Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:03

Loretta schreef:
Granoek schreef:
Ik kijk net uit mijn raam en zie 3 volwassen vrouwen met 7 kinderen aan de wei van mijn paarden. Gelegen langs een fietsroute dus ze mogen daar komen maar gebruik dan als volwassene je verstand en ga niet met een groep van 10 de weg op aub.. kinderen deden wedstrijdje wie het langs 1 voet in de wei (onder de draad door) durfde te houden??

Gelukkig is het virus neit op paarden overdraagbaar. Maar ik kan ook niet snappen dat er nog zoveel mensen zijn die het gewoon niet zien.

Bron?

secricible

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:04

NOS bericht zoujuist dat Sligro en makro open gaan voor particulieren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:05

secricible schreef:

Kan daar het schap met wc papier geplunderd worden. :') -O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:05

Emmaa_ schreef:
Shadow0 schreef:
Emmaa, ibuprofen werd genoemd omdat de gevoeligheid van ACE2-receptoren vergroot, waar het virus zich mogelijk makkelijker aan bindt. Zie https://www.dw.com/en/coronavirus-confu ... a-52824043 voor een redelijk overzicht. Veel onzekerheden, maar als je ibuprofen niet gebruikt op voorschrift en je hebt paracetamol, zou ik op dit moment bij paracetamol blijven.

(Maar tegelijkertijd loop ik tegen het einde van mijn doosje op en heb ik daarna alleen maar APC-tabletten dus met aspirine, dus lastig.)

Hmm. Geldt dit alleen voor ibuprofen of voor alle NSAID's? Bij mij gaat het om endometriosepijn en paracetamol helpt daar echt totaal niet voor helaas.

Daar stonden inderdaad behoorlijk wat verhalen over, maar zoals ik het begrepen heb is daar niet echt bewijs voor.

Dit is het bericht van gisteren wat ik er over las:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1360514 ... -ibuprofen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:06

Emmaa_ schreef:
Hmm. Geldt dit alleen voor ibuprofen of voor alle NSAID's? Bij mij gaat het om endometriosepijn en paracetamol helpt daar echt totaal niet voor helaas.

Mogelijk / waarschijnlijk voor alle NSAID's (aspirine en diclofenac worden ook genoemd) maar het is allemaal onzeker. Als er alternatieven mogelijk zijn neem die. Maar als die alternatieven er niet zijn is het advies om je medicijnen te gebruiken zoals je doet, want het is ook te onzeker om het niet te doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:07

Dit verhaal komt door een tweet van de Franse president, maar de deskundigen in Nederland zien het probleem niet zo, zeker als je ze kortdurend gebruikt(een paar dagen per maand) zou dat geen probleem moeten zijn.
Anders overleg je even met je eigen arts of apotheker.

Zo heb ik al gedacht over de tramadol die ik dagelijks slik, dat kan in combinatie met een moeilijke ademhaling niet zo slim zijn, maar ze zijn ook zo lastig in één keer te stoppen en nsaid’s mag ik niet chronisch ivm risico hart en vaatziekten. Kan alleen maar hopen dat ik geen Corona krijg, ben echt mega-voorzichtig en heb nagenoeg geen contact met vreemden

Destination

_Penotti schreef:
secricible schreef:

Maar misschien hebben mensen dan wel voldoende aan 1 verpakking, want sommige verpakkingen daar zijn echt groot := Ik vraag me trouwens af hoe het in de praktijk gaat zijn. Ik hoorde van ex-collega's dat de Makro ook flink wordt leeg gekocht en dat was voordat 'gewone' mensen naar binnen mochten.

Anoniem

Oscar schreef:
Daar stonden inderdaad behoorlijk wat verhalen over, maar zoals ik het begrepen heb is daar niet echt bewijs voor.

Dit is het bericht van gisteren wat ik er over las:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1360514 ... -ibuprofen

Thanks! Ik maak me niet al te veel zorgen. Zit sowieso in sociale isolatie (kan familie ook niet zien op dit moment ivm risicogroepen/zorgpersoneel) dus als ik iets vatbaarder ben is dat maar zo denk ik. Is voor mij een beetje kiezen tussen (op sommige dagen) moeite hebben met functioneren van de pijn en gewoon mijn dingen kunnen doen, dus ik blijf er maar even bij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:08

Hilary schreef:
Bron?

Theoretisch zou die natuurlijk kunnen muteren en overslaan. Gelukkig gebeurt dat niet elke dag anders hadden we met zoveel van die Aziatische markten alle dagen een nieuw virus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:08

Ik heb het gister aan mijn huisarts gevraagd omdat ik niet heel lekker op paracetamol reageer. Het geldt ook voor diclofenac. Er is officieel volgens haar geen hard bewijs van maar adviseert om het gebruik te vermijden als het even kan. Een enkele keer kan mogelijk geen kwaad maar vaker gebruiken is erg af te raden.

Idem voor prednison die je graag als ondersteuning voor je longen zou willen gebruiken. Maar daarvan is zegt ze wel bewijs dat het ongunstig werkt als je besmet bent met corona virus. Oftewel niet gebruiken tenzij het leven of dood is zonder prednison. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-03-20 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:09

Als die reclames uit het verleden van de AH hamsterweken krijgen nu toch wel een hele andere lading.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:10

Loretta schreef:
Hilary schreef:
Bron?

Theoretisch zou die natuurlijk kunnen muteren en overslaan. Gelukkig gebeurt dat niet elke dag anders hadden we met zoveel van die Aziatische markten alle dagen een nieuw virus.

Dat is nog steeds geen bron ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:12

https://www.nu.nl/coronavirus/6037908/d ... media.html

Op 16 maart ging er op WhatsApp een bericht over het gebruik van ibuprofen rond. Een neuroloog van Treant Zorggroep - waar drie ziekenhuizen onder vallen - zou hebben gezegd dat gebruik van ibuprofen ertoe kan leiden dat de ziekte COVID-19 ernstiger verloopt. Uit navraag bij Treant Zorggroep blijkt dat dit bericht niet klopt en niet door één van de neurologen is verstuurd.

De geruchten ontstonden nadat op 11 maart in een wetenschappelijk tijdschrift een artikel over mogelijke effecten van medicijnen op COVID-19-patiënten was verschenen. In het artikel wordt gesteld dat verschillende medicijnen tegen diabetes en ook ibuprofen mogelijk de klachten van COVID-19-patiënten kunnen verergeren. De betreffende onderzoekers hebben slechts naar een kleine groep van 32 mensen gekeken. Het mechanisme waardoor ibuprofen tot ernstigere klachten zou leiden, is niet bewezen.

Op basis van dit artikel kun je dus niet concluderen dat ibuprofen de klachten van COVID-19-patiënten verergert. Verschillende experts raden wel aan om in eerste instantie paracetamol te gebruiken en geen ibuprofen, omdat dit minder bijwerkingen geeft. Ouderen en mensen die al andere medicijnen slikken, wordt bijvoorbeeld aangeraden eerst met een arts te overleggen voor ze ibuprofen innemen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:14

_Penotti schreef:
secricible schreef:

Ik weet niet of dit zo slim is, Ikea is dicht en dan is dit misschien wel het volgende leuke uitje. Een winkel waar je normaal niet binnen komt, al zijn kinderen daar niet welkom

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:15

_Penotti schreef:
secricible schreef:

Las net op de site dat daar ook aardig geplunderd was en niet alles meer op voorraad was. :') Maar was dus inderdaad aan het zoeken op de site van Makro zelf hoe of wat open voor het gewone publiek, maar daar staat er nog niks over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:15

_Penotti schreef:

Op 16 maart ging er op WhatsApp een bericht over het gebruik van ibuprofen rond. Een neuroloog van Treant Zorggroep - waar drie ziekenhuizen onder vallen - zou hebben gezegd dat gebruik van ibuprofen ertoe kan leiden dat de ziekte COVID-19 ernstiger verloopt. Uit navraag bij Treant Zorggroep blijkt dat dit bericht niet klopt en niet door één van de neurologen is verstuurd.

De geruchten ontstonden nadat op 11 maart in een wetenschappelijk tijdschrift een artikel over mogelijke effecten van medicijnen op COVID-19-patiënten was verschenen. In het artikel wordt gesteld dat verschillende medicijnen tegen diabetes en ook ibuprofen mogelijk de klachten van COVID-19-patiënten kunnen verergeren. De betreffende onderzoekers hebben slechts naar een kleine groep van 32 mensen gekeken. Het mechanisme waardoor ibuprofen tot ernstigere klachten zou leiden, is niet bewezen.

Op basis van dit artikel kun je dus niet concluderen dat ibuprofen de klachten van COVID-19-patiënten verergert. Verschillende experts raden wel aan om in eerste instantie paracetamol te gebruiken en geen ibuprofen, omdat dit minder bijwerkingen geeft. Ouderen en mensen die al andere medicijnen slikken, wordt bijvoorbeeld aangeraden eerst met een arts te overleggen voor ze ibuprofen innemen.

Trant zorggroep zegt op haar eigen Facebook pagina dat dit bericht NIET door hun neuroloog/neurologen en of ziekenhuis is verspreid!!

Zij adviseren in reactie op dergelijke hoaxen juist contact op te nemen met RIVM of behandeld arts.
https://www.facebook.com/88268380507680 ... 11343/?d=n
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 19-03-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:16

tiwi1969 schreef:
Ik weet niet of dit zo slim is, Ikea is dicht en dan is dit misschien wel het volgende leuke uitje. Een winkel waar je normaal niet binnen komt, al zijn kinderen daar niet welkom

Waarom zouden kinderen niet welkom zijn in een groothandel? Sowieso bij Makro is het toegestaan, daar wordt zelfs kinderkleding en speelgoed verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:16

Ik hoop vooral dat mensen die echt hamsteren nu naar de sligro of makro trekken en dat er daardoor minder druk op de 'reguliere' supermarkten komt te liggen. Ik ga dit weekend even naar de Aziatische supermarkt verderop, en hopen dat er weer wat dingen bij de Appie liggen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:17

tienus63 schreef:
_Penotti schreef:

Trant zorggroep zegt op haar eigen Facebook pagina dat dit bericht NIET door hun neuroloog/neurologen en of ziekenhuis is verspreid!!

https://www.facebook.com/88268380507680 ... 11343/?d=n

Dat zegt het artikel toch ook?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:18

Destination schreef:
tiwi1969 schreef:

Waarom zouden kinderen niet welkom zijn in een groothandel? Sowieso bij Makro is het toegestaan, daar wordt zelfs kinderkleding en speelgoed verkocht.

Denk dat in huidige situatie kinderen niet welkom gaan zijn.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:19

Ik denk dat moeder met kind best kan, moeder met 4 kinderen die met de tegels overal aanzitten een ander onderwerp is :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:19

Excuus @penotti.
Over die zin heen gelezen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:20

tienus63 schreef:
Excuus @penotti.
Over die zin heen gelezen.

Maakt niet uit, kan gebeuren, vandaar dat ik hem even dik gedrukt heb gemaakt :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:21

Destination schreef:
tiwi1969 schreef:

Ben er lang niet geweest, maar in de tijd dat ik bij Sligro kwam mochten kinderen onder 12 niet mee, en in mijn jeugd mocht ik ook niet mee naar binnen bij de Makro.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:21

Er wordt toch overal al opgeroepen vooral geen kids mee te nemen naar winkels? Ik ga iig niet meer naar winkels met ze. En zeker nu mijn jongste snottert en hoest ga ik echt niet met hem ergens heen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-03-20 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt