Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:38

Ik denk dat ik het wel begrijp. Ik heb ook online trainingen. Sommige zijn tijdens mijn dienst, toch wel interactief hoewel ik mezelf doorgaans stil houdt. Sommige zijn buiten mijn werktijd, en die volg ik later, dan is het opgenomen. Maar die zijn een stuk zwaarder om te volgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:39

996981 schreef:
Spenk schreef:
Maargoed dat geldt natuurlijk ook voor mensen die thuiswerken en zijn behoorlijk wat mensen die het veel beter doen op een kantoor. Ik denk dat het roeien is met de riemen die er zijn :j en niet dat de ene categorie ''meer recht'' heeft dan de andere.

Met als verschil dat je voor thuiswerken betaald wordt en voor thuis studeren moet betalen

Dat precies ja :')

En ik mis blijkbaar geen kennis aangezien al m’n cijfers goed zijn. Maar ik weet zeker dat ik meer uit mijn 7000€ haal als ik op school ben en niet thuis achter m’n computer met de bijbehorende huisgeluiden. (Kids enzo)
Ik volg overigens een masteropleiding welke wel praktisch is. Dus ook behandelinterventies moet ik oefenen. Via teams is dat niet handig vind ik.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:42

Spenk schreef:
Maargoed dat geldt natuurlijk ook voor mensen die thuiswerken en zijn behoorlijk wat mensen die het veel beter doen op een kantoor. Ik denk dat het roeien is met de riemen die er zijn :j en niet dat de ene categorie ''meer recht'' heeft dan de andere.

Werken is wel iets anders dan dingen moet leren.
Ik vind zelfs lesgeven online een stuk beter te doen dan zelf een training moet volgen.
Maar zoals ik aangaf verschilt dit ook echt per leerstijl. Dat is nog wat anders dan het mentaal niet trekken. En dat mentale stuk is dan wel weer te vergelijken met thuis werken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:45

tokedri schreef:
Rare vraag mss… ik ben nog niet gevaccineerd omdat het lichamelijk niet hoed genoeg gaat wb mijn ziekte dus ik ben heel voorzichtig
Vandaag maakte ik kennis met nieuwe staleigenaar en die man gaf me een hand en zonder nadenken deed ik t. Daarna dacht ik .. dommmm
Ik moest een paar keer mn haar wat in mn gezicht waaide opzij doen , verder daarna ontsmet
Is de kans op besmetting groot nu?
Klinkt superstom dit denk ik maar maak me wel zorgen vooral omdat mn arts zei als je het krijgt heb je ws een groot probleem

Zolang die man geen Corona heeft is de kans er niet natuurlijk. En de kans dat hij geen Corona heeft is een stuk groter lijkt me dan dat hij het wel heeft.
En dan nog mocht hij besmet zijn, is het nog niet garandeert dat jij Corona krijgt. Dus al met al lijkt me de kans erg klein.

Ik zou wel met je arts steeds blijven kijken welk risico op een bepaald moment groter is; Corona krijgen of je laten vaccineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:02

Spenk schreef:
Gewoon interesse maar wat mis je dan in oefenen met de kennis? Ik werk gewoon in groepjes waarmee je dan samen gaat oefenen. Dan wordt de grote groep opgedeeld in subgroepjes en ga je samen uit elkaar. Ik ervaar nu eigenlijk geen verschil daarin met de 2 HBO studies waar ik al een diploma voor gehaald heb op school. Maar dat kan natuurlijk ook per richting verschillen :D.

Kijk en dit is dus waar ik mij aan stoor, omdat het bij jou gelukkig goed geregeld lijkt betekent het niet dat dit bij anderen ook zo is. Het is makkelijk om er zo in te staan als je inderdaad kan oefenen en weet ik veel wat. Bij mij komen mensen gewoon niet opdagen & dan word bij anderen in een groepje gegooid: succes want veel mensen doen gewoon niets. & ja dit is HBO en ik doe m’n best maar samen studeren? Nee dat is dit niet en het maakt echt een verschil want live onderwijs voorkomt dit voor een groot deel.

Dit is niet persoonlijk richting jou. Het moest er wel even uit en jouw bericht was een goed voorbeeld.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:12

Ook voor corona kwamen er bij mij opleiding mensen al niet opdagen :') de meeste die zijn blijven zitten nu hebben echt niet als hoofdreden Corona dat zou zonder ook wel gebeurd zijn.

Ik vond het thuis studeren eigenlijk heel fijn! Maar ik red mij goed zelfstandig en kan mij zelf goed motiveren. Daarnaast ging ik wel naar school maar zaten we dan in kleine clubjes. Voordeel veel meer individuele aandacht en een hele leuke klas. Ik had daarnaast nog 2 uur praktijk les omdat dat verplicht was voor mijn opleiding en door kon gaan.

De eerste periode hadden we 2 dagen in de week online volop les. Andere 3 dagen waren stage want dat liep bij mij ook gewoon door.

Ik weet nu wel dat ik een thuis studie prima aan zou kunnen en dit mij beter beviel als naar school gaan. Tuurlijk kost het in verhouding best wel wat geld voor wat je ervoor terug krijgt. En dat is best even zuur. Maar ik heb hiervoor een opleiding gevolgd wat gewoon weggegooid geld was en de school waar ik nu op zat, vond ik dat ondanks corona nog wel waard.

Ik ben uiteraard ook geslaagd dus hoef niet meer heen. Maar als ik ooit nog een opleiding ga doen wordt dat ook een thuis opleiding.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:13

Een stukje over de testbereidheid momenteel. Stond op RTL nieuws:

Testen bij klachten blijft dus belangrijk, zeggen deskundigen. Toch neemt de bereidheid bij mensen om zich te laten testen, af. Een kleine 42 procent is bereid dit te doen, blijkt uit de meest actuele gedragscijfers van het RIVM.

Volgens gedragswetenschapper Kevin de Goede maken mensen een zogenoemde kosten-batenanalyse. "We zijn bereid iets te doen, als we de urgentie voelen. Testen is niet leuk, het kost tijd en geld. Daarom doen we het vooral als we de noodzaak ervaren."

Een dalend aantal besmettingen en een groeiend aantal gevaccineerden helpen daar niet aan mee. "Laagdrempeligheid kan dan wel werken. Dat het kabinet gratis zelftesten verstrekt is een goede zet."

Ik vind het wel een goede zet de gratis zelftesten. In ga ze niet zelf aanschaffen, maar ik zou ze wel gebruiken mocht ik klachten hebben en/of twijfelen. We hadden via de school van de oudste ook nog een aantal zelftesten thuis liggen. Ik sta er verder niet van te kijken dat een meerderheid van de volledig gevaccineerde mensen met deze vaccinatiegraad niet meer bereid is te testen. Ergens moet het ook ophouden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:14

Dat snap ik maar dat is met live onderwijs net zo. Op mijn opleiding kwamen met grote regelmaat mensen niet opdagen of doen geen flikker := dus dat is overal. Ik heb 2 bachelors dus genoeg ergenissen gehad wat dat betreft :') .

Mensen die niet willen willen meestal met live onderwijs ook niet en haken ook af. Neemt niet weg dat mensen het natuurlijk wel prettiger kunnen vinden live! Maar als je bijvoorbeeld 3 dagen thuis moet leren en 2 dagen op HBO dan is het toch ook al stuk beter te doen? Het hoeft dan toch ook niet meteen alle dagen en zonder afstand :) ? Dat is wat ik veel op nieuws hoor dat de studentenorganisaties dat willen. Geen thuisles meer en geen afstand en dat is waar ik mij aan stoor. We doen het samen uit de crisis komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:22

Tuurlijk gebeurt het ook zonder Corona.
Maar door Corona zijn er mensen doorgegaan die anders allang weg waren geweest. En online is het nog wat frustrerender: je kan niet naast een ander groepje gaan zitten, je bent gewoon alleen op je kamer en je zoekt het maar uit.

Je goed kunnen motiveren houdt op een gegeven moment ook op: op t laatste moment een compleet project alleen moeten doen, je comaker met z'n 2 doen i.p.v. 4 maar wel hetzelfde resultaat moeten neerzetten en de andere opdrachten waar mensen niet doen wat ze moeten doen nog buiten beeld gelaten :+

Wat mij betreft hoeft het ook niet 100% fysiek, inderdaad die combinatie van online en fysiek zou ook al prettig zijn!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:41

bigone schreef:
Denk dat je niet zo bang hoeft te zijn, wanneer je niet meteen je hand in je mond, ogen of neus hebt gestoken.
Wel opletten want wanneer die man dus handen schud is het de vraag of dat ook per ongeluk ging of dat hij zich niet aan de basisregels houd. En contact met je arts blijven houden zodat je wel geprikt kunt worden.

Nee die man is helaas tegen de coronaregels -O-

Tiggs

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:46

Ik vind de kwaliteit van online onderwijs toch echt wel minder dan van ‘live’ onderwijs. Ook lang niet alle docenten kunnen dat op een boeiende manier.

Daarnaast vind ik het ook een beetje vreemd dat onderwijs en thuiswerken pas zo laat aan de beurt zijn, als te schrappen maatregelen.
Had bij het hernieuwde thuiswerkadvies ook echt het idee dat ze dat maar zeiden om wat partijen in de kamer stil te krijgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:53

70% van mijn opleiding is al zelfstudie. Dus als ik ook nog online les heb kom ik bijna mijn studio van 27m2 niet uit. ;)
Nadelen van online lessen die ik ervaar:
- geen tot weinig sociale interactie in de pauze en na de lessen. Je voelt je geen student.
- opletten is lastig want veel afleiding in je huis.
- discussies komen slecht tot niet op gang
- technische problemen
- extreem vermoeiend om naar een scherm te staren
- ik durf minder goed vragen te stellen
- lastiger om oud materiaal (boeken) te bestuderen. Niet elk oid werk is ingescand en naar de bibliotheek gaan tijdens een college is dus niet mogelijk.
- samenwerken gaat heel moeizaam

En ik ken letterlijk niemand die de afgelopen 1,5 jaar helemaal niet naar kantoor mocht of kon. Daarbij zeg ik ook niet dat thuiswerken minder erg of naar is. Alleen krijg je wel betaald voor je werk en betaal je flink voor je studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:59

Bij diverse plekken van de overheid mag dat dus al 1,5 jaar niet :) de meeste van mijn collega's hebben maart 2020 het kantoor voor het laatst gezien.

En natuurlijk krijg je daarvoor betaald maar dat neemt niet weg dat je dan minder zou mogen ''klagen'' dan wanneer je voor een studie betaald.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:00

Je dat maken mensen er van, dat zijn niet mijn woorden. Ik zeg alleen hoe het voor mij voelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:01

Wat betreft zelftesten, eerst krijg je een brief, dan kun je ze aanvragen en dan, met een beetje mazzel heb je ze twee weken later thuis. Wanneer de meesten al weer naar school en/of werk zijn. Wederom mosterd na de maaltijd. Die testen had iedereen al in huis moeten hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:02

Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt, MarlindeRooz. Als student zou ik dit allemaal nog ingrijpender gevonden hebben dan ik het nu als werkende vind.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:04

Ja nou ben ik zelf wat ouder en kan wat meer hebben. Maar ik weet dat er jaargenoten zijn die nu in de hulpverlening zitten mede door de impact van corona. Het was gelukkig bij onze studie een geldige reden om je werk later in te leveren. Omdat het gewoon merkbaar was dat mensen zich niet konden concentreren.

Echt ik hoop zo hard dat mijn vriend en ik samen kunnen wonen voor er weer een lockdown komt. Dat maakt het al een stuk minder rottig. Maar de woningmarkt is net zo afgrijselijk als corona. :=

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:13

Laten we over woningen maar niet beginnen :+ , wat een drama is dat momenteel! Ik heb al geen hoop meer dat ik ooit nog uit huis ga komen :')

Ik hoorde laatst al een verhaal van een klant van mijn moeder dat die een huis hadden verkocht en €60.000 boven de vraagprijs was geboden. Hadden in totaal iets van €170.000 mee gekregen voor hun huis dan dat ze het hadden gekocht.

De huizenmarkt mag van mij wel weer wat instorten... Gaat anders voor veel mensen denk ik heel lastig worden. Maar dit zal ook na corona ben ik bang een probleem zijn.

En misschien dat ik qua werk dan wat gemakkelijker praat , maar als je in de zorg zit weet je zeker dat je met elke crisis gewoon door moet werken :'). Ik heb daardoor wel qua stage bakken meer ervaring opgedaan dan de rest van de klas.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:22

Ik ging na 3/4 jaar thuiswerken met pensioen. Ik kon een grote boodschappentas met mijn spullen voor het gebouw ophalen. Achteraf heb ik lang niet alles. Als je ergens 40 jaar gewerkt hebt,, heb je veel zooi verzameld. Nu kom ik het gebouw niet meer in dus die spullen ben ik kwijt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:26

Hoezo kom je het gebouw niet meer in??

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:42

bigone schreef:
Wat betreft zelftesten, eerst krijg je een brief, dan kun je ze aanvragen en dan, met een beetje mazzel heb je ze twee weken later thuis. Wanneer de meesten al weer naar school en/of werk zijn. Wederom mosterd na de maaltijd. Die testen had iedereen al in huis moeten hebben.

Op scholen heeft iedereen ze al meegekregen. Dat was daar natuurlijk al regel.
En dat zal op dag 1 niet anders zijn.
Het gebruik daar van is alleen dramatisch laag maar dat kan liggen aan het gebied waar ik werk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:47

Needje schreef:

Ik heb mijn toegangspasje en sleutels ingeleverd. Zonder pasje kom je niet binnen. Nu helemaal niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:49

Het gaat er om dat het kabinet zo graag wil dat mensen een zelftest doen, vooral wanneer ze van vakantie terug komen. En vooral wanneer je al volledig gevaccineerd bent en misschien geen enkel symptoom hebt. Dan moet je er voor zorgen dat mensen die testen thuis hebben wanneer ze terug komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:27

Morrie, gewoon mailen voor een afspraak? Je bent daar toch niet met ruzie weggegaan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:28

Morrie schreef:
Needje schreef:

Ik heb mijn toegangspasje en sleutels ingeleverd. Zonder pasje kom je niet binnen. Nu helemaal niet.

Het lijkt me dat je zoiets met je oud leidinggevende toch moet kunnen regelen!? Het moet toch mogelijk zijn dat je op afspraak binnen gelaten wordt om even je spullen op te halen?