Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 23:09

Daar durf ik dus niet zomaar van uit te gaan, op een andere site staat dit;

Citaat:
Hondsdraf groeit goed op natte gronden en schaduwrijke weilanden. Hondsdraf is giftig in verse en gedroogde vorm, het zorgt meestal voor vergiftiging wanneer het in hooi zit. Symptomen zijn kwijlen, verwijde pupillen, moeilijk ademen en overmatig zweten. Het eten van hondsdraf is zelden dodelijk, tenzij het paard kilo’s er van eet.

Nou zit er niet super veel in, maar ik vraag me toch af na hoelang het veilig is om te voeren? Of kan ik het beter aan de buren geven voor hun geiten? :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:00

Shanna schreef:
Daar durf ik dus niet zomaar van uit te gaan, op een andere site staat dit;

Citaat:
Hondsdraf groeit goed op natte gronden en schaduwrijke weilanden. Hondsdraf is giftig in verse en gedroogde vorm, het zorgt meestal voor vergiftiging wanneer het in hooi zit. Symptomen zijn kwijlen, verwijde pupillen, moeilijk ademen en overmatig zweten. Het eten van hondsdraf is zelden dodelijk, tenzij het paard kilo’s er van eet.

Nou zit er niet super veel in, maar ik vraag me toch af na hoelang het veilig is om te voeren? Of kan ik het beter aan de buren geven voor hun geiten? :+

https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... e-planten/

Hondsdraf
(Glechoma hederacea) De hele plant is giftig, maar wanneer het een paar weken gedroogd is niet meer. Het eten van de plant veroorzaakt een snelle zwakke pols, ademnood, verhoogde temperatuur, zweten, bibberen en duizeligheid en kan bij grote hoeveelheden de dood tot gevolg hebben.

https://www.ezelopvang.nl/giftige-planten/hondsdraf/

Ik denk dat het bij jou met een beetje hondsdraf wel mee zal vallen als het in je hooi zit.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:55

Ik zoek eigenlijk een goeie tip. Maar die hebben jullie vast ook wel.
Ik heb vrij snel last van suikerdipjes na het eten. 's avonds niet zo erg, 's middags wel. Welke producten zijn nou echt super goed om dat te vermijden en die me wel energie geven?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:59

Veulen84 schreef:
Ik heb vrij snel last van suikerdipjes na het eten. 's avonds niet zo erg, 's middags wel. Welke producten zijn nou echt super goed om dat te vermijden en die me wel energie geven?

Pasta, rijst, aardappelen schrappen ;)
Je maaltijden voller maken met vet en eiwit...

Problem solved :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:04

Dat zijn niet echt lunch producten :) 's avonds om 8 uur instorten vind ik meestal niet zo erg. Maar om 2 uur wel.

Ik probeer weg te blijven bij vetten en suikers. Maar dat lijkt niet erg te werken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:19

Ei is wel iets makkelijks voor de lunch toch? 2 gekookte eieren en je bent weer opgepept. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:21

Veulen84 schreef:
Dat zijn niet echt lunch producten :) 's avonds om 8 uur instorten vind ik meestal niet zo erg. Maar om 2 uur wel.

Ik probeer weg te blijven bij vetten en suikers. Maar dat lijkt niet erg te werken.

Wil je afvallen? Dan juist meer vetten (en eiwitten), minder suikers... Weinig vet is erg achterhaald, maar verklaart je hongergevoel ook. Ik ben ook snel hangry zeg maar :P

Op Pinterest kan je keto-lunches vinden, ik kan het daar een hele middag op doen. Hou je van je boterham? Dan heb je bij de Aldi heel lekker koolhydraat verlaagd brood, ik merk wel een serieus verschil als ik dat heb, ten opzichte van normale boterhammen :j

Ook lekker, maak een ei-wrap. Twee eitjes klutsen met wat melk of slagroom (ik ga voor slagroom) beetje zout en peper erbij, lekker dun in een grote pan. Af laten koelen, plakje rookvlees of kipfilet er op en bijvoorbeeld eiersalade of kipkerrie salade met wat rauwkost.

Eet ook wel eens amandelpannekoeken, maar die kan wegens noot-vrije locatie niet mee naar het werk. Vult stukken beter dan gewoon meel (en laag khd/hoog vet)! (tip; bestel online per kilo á 10 euro, ipv in de winkel per 200 gram á 4 euro)

Eiermuffins zijn ook erg lekker... En super simpel te maken ook :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:32

Eitjes zijn wel een goed idee. Hou ik ook nogal van.

Janine: Ik wil niet percee afvallen. Maar in de zomer lijkt het soms wel alsof ik dik wordt van lucht. Dus geen suikers en vetten lijkt dan een goed idee, tenminste dat is me geleerd.
Ik ga even naar dat koolhydraat verlaagde brood kijken. Het is niet dat ik gek ben op brood, maar wel het product waarmee ik het minst last heb van dipjes.
Ei receptjes ga ik eens naar kijken. Klinkt wel goed. Amandelpannekoeken klinkt een beetje vies. Maar ik lust eigenlijk helemaal geen pannekoeken, dus daar zal het mee te maken hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:37

Veulen84 schreef:
Eitjes zijn wel een goed idee. Hou ik ook nogal van.

Janine: Ik wil niet percee afvallen. Maar in de zomer lijkt het soms wel alsof ik dik wordt van lucht. Dus geen suikers en vetten lijkt dan een goed idee, tenminste dat is me geleerd.
Ik ga even naar dat koolhydraat verlaagde brood kijken. Het is niet dat ik gek ben op brood, maar wel het product waarmee ik het minst last heb van dipjes.
Ei receptjes ga ik eens naar kijken. Klinkt wel goed. Amandelpannekoeken klinkt een beetje vies. Maar ik lust eigenlijk helemaal geen pannekoeken, dus daar zal het mee te maken hebben.

Dat vetten slecht zijn is een heel raar aangeleerd dingetje... Kijk eens naar The Magic Pill op Netflix... Gewoon bizar hoe die theorie is gaan leven... }:0
In plaats van vetten pompen we ons lijf vol met koolhydraten (= suiker) die nog vele malen slechter zijn voor de meeste lichaamsfuncties.

Als het in de zomer lijkt dat je dik wordt van lucht, is dat niet heel gek trouwens. Zeker met een tarwegebaseerd dieet, hierbij houd je vele malen meer vocht vast.
Is ook volgens mij de reden dat mensen bij keto/koolhydraatarm/koolhydraatbeperkt in de eerste weken heel veel afvallen; ze hebben geen reden meer om vocht vast te houden.
Geen idee hoe dat precies werkt, maar heeft ongetwijfeld te maken met suikerinname.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:16

Ik heb gegoogled, maar kom steeds op hetzelfde uit.
Ik heb mijn googleaccount wachtwoord veranderd, maar bij mijn chromebook met aanmelden moet ik echter nog mijn oude wachtwoord invoeren. Het schijnt automatisch te moeten veranderen, maar dit lukt niet. Iemand een idee toevallig?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:28

Banyu schreef:
Ik heb gegoogled, maar kom steeds op hetzelfde uit.
Ik heb mijn googleaccount wachtwoord veranderd, maar bij mijn chromebook met aanmelden moet ik echter nog mijn oude wachtwoord invoeren. Het schijnt automatisch te moeten veranderen, maar dit lukt niet. Iemand een idee toevallig?

Als je via de site op je google account inlogt, kan je je apparaten zien, dan kan je je chromebook eruit gooien en m erna weer activeren zeg maar, dat toevallig al geprobeerd?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:50

Veulen84 schreef:

Eiwitrijke dingen. Gekookt eitje, stuk worst, blikje tonijn, stuk kaas etc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:12

Okeee ik denk dat dit een erg lastig vraagstuk is...

Ik ben er een paar jaar geleden achter gekomen dat ik niet goed tegen varkensvlees kan. Niet levensbedreigend, enkel enorm pijnlijke cystes in gezicht en kaaklijn. Jammer, maar het varkensvleesvrij eten gaat me goed af.
Ruim een maand geleden ging het weer gigantisch mis (cystes), en kon ik er geen pijl op trekken want ik at geen varkensvlees. Het is een week of twee rustig geweest en afgelopen twee dagen begon het weer. Ineens herinnerde ik me dat ik twee weken lang geen aardbeitjes heb gehad.
Nu lijk ik dus ook niet tegen aardbeien te kunnen. Wederom niet levensbedreigend, maar wel vervelend.

Wat is de samenhang tussen varkensvlees en aardbeien? Gaat het hier om kruisbesmetting? Kan je daar uberhaupt over spreken als het niet levensbedreigend is? Zijn er in het kader van 'kruisbesmetting' misschien nog andere zaken waar ik voorzichtig mee moet zijn?

Google maakt me niet heel veel wijzers helaas... :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:29

Ik herken die pijnlijke cystes (soort acné toch?) rondom kin/mond. Het schijnt hormoon gebonden te zijn en kan ook opspelen door gezichtsverzorging die de poriën afsluit (zoals verkeerde dikke crèmes). Maar hormoon gebonden kan dus ook door anticonceptie/cyclus komen. Van het varkensvlees heb ik wel vaker gehoord dat mensen daar last van krijgen maar de samenhang weet ik niet precies.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:50

Ja het ziet er niet uit als acne hoor. Meer uhh.. Hier en daar een bult die opvalt omdat ik er aan pulk.

Ik gebruik al 11 jaar de prikpil, eerder had ik geen cystes inderdaad, maar die cystes begonnen enkele jaren na start prikpil pas.

Symptomen van varkensvlees en aardbei komen helaas exact overeen. Maar weinig logica in de kruisreacties. :/
Vier jaar terug ook een test gedaan en ik was niet allergisch ergens voor. Nu is die test wel vrij algemeen. Maar hond/kat komt wel meer voor bij varkensvlees. Dat heb ik dus niet.

Hormoongerelateerd zal het ongetwijfeld zijn. Ben benieuwd wat dan de trigger in de voeding is...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:57

Janine1990 schreef:
Ja het ziet er niet uit als acne hoor. Meer uhh.. Hier en daar een bult die opvalt omdat ik er aan pulk.

Ik gebruik al 11 jaar de prikpil, eerder had ik geen cystes inderdaad, maar die cystes begonnen enkele jaren na start prikpil pas.

Symptomen van varkensvlees en aardbei komen helaas exact overeen. Maar weinig logica in de kruisreacties. :/
Vier jaar terug ook een test gedaan en ik was niet allergisch ergens voor. Nu is die test wel vrij algemeen. Maar hond/kat komt wel meer voor bij varkensvlees. Dat heb ik dus niet.

Hormoongerelateerd zal het ongetwijfeld zijn. Ben benieuwd wat dan de trigger in de voeding is...

Misschien niet de aardbeien. Heb je drop gegeten wat je anders niet doet? Of iets anders?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:13

Heb je anti-zonnebrandcrème gebruikt in je gezicht de afgelopen paar weken? Daar kreeg ik cystes van!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 03:36

Ik krijg geen cystes maar galbulten, maar ik ben wel allergisch voor aardbei en kan ook niet tegen varkensvlees. Je kan van meerdere dingen allergisch zijn toch?
Ik ben ook allergisch voor pollen en heb astma, maar kan prima tegen rook. Niet alles wekt een allergische reactie op (of dat nu op de huid, in de longen of waar dan ook is :) )

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 05:35

Katten likken zichzelf schoon. Maar els dat nu ik zeg maar iets er is gespoten met insecticide en de kat rolt daarin en wast zichzelf vergiftigd die zichzelf dan niet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:38

jumpyhorse schreef:
Katten likken zichzelf schoon. Maar els dat nu ik zeg maar iets er is gespoten met insecticide en de kat rolt daarin en wast zichzelf vergiftigd die zichzelf dan niet?

Ja, dat gebeurt ook met enige regelmaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:35

Bedoel je die onderhuidse puisten?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:42

Kruisbesmetting is voor zover ik weet alleen aan de orde als je varkensvlees bijvoorbeeld snijd en met hetzelfde mes je boterham en dan een allergische reactie krijgt van je boterham omdat daar resten varkensvlees opzitten.

Je kan wel voor meerdere dingen allergisch zijn, ook zonder dat die dingen een verband hebben

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:21

Varkensvlees heeft ook de eigenschap andere allergieën te versterken, dus dat je in eerste instantie niet allergisch daarvoor bent, maar dat je ergens anders allergisch voor bent en die reactie verergert wordt. Stoppen met varkensvlees haalt dan de versterker weg waardoor je symptomen minder worden.
Of je bent gewoon voor beide allergisch.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:59

Wat is het verschil tussen krenten en rozijnen? Ik dacht dat krenten de nltalige benaming was voor rozijnen... Maar door een bericht waar beiden genoemd werden (niet op bokt) raak ik weer in de war :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:02

Ben je al bij een dermatoloog geweest jannine? Bij mij werden daar gelijk zaken als voeding als oorzaak compleet van tafel geveegd (als trigger kon wel).