Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:01

Zooist schreef:
Moll schreef:
sorry maar in alles spreek je je zelf en de bijbel en god tegen in dit alles, God is God, en god dult niet dat er een ander word aanbeden.
dus Jezus kan geen god zijn zoon van of niet hij is geen god, zijn eigen woorden, alleen de vader is goed, ik niet.
er is volgens het oude en het nieuwe testament maar 1 God, dus hoe je het draait of keert want zelfs Jezus zelf geeft dit aan, is hij geen god, en zijn vader zou dit niet willen dus ieder die dit wel gelooft is een afdwalend schaap, een schaap wat af is gedwaald van het pad, en verslonden word door de wolven van de onderwereld.

Wat jij wilt geloven :Y)

Ik geloof het nu eenmaal anders.

Ieder zijn eigen geloof!

Je kan altijd " een stok vinden om een hond te slaan " .

Maar ik ben wel benieuwd hoe men wil verklaren, hoe het komt dat Christenen een bovennatuurlijke vrede kunnen ervaren?
(Jezus zei: mijn vrede geef Ik u)
Of hoe criminelen 180 graden kunnen veranderen?
Of dieven in plaats van stelen gaan uitdelen?

alle respect dat je gelooft en dat je je eigen daar in kan berusten, voorbeeld ik kan heir in mijn omgeving een zwaar grivormeerd persoon die zijn 5 jarige zoon dood gereden heeft zien worden en door dat hij in god geloofd zijn berusting hier in kon en kan vinden alle respect hier voor, dat mensen dus met dat soort dingen het een plaats kunnen geven en het zo weg kunnen zetten, met de woorden het was gods wil en hij had zijn taak volbracht op aarde, mooi, fijn dat je dat kan, dat je je eigen laat beperken door iets wat in een boek staat en die regels na leeft is ook jou goed recht, en respect voor dat, dat er een inkeer kan komen in iemands leven, moeten we dit meteen als godelijke intervetie zien of zo iets? kom daar ben ik wat te nuchter voor, ik ken de verhalen hoor ben immers griformeerd op gevoed en heb ook bijbel studie gehad en categesatie, moeten doen en alles er om heen. dus gedoop, en de heilige geest mee gekregen, maar goed blijkbaar is deze niet blijven hangen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:02

Moll, dat heb ik al ongeveer 100x uitgelegd. Dan moet je even lezen. ;)

Verder: zou je iets leesbaarder kunnen schrijven? Want ik moet zeggen dat ik weinig zin heb om me door die letterbrij heen te worstelen om te kijken wat er staat, wat jij geschreven hebt. Dat soort teksten moet ik voor mijn werk al genoeg doorspitten, Bokt is voor de ontspanning. Hoofdletters en zo af en toe een entertje zouden op zich geen kwaad kunnen en de tekst een stuk gemakkelijker te lezen maken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:04

Moll schreef:
Het verhaal Adam en Eva is de inkt niet waar die op jet rijsten papier gedrukt staat, het is verzonnen om een verhaal te kunnen beginnen, neem het verhaal alleen al van bijvoorbeel Kain en Abel, Kian sloeg Abel dood en vluchte naar vreemde volkeren, waar komen deze zo opeens vandaan ?

Er staat nergens dat God gestopt is met het maken van mensen na het maken van Adam en Eva......
Daarnaast werden de mensen toen veeeeeeeeeeel ouder en vermenigvuldigden de mensen zich voortdurend.
Lijkt me dat de nieuwsgierige en ondernemende typjes de rest van de wereld gingen verkennen.
En als je al weet ik het hoeveel honderd jaar oud bent kan dat een heel nieuw volk geworden zijn.

Maar nogmaals, dat is wat ik geloof.

Dat jij dat niet gelooft is duidelijk. :Y)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:06

Overigens ik heb nog 2 boekjes hier liggen over Jezus in de Islam. dus voor de duidelijkheid, over wat jezus voor de islam betekend en wat zijn rol in de islam is, door Ahmed Deedat.
Voor de geïnteresseerde stuur me een pb, dan doe ik het voor je op de post.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:07

Blue_Eyes schreef:
Toch nog een paar dingen uit 'het begin' waar ik even wat van wil zeggen. Dit is echt de eerste pagina's, dus weet niet of het later nog is uitgelegd.
MysticTinker schreef:
Ik heb de communie ook alleen gedaan om de kadootjes :')
Onze hele klas was nogal open-minded en niemand, inclusief de man die ons godsdienst gaf, heeft ooit dat eerste testament geloofd. Gewoon een sprookje werd het genoemd :)
En inderdaad, elfjes en eenhoorn en draken klinken geloofwaardiger dan twee mensen in het 'paradijs' die samen zo veel kinderen krijgen dat ze een hele wereld ermee kunnen vullen uiteindelijk :') _O- Inteelt heet dat in mijn wereld.

Nog afgezien van je toon, MT, die ik ook niet prettig vind - volgens mij heb ik dit al heel vaak uitgelegd. Dat alleen Adam en Eva in de bijbel zijn beschreven, wil niet zeggen dat er niet meer mensen waren. Als we alles dat God ooit gedaan heeft moesten gaan opschrijven, konden we de bijbel wel 10000x zo dik maken. Zou geen mens meer een bijbel in huis kunnen hebben. Buiten dat staat er nergens in de eerste hoofdstukken 'God schiep Adam'. Er staat dat God de mens schiep. In het Hebreeuws: Adaam. Pas in hoofdstuk 4, als alles wat specifieker en persoonlijker wordt, gaat het over Adam en Eva.

*knip*

Even mezelf ge-quote. Ziedaar de uitleg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:08

Zooist schreef:
Moll schreef:
Het verhaal Adam en Eva is de inkt niet waar die op jet rijsten papier gedrukt staat, het is verzonnen om een verhaal te kunnen beginnen, neem het verhaal alleen al van bijvoorbeel Kain en Abel, Kian sloeg Abel dood en vluchte naar vreemde volkeren, waar komen deze zo opeens vandaan ?

Er staat nergens dat God gestopt is met het maken van mensen na het maken van Adam en Eva......
Daarnaast werden de mensen toen veeeeeeeeeeel ouder en vermenigvuldigden de mensen zich voortdurend.
Lijkt me dat de nieuwsgierige en ondernemende typjes de rest van de wereld gingen verkennen.
En als je al weet ik het hoeveel honderd jaar oud bent kan dat een heel nieuw volk geworden zijn.

Maar nogmaals, dat is wat ik geloof.

Dat jij dat niet gelooft is duidelijk. :Y)

nee dat klopt ik geloof niet, teveel tegen strijdigheden, in het boek van god, wat simpel weg niet klopt, en dat u gelooft, nolmaals respect

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:09

Blue_Eyes schreef:
Moll, dat heb ik al ongeveer 100x uitgelegd. Dan moet je even lezen. ;)

Verder: zou je iets leesbaarder kunnen schrijven? Want ik moet zeggen dat ik weinig zin heb om me door die letterbrij heen te worstelen om te kijken wat er staat, wat jij geschreven hebt. Dat soort teksten moet ik voor mijn werk al genoeg doorspitten, Bokt is voor de ontspanning. Hoofdletters en zo af en toe een entertje zouden op zich geen kwaad kunnen en de tekst een stuk gemakkelijker te lezen maken.

mijn excusses voor mijn lees blindheid

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:13

Blue_Eyes schreef:
Ik heb de communie ook alleen gedaan om de kadootjes :')
Onze hele klas was nogal open-minded en niemand, inclusief de man die ons godsdienst gaf, heeft ooit dat eerste testament geloofd. Gewoon een sprookje werd het genoemd :)
En inderdaad, elfjes en eenhoorn en draken klinken geloofwaardiger dan twee mensen in het 'paradijs' die samen zo veel kinderen krijgen dat ze een hele wereld ermee kunnen vullen uiteindelijk :') _O- Inteelt heet dat in mijn wereld.

Nog afgezien van je toon, MT, die ik ook niet prettig vind - volgens mij heb ik dit al heel vaak uitgelegd. Dat alleen Adam en Eva in de bijbel zijn beschreven, wil niet zeggen dat er niet meer mensen waren. Als we alles dat God ooit gedaan heeft moesten gaan opschrijven, konden we de bijbel wel 10000x zo dik maken. Zou geen mens meer een bijbel in huis kunnen hebben. Buiten dat staat er nergens in de eerste hoofdstukken 'God schiep Adam'. Er staat dat God de mens schiep. In het Hebreeuws: Adaam. Pas in hoofdstuk 4, als alles wat specifieker en persoonlijker wordt, gaat het over Adam en Eva.

*knip*[/quote]

Even mezelf ge-quote. Ziedaar de uitleg.[/quote]

vreemd dat de vrijmetselarij hier toch anders over denkt, en dat eigelijk heel de geschiedenis hier anders over denkt, dat de vrouw geschapen is uit de rib van een man belachelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:13

Dat heel de geschiedenis hier anders over denkt? Bron...?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:14

Blue_Eyes schreef:
Dat heel de geschiedenis hier anders over denkt? Bron...?

wetenschap. oude regilie, egype, Maia's

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:16

Waar heb je het dan nou over? Want ik had het over of Adam en Eva de enige direct geschapen mensen waren, als je naar Genesis kijkt. Jij volgens mij niet.

Edit: ziek kleutertje zet het op een brullen, deze mama is ervandoor!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:19

Blue_Eyes schreef:
Waar heb je het dan nou over? Want ik had het over of Adam en Eva de enige direct geschapen mensen waren, als je naar Genesis kijkt. Jij volgens mij niet.

Edit: ziek kleutertje zet het op een brullen, deze mama is ervandoor!

ik volg je prima, maar vrouwlijk is godelijk, dus wat er in de bijbel staat kan niet kloppen, uit de rib van, onzin

Blue_Eyes

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:20

Ik zeg niet dat je mij niet volgt, ik zeg dat jij het volgens mij ergens anders over hebt dan ik.

Typen is lastig met een ziek kind op schoot, dus er kan een spelfoutje hier en daar insluipen ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:20

Ik kan je ook niet meer volgen Moll. Het gaat volgens mij over Adam en Eva en jij hebt het over Maya's?

Ik ga naar bed, morgen om 9 uur starten!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:24

Sorry dat ik even binnenval, heb alleen de laatste pagina's gelezen. Zelf ben ik helemaal niet gelovig, mijn ouders waren dat ook niet en heb van huis dan ook niks van welk geloof dan ook meegekregen. Mijn man kwam echter uit een gereformeerd gezin en is gestopt met geloven toen hij een jaar of 16 was. Mijn schoonvader, inmiddels 90, is nog steeds gelovig. Hij gaat iedere zondag naar de kerk, leest elke dag uit de Bijbel en bidt voor en na iedere maaltijd.

Dit even als inleiding. ;)

Mijn vraag voor de gelovigen onder jullie is de volgende.
Mijn schoonvader heeft 2 kinderen verloren en zijn vrouw. 1 kind en zijn vrouw binnen een jaar tijd. Hij heeft ontzettend veel steun aan zijn geloof en daar begrijp ik dus helemaal niks van. Imo is vooral het overlijden van zijn 2 kinderen verschrikkelijk, zijn vrouw natuurlijk ook, maar zij was 89 en dat is toch makkelijker te aanvaarden dan de dood van 2 kinderen.
Kan een van de gelovigen onder jullie mij uitleggen wat die steun aan het geloof zou kunnen zijn en waarom God iemand zo 'straft'. Helaas is mijn schoonvader niet zo'n prater anders had ik deze vragen wel aan hemzelf gesteld.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:28

het is spijtig dat er zo kortzichtig gekeken word in dit stukje, hoelang bestaat de bijbel?
Laatst bijgewerkt door Moll op 29-05-10 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:29

Weet je waar ik als gelovige enorm mee worstel? dat is die drieëenheidsleer.
Misschien wil Blue_Eyes, Blokje of 1 van de andere gelovigen hier daar eens wat van zeggen?

Ik geloof absoluut dat Jezus méér is dan een gewoon mens, Hij is ook de zoon van God. Ook staat in de bijbel dat Jezus er al was vóór het begin der tijden. Dat geloof ik dan ook.
Maar die eenheid, hoe kan Jezus 1 zijn met God en toch tot Hem bidden, Hem dingen vragen en niet weten wat de Vader weet? Dat zou duiden op een andere persoonlijkheid.

Maar ja, als er geen drieëenheid is, hoe zit het dan? Want er is maar één God....

ik weet dat de Jehova's geloven dat Jezus van oorsprong een engel is maar dat vind ik wel een heel gekunstelde 'oplossing'...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:32

beantsje schreef:
ik weet dat de Jehova's geloven dat Jezus van oorsprong een engel is maar dat vind ik wel een heel gekunstelde 'oplossing'...

dan nog is hij geen god, want ook engelen wisten niet waneer de dag der ordeels zou zijn, hoe dan ook je vragen zijn zeer gegrond hoor, maar kunnen niet beandwoord worden, want alles over de drie eenheid kan worden ontkracht met bijbels stukken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:34

Als je even terug zoekt op mijn posten kan je de uitleg vinden. Heb hem op de vorige pagina's zelf weer gequoted.

Ik ga nu slapen.... Het wordt nog vroeger morgen nadat ik goed gerekend had, pfffff!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:39

Betteke schreef:
Sorry dat ik even binnenval, heb alleen de laatste pagina's gelezen. Zelf ben ik helemaal niet gelovig, mijn ouders waren dat ook niet en heb van huis dan ook niks van welk geloof dan ook meegekregen. Mijn man kwam echter uit een gereformeerd gezin en is gestopt met geloven toen hij een jaar of 16 was. Mijn schoonvader, inmiddels 90, is nog steeds gelovig. Hij gaat iedere zondag naar de kerk, leest elke dag uit de Bijbel en bidt voor en na iedere maaltijd.

Mijn schoonvader heeft 2 kinderen verloren en zijn vrouw. 1 kind en zijn vrouw binnen een jaar tijd. Hij heeft ontzettend veel steun aan zijn geloof en daar begrijp ik dus helemaal niks van. Imo is vooral het overlijden van zijn 2 kinderen verschrikkelijk, zijn vrouw natuurlijk ook, maar zij was 89 en dat is toch makkelijker te aanvaarden dan de dood van 2 kinderen.
Kan een van de gelovigen onder jullie mij uitleggen wat die steun aan het geloof zou kunnen zijn en waarom God iemand zo 'straft'. Helaas is mijn schoonvader niet zo'n prater anders had ik deze vragen wel aan hemzelf gesteld.

Ik kan misschien wel antwoorden; ik heb best veel meegemaakt maar alle rampspoed heeft juist mijn geloof versterkt.
Hoe? Ik heb God bijna lijfelijk naast mij ervaren, elke keer weer, voelde mij steeds gedragen.
Allereerst geloof ik niet in een God die erop uit is ons te straffen. Toen mijn zus op haar 30ste overleed en wij aan haar sterfbed stonden, riep mijn moeder uit 'is dit nou Gods wil?" De dominee antwoordde;" ik geloof niet in een God die dit wil, ik geloof in een God die met ons meehuilt". En dat is een goede beschrijving van hoe ik het ook voel.
Ik heb een rotsvast vertrouwen dat God alleen maar het beste met ons vóórheeft. Dat gaat verder dan een vermoeden, dat is zoals een zeker weten. Als je daarop durft te vertrouwen en je durft zelf de regie los te laten dan krijg je een ander leven, kijk je verder dan de dood of de rampspoed. Mijn zus zei kort voor haar dood vaak "Hoe het ook komt, het komt goed". En het klinkt misschien raar dat ik dat schrijf, terwijl ze overleden is, maar inderdaad, het is goed gekomen. En zo voelt het ook. Wat niet wil zeggen dat je geen diep, diep verdriet kan hebben hoor, ik heb weleens het gevoel gehad dat mijn hart uit mijn binnenste gerukt werd, maar toch besef je dat dit niet het einde is, dat het niet hopeloos is en nooit zal worden. En dat je nooit alleen bent.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:39

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:42

beantsje schreef:
Betteke schreef:

Ik kan misschien wel antwoorden; ik heb best veel meegemaakt maar alle rampspoed heeft juist mijn geloof versterkt.
Hoe? Ik heb God bijna lijfelijk naast mij ervaren, elke keer weer, voelde mij steeds gedragen.
Allereerst geloof ik niet in een God die erop uit is ons te straffen. Toen mijn zus op haar 30ste overleed en wij aan haar sterfbed stonden, riep mijn moeder uit 'is dit nou Gods wil?" De dominee antwoordde;" ik geloof niet in een God die dit wil, ik geloof in een God die met ons meehuilt". En dat is een goede beschrijving van hoe ik het ook voel.
Ik heb een rotsvast vertrouwen dat God alleen maar het beste met ons vóórheeft. Dat gaat verder dan een vermoeden, dat is zoals een zeker weten. Als je daarop durft te vertrouwen en je durft zelf de regie los te laten dan krijg je een ander leven, kijk je verder dan de dood of de rampspoed. Mijn zus zei kort voor haar dood vaak "Hoe het ook komt, het komt goed". En het klinkt misschien raar dat ik dat schrijf, terwijl ze overleden is, maar inderdaad, het is goed gekomen. En zo voelt het ook. Wat niet wil zeggen dat je geen diep, diep verdriet kan hebben hoor, ik heb weleens het gevoel gehad dat mijn hart uit mijn binnenste gerukt werd, maar toch besef je dat dit niet het einde is, dat het niet hopeloos is en nooit zal worden. En dat je nooit alleen bent.

Dit lijkt op mijn ervaring :j Alleen heb ik geen zus verloren maar een kind.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:43

Moll schreef:
beantsje schreef:

dan nog is hij geen god, want ook engelen wisten niet waneer de dag der ordeels zou zijn, hoe dan ook je vragen zijn zeer gegrond hoor, maar kunnen niet beandwoord worden, want alles over de drie eenheid kan worden ontkracht met bijbels stukken.

Moll, het is maar hoe je de bijbel leest.

Wij geloven er wel in. Zou je vanuit jezelf willen schrijven? Bijvoorbeeld als: mijn mening is of ik geloof dat.

Dat hebben we tig pagina's terug hier afgesproken zodat iedereen in zijn waarde gelaten kan worden en niemand zijn mening, zienswijze of geloof aan de ander op kan dringen.

Tig keer vertellen dat de bijbel onzin is is niet nodig. Jouw mening in deze is inmiddels helder. Ons hoef je niet te overtuigen van jouw gelijk. Het is en blijft jouw gelijk voor jou.

Net zo min als ik jou hoef te overtuigen van mijn gelijk. Ik praat of leg uit wat ik geloof, en daar mogen vragen over gesteld worden. Datbis voor jouw misschien onzin maar niet voor mij.

Laat iedereen even in zijn waarde aub.

Om hier nu tig keer te vermelden dat het niet zo is, daar is dit topic niet voor. Je kan vertellen hoe het volgens jou is. En dan kunnen daar vragen over gesteld worden.

Wellicht dat je het niet zo bedoeld hoor, maar komt het door de schrijfstijl vanwege leesblindheid, maar nogmaals, het is duidelijk dat je ons geloof onzin vind, net als de bijbel.

Waar geloof jij in? Waar sta jij voor?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:46

Dank je voor je antwoord Beantsje het is me iets duidelijker. Toch zie ik niet veel verschil met ongelovige mensen. Ik voel mezelf ook niet alleen of eenzaam, weet dat het goed komt alleen dan zonder een God waar ik in geloof.
Maar als God het beste met mensen voorheeft (straft had ik ook tussen aanhalingstekens gezet), waarom dan toch bepaalde mensen zoveel ellende laten meemaken. Dat het mij als ongelovige overkomt kan ik me dan nog iets bij voorstellen, als God zou bestaan, maar een man als mijn schoonvader die min of meer met de Bijbel in de hand leeft, dat begrijp ik dan weer niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:47

nogmaals jezus kan geen god zijn geweest, nog zijn god is god, en god is niet zo narsitish, om zich zelf aan te roepen.
Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Matteus
anders zou hij hier zeggen, mezelf, mezelf waarom heb ik me zelf verlaten
Ik ben van God uitgegaan; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden. Lucas