeving voor dat zij verplicht opgenomen kunnen worden.

Inderdaad heeft Nederland en andere landen bezuinigd maar zelfs met vele male minder bezuinigingen klotst het water tegen de plinten aan in de zorg. Bv Frankrijk had gisteren nog grote demonstraties van de zorg, die het werk niet meer aankan, terwijl hier ook is bezuinigd maar vele male minder als in Nederland.

Wen er maar aan dat verplichte vaccinatie een realiteit gaat worden. Duitsland is er ook al mee bezig. NIemand vindt dit leuk of goed→ zo simpel is het allemaal niet. Maar onorthodoxe tijden kennen al eerder nare maatregelen. Daar hebben we nu mee te maken, denk ik.

Of anders gd, bij bijzondere situaties zijn we allang bekend met dwang ter bescherming van.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:09

Mizora schreef:
Needje schreef:

Dit zijn wel hele creatieve percentages. Je zit er minimaal een factor 100 naast qua sterfte.

Nederland heeft een CFR van 0.7%. Oostenrijk 1.1%, Zweden heeft een CFR van 1.25%, Frankrijk 1.5%, Duitsland van 1.7%, China van 4.7%.

Oftewel, 1 op de 30 mensen wordt in het ziekenhuis opgenomen en 1 op de 150 geregistreerde positieve testen wordt als covid19-sterfte geregistreerd.

Je hebt gelijk, het moest idd 0,7 en 1,4 zijn. Was nog vroeg voor me.
Maar voor mij nog steeds geen % waar ík bang van word.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:10

Echwel, maar juist met die maatregelen en beperkingen die dan het gevolg zijn heb ik problemen. Dat deze ook voor de mensen gelden die gevaccineerd zijn. De QR-code tonen vind ik geen enkel probleem, maar wel dat verdere opgelegde maatregelen voor de gehele groep gelden.

Als iedere 40plusser gevaccineerd zou zijn en we schieten op met boosteren, dan zou de zorg erg een stuk minder belast zijn. Wel zou de zorg anders ingericht moeten gaan worden, want deze is in de afgelopen jaren echt kapot bezuinigd en werken in de zorg is blijkbaar erg onaantrekkelijk.
Dus hier moeten ze wel hard aan gaan werken, anders blijft dit probleem. Helemaal als je kijkt naar de vergrijzing.

Het lijkt mij dat wanneer vaccinatie niet verplicht wordt en iedereen heeft een booster kunnen halen, er toch een moment moet komen waarop we toch gaan leven mét corona en we alles open gooien?

Nou hier echt enorm verkouden en de kinderen ook. Eergisteren negatieve zelftesten. Ik had toen nieuwe willen kopen om nog een keer te kunnen testen, maar nu zijn ze hier ook uitverkocht.
Nu een afspraak gemaakt om de kinderen via de ggd te laten testen en ik via de eigen teststraat met prioriteit. Ik zie er zo tegenop. De vorige keer vond ik het echt een verschrikking. Maar ik heb toen heel erg geknepen met mijn ogen. Nu eens proberen om mijn ogen open te houden en te ontspannen.
Ik heb me wel voorgenomen dat wanneer dit weer zo tegenvalt ik het niet meer laat doen. Met het werk wordt het dan wel lastig, want ze verplichten het je eigenlijk. Maar dat zie ik dan weer wel hoe ik dat oplos.

De oudste ziet er ook tegenop, maar gelukkig wordt die meegenomen met de jongste en gaan we naar een kindlocatie. De jongste is de stoerste van ons 3, die vertrouwd de zelftesten niet en wil heel graag laten testen ter geruststelling.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:16

Het verschilt zo per persoon welke de test afneemt. Ik heb er genoeg gehad :')
Maar idd ogen openhouden en beetje schuin omhoog kijken met je hoofd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:16

Citaat:
We hebben al eerder gezien dat er verplichte inentingen zijn. Het pokkenbriefje waarop stond dat je die inenting gehad had was verplicht, en zelfs zo verplicht dat ik me nog kan herinneren dat ik daarmee naar school ging als bewijs. Anders werd ik niet toegelaten als kind.

Ik ben van dezelfde generatie als jij Pien maar dit kan ik mij echt niet herinneren, nooit verplicht geweest in Nederland, kijk maar naar de bijbelbelt daar werd totaal niet geent en gingen de kinderen gewoon naar school.
Daarbij was pokken geen pandemie.
Naar buitenland hoef je niet he zonder vaccinatie, net als je dus vaker je qr code moet laten zien, prima, anders kun je niet uit eten enz
Dat is eigen keuze.. en daar gaat het om, mensen moeten eigen keuzes kunnen blijven maken, zo ook heb ik serie gezien uit Australie en als mensen echt niet willen, worden ze niet hun huis uit gesleurd

https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_(TV_series)

En ook bij de beruchte evacuatie ivm de dijken hier in Nederland weet ik mensen die niet weg wilden, iedere avond kwam de politie vragen of ze echt niet weg wilden.

Hoe verschrikkelijk ik het er ook niet mee eens ben, vind ik niet dat je mensen mag verplichten te enten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:18

Needje schreef:
Mizora schreef:

Je hebt gelijk, het moest idd 0,7 en 1,4 zijn. Was nog vroeg voor me.
Maar voor mij nog steeds geen % waar ík bang van word.

Het is echter geen 1.4%, maar 3.5%. Nee, geen reden om op individueel niveau bang te worden, maar wel voldoende om maatschappijbreed te ontwrichten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:21

En mochten ze het wel willen gaan verplichten laat ze dan beginnen met bv 40 of 50 plussers.
Pas als dat niet afdoende blijkt en blijkt dat wel degelijk ziekenhuizen overstromen met jongeren dan kan er altijd nog verder gekeken worden.

Overigens ben ik niet zo stellig als pien_2010 dat het hier in Nederland echt verplicht gaat worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:21

De inenting verplichten is niet eens mijn grootste struikelpunt, maar doe het dan wel naar risicogroep.
Zolang er nog 10% 65+ers weigeren hun eerste prik te nemen vind ik het absurd om dan 14 verplicht iedere 7 maanden te boosteren.
Dat staat niet in verhouding.

Overigens hebben wij ook onze eigen „Urk“, maar die heet hier Rudolph-Steiner gemeente.
Laat ze maar in zulke gemeentes beginnen met druk uitoefenen. Maar ja, laat dat nou net de meest welvarende mensen zijn, dus boete…we don‘t care.

Bij ons is de kans op verplichting trouwens heel klein hoor, net als in NL. Maar dat neemt niet weg dat ik iedere 7 maanden in Oostenrijk echt veel te willekeurig vind.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-12-21 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:23

Mizora schreef:
Het is echter geen 1.4%, maar 3.5%. Nee, geen reden om op individueel niveau bang te worden, maar wel voldoende om maatschappijbreed te ontwrichten.

Wat ik al zei, je gaat dan vaccineren omdat het land de zorg niet op order heeft, maar doet verder niets aan die zorg....
Beetje apart toch?