Beleggers op het forum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:50

Hoe gaat het hier met de beleggingen?

Wij hebben weer het een en ander verkocht. Alibaba, Barrick en Nine dragons stonden zo hoog dat het eigenlijk wat te risicovol werd om ze langer aan te houden.
Nu moeten we weer op zoek naar wat nieuwe aandelen.

Maar ik ben wel wat voorzichtig vanwege de AI bubbel waar men nu voor waarschuwt. Hoe denken jullie daar over?

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:41

Ik weet niet wat ik van de A I bubbel denken moet.

De grote tech bedrijven die investeren miljarden.
Die zijn toch ook niet gek?

Aan de andere kant,wanneer betaald zich dat terug.

En op internet,(youtube) zie ik veel tegenstrijdige artikelen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:45

Wij laten voor ons beleggen in wereldwijde fondsen maar we zijn zowat in een week tijd ons hele jaarrendement kwijt (13%). Au!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:02

Dat is het lastige aan AI inderdaad. Niemand weet wat het in de toekomst zal kunnen, maar nu is het eigenlijk alleen een dom programma dat onze eigen teksten en foto's en geluiden kan kopiëren en gigantisch veel stroom en water vreet.
Beleggers stoppen enorm veel geld in bedrijven die 'iets met AI' doen, aandelen schieten omhoog, totdat straks blijkt dat AI echt nooit meer zal kunnen dan een virtuele kopie maken van onze eigen wereld en het minder groot wordt dan gehoopt.
Ik ben ook benieuwd of bedrijven er echt hun hele investering uit kunnen halen. Als straks blijkt dat ze verlies blijven draaien op hun AI afdeling dan kan dat behoorlijk hard worden afgestraft door beleggers die puur vanwege AI bij zo'n bedrijf aandelen hebben gekocht.
Maar goed, dat blijft nu allemaal gissen. AI is in ieder geval niet iets waar ik nu echt zo veel vertrouwen in heb, plus dat ik echt niet blij ben met het giga energieverbruik terwijl het klimaat en stroomnet al zo onder druk staat.

Gnome, zonde is dat zeg! Hopelijk veert het allemaal weer wat terug.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:04

Zuur Gnome!

Ik had dus alles verkocht, winst gepakt en nu weer 2 maanden aan het opbouwen.
ETF's staan allemaal mooi 2-3% in het groen, dus prima.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:37

Balen zeg Gnome zo’n flinke daling

Hier alles ook wat gezakt maar op 1 na alles groen met tussen de 1 en 27 % rendement. Wel lastig bij te houden als je het hele jaar door bij koopt wat het jaarrendement is.

Alleen mijn reit (vastgoed etf) staat negatief. Maar die geeft wel het hoogste dividend, dus dat neem ik voor lief. Deze had ik gekozen voor de dividend uitkering.

AI aandelen vind ik sowieso vaak behoorlijk hoog gewaardeerd. Niet aan mij besteed om daar nu in individuele aandelen te stappen. Van mij mag het wel flink zakken, misschien dat ik dan wat koop van de eindejaarsuitkering.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:49

8nnemiek schreef:
Hoe gaat het hier met de beleggingen?

Wij hebben weer het een en ander verkocht. Alibaba, Barrick en Nine dragons stonden zo hoog dat het eigenlijk wat te risicovol werd om ze langer aan te houden.
Nu moeten we weer op zoek naar wat nieuwe aandelen.

Maar ik ben wel wat voorzichtig vanwege de AI bubbel waar men nu voor waarschuwt. Hoe denken jullie daar over?

Naar mijn idee zal het gebruik van AI de komende jaren exponentieel toenemen. Dat wil niet zeggen dat ik er als een malle in investeer, want ik vind de meeste aandelen erin flink overgewaardeerd. Zelf gebruik ik AI bewust, dus niet voor allerlei flutdingen, maar wel om even mee te denken hoe ik een tekst kan verbeteren bijvoorbeeld.

Vind over de hele linie de waardering hoog op het moment, dus ben wel voorzichtig met investeren en nu ook e.e.a. aan het verkopen. Hier en daar geweldig winst gepakt (CLS boven 300% in een halfjaar, ZYME ging van 19 naar 29 in één dag). Maar niet alles gaat hier goed, AVTX staat nu 76% in de min bij mij. Wel een hele tijd forse rente op uitlenen van gehad, dat compenseerde de daling ruimschoots. Hou het voorlopig wel omdat het concept me onwijs aanspreekt. En verder dan 0 kan het niet dalen :) Over de hele linie dik tevreden over het resultaat van dit jaar.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik meer een handelaar dan een belegger ben :o Al die fundamentele analyses zijn mij veel teveel gedoe, grafiekjes kijken vind ik veel leuker. Dus voor de verstandige dingen en de lange termijn heb ik nu WinWin Beleggen.

Gnome schreef:
Wij laten voor ons beleggen in wereldwijde fondsen maar we zijn zowat in een week tijd ons hele jaarrendement kwijt (13%). Au!
Wat akelig! Hoe kan dat nou? Index is deze week toch geen 13% in de min?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:46

Ja geen idee.. Vandaag ging ie weer iets omhoog gelukkig maar nog steeds echt 9% gone bij mijn zoontje waarvoor we in juli gestart zijn. Ik Beleg voor mezelf al wat jaren en daar ging het om 2% inderdaad dus ook een groot verschil. Snap niets van beleggen.. Daarom laat ik het doen haha :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:48

Als het voor de lange termijn is dan zou ik vooral niet te vaak kijken. Wij beleggen ook voor de kinderen, dat duurt nog zo lang voordat ze dat bij kunnen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:10

MizzMontana schreef:
Als het voor de lange termijn is dan zou ik vooral niet te vaak kijken. Wij beleggen ook voor de kinderen, dat duurt nog zo lang voordat ze dat bij kunnen.

Haha ja klopt is ook beter om niet te kijken maar het is zo verslavend als het erg goed gaat.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:01

8nnemiek schreef:
Dat is het lastige aan AI inderdaad. Niemand weet wat het in de toekomst zal kunnen, maar nu is het eigenlijk alleen een dom programma dat onze eigen teksten en foto's en geluiden kan kopiëren en gigantisch veel stroom en water vreet.
Beleggers stoppen enorm veel geld in bedrijven die 'iets met AI' doen, aandelen schieten omhoog, totdat straks blijkt dat AI echt nooit meer zal kunnen dan een virtuele kopie maken van onze eigen wereld en het minder groot wordt dan gehoopt.
Ik ben ook benieuwd of bedrijven er echt hun hele investering uit kunnen halen. Als straks blijkt dat ze verlies blijven draaien op hun AI afdeling dan kan dat behoorlijk hard worden afgestraft door beleggers die puur vanwege AI bij zo'n bedrijf aandelen hebben gekocht.
Maar goed, dat blijft nu allemaal gissen. AI is in ieder geval niet iets waar ik nu echt zo veel vertrouwen in heb, plus dat ik echt niet blij ben met het giga energieverbruik terwijl het klimaat en stroomnet al zo onder druk staat.

Gnome, zonde is dat zeg! Hopelijk veert het allemaal weer wat terug.

AI is al lange tijd niet meer “dom”. Het leert bij stuurt en kan alles al bijna zelf ondertussen. Het groeit harder dan we ons kunnen voorstellen. Ik denk niet dat het bubbel is. Het is gewoon niet te vergelijken met wat we ooit hebben meegemaakt in het verleden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:15

Maar ook iets waar een goede techniek achter zit kan toch alsnog een bubbel zijn op de beurs doordat het te hoog geprijsd is? Als er maar genoeg aandelen overgewaardeerd worden en gehypte startups zijn die proberen mee te liften kan het alsnog instorten.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

MizzMontana schreef:
Maar ook iets waar een goede techniek achter zit kan toch alsnog een bubbel zijn op de beurs doordat het te hoog geprijsd is? Als er maar genoeg aandelen overgewaardeerd worden en gehypte startups zijn die proberen mee te liften kan het alsnog instorten.

Ik heb het inderdaad niet over gehypte start ups maar dat in verschillende sectoren een probleem. Gevestigde tech bedrijven van formaat genoeg. De afvlakking zit er het laatste jaar toch al in.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

MizzMontana schreef:

Eens! Weet niet of iemand hier Marieke Blom (ING hoofdeconoom) bij Nieuwsuur gezien heeft? Kon me goed in haar verhaal vinden. Zie https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/259125 ... buitenland

Een goed gediversifieerde portefeuille is m.i. hartstikke belangrijk, dus nu alles op AI/Tech zetten omdat dat booming is is niet handig.

Gnome schreef:
Ja geen idee.. Vandaag ging ie weer iets omhoog gelukkig maar nog steeds echt 9% gone bij mijn zoontje waarvoor we in juli gestart zijn. Ik Beleg voor mezelf al wat jaren en daar ging het om 2% inderdaad dus ook een groot verschil. Snap niets van beleggen.. Daarom laat ik het doen haha :+

Kan me voorstellen dat het bij je zoontje op het instapmoment net hoog stond. Dat weet je niet van tevoren, dus da's onwijs pech hebben.

Ook al snap je er zelf niks van, ik zou me er wel een beetje in verdiepen. Het zou jammer zijn als je bank/vermogensbeheerder etc. amper meer rendement maakt dan een spaarrekening, dus niet eens de inflatie bijhoudt. Dan kun je beter zelf in een wereldwijde ETF beleggen. Da's echt niet moeilijk.