Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Hoe gaat het hier met de beleggingen?
Wij hebben weer het een en ander verkocht. Alibaba, Barrick en Nine dragons stonden zo hoog dat het eigenlijk wat te risicovol werd om ze langer aan te houden.
Nu moeten we weer op zoek naar wat nieuwe aandelen.
Maar ik ben wel wat voorzichtig vanwege de AI bubbel waar men nu voor waarschuwt. Hoe denken jullie daar over?
Over de hele linie dik tevreden over het resultaat van dit jaar.
Al die fundamentele analyses zijn mij veel teveel gedoe, grafiekjes kijken vind ik veel leuker. Dus voor de verstandige dingen en de lange termijn heb ik nu WinWin Beleggen. Gnome schreef:Wat akelig! Hoe kan dat nou? Index is deze week toch geen 13% in de min?Wij laten voor ons beleggen in wereldwijde fondsen maar we zijn zowat in een week tijd ons hele jaarrendement kwijt (13%). Au!
8nnemiek schreef:Dat is het lastige aan AI inderdaad. Niemand weet wat het in de toekomst zal kunnen, maar nu is het eigenlijk alleen een dom programma dat onze eigen teksten en foto's en geluiden kan kopiëren en gigantisch veel stroom en water vreet.
Beleggers stoppen enorm veel geld in bedrijven die 'iets met AI' doen, aandelen schieten omhoog, totdat straks blijkt dat AI echt nooit meer zal kunnen dan een virtuele kopie maken van onze eigen wereld en het minder groot wordt dan gehoopt.
Ik ben ook benieuwd of bedrijven er echt hun hele investering uit kunnen halen. Als straks blijkt dat ze verlies blijven draaien op hun AI afdeling dan kan dat behoorlijk hard worden afgestraft door beleggers die puur vanwege AI bij zo'n bedrijf aandelen hebben gekocht.
Maar goed, dat blijft nu allemaal gissen. AI is in ieder geval niet iets waar ik nu echt zo veel vertrouwen in heb, plus dat ik echt niet blij ben met het giga energieverbruik terwijl het klimaat en stroomnet al zo onder druk staat.
Gnome, zonde is dat zeg! Hopelijk veert het allemaal weer wat terug.
MizzMontana schreef:Maar ook iets waar een goede techniek achter zit kan toch alsnog een bubbel zijn op de beurs doordat het te hoog geprijsd is? Als er maar genoeg aandelen overgewaardeerd worden en gehypte startups zijn die proberen mee te liften kan het alsnog instorten.
MizzMontana schreef:Maar ook iets waar een goede techniek achter zit kan toch alsnog een bubbel zijn op de beurs doordat het te hoog geprijsd is? Als er maar genoeg aandelen overgewaardeerd worden en gehypte startups zijn die proberen mee te liften kan het alsnog instorten.
Gnome schreef:Ja geen idee.. Vandaag ging ie weer iets omhoog gelukkig maar nog steeds echt 9% gone bij mijn zoontje waarvoor we in juli gestart zijn. Ik Beleg voor mezelf al wat jaren en daar ging het om 2% inderdaad dus ook een groot verschil. Snap niets van beleggen.. Daarom laat ik het doen haha