Het afrijstress en rijles topic 6!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Re: Het afrijstress en rijles topic 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:28

Nederlandse stoplichten doen groen - oranje - rood - groen.

Duitsestoplichten doen groen - oranje - rood - oranje - groen.

Dus dat kun je vast ik race postitie gaan zitten zodra het licht voor 2de keer oranje wordt.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:41

Haha nee gewoon nederlandse ;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:02

Dank jullie wel voor de antwoorden ;) .

Ik heb al aardig wat lessen al gehad maar omdat mijn examen al 3x afgelast is geweest dus nog geen examen hebben kunnen doen :o . De voertuigbeheersing en verder de plaats op de weg enz is allemaal geen probleem bij me, en ook toen ik vorig jaar oktober mijn TTT reed was ik vooraf ook enorm zenuwachtig maar eenmaal ik aan het rijden was was de spanning er indirect vanaf en reed ik erg lekker.

En wij hebben hier maar 1 turbo-rotonde deze ligt aan een provinciale weg vlakbij de snelweg. Ik vroeg vanmorgen mijn vriend ook eens over dat geval met de vrachtwagen van stel als de situatie omgedraaid was (wat ik dus hierboven al omschreven had), mijn vriend antwoordde daarop dat je als automobilist links van een vrachtwagen uit komt dan wel gewoon voorbij de vrachtwagen mag gaan ivm de dode hoek niet links zit maar juist rechts (ooops dit was dus ff een nog goed leermoment, ik dacht namelijk dat ie dode hoek aan beide kanten zou zitten :o ). Maar wat mijn vriend ook me vertelde was dat het eigenlijk iet wat onzin is omdat alle vrachtwagens tegenwoordig verplicht voorzien moeten te zijn van dode hoek spiegels, is dit echt zo ?? Zal ik ook eens volgende week woensdag aan mijn instructeur nog eens vragen want als vrachtwagens die verplicht moeten hebben hoe zit de regel dan met de dode hoek precies :o . Oke rechts inhalen mag absoluut niet.

Maar ik vraag het me toch nog eens ff af want dit was een situatie dat ik maar ook die vrachtwagen van die turbo-rotonde af gingen en beiden rechtdoor volgend over de provinciale weg met een iet wat flauwe bocht wat daarna volgde tot stoplichten.

Maar goed, stel nou het was niet de vrachtauto maar een gewone normale auto had ik dan er ook niet naast mogen rijden ?? (sorry als ik teveel vraag maar dit speelt momenteel ff teveel in mijn hoofd en wil goed duidelijkheid :o ).

En wbt vrachtwagens op snelwegen haal ik ze wel gewoon normaal in zonder enige paniek maar als ik bijv een vrachtwagen die mij tegemoet komt of waar ik naast kom te sta dan benauwd me dat een beetje, ben dan een beetje een schijterd zo van wat nou als ie ineens naar mij toe komt !! Maar helemaal als zo´n ding me tegemoet komt dan ben ik er bang voor omdat ie zo dicht langs je heen gaat, namelijk laatst nog ik reed het centrum in waar je 30 mocht en er kwam een vrachtwagen mij tegemoet en die had best een aardige snelheid wat absoluut geen 30 was, nou toen zette ik de les-auto echt ff langs de kant stil en dit was volgens mijn instructeur ook goed want het werd anders wel erg krap.

En dan heb ik nog even iets heel anders ... Namelijk over 2 bijzondere verrichtingen ... File parkeren en Omkeer opdracht :o

Heeft er iemand een handige en vooral makkelijke manier van uitleg om zo goed mogelijk te file parkeren ?? Mij is aangeleerd door de instructeur om de auto naast een andere auto stil te zetten en dan vervolgens het spijltje in de gaten houden en als die bij achter of voorkant van die geparkeerde auto is om dan in te sturen, en waarneer dan die ene ´´lijn´´ recht staat ik weer terug moet sturen, maar echt ik probeer en doe het op gevoel want ik vind dat met die lijn best lastig pff :o

En dan over de omkeer opdracht hierover zou ik graag willen weten van iemand waar en in wat voor straten je bijv kunt omkeren met als volgd 3x steken ... Maar ook heb je bijv andere manier van omkeer opdracht namelijk bocht achteruit rijden oke goed stel nou ik krijg in een straat een omkeer opdracht die ik moet doen mag ik dan voor bocht achteruit rijden hem stil zetten in een andere straat en dan bocht achteruit te rijden ??

En oh ja ik les in een BMW 3-serie nieuw model ;)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:08

Eehh ook links heeft een vrachtwagen een dode hoek hoor! Zelfs met spiegels gewoon er van uitgaan dat hij hem heeft.

En met een gewone auto, ja.. dan had dat gewoon gemogen. Want zoals ik al zei mag je vlak voor én op de rotonde rechts inhalen.

Tsja met omkeren kun je in drie keer steken, of een T-splitsing gebruiken om een rondje te rijden.. Of dus inderdaad bocht achteruit. Maar je krijgt niet te horen welke je moet doen hoor. Hij zegt gewoon oeps we zijn verkeerd gereden, omkeren maar! En dan moet jij in de straat waar hij het zegt zo snel en veilig mogelijk omkeren. of dat nou met steken is, bocht achteruit of gebruik maken van een T-splitsing/kruispunt en dus gewoon omkeren duur een ubocht is.. mag allemaal

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:19

Ik heb geleerd dat je het niet snel hoeft te doen maar dat kijken het belangrijkste is ze houden niet echt een tijd bij werd mij verteld.

En mijn vriend vertelde waarom een vrachtwagen links geen dode hoek heeft omdat de chauffeur zelf aan die kant ook zit en dan je veel beterder kan zien, en rechts juist niet.

Maja als ik ook nog eens aan mn instructeur vraag weet ik het vast helemaal zeker ... Over dat brengt me best in verwarring, die vrachtwagens toch ook altijd haha ...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:24

Ik zal het vragen!!

Mja het hoeft niet snel, maar je moet niet te lang wachten, dus als het kan moet je het ook doen. Dus op die manier zo snel mogelijk, anders ben je te twijfelend ;)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:29

Je kunt hier tegenwoordig niet eens meer veilig in de lesauto stappen: http://www.nu.nl/algemeen/2185771/man-k ... hoofd.html (is vlak bij mij, maar niet mijn lesauto ;) ).

Achteruit fileparkeren heb ik op dezelfde manier geleerd, ik vind het soms inderdaad ook moeilijk met het "lijntje". Ik wacht nu voor mijn gevoel iets te lang, omdat ik eerst vaak te vroeg begon met de andere kant op te sturen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:46

Zo dan denk je ff gezellig een les te gaan rijden word je ineens overgoten met een fiets op je hoofd. Dat nieuws had ik gisteravond ook gezien op HVN.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:58

Carlijn en Mirte, gefeliciteerd!

Blauw rond bord is een gebod tot die rijrichting, dat betekent dat jij, van de kant waar jij uit komt, niet rechtdoor of linksaf mag gaan als er een pijl naar rechts op staat, bijvoorbeeld. Het andere verkeer heeft daar niets mee te maken, het kan prima dat er uit die straat ook gewoon tegenliggers komen, dat heeft daar verder niets mee te maken. :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:59

Zoooo lekker dan!

Achteruit fileparkeren vind ik ook lastig, ik twijfel te veel in mijn sturen, dus ik wacht net wat te lang ;) Vind het gewoon lastig om in te schatten wanneer ik moet gaan terugsturen

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:09

@ MissPromiss (en anderen natuurlijk :+ ) Mijn instructrice begon er net zelf over dat ze mijn examen aanvraagt! Dus ik hoefde er zelf niet meer over te beginnen haha. Ben wel benieuwd wanneer ik nou dan op kan, ze begon wel over een wachttijd van 8! weken :\

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:18

Woowww 8 weken!?! Haha hoop dat hij er bij mij dan ook zelf over begint :+

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:20

Ja het zou 8 weken kunnen duren maar ook 6.. daar zou ze binnekort voor gaan kijken.. Ik hoop natuurlijk dat het dan maar 6 weken is maarja dat weet je nooit zeker :+ Ik ga duimen voor je! :P

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:21

*was nog aan het bijlezen maar verstuurde per ongeluk al :')*

Angst voor vrachtwagens/bussen heb ik ook, zelfs nu ik al m'n rijbewijs heb ben ik nog best wel bang daarvoor. Maar zolang ik zelf geen rare dingen ga doen en gewoon op blijf letten tijdens het rijden, ook in de buurt van vrachtwagens, kan ik er wel mee leven... :')

Voor examen zenuwachtig zijn was ik de 2e keer wel maar de 1e keer niet. Tweede keer kwam door nogal druk op me (ga volgende week naar Afrika en wilde hem voor die tijd hebben, wat niet zou lukken als ik gezakt was) en door stress om m'n theoriecertificaat vlak voor het examen. :P
Je gaat gewoon laten zien aan die examinator hoe goed jij wel niet kan rijden en als je zakt, nou, jammer dan, dan doe je het toch gewoon nog een keer? Kijk es hoeveel mensen er op de weg rijden, als zij het kunnen dan kan jij het ook wel. :D

Op een rotonde mag je gewoon inhalen inderdaad, maar persoonlijk zou ik nooit naast een vrachtwagen op een rotonde gaan rijden omdat je gewoonweg geen kant uitkomt als hij jou over het hoofd ziet. Naar mijn weten heeft een vrachtwagen inderdaad aan beide kanten een dode hoek en zelfs met zulke spiegels is er nog kans dat je het over 't hoofd zie, nu ik zelf op de snelweg heb gereden heb ik pas door hoe gemakkelijk je zelfs met een gewone auto andere auto's die naast je rijden over het hoofd ziet bij het verplaatsen van ene naar andere rijstrook.
Je ziet ze eerst in je binnenspiegel, dan buitenspiegel en dan zie je ze niet meer omdat ze schuin achter of naast je zitten, als je niet echt goed over je schouder kijkt, zie je ze héél makkelijk over het hoofd! Daar moest ik echt heel erg aan wennen want ik had niet 't idee dat het zó erg was maar dat is dus wel zo. ;)

Met omkeeropdracht gaat het idd niet om de snelheid, daar heb ik nog nooit over gehoord iig, maar vooral om je kijkgedrag en hoe veilig je het houdt. Maakt dan echt niet uit hoe je omkeert, gewoon wat je zelf het makkelijkst vindt. ;)

Kitty, wachttijd van 8 weken! :wow: Da's best lang!

En Marije, tegen de 30 lessen is nog best weinig, ik geloof dat de meesten gemiddeld op ongeveer 35-40 lessen zitten met 't afrijden! Ik had er zelf 37 gehad de eerste keer, toen gezakt, uiteindelijk met 44 lessen de tweede keer geslaagd.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:23

Ik heb trouwens maandagochtend natuurlijk m'n rijbewijs opgehaald en ben gister met een vriendin naar Rotterdam gegaan, die had daar 'n fotoshoot, dus ik heb haar weggebracht en ben 's avonds in m'n eentje weer teruggegaan. Best een chaotische stad natuurlijk, die wegen zijn echt lastig daar, maar het is allemaal goed gegaan. Heerlijk om lekker zelf te kunnen rijden! :+:

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:30

Met dat snelheid staat het er krom, ik bedoelde uiteraard niet dat je het snel moet doen, veiligheid enzo staat voorop ;) Maar... ik bedoelde er mee dat je het gewoon moet doen op het moment dat het kan en dat je niet te twijfelig moet gaan doen, omdat je daarmee ander verkeer ophoudt..

30 is inderdaad weinig, maar het gaat wel onwijs goed, dat heeft hij meerdere malen gezegd :) Hij heeft ook al behoorlijk wat afgetekend!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:11

Ik moest trouwens ook toevallig vandaag nog iemand ophalen bij een flat daar, maar geen vallende fietsen gezien gelukkig :P maar wel heftig voor die jongen als je leest wat voor letsel hij had :\

Vrachtwagens vind ik vaak ook een beetje eng. Vandaag reed ik op de snelweg en ging een vrachtwagen schuin voor me ineens een beetje slingeren. Moest hem daarna inhalen, gelukkig reed hij toen weer normaal :+

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:30

Chann schreef:
Ik heb trouwens maandagochtend natuurlijk m'n rijbewijs opgehaald en ben gister met een vriendin naar Rotterdam gegaan, die had daar 'n fotoshoot, dus ik heb haar weggebracht en ben 's avonds in m'n eentje weer teruggegaan. Best een chaotische stad natuurlijk, die wegen zijn echt lastig daar, maar het is allemaal goed gegaan. Heerlijk om lekker zelf te kunnen rijden! :+:

Ik zie er inderdaad ook steeds meer naar uit om lekker zelf te kunnen rijden. Heb je een auto tot je beschikking? Wat ga je precies doen in Afrika (of had je dat al verteld? :o ) Ga je daar ook auto rijden?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:34

Ik heb geen eigen auto maar kan altijd met 't busje van m'n ouders rijden als die 'm niet nodig hebben, of met de auto van m'n buurjongen of jeep van m'n buurvrouw (moeder van die jongen), dus ik heb in principe wanneer ik wil meestal wel een auto tot m'n beschikking ja. :P
Ik ga in afrika 4 weken bij 'n opvangcentrum helpen en daarna 4 weken bij een natuurreservaat, volgens mij mag ik met een gewoon rijbewijs niet eens rijden daar (heb je interntaionaal rijbewijs voor nodig of zo?) maar misschien wel, zou wel leuk zijn iig! Tot ik wegga (volgende week dinsdag) wil ik gewoon zoveel mogelijk rijden om het helemaal fijn onder de knie te krijgen, zodat ik gewoon in de auto durf te stappen als ik straks 2 maanden niet gereden heb. :P

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:49

MissPromiss schreef:
Zoooo lekker dan!

Achteruit fileparkeren vind ik ook lastig, ik twijfel te veel in mijn sturen, dus ik wacht net wat te lang ;) Vind het gewoon lastig om in te schatten wanneer ik moet gaan terugsturen

Herkenbaar! Is echt lastig.
Heb het ook pas een aantal keer gedaan.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:03

MissPromiss schreef:
Zoooo lekker dan!

Als jouw achterkant gelijk is met de auto waar je achter gaat parkeren achterlicht naast achterlicht, en dan meteen helemaal insturen, en tegen de tijd dat jouw spiegels bij zn achterlichten zijn helemaal terugsturen. Rustig met slippende koppeling en dan staat ie er strak achter :D

ik vind het helemaal niet moeilijk. Instructeur had het uitgelegd en de 1e keer wasd gelijk goed. Alleen als de auto waar je naast moet gaan staan smaller is dan jouwe is het lastig. Maar hij zegt iedere keer dat ie zo goed is :)

Dus gewoon geen fiat Chinquecento (hoe je t ook schrijven mag :P ) uitkiezen ;)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:06

Dat van achterkant naast achterkant heb ik inderdaad ook geleerd, maar ik heb dan geleerd dat als de lijn van je ogen en dan over het midden van het dashboard als die lijn evenwijdig is aan de weg dat je dan kan terugsturen :+ Want dat met de spiegel wat jij zegt dat is afhankelijk van de grootte van de auto, ik les in een VW Golf Plus en als ik wacht tot mijn spiegel bij de achterkant is ga ik het echt niet redden, dan pak ik de stoeprand :=

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:36

Mijn instructeur heeft een stuk tape op z'n dashboard geplakt, dat is dan de lijn die evenwijdig aan de stoep moet zijn. Ik moet beginnen met insturen als de achterkant van het achterste raam van mijn lesauto bij de achterkant van de andere auto is.

@ Chann: een internationaal rijbewijs zul je denk ik wel nodig hebben ja. Maar die kan je volgens mij gewoon bij de anwb halen voor 15 euro, ik weet alleen niet of daar nog eisen aan vast zitten dat je een bepaalde tijd je rijbewijs moet hebben ofzo.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:24

MissPromiss schreef:
Dat van achterkant naast achterkant heb ik inderdaad ook geleerd, maar ik heb dan geleerd dat als de lijn van je ogen en dan over het midden van het dashboard als die lijn evenwijdig is aan de weg dat je dan kan terugsturen :+ Want dat met de spiegel wat jij zegt dat is afhankelijk van de grootte van de auto, ik les in een VW Golf Plus en als ik wacht tot mijn spiegel bij de achterkant is ga ik het echt niet redden, dan pak ik de stoeprand :=

Ik rij in een gewone golf ;) Maar je moet niet geleidelijk sturen maar in 1 x helemaal door terug. Is misschien ook wel afhankelijk hoever je zij aan zij van die auto af staat?

Ik heb namelijk nog maar 1x een stoeprandje te pakken gehad, dat was met de fiat Chinquecento :P En toen stuurde ik dus niet in 1x door terug... En instructeur zegt telkens dat ie niet vaak mensen heeft die t zo snel oppakken en m er zo strak/dicht achter zetten...

En dat van die lijn over je dashbord dat snap ik echt niet, veel te ingewikkeld, zoals ik t doe gaat t goed en simpel :+

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:05

Chann schreef:
Ik heb geen eigen auto maar kan altijd met 't busje van m'n ouders rijden als die 'm niet nodig hebben, of met de auto van m'n buurjongen of jeep van m'n buurvrouw (moeder van die jongen), dus ik heb in principe wanneer ik wil meestal wel een auto tot m'n beschikking ja. :P
Ik ga in afrika 4 weken bij 'n opvangcentrum helpen en daarna 4 weken bij een natuurreservaat, volgens mij mag ik met een gewoon rijbewijs niet eens rijden daar (heb je interntaionaal rijbewijs voor nodig of zo?) maar misschien wel, zou wel leuk zijn iig! Tot ik wegga (volgende week dinsdag) wil ik gewoon zoveel mogelijk rijden om het helemaal fijn onder de knie te krijgen, zodat ik gewoon in de auto durf te stappen als ik straks 2 maanden niet gereden heb. :P

Je hebt inderdaad internationaal rijbewijs nodig in Afrika, en je moet rekening houden met links rijden, zal zeker wennen zijn in het begin!
Maar volgens mij moet je een aantal jaar je rijbewijs hebben voor je je internationale aan kan vragen..