De Wolken en het weer, vind ik zelf een mooi duidelijk boek met veel foto's. Weersverschijnselen heb ik pas voor mijn verjaardag gekregen. Staan ook prachtige foto's in en heldere uitleg.
Vroeg in de middag, liggend in de tuin, viel me op dat de bovenbewolking bijna stilhing. De laag daaronder met redelijk tempo van zuid naar noord trok. Dan een laag die van noord naar zuid trok en de onderste bewolking (waar niet veel zat), met nog wat hogere snelheid ook weer van zuid naar noord trok. Was eigenlijk heel bijzonder om te zien. Ook had iedere laag, zijn eigen wolkensoort.
Maar ondertussen is de lucht hier strakblauw geworden en geen wolk meer te zien.
@ Isapaardje; Mocht je ooit nog in een winkel het weerboekje tegenkomen is die echt de moeite waard! Voor de door jou genoemde boeken zou ik eens een keer kijken als ik weer in een boekhandel terecht kom. Begin zelf al een aardig stapeltje te krijgen.
Even wat over het huidige weerbeeld ☁ dikke laag stratus (8 oktas) Temp: 14 ℃ Gevoelstemp: 13 ℃
Ben blij dat na deze dikke laag stratus een voorbode is van het naderende hogedrukgebied. Ik zit intussen wel weer te wachten op hogere temperaturen en lekker fiets weer!
Toen ik vanavond om 8 uur aan het fietsen was, was het nog 21 graden.. In de loop van de middag werden de wolken minder en werd de temperatuur steeds aangenamer tot een graad of 22/23
Isapaardje
Geplaatst: 03-07-11 21:23
Nimuz_ schreef:
@ Isapaardje; Mocht je ooit nog in een winkel het weerboekje tegenkomen is die echt de moeite waard!
Bedoel je het weerboekje van Storm Dunlop? Is ook bij bol te koop zag ik net. Ik heb veel, maar dit nog niet.
Weersverschijnselen verkoopt Bol ook, voor maar 9,90 euro. Ik heb er 30 euro voor betaald destijds. De wolken het weer is van G.W.Th.M. de Bont en B. Zwart (KNMI), maar is al ouder boek uit de jaren 80.
Hiraeth
Geplaatst: 03-07-11 21:32
Storm Dunlop ja! Ik had er drie exemplaren van, één gekregen van m'n moeder, één van m'n oom en één bij de cursus tornado's jagen bij meteo consult. Populair boekje dus.
Bedankt voor de tip Isapaardje! Dat gaat binnenkort een pakketje bij de deur worden.
gohya
Geplaatst: 03-07-11 21:38
Wat ik een keer zag en raar vind is,dat ik wolken 2 kanten op zag gaan.De bovenlaag ging zeg maar naar oost en de onderlaag naar west.Is dat normaal?
Dat is normaal, elk type wolk zit op een andere laag. Per laag zijn er andere luchtstromingen, zo heb je op een hoogte van 10 km een wind die altijd van West naar Oost waait (straalstroom).
gohya
Geplaatst: 03-07-11 21:49
Wat ik heel gaaf vond was dat er bliksem achter een klein wolkje zat en daar gewoon doorheen kwam. Het onweerde haast niet,en achter dat ene wolkje bleef het bliksemen. En een tornado! wat zou ik die graag in het echt willen zien.[op veilige afstand].
Dat is wel apart ja Gohya! Heb vorig jaar 10/11 Juni wel gehad dat de bliksem telkens insloeg op één punt dat nét achter een boom zat. Maar er was nog genoeg aan ontladingen om nog even te kunnen genieten.
Ow en ja een tornado, sinds ik 6 ben is een tornado zien mijn absolute droomwens! Is ontstaan door het programma 'Storm Chasers' op Discovery. April dit jaar was er een wedstrijd van Discovery met als prijs een meet en greet met Sean Casey (één van de mensen van de crew en mijn idool!). Er waren best veel prijswinnaars, maar omdat ik en m'n moeder zo vroeg waren hebben we hem nog even kunnen spreken! Dat was echt het mooiste moment van m'n leven.
Ik ben sowieso van plan meteoroloog te worden, maar het liefst zou ik studeren aan de universiteit van Norman. Maar eerst Atheneum TTO afronden en dit topic verder volspammen.
Isapaardje
Geplaatst: 03-07-11 23:12
Ik heb een en ander geleerd van schoonvader die piloot bij de luchtmacht was. Helaas is die man onlangs overleden, dus is het geklets over wolken hier voorbij. Hou het nu bij boeken lezen en proberen te begrijpen. Het weer is altijd machtig interessant en altijd anders. In Zwitserland al heel vaak aparte wolkenformaties, zoals hieronder de föhnwolken gezien, of hoe een onweersbui razendsnel met heel veel wind erbij kan opbouwen. Echt spectaculair om te zien, maar niet om er in te zitten.
Deze wolken kennen we in Nederland niet; ze ontstaan boven de bergen als er föhn (zeer warme droge wind) gaat ontstaan:
Hier is het ook bewolkt met waterig zonnetje en kijkend naar het Noorden (richting de Maas) lijkt het of er een stevige bui hangt (donker egaal wolkendek).
We komen al jaren in Zwitserland, maar deze aparte föhnwolken hebben we zelf nog maar een paar keer gezien. Het heeft te maken met warme/koude lucht aan lij- en loefzijde van een berg, maar ga me nu niet om de specifieke uitleg vragen, want dat zou ik moeten op zoeken Wel even voor de liefhebbers de naam opgezocht: altocumulus lenticularis.
Hiraeth
Geplaatst: 04-07-11 11:17
Isapaardje schreef:
Wel even voor de liefhebbers de naam opgezocht: altocumulus lenticularis.
Ah! Ik dacht al dat het zo heette! Die kom je héééééél af en toe eens tegen in Nederland, maar zulke exemplaren als jij op de foto gezet hebt.. Wauw!
wouterpaard
Geplaatst: 04-07-11 11:21
Hier koud, bewolkt en miezerig Ik wil echt zomerweer!! en houden.
Wolken fascineren mij ... fotografie is mijn andere hobby, en de combinatie levert altijd als er mooie wolken aan de lucht zijn, wel een of andere bijzondere foto op. 't Is een kwestie van kijken, geluk en soms geduld hebben, maar dan kun je zoiets knippen :