Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:36

raket schreef:
Ach ik mag toch geen 2 weken in quarantaine. Ziekenhuispersoneel moet altijd werken.

Jij bent immuun dus de meest gunstige uitgangspositie als je wil reizen. Dan zou je zelfs naar de Antillen kunnen gaan en een appartement huren zodat je niet met 'n heel hotel verplicht vast kunt komen te zitten.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:03

Ik kreeg weer een beetje hoop op 19 juli een weekje naar Frankrijk te gaan en kreeg ik net een mail van klm dat mijn vlucht wordt geannuleerd op de heenreis terwijl ze wel vliegen op Toulouse. Ik word automatisch omgeboekt dus dat maar even afwachten of dat dan nog uitkomt met het de dag aangezien ik een paardrij arrangement heb die die dag ook begint. Anders maar geld terug denk ik en de vakantie annuleren.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:32

sureido schreef:
Destination schreef:

Waarom zouden ze dat niet doen? Ze gaan je echt niet rustig een week de tijd geven om terug te komen wanneer er een hele grote uitbraak is.

Maar je ziet zoiets toch zelf al aankomen? Wij gaan een weekje naar Mallorca. Ik kan me niet voorstellen dat ze opeens van de een op de andere dag Mallorca als oranje bestempelen, als daar opeens weer veel besmettingen komen een aantal dagen op rij dan ga je toch niet?

Ik snap je beredenering, het probleem is alleen dat je niet weet hoeveel nieuwe besmettingen in wat voor tijd een land genoeg vind om weer op slot te gaan. Is dat een toename van 10%, van 0.1%? En 1 dag of een week? Zo simpel is het dus niet

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:35

Citaat:
Ik snap je beredenering, het probleem is alleen dat je niet weet hoeveel nieuwe besmettingen in wat voor tijd een land genoeg vind om weer op slot te gaan. Is dat een toename van 10%, van 0.1%? En 1 dag of een week? Zo simpel is het dus niet

Plus dat ze je hotel van de ene op de andere dag in quarantaine kunnen gooien voor 2 weken als iemand van gasten of personeel positief getest wordt.

Hoe kleinschaliger je accommodatie, hoe minder risico dit jaar. Evenals reizen met eigen auto.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:03

Ik zou het wel fijn vinden als ze op wereldwijdwijzer(zo heette het toch?) de regels van een land laten weten. Waar mag je wel of niet naar een restaurant? Moet je alles reserveren? Draag je een mondkapje in de supermarkt?

Ik ga maar roadtrippen door Duitsland, maar ik twijfel sterk of ik campings moet reserveren, ik doe dat zelf eigenlijk nooit.

In Nederland is het toerisme trouwens sterk gedaald, misschien (en ik denk van wel) dat het in andere landen ook wat rustiger blijft.

Katja

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:07

Op de websites van de meeste verkeersbureaus staat wel informatie over vakantie in dat land en Covid. Voor Duitsland staat het hier: https://www.germany.travel/nl/info/sars-cov-2.html

Wanneer wil je op vakantie? Zeker in het hoogseizoen zou ik denk ik wel reserveren. Denk dat het erg druk zal worden omdat alle verre reizen wegvallen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:18

Bedankt voor de link. Lastig ik blijf normaal ergens tot ik weg wil, maar ik moest dit jaar van m'n werkgever in die periode weg,ben ook niet gewend om in het hoogseizoen te gaan. Maar omdat ik veel lees over dat zelfs het toerisme in Nederland met 60% is gedaald zou ik denken dat het in Duitsland ook niet heel druk zou zijn, maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben. Misschien benader ik maar wat campings na de 15e over wat handig is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:21

Je kunt misschien op sommige campings wel zien wat er bezettingsgraad is op dit moment voor jouw data. Dat geeft dan wel een goed idee denk ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:24

moonsparkle schreef:
Bedankt voor de link. Lastig ik blijf normaal ergens tot ik weg wil, maar ik moest dit jaar van m'n werkgever in die periode weg,ben ook niet gewend om in het hoogseizoen te gaan. Maar omdat ik veel lees over dat zelfs het toerisme in Nederland met 60% is gedaald zou ik denken dat het in Duitsland ook niet heel druk zou zijn, maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben. Misschien benader ik maar wat campings na de 15e over wat handig is.

Mag een werkgever je dwingen om in de duurste tijd van het jaar je vakantiedagen op te nemen?
Ik zou mijn vakantiedagen juist intrekken en opsparen om volgend jaar 'ns goed op reis te gaan buiten het hoogseizoen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:46

Moonsparkle, wat wij doen is een dag van te voren bellen als we willen aanreizen, of er plek is en of het nodig is te reserveren.

En dan aangeven hoeveel nachten je ongeveer verwacht te blijven. Dat is niet verplicht maar wel handig ivm de plek die je soms wilt.
Vaak is het voldoende als 24 uur van te voren aangeeft dat je weg gaat, netjes afmelden en naar de volgende, ook al ben je er maar 2 dagen ipv de verwachte 4 bijvoorbeeld.

Dan kun je in die 24 uur de volgende bellen dat je een dag later wilt komen en hetzelfde weer doen.
Zo trekken wij in het hoogseizoen wel vaker rond naar drukke bestemmingen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:11

elnienjo schreef:
moonsparkle schreef:

Mag een werkgever je dwingen om in de duurste tijd van het jaar je vakantiedagen op te nemen?
Ik zou mijn vakantiedagen juist intrekken en opsparen om volgend jaar 'ns goed op reis te gaan buiten het hoogseizoen.

Zie hier: https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk- ... -te-nemen/

Daarnaast, ik mag niet al mijn dagen meenemen naar volgend jaar. Jij wel?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:12

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:19

Om een lang verhaal kort te maken ik vroeg eerst vakantie aan buiten het hoogseizoen, maar dat mocht niet omdat het in het hoogseizoen altijd het rustigst is qua werk, vooruit laat ik me aanpassen, en toen bleek dat mijn werkgever haar vakantie al vast stond terwijl ik er daarvoor niks over gehoord had dus kreeg ik min of meer twee weken aangewezen. Ik heb het voor deze keer maar zo gelaten omdat het al niet fijn loopt.

Een dag van te voren bellen is wel een idee, maar m'n duits is echt niet best en van andere vakanties heb ik wel geleerd dat van nogal wat camping houders hun Engels heel slecht is, dat word lastig communiceren :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-06-20 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:20

Je mag alleen bovenwettelijke dagen meenemen. Daarnaast, die link is heel leuk naar de judex pagina, maar er is ook nog altijd een CAO die daarboven kan staan.
Van dezelfde site:
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:21

Onder welke CAO val je Moonsparkle?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:24

Ik vond de persconferentie ook heel duidelijk. En heel goed dat Rutte aangaf dat je niet opgehaald gaat worden als het mis gaat in het land waar je bent. Je weet inderdaad zelf dat je op pad gaat in een crisis, dan is het ook niet piepen als het mis gaat.

Wij zouden naar Schotland dit najaar. Dat is al teruggebracht naar een midweek/lang weekend Edinburg maar dat zit er voorlopig ook nog niet in. Nou ja, misschien dan maar richting Frankrijk ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:34

Wij hebben onze reis Zweden maar geannuleerd. Willen nu een beetje last minute gaan kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:24

Net contact met sunweb gehad. Ik mag kosteloos omboeken, maar een andere datum of een andere bestemming. Annuleren mag ook, dan moet ik nog €94 bij betalen bovenop mijn aanbetaling van €600 -O- .
Toch maar weer 3 weken wachten in de hoop dat hun annuleren

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:41

Citaat:
Maar je ziet zoiets toch zelf al aankomen? Wij gaan een weekje naar Mallorca. Ik kan me niet voorstellen dat ze opeens van de een op de andere dag Mallorca als oranje bestempelen, als daar opeens weer veel besmettingen komen een aantal dagen op rij dan ga je toch niet?

Mag ik je uit die droom helpen?
Wij gingen half maart skiën in Frankrijk. De dag van vertrek alles nog nagevraagd.

Zaterdag :
Het gebied zou tot het eind van het seizoen open blijven. Er was ook slechts 1 besmetting in het hele departement. Niets aan de hand.

Toen we aankwamen kregen we te horen dat dit de laatste dag was dat de horeca open was. Geen probleem, we hadden een appartement en kwamen om te skiën.

Diezelfde avond kregen we te horen dat de pistes niet open gingen.

Zondag :
De volgende ochtend naar de receptie geweest om te informeren hoe of wat. Iedereen was in paniek aan het inpakken en het was 1 grote file het gebied uit.

Volgens de eigenaar van het gebouw mochten we gewoon blijven zolang we wilden.

Mijn ouders waren met de Thalys, die reed alleen op zaterdag. Wij waren met een 2 personen busje. Voor hen geen plek in de trein, huurauto of wat dan ook te vinden. Uiteindelijk konden ze tegen middernacht met een bus van een reisorganisatie mee. Blij dat ze dat gedaan hebben.

Maandag :
Nu mijn ouders veilig weg waren wilden wij ook naar huis. Uitgecheckt en op weg. We waren nog niet weg of we kregen te horen dat alle accommodaties dicht moesten die dag.

Zo snel kan het gaan dus. Je kan aankomen in Mallorca en het kan 2 dagen later op slot gaan. Zie dan maar eens weg te komen.

Als wij deze zomer nog naar het buitenland gaan, dan in ieder geval met eigen vervoer....

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:31

elnienjo schreef:
Citaat:

Plus dat ze je hotel van de ene op de andere dag in quarantaine kunnen gooien voor 2 weken als iemand van gasten of personeel positief getest wordt.

Hoe kleinschaliger je accommodatie, hoe minder risico dit jaar. Evenals reizen met eigen auto.

Precies :j

En inhakend op ClauH haar verhaal, zien nog maar een vlucht uit Mallorca te krijgen op het moment dat het allemaal duidelijk wordt dat het op slot gaat. Je zag in maart al wat een drama dat is geworden

Ik gun ieder zijn ontspanning, maar voor veiligheid/zekerheid zou ik dit jaar sowieso op het vaste land blijven en met eigen vervoer. Dus echt auto of fiets en geen trein, vliegtuig of bus

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:36

We hebben het hier met de horeca gezien. Wij hadden Chinees gehaald en we hoorden een uur later dat alle horeca dicht ging.
De Chinees heeft nog nooit zo lekker gesmaakt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:49

Wij hadden al in januari geboekt voor oktober dit jaar naar Turkije.

Wij zitten ook in dubio
Als we nu omboeken moeten we voor volgend jaar zomer. (Zei tui)

Mijn vriend kan met zijn werk alleen in de lente of herfst op vakantie.

Dus ja...wat doen we.
Annuleren kost ons 750 euro.
Er is 250 aan betaald.
In augustus moeten we alles betalen.

Als we inboeken hopen dat het virus volgend jaar niet terug komt of er nog is....

Ik vind het allemaal maar moeilijk hoor.

Dan moeten we dus voor volgend jaar april en waar is het dan mooi weer?
Met een kind van 3 jaar wil je wel mooi weer en gewoon all inclusief met zwembad enz.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:55

Dan zou ik voor de lente boeken en dan naar de Antillen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:57

Voor volgend jaar zomer? Kun je dan niet in juni gaan? Dan is het in Turkije prachtig weer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:12

Hier vanmorgen mail van de KLM.
Een vlucht naar Nairobi voor volgende maand is geannuleerd. Komt mooi uit want mijn plannen voor die trip in Kenia zijn al verschoven naar volgend jaar.
Nu toch maar voor geld terug gekozen bij de KLM. Heb al voor meer dan 5000 euro aan vouchers liggen... :\

Heb wel nog wat hoop voor een paar dagen Finland in september.
Dat heb ik kunnen boeken onder de voorwaarde pas betalen indien het definitief door kan gaan.
Eventueel daarna 14 dagen in zelf quarantaine is geen enkel probleem.

Kreeg net nog wel een berichtje via de app van Kenya Airways.
Dat ik in kan checken voor mijn vlucht naar Uganda morgen.
Handig, die vlucht was geboekt bij KLM (maar wordt uitgevoerd door KA) en eerder al geannuleerd en heb de voucher al binnen.